آبشار شلماش

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 1934
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر علاقه زیادی به منظره‌های طبیعی و دیدن یک آبشار دارید می‌توانید به استان آذربایجان غربی بروید. در یکی از روستاهای این استان، آبشاری به نام شلماش وجود دارد که از زیباترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود. دیدن یک آبشار می‌تواند آرامش زیادی به انسان ببخشد.
 

آبشار شلماش

 

معرفی آبشار شلماش

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سردشت استان آذربایجان غربی روستایی به نام شلماش وجود دارد. در این روستا یک آبشار خروشان در جوار دره‌ای زیبا قرار گرفته است. این آبشار در فاصله ۲۴۱ کیلومتری از ارومیه قرار دارد و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان به شمار می‌رود. آبشار شلماش از رودخانه زاب کوچک سرچشمه گرفته و در مسیر فرعی روستای شلماش روی یک گسل بزرگ قرار دارد.

 

آبشار شلماش ارومیه

 


علت نام گذاری آبشار شلماش

هر مکانی برای نام‌گذاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علت نام‌گذاری آبشار شلماش به دلیل سنگی بودن کوهی است که آبشار از آن جاری می‌شود. در زبان کردی شلماش به معنی سنگ بزرگ بوده و به همین دلیل نام این آبشار شلماش گذاشته شده است.

آدرس آبشار شلماش

آدرس: آذربایجان غربی، سردشت، روستای شلماش، آبشار شلماش.

 

آدرس آبشار شلماش

 


شلماش آبشاری سه طبقه

آبشار شلماش از سه طبقه پشت سر هم تشکیل شده و مجموع ارتفاع این آبشار ۵۰ متر است. مسافران به محض رسیدن به آبشار می‌توانند نمای آبشار اول را مشاهده کنند. برای بازدید از دو طبقه دیگر باید راهی دره‌ای سبز شده و با گذشتن از پله‌هایی که به این مکان می‌رسد، دو طبقه دیگر را مشاهده نمایند.

نکات ایمنی در آبشار شلماش

نکات ایمنی که باید در بازدید از آبشار شلماش رعایت کنید بسیار مهم هستند. عدم رعایت این نکات می‌تواند نتایج فاجعه‌ باری به همراه داشته باشد. شنا کردن در حوضچه پایین آبشار بسیار خطرناک و ممنوع بوده و زمانی که از پله ها عبور می‌کنید باید مراقب خطر سقوط باشید.

 

شلماش آبشاری سه طبقه

 

بهترین زمان سفر به آبشار شلماش

مناسب‌ترین زمان برای بازدید از آبشار شلماش فصل بهار است. اگر قصد دارید تا با تور ارومیه در ماه اردیبهشت به این منطقه بروید می‌توانید از مناظر بسیار سبز اطراف آن لذت ببرید. در فصل زمستان هوای این منطقه بسیار سرد بوده و ممکن است با آبشار یخ زده مواجه شوید.

 

اقامت در آبشار شلماش

 

اقامت در آبشار شلماش

برای انتخاب اقامتگاه در روستای شلماش که نزدیک به آبشار شلماش هم باشد، می‌توانید از هتل‌های متعدد در شهر سردشت استفاده کنید. رزرو هتل‌های ارومیه گزینه مناسبی برای اقامت در آبشار شلماش بوده و امکانات بسیار زیادی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند.


دیدنی های آبشار شلماش

علاوه بر آبشار شلماش در این منطقه دیدنی‌های زیای وجود دارند. از آن‌ها می‌توان به آبشار رزگه و چکوو، چشمه آب معدنی گراوان، گردنه زمزیران، دشت وزینه، دره گرژال و... اشاره کرد. دیدنی‌های این منطقه بسیار زیاد بوده و برای بازدید از همه آن‌ها زمان زیادی نیاز دارید.

 

نظرات کاربران

  1. زهرا زهرا 1398/07/17
    12 نفر پسندیدند
    سلام من ساکن ارومیه هستم و این آبشار رو کاملا میشناسم و چندین دفعه به دیدنش رفتم، این آبشار واقعا زیبا و دیدنیه، من واقعا خوشحال میشم دیدنی های شهرم رو می بینم که ازشون نوشته شده اما راستشو بخواین یکم ناراحت هم میشم بابت این قضیه، چون متاسفانه توی کشور ما وقتی جایی به مردم شناسونده میشه و بازدید کننده های بیشتری واسه دیدنش میرن اوم محل از حالت بکر بودن خودش خارج میشه و داغون و کثیف میشه، آبشار شلماش با اینکه اطرافش سازه های انسانی وجود داره(منظورم پله هاست) اما هنوز بکر بودن خودشو حفظ کرده و مردم محلی اونجا در جهت تمیز موندنش تلاش می کنن اما وقتی این بازدید ها زیاد بشه بعید میدونم همینطور تمیز و قشنگ و دیدنی باقی بمونه، واسه همین یکم نگرانم چون من دغدغه محیط زیست رو همیشه داشته و دارم، امیدوارم روزی برسه که این فرهنگ کاملا بین مردم جا بیفته، ایشاا... مسئولین هم در جهت حفظ داشته های طبیعی بیشتر تلاش کنن و امکانات خوبی رو در اختیار بازدید کنندگان قرار بدن، الان که خداروشکر داره به امکانات این آبشار اضافه میشه، برای ایمن بودن محیط این آبشار کاملا تجهیزات لازم در نظر گرفته شده، حفاظ ها و تابلوهای هشدار کاملا به جا قرار گرفتند، به تازگی سرویس بهداشتی هم در محوطه آبشار شلماش ساخته شده
  2. فریبا فریبا 1398/07/14
    17 نفر پسندیدند
    چقدر این آبشار قشنگ و در عین حال ترسناکه، ترسناک از این نظر که فشار آب میتونه هرکاری بکنه و من تا حالا آبشاری به این عظمت ندیده بودم، وقعا ابهت این آبشار آدمو میترسونه، اما گذشته از این بسیار زیباست و آدم رو محو خودش میکنه، خوبیش اینه که با وجود اون پله ها و سکوهایی که گذاشتن واسه تماشا میشه راحت به تماشای این آشار نشست و از زیبایی هاش لذت برد، خیلی جای دنج و پر از آرامشیه من عاشقش شدم، حتی روی اون سکوها میشه اطراق کرد و کنار این آبشار قشنگ و صدای آب جاری یه ناهار دل چسبو تجربه کرد، روزی که ما به دیدن این آبشار رفتیم انقد شلوغ بود که امکان اطراق وجود نداشت، خیلی دوست دارم وسط هفته اونجا برم و غرق آرامش بشم، منظره اطراف آبشارم واقعا قشنگه و شما با عکسایی که گذاشتین اینو کاملا نشون دادین، عاشق عکسا شدم واقعا بی نظیرن و زیبایی این آبشارو کاملا میکنن

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 103 کاربر