غار یخ مراد

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/08
بازدید: 3643
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غارنوردی در کشور ما جزو تفریحاتی می باشد که در حوزه طبیعت گردی قرار می گیرد، غار نوردی در سال های اخیر طبیعت گردان و طرفداران بسیاری به خود جلب کرده است، غار یخ مراد یکی از شگفت انگیز ترین غاره ها در استان البرز می باشد . کشور ایران از نظر غارهای متنوع جزو کشورهای مطرح در دنیا به حساب می آید. همراه ما باشید با معرفی مختصری از غار یخ مراد! از جاذبه های این غار عبور از زیبا ترین و خاطره انگیز ترین جاده ایران جاده چالوس می باشد، زمانیکه جاده چالوس به گوشتان می رسد پیچ های تند آن به یادتان می آید.

غار یخ مراد استان البرز

غار یخ مراد در 65 کیلومتری جاده چالوس و در منطقه گچسر قرار دارد، ارتفاع این غار از سطح دریا حدود 2640 متر می باشد و عده ای نیز قدمت آن را بین 50 تا 230 میلیون سال قبل تخمین زده اند. غار یخ مراد از بی نظیر ترین غارها می باشد، به این دلیل که قندیل ها، استالا گمیت ها و استالا گتیت های آن نه از جنس آهک یا دیگر رسوبات بلکه از جنس یخ هستند. این یخ ها شبیه به کریستال شفاف می باشند که از زمین سر برآورده اند و منظره حیرت انگیزی را برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده اند. در این غار چاه ها و چاله های عمیق که عمق بسیاری از آن ها مشخص نشده است وجود دارد که برای رفتن به عمق این چاه ها نیاز به تجهیزات حرفه ای غار نوردی می باشد و افراد غیر حرفه ای نمی توانند این کار را انجام دهند. بسیاری از غار نوردان کشورمان برای پی بردن رمزهای غار و رسیدن به انتهای آن به غار یخ مراد سفر می کنند، اما با این حال هنوز هم انتهای غار کشف نشده است. شایان به ذکر است داخل این غار به غیر از ستون های کوچک یخی، تالارها و دریاچه های یخ زده هم وجود دارند. با شروع شدن زمستان تشکیل این استالا گتیت ها و استالا گمیت ها شروع می شود و در اواخر زمستان به اوج خود می رسد و در آخر با شروع شدن فصل تابستان به پایان خود نزدیک می شود تا شروع شدن زمستانی دیگر.

زمانیکه وارد غار می شوید 3 تالار و 3 مسیر نمایان خواهد شد، پس از طی نمودن 20 متر به انتها می رسید. تالار بعدطی پس از مسافتی تقریبا طولانی به چاهی پهن و عمق می رسد که فقط غارنوردان حرفه ای توان عبور از آن را دارند. در طی مسیر سوم زیبا ترین قندیل های موجود در غار را مشاهده خواهید کرد. به غیر از تزیینات یخی که گفته شد، تزئینات آهکی کم اما زیبایی درون غار وجو دارد. اسفنج های آهکی زیبا بر روی سقف برخی از نقاط غار مشاهده می شود.

فعالیت ها در غار یخ مراد

یکی از اصلی ترین دلایلی که گردشگران تور داخلی را به سمت غاریخ مراد می کشاند، ستون و قندیل های یخی می باشد که منظره شگفت انگیزی را پدید می آورند، قندیل های موجود در غار بسیار شکننده اند و با ضربه ای کوچک نابود می شود، قدم زدن درون غار، عبور از لابه لای قندیل های یخی و عکاسی از این جلوه های طبیعت بسیار زیبا و لذت بخش می باشد و برای گردشگران خاطرات ماندگاری را ثبت می کنند.

خاصیت غار یخ مراد

اهالی منطقه یخ مراد این اعتقاد را دارند که یخ های موجود در غار خواص درمانی دارد و شفا بخش است. در زمان گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها از یخ های این غار استفاده می کردند از این رو نام این غار را، یخ مراد گذاشته اند.

زمان مناسب برای سفر به غار یخ مراد

در فصل زمستان در منطقه کهنه ده برف بسیار سنگینی می بارد، طوری در اکثر اوقات جاده کاملا بسته می شود. به همین دلیل به گردشگران توصیه می شود حتما در زمان سفر در این فصل زنجیر چرخ به همرا داشته باشند، عده ای که در فصل زمستان به غار یخ مراد سفر کرده اند می گویند که در این فصل هوا به شدت سرد است اما می توانند قندیل های بیشتری را بازدید کنند اما سردی هوا اذیتتان می کند. بهترین زمان برای سفر به این غار اولین فصل بهار می باشد، به این دلیل که هرچه هوا گرم تر شود، قندیل های بیشتری آب می شوند.

دسترسی به غار یخ مراد

در طی مسیر جاده چالوس باید تا گچسر بروید، پس از روستای نسا، پلی بزرگ و پهن در سمت چپ جاده قرار دارد که به سمت روستای کهنه ده می رود، پس از پیمودن 5 کیلومتر از جاده به دو راهی می رسید که مسیر سمت راست شما را به سمت دهانه غار می فرستد. گردشگران قبل از  رفتن به این مسیر باید از وضعیت آب و هوایی اطلاع داشته باشند، اگر بار اولتان است که به این غار سفر می کنید، برای اطلاع دقیق از محل غار از ماشین های در حال عبور سوال بپرسید. سفر به غار یخ مراد کرج می تواند برای گردشگران در غالب برنامه یک روزه تور تهران انجام گیرد. همانطور که گفتیم قندیل های این غار بسیار شکننده هستند و با کوچکترین برخورد دستان شما می شکنند. تماشای این قندیل ها بسیار لذت بخش است، همراه داشتن کفش و لباس مناسب طبیغت گردی و چراغ قوه جزو ضروریات سفر به این منطقه می باشد.

قیمت بلیط غار یخ مراد

هزینه تور غار یخ مراد در حدود 140 هزار تومان می باشد که شامل بلیط، صبحانه و میان وعده می شود.  

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 102 کاربر