آبشار مارگون

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 2756
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی، آبشارها می‌باشند که استان فارس به غیر از مکان‌های تاریخی آبشاری زیبا به نام مارگون را در بر دارد، این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌آید. این جاذبه گردشگران بسیاری را در فصل‌های بهار و تابستان به خود جذب می‌کند. آبشار مارگون بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا و همچنین از معروف‌ترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید که واقع در شمال غربی استان فارس می‌باشد. این آبشار از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است که باعث افزایش تعداد گردشگران شده است. در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم تا شما را با آبشار مارگون آشنا کنیم.

 

آبشار مارگون

 

معرفی آبشار مارگون

نوای دلنشین، زلالی آب، وجود درختان سرسبز، طبیعتی خیره کننده همه این موارد ویژگی‌های آبشار مارگون است که نظر همه را به خود جلب می کند. آبشار مارگون معجزه‌ای در طبیعت است که به گفته برخی از افراد زیباترین آبشار خاورمیانه می‌باشد که در کنار زیبایی‌هایش آب و هوای کوهستانی هم دارد؛ حتی در گرم‌ترین روز تابستان هم این آبشار خنک و دل انگیز بودنش را از دست نمی‌دهد و این انگیزه‌ای برای بازدید از آبشار می‌باشد. علاوه بر این جالب است بدانید در گرم‌ترین روزهای سال هم آب‌های این آبشار به منفی 10 درجه سانتی گراد می‌رسد. ارتفاع آبشار مارگون 70 متر و عرض آن 100 متر است، محوطه‌ی این آبشار دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌های مسطحی می‌باشد که به واسطه‌ی شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان ایجاد شده است.

 

آبشار چشمه ای مارگون


در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و هزاران چشمه از دل کوه می‌جوشد و سرازیر می‌شوند که منبع آب این آبشار زیبا به حساب می‌آیند، نام دیگر مارگون نیز آبشار چشمه‌ای است. در پیرامون این آبشار علاوه بر جربان رودخانه‌ها و چشمه‌ها، زیبایی‌های طبیعی و دشت‌های مملو از لاله و گل‌های رنگارنگ ختمی و دیگر گل‌های وحشی را به بینندگان هدیه می‌دهد تا خاطره‌ای فراموش نشدنی را به یاد بسپارند. در ادامه مسیر، درختان میوه بسیاری مانند باغ سیب، زالزالک، بوته‌های زرشک و ... به چشم می‌خورد. آبشار مارگون پیوندی جدا نشدنی با مردمان استان فارس دارد، همچنین بومیان و عشایرانی که از این منطقه عبور می‌کنند در زمان عروسی با لباس‌های رنگارنگ محلی خود برای ثبت تصاویر و برپایی مراسم شادی به آبشار می‌آیند؛ عده‌ای از گردشگران تور شیراز در زمان سفر خود از جشن و شادی اهالی روستا لذت می‌برند و تجربه متفاوتی را احساس می‌کنند.

معنای نام مارگون

شاید برای بسیاری از توریستان و گردشگران سوال باشد که معنا و مفهوم مارگون از کجا نشات می‌گیرد؟ نام مارگون از کلمه و حیوان مار الهام گرفته شده است و این آبشار از آنجا که شباهت زیادی به مار دارد، اهالیان و بومیان تصمیم گرفتند تا نام این جاذبه گردشگری را مارگون بگذارند؛ همچنین این جاذبه در حین سرازیر شدن آب‌ها، شکل و شمایل مار مانندی به خود می‌گیرد.

طبیعت زیبای مارگون

این منطقه خوش آب و هوا مملو از آب‌های خنک و دلپذیری است که می‌تواند خاطره منحصربه‌فردی را برای همه ترویستان تدایی کند. در مسیر آب‌های سرازیر شده، گیاهانی هم رشد می‌کنند، همچنین درختانی که در اطراف این آبشار وجود دارد، از دیگر جذابیت‌های این جاذبه به حساب می‌آید. در پهلوهای این آبشار باغ‌های میوه‌‌ای وجود دارد که بومیان میوه‌ها را برداشت می‌کنند. اگر فردی می‌باشید که علاقه زیادی به باد، باران و برف دارید، آبشار مارگون می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد تا بتوانید نهایت لذت را از طبیعت ببرید. همانطور که چندی پیش اشاره کردیم، میانگین دمای آب‌های این جاذبه به منفی 10 درجه و همچنین حالت آب و هوای این آبشار به 10 درجه می‌رسد. البته پیشنهاد می‌شود تا در فصل زمستان از این جاذبه دیدن نکنید، زیرا با آب‌های یخ زده روبرو می‌شوید!

 

طبیعت آبشار

 

تفریحات آبشار مارگون

در این منطقه گردشگران می‌توانید از تفریحات زیادی برخودار باشند که برخی از این تفریحات عبارت‌اند از:

عکاسی از آبشار

داشتن عکس از منطقه‌های زیبای آبشار مارگون می‌تواند برای توریستان و بازدیدکنندگان خاطره‌سازی باشد تا روزهای خوب این منطقه را فراموش نکنند. برای عکاسی می‌توانید باغ‌ها، آبشار، درختان، گیاهان و حیوانات در حین آشامیدن آب را مورد هدف قرار دهید؛ البته عکس گرفتن از حیوانات یکی از اتفاقات نادر این آبشار به حساب می‌آید که بستگی به شانستان دارد.

گشت و گذار در باغ ها

پیاده‌روی و گشت و گذار در باغ‌های اطراف این آبشار می‌تواند حس خوشایندی را به افراد منتقل کند تا روحیه و شادابی بیشتری داشته باشند. فقط باید این را در نظر داشته باشید که نباید به درخت‌های میوه دست نزنید!

 

پیاده روی در روستای مارگون

 

پیاده روی

پیاده‌روی در اطراف این آبشار از دیگر تفریحات این آبشار محسوب می‌شود. این تفریح یکی از معروف‌ترین تفریحات آبشار مارگون به حساب می‌آید که با شنیدن نوای دلپذیر جریان آب لذت پیاده‌روی دوچندان می‌شود.

در اطراف این آبشار پارکینگ‌هایی وجود دارد که توریستان می‌توانند به صورت 24 ساعته خودروهای خود را پارک کنند، همچنین این پارکینگ‌ها امنیت بالایی دارند تا خیال مسافرین را این بابت راحت کنند. پارکینگ این آبشار هم همانند بسیاری از پارکینگ‌های عمومی نیازمند هزینه‌ای می‌باشد که با پرداخت هزینه ناچیز می‌توانید با خیال آسوده به گشت و گذارتان برسید.

پیست اسکی پولادکف

 پیست اسکی پولادکف به عنوان دومین پیست اسکی بین المللی شناخته شده که فاصله چندانی با این آبشار ندارد و توریستان درحین بازدید از این آبشار می‌توانند اوقاتشان را خوش کنند. تابلو این پیست را زمانی مشاهده می‌کنید که در مسیر سپیدان به مارگون قرار گرفته باشید. مرتفع‌ترین و بلندترین نقطه‌ای که در این پیست می‌توانید پیدا کنید، ارتفاع 3200 متر از سطح دریا دارد.

 

پیست اسکی پولادکف

 

غارنوردی در آبشار مارگون

غار نوردی در این مکان جذابیت‌های طبیعت‌گردی را کامل می‌کند در دل آبشار مارگون غار بزرگی وجود دارد که رسیدن به آن کار بسیار سختی می‌باشد و نیاز به تجهیزات، راهنمای کار بلد و همچنین مهارت شنا نیاز دارد. آب درون غار از آب‌های روان منطقه کمهر جاری است، تامین می‌شود و سپس از غرب آبشار مارگون به شکل آبشاری درون غار می‌ریزد و در انتها به آب آبشار مارگون می‌پیوندد. ورودی این غار در زیر رگه‌های آبشار قرار دارد از جایی که آب با فشار از درون آن بیرون می‌ریزد و برای اینکار بایید کوه را دور زد، برای رسیدن به غار باید در برخی قسمت‌ها شنا کرد یا از صخره بالا بروید از این رو به راهنمایی که منطقه را بشناسد کمک بگیرید تا بتوانید به این آبشار برسید. از دیگر نکات جالب این غار این می‌باشد که بکر و دست نخورده باقی مانده است به این دلیل که بسیاری امکان رسیدن به آبشار غار را به این صورت ندارند.

باغات کمهر

یکی از مناطق بکری که می‌توانید در شهرستان سپیدان پیدا کنید، کمهر است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کرده است. در این منطقه از سپیدان می‌توانید باغ‌های میوه زیادی پیدا کنید در مسیر آبشار مارگون قرار گرفته‌اند.

 

غار نوردی در آبشار


جاذبه های اطراف آبشار مارگون

آبشار مارگون دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است در این منطقه می‌توانید در کنار آب بازی در آبشار مارگون در رودخانه پایین دست آن به دل طبیعت و کوهستان بزنید و از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوید، لازم به ذکر است که طبیعت گردی راه و رسم خود را دارد و بدون داشتن تجربه و تجهیزات لازم بسیاری به این منطقه حفاظت شده پیش می‌روند.
قدم زدن در اطراف این منطقه به قدری لذت بخش است که شما را ساعت‌ها از خیال شهر و دغدغه های زندگی دور می‌کند، پایین دست آبشار مارگون رودخانه‌ای جریان دارد که می‌توانید در هوای دل چسب استراحت کنید.

گردشگرانی که به درخت و گیاهان آشنایی دارند می‌توانند با گشتی کوتاه در این منطقه، درختان جنگلی و درختان میوه مانند سیب، زالزالک و بوته‌های زرشک را تشخیص دهند و گیاهانی که بومی این منطقه هستند و در نزدیکی آبشار چشم انداز تماشایی به وجود آورده‌اند. در فصل بهار گل‌های لاله واژگون، گل ختمی و دیگر گل‌های وحشی رنگ آمیزی می‌شود و منظره بی‌نظیری را به وجود می‌آورد.

 

گردش در مارگون

 

اقامت و امکانات در آبشار مارگون

سوئیت‌ها و مراکز اقامتی در مسیر آبشار مارگون وجود دارد که به گردشگران این امکان را می‌دهد تا به صورت شبانه روز در اطراف این جاذبه استراحت کنند. همچنین اگر قصد دارید تا در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید، می‌توانند در محوطه‌ها و سکوها نزدیک آبشار چادر بزنید تا این کمپینگ را محلی برای استراحت تبدیل کنید. 

در اطراف این آبشار پارکینگ‌هایی وجود دارد که توریستان می‌توانند به صورت 24 ساعته خودروهای خود را پارک کنند، همچنین این پارکینگ‌ها امنیت بالایی دارند تا خیال مسافرین را این بابت راحت کنند. پارکینگ این آبشار هم همانند بسیاری از پارکینگ‌های عمومی نیازمند هزینه‌ای می‌باشد که با پرداخت هزینه ناچیز می‌توانید با خیال آسوده به گشت و گذارتان برسید.

نزدیک بودن و وجود سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر جاذبه‌ای باید از آن برخوار باشد. شهرداری این منقطه در اطراف آبشار دو سرویس بهداشتی مخصوص بانوان و آقایان بنا کرده‌‌اند. از دیگر ویژگی‌هایی که در این منطقه می‌توانید مشاهده کنید، چراغ‌های برقی است که در پاسی از شب روشن می‌شوند و هوای تاریک شب را روشن می‌کنند. از دیگر امکانات این منطقه می‌توان به سلطل زباله و مغازه‌ها در مسیر آبشار مارگون اشاره کرد.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار مارگون

آبشار مارگون به علت ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، آب و هوایی سردی را به خود اختصاص داده است. همچنین اگر در فصل زمستان و پاییز به این منطقه زیبا سر بزنید، هوایی سوزناکی را تجربه می‌کنید که امکان دارد آب‌های این آبشار یخ بسته باشند؛ به همین علت بهترین فصل برای اینکه بتوانید از این آبشار دیدن کنید، تابستان است که آب‌های یخ‌زده شروع به باز شدن و سرازیر شدن، می‌کنند. همچنین اگر به دنبال منطقه گردشگری هستید تا از گرمای غیرقابل تحمل فصل تابستان فرار کنید، این آبشار می‌تواند نیاز توریستان را برطرف کند.

فصل بهار آبشار مارگون می‌تواند زیبایی خاصی را به بینندگان هدیه دهد تا سال‌ها در ذهنشان ماندگار باشد؛ همچنین سرسبزی که باغ‌ها در فصل بهار می‌گیرند می‌توانند جذابیت این منطقه را دوچندان کند.

 

مارگون در تابستان و زمستان

 

آدرس آبشار مارگون

استان فارس، شهر اردکان، جاده مارگون، آبشار مارگون

مسیر آبشار مارگون

بخش زیادی از مسیر این آبشار را آسفالت تشکیل داده و قسمتی از آن خاک است، به همین علت می‌توانید با استفاده از ماشین مسیر را پشت سر بگذارید؛ اما نمی‌توانید تمامی مسیر را با ماشین طی کنید و باید خودرو را در پارکینگ پارک و باقی راه را پیاده‌روی کنید. مسیر پیاده‌روی این آبشار چندان سخت و طولانی نیست و با 5 دقیقه می‌توانید از این آبشار دیدن کنید.

هزینه ورودی آبشار مارگون

برای ورود به آبشار باید 5000 تومان هزینه پرداخت کنید اما به یاد داشته که این مبلغ در زمان‌های مختلف و فصل‌هایی که مسافر زیاد است متغیر می‌باشد. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 102 کاربر