دریاچه ولشت

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 3770
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از مناطق زیبا و دیدنی در محله کلاردشت دریاچه ولشت می باشد در گوشه و کنار طبیعت مازندران پر از شگفتی های بکر می باشد جایی که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود می کشاند، در این میان مکان هایی وجود دارد که هنوز کشف نشده است. با لحظه آخر همراه باشید تا یکی از این جاذبه های بکر و زیبای استان مازندران دریاچه ولشت را معرفی کنیم.

 


دریاچه ولشت کجاست

دریاچه ولشت مرزن آباد در استان مازندران، در نزدیکی شهر مازندران، بخش شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب شهر چالوس واقع شده است، ارتفاع این دریاچه از سطح دریای خزر 935 متر می باشد. دریاچه ولشت جزو 10 دریاچه آب شیرین است و از طریق بارش باران و آب های زیر زمینی تامین می شود و همین امر باعث اقامت پرندگان و آبزیان دریایی شده است. در پیرامون این دریاچه روستاهایی با نام های سماء، سرکا، جلاجور، ولشت و ارزاودیمو قرار گرفته است و در سمت جنوب غربی آن دریاچه علم کوه قرار دارد، در میان این روستاها شهرستان کلاردشت از نزدیک ترین مراکز روستایی به دریاچه ولشت به حساب می آیند.

 

دریاچه ولشت

 

بزرگترین دریاچه جهان - ایا می دانستید بزرگترین دریاچه جهان در کشور ما قرار دارد؟


مسیر دسترسی به دریاچه ولشت

برای رسیدن به دریاچه ولشت باید راهی جاده چالوس بشویم، همان طور که می دانید مناظر این جاده زیبا و خاطره انگیز نیازی به توصیف ندارد، در تمام مسیر مناظر بکر و سرسبز وجود دارد و باید از میان جنگل ها و روستاهای چشم نواز در این منطقه عبور کرد تا به دریاچه رسید، در طی مسیر باید از یک جاده خاکی نیز عبور کنید، پس از گذر از سر بالایی ها و پیچ و خم ها وجنگل های زیبای کاج به روستایی به نام کردی چال می رسید که یک یک جاده خاکی به سمت ولشت وجود دارد که شما را به سمت دریاچه هدایت می کند. لازم است بدانید این مکان دیدنی دارای ورودیه به مبلغ 5000 تومان می باشد.
دریاچه ولشت در میان کوه ها مقرر است و از دید پنهان است، این دریاچه که از چشمه ها سرچشمه می گیرد البته به غیر از جوشش چشمه ها، برف و باران نیز در تامین آب این دریاچه نقش بسیار مهمی دارد، دریاچه ولشت به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعی در ایران توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید و در لیست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت، همچنین 9 دریاچه در اثر ساخت سد در ایران وجود دارد.

 


دریاچه ولشت مازندران

دریاچه ولشت در خاک های رانشی قرار گرفته است و وسعت آن به اندازه 150000 متر مربع و عمق آن 20 متر می باشد، حجم آب این دریاچه 3 میلیون متر مکعب می باشد که از چشمه های جوشان میان دریاچه و برف تامین می شود. دریاچه یه طوری است که فقط سطح آن بالا پایین می رود و آب سرازیر نمی شود.

 

 

 


بهترین فصل سفر به دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در هر فصلی زیبایی به خصوص خودش را دارد اما بسیاری از گردشگران تور طبیعت گردی در فصل بهار و تابستان راهی این دریاچه زیبا می شوند چرا که در این فصل سرسبزی به خصوصی دارد اما ممکن است رطوبت بالا موجب آزار و اذیت شود.
پاییز و زمستان : در این فصول به دلیل دمای بسیار پایین ممکن است به منفی 30 درجه نیز برسد، از این رو پیشنهاد نمی شود که در این فصل به دریاچه سفر کنید.

 


ماهیگیری در دریاچه ولشت مازندران

در این منطقه شرایط برای ماهیگیری مهیا می باشد در صورتی که اصول آن رعایت شود، در اطراف این دریاچه به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده امکان نشستن در سایه درختان و لذت بردن از فضای اطراف وجود دارد.

 


شنا کردن در دریاچه ولشت

به غیر از مواردی که گفته شد، گردشگران می توانند شنا کردن در این دریاچه را تجربه کنند، لازم به ذکر است که شنا کردن در این منطقه بسیار خطرناک می باشد و حتما باید تسلط و مهارت کافی برای شنا کردن را داشته باشید در غیر این صورت احتمال غرق شدن وجود دارد. از دیگر تفریحات این مجموعه قایق سواری می باشد که می توانید با قایق بادی خود به آب بروید.
سطح آب دریاچه در طول ماه های گرم پایین می باشد و در زمانی که بارش ها زیاد می شود بالا می آید. درون دریاچه اردک ماهی، مار آبی و قورباغه وجود دارد. 
پوشش گیاهی این منطقه گردشگری به گونه ای می باشد که تنها چند درخت در اطراف دریاچه به چشم می خورد. موقعیت این منطقه موجب شده است که این محل پناهگاه امنی برای پرندگان مهاجر و آبزیان باشد.

 


اهالی روستا با قطع نیزارهای اطراف دریاچه برای مصارف ساختمانی و آتش سوزی های گسترده در این منطقه، آسیب های زیادی به این منطقه وارد کره اند. این نیزارها محلی  برای تخم ریزی و باروری آبزیان دریاچه محسوب می شوند که تخریب آن ها زنجیره حیات این دریاچه را دچار مشکل کرده است.
بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان می باشد و مدت زمان بازدید برای گردشگران تور شمال بین 1 تا 2 ساعت می باشد. خوب است بدانید دریاچه ولشت هتل هم دارد.

 

 

شفاف ترین دریاچه ها در دنیا - با شفاف ترین دریاچه های دنیا آشنا شوید. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 101 کاربر