جنگل فندقلو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/25
بازدید: 5484
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

فرقی نمی‌کند به کدام بخش از کشور سفر کنید چون هر نقطه از ایران دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جذابی است که هرکدام به تنهایی می‌توانند مسافرتی لذت‌بخش را برایتان رقم بزنند. اگر قصد کردید تا فصل بهار را در جایی سرسبز و زیبا سپری کنید، شاید بد نباشد تا به جنگل فندقلو سری بزنید و خود را در میان درختان فندق و عطر گل‌های بابونه گم کنید. جنگل فندقلو، همانطور که ممکن است از نام آن احتمالا حدس زده باشید، پر از درختان تنومند فندق است و به همین خاطر هم سالهاست که بین مردم به این نام شناخته می‌شود. این جنگل زیبا در استان اردبیل قرار دارد و در بین محلی‌ها به آن «مِشه» به معنی جنگل و «فیندیقلی» که همان تلفظ ترکی فندقلو است، هم می‌گویند. اگر قرار است که اردبیل یکی از مقاصد سفرهای بعدی شما باشد، تا پایان این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا با هم روی چمنزارهای جنگل فندق اردبیل قدم بزنیم و به جاهای دیدنی اطراف آن سرک بکشیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. درباره جنگل فندقلو؛ در مورد جنگل فندقلو چه باید بدانیم؟
  2. ویژگی جغرافیایی و محیطی جنگل فندقلو؛ این جنگل چه ویژگی‌هایی دارد؟
    1. زیستگاه جانوران متعدد
    2. وجود گونه‌های نادر گیاهی در جنگل فندقلو
    3. آب‌وهوای جنگل فندقلو
  3. زیبایی هایی که در مسیر غافلگیرتان می کند!
    1. قدمت جنگل فندقلو؛ این جنگل متعلق به چه زمانی است؟
  4. طبیعت تماشایی جنگل فندقلو؛ چه منظره‌ای انتظارمان را می‌کشد؟
  5. موقعیت مکانی و راه دسترسی؛ چطور خودمان را به جنگل برسانیم؟
  6. جاهای دیدنی اطراف؛ بعد از جنگل به کجا برویم؟
    1. 1. تله کابین گردنه حیران؛ تماشای زمین از آسمان
    2. 2. جنگل نوردی در فندقلو؛ جایی برای عکاسی در بهشت
    3. 3. پیست اسکی؛ اسکی روی چمن در تابستان
    4. 4. جشنواره گل های بابونه؛ فرصتی برای گم شدن در میان عطر بابونه‌ها
    5. 5. آب گرم مشه سویی؛ لذت آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم
  7. بهترین زمان بازدید از جنگل فندقلو؛ کی بار سفر ببندیم؟
  8. اقامت در جنگل فندقلو؛ در بازدید از جنگل کجا بمانیم؟

جنگل فندقلو

درباره جنگل فندقلو؛ در مورد جنگل فندقلو چه باید بدانیم؟

جنگل فندقلو در مسیر اردبیل و شهر نمین قرار دارد این جنگل زیبا در 10 کیلومتری شهرستان نمین قرار دارد که در بخش بزرگی از استان اردبیل و بخش کوچکی هم در استان گیلان قرار دارد. جنگل فندقلو در سال های اخیر شهرت بسیاری پیدا کرده است و دشت گل های بابونه آن مورد استقبال بسیاری از گردشگران تور اردبیل قرار گرفته است. وسعت جنگل فندقلو به 16000 هکتار می رسد و از شرق روستای خانقاه علیا در جاده بین شهری نمین تا شرق روستای حور گسترده شده است. در جنگل سرسبز و زیبای فندقلو درختان بسیاری از جمله فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، بوته‌های تمشک و توت وحشی وجود دارد که به طبیعت آن جذابیت دوچندانی بخشیده‌اند.

درباره جنگل فندقلو

ویژگی جغرافیایی و محیطی جنگل فندقلو؛ این جنگل چه ویژگی‌هایی دارد؟

منظره بکر فندقلو از جنگل های شرق اردبیل محسوب می شود و ادامه جنگل های نیمه گرمسیری گیلان به شمار می آید. می توان گفت ارتفاع جنگل فندوقلو از سطح دریا 1500 متر و حداکثر بلندی آن 1850 متر است. این منطقه نیز از شمال به راه قدیم اردبیل و از جنوب به کوه معروف خان بلاغی و آبادی های نیارق و از غرب به ننه کران و از شرق به حیران می رسد.

زیستگاه جانوران متعدد

جنگل فندقلو از سال 1389 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و در همان سال، طرح رهاسازی مارال‌ها در این جنگل کلید خورد و در حال حاضر ۱۱ راس مارال در منطقه‌ای محافظت‌شده داخل این جنگل زندگی می‌کنند. علاوه بر این، در منطقه فندقلو حیواناتی نظیر روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور و پرندگانی چون قرقاول، کبک، عقاب طلایی، چکاوک و کلاغ ابلق یافت می‌شوند.

زیستگاه جانوران متعدد

وجود گونه‌های نادر گیاهی در جنگل فندقلو

بیشتر از نصف منطقه جنگل فندقلو (حدود سه‌چهارم) را مراتع و دشت‌های وسیعی شکل می‌دهند که در فصل بهار به گُل می‌نشینند و رنگ‌ولعاب زیبایی به منطقه اضافه می‌کنند. یک‌چهارم باقی مانده هم مناطق جنگلی هستند که با درختان فندق و تمشک و گیلدیک و… پر شده‌اند. در جنگل فندقلو ۱۹ گونه گیاه جنگلی شناسایی شده‌اند که در این میان، گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارند، که بر ارزش منطقه می‌افزایند.

وجود گونه‌های نادر گیاهی در جنگل فندقلو

آب‌وهوای جنگل فندقلو

جنگل فندقلو به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا، در ماه‌های گرم سال در فصول بهار و تابستان، آب‌وهوای مطبوع و خوشایندی دارد. از اوایل بهار تا اواخر تابستون، دشت‌های این منطقه از گل‌های وحشی زیبا از جمله بابونه پوشیده می‌شود که برای شما استشمام این هوا و دیدن آن منظره قطعا بسیار دلپذیر خواهد بود. در ماه‌های مهر و آبان هم هوای این منطقه معتدل و خنک است ولی به دلیل ارتفاع 1500 متری این جنگل‌ها از سطح دریا، زمستان‌های این منطقه سرد و پوشیده از برف هستند و برای تفریح چندان مناسب نیستند.

زیبایی هایی که در مسیر غافلگیرتان می کند!

وقتی به سمت جنگل فندقلو حرکت می‌کنید، باید کمی صبور باشید زیرا گردشگرانی که از سمت اردبیل و شهر نمین به سوی جنگل حرکت می کنند، در ابتدا تنها نظاره‌گر منظره ای معمولی از جاده‌های اطراف هستند ولی پس از پشت سر گذاشتن تابلوی جنگل فندقلو حیرت زده می‌شوند. وقتی کمی از تابلو رد شوید و از یک سربالایی کم ارتفاع بالا روید، ناگهان منظره‌ی آن‌جا شما را حیرت‌زده می کند، دشتی سفید و بی انتها در برابرتان قرار می گیرد که زیبایی آن شما را غافلگیر می کند؛ جایی که گویی زمین با برف پوشیده است ولی وقتی کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که این گل‌های بابونه هستند که زمین را در آغوش گرفته‌اند.

جاهای دیدنی اردبیل - معرفی بهترین جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری استان اردبیل

قدمت جنگل فندقلو؛ این جنگل متعلق به چه زمانی است؟

بسیاری از ما انیمیشن عصر یخبندان و سنجاب همیشه به دنبال فندق آن را دیده‌ایم و شاید تجربه جذابی باش اگر در جنگل‌هایی به سن و سال آن زمان‌ها سفر کنیم. جنگل فندقلو از قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران است که قدمت آن به سال‌های عصر یخبندان باز می‌گردد. جنگل فندقلو بخشی از جنگل‌های هیرکانی داخل ایران است و گفته می‌شود که قدمتش کمِ‌ کم به ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش بر می‌گردد.

قدمت جنگل فندقلو

طبیعت تماشایی جنگل فندقلو؛ چه منظره‌ای انتظارمان را می‌کشد؟

جنگل فندقلو قسمت وسیعی از اطراف نمین را در برمی‌گیرد و دارای وسعتی در حدود ۱۶۰۰۰ هکتار است. این منطقه با توجه به این وسعت دارای انواع متنوعی از جاذبه‌های طبیعی است که بازدید از آن‌ها برای بسیاری از طبیعت‌گردان این منطقه بسیار جذاب خواهد بود.

  • جنگل درختان فندق
  • چشمه آب گرم مشه سویی
  • آبشار جنگل فندقلو
  • دشت گل‌های بابونه
  • گل‌های زیبای سوسن

طبیعت تماشایی جنگل فندقلو

موقعیت مکانی و راه دسترسی؛ چطور خودمان را به جنگل برسانیم؟

استان اردبیل سرزمین عروس کوه های ایران، سبلان است.  زمانی که در جاده رویایی اردبیل حرکت می‌کنید، می‌بینید که کوه‌های آن منظره‌ای چشم‌نواز از دشت بابونه و شقایق را خلق کرده‌اند. همانطور که گفتیم، جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین‌شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند. فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل ۳۹ کیلومتر، تا آستارا ۶۷ کیلومتر و تا تهران ۶۲۶ کیلومتر است. اگر ساکن تهران هستید، کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به جنگل فندقلو از تهران، مسیر تهران-سرچم است که طی کردن این مسیر تقریبا ۸ ساعت زمان می‌برد. مسیر جنگل فندقلو از تهران، از بزرگراه کرج-قزوین شروع می‌شود. در این مسیر از کنار شهرهای کرج، قزوین و زنجان عبور می‌کنید. وقتی به اردبیل برسید، بعد از حدود ۴۵ دقیقه رانندگی از اردبیل به سمت نمین، به جنگل فندقلو می‌رسید.

آدرس: ایران، استان اردبیل، جنوب نمین

موقعیت مکانی و راه دسترسی

جاهای دیدنی اطراف؛ بعد از جنگل به کجا برویم؟

اگر قصد دارید تا سفری چند روزه به اردبیل داشته باشید، می‌توانید پس از تفریح در منطقه جنگل از جاهای دیدنی اطراف این منطقه هم دیدن کنید و از زمان مسافرت خود نهایت لذت را ببرید. بعضی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف جنگل فندقلو به شرح زیر هستند پس وقت را تلف نکنید و حتما به این جاذبه‌های اطراف اردبیل نیز سر بزنید.

جاهای دیدنی اطرف جنگل فندقلو

1. تله کابین گردنه حیران؛ تماشای زمین از آسمان

یکی از زیباترین خط های تله کابین ایران، تله کابین گردنه حیران است که با سوار شدن بر آن می توان از مناظر سرسبز و جنگل اطراف لذت برد. ایستگاه پایینی تله کابین حیران در نزدیکی گردنه معروف حیران قرار دارد که در مسیر خود وارد جنگل فندقلو می شود و شما را به دل زیبایی می برد. خط تله کابین حیران، یکی از استاندارد ترین خطوط تله کابین کشور محسوب می شود و می تواند در مسیری به طول 1752 متر تعداد 1350 نفر را در یک ساعت جا به جا کند. این تله کابین دارای 30 کابین 6 نفره معمولی است. همچنین این وسیله تفریحی، 3 کابین ویژه همراه با امکاناتی نظیر صندلی های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه های دودی را داراست. توصیه می شود اگر به جنگل فندقلو سفر کردید حتما تله کابین هیجان انگیزش را امتحان کنید و طبیعت حیرت انگیز ایران را به گونه ای دیگر تماشا کنید.

  • هزینه تله کابین حیران؛ چقدر برای تفریح در تله کابین باید بپردازیم؟

هزینه استفاده برای هر نفر 110 تا 200 هزار تومان است.

  • ساعت بازدید تله کابین حیران؛ چه ساعتی می‌توانیم به تله کابین برویم؟

ساعت بازدید از تله کابین حیران، همه روزه از 8 صبح تا 20 شب است.

قیمت بلیط تله کابین حیران - گذر از میان ابرها را تجربه کنید.

2. جنگل نوردی در فندقلو؛ جایی برای عکاسی در بهشت

گردشگران علاقه مند به تور طبیعت گردی که با این قاعده آشنایی دارند، جنگل فندقلو می تواند شگفتی های بسیاری برایشان داشته باشد. البته بهتر است کار جنگل نوردی و پیاده روی را به همراه با یکی از لیدرهای آشنا به منطقه که تجهیزات مناسب دارند انجام دهید تا به مشکل برنخورید. این منطقه یکی از زیباترین جاهایی است که در طول عمرتان می‌توانید تماشا کنید پس عکاسی از این جنگل زیبا و طبیعت بکر آن را به هیچ وجه از دست ندهید. به شما اطمینان می‌دهیم که مناظر این بهشت کوچک روی زمین انقدر زیبا هستند که می توانید تصاویر بسیار دیدنی را ثبت کنید.

دیدنی های فندوقلو

3. پیست اسکی؛ اسکی روی چمن در تابستان

یکی دیگر از جذابیت های جنگل سبز فندقلو، پیست اسکی روی چمن است. این دشت سرسبز که در منطقه ای کوهستانی و نزدیک به شهر اردبیل قرار گرفته است، دارای یک پیست به ارتفاع 1700 متر از سطح دریا است. آب و هوای اردبیل به گونه ی است که با آب و هوای خنک خود در تابستان، بسیاری از گردشگران اهل ورزش را به خود می کشاند. پیست فندقلو مورد تایید استانداردهای بین المللی است و هر ساله مسابقه های مختلف اسکی روی چمن در جاده های مارپیچ در آن برگزار می شود. تیم ملی اسکی روی چمن نیز بسیاری از اردوهای خود را در این منطقه و روی این پیست برگزار می کنند. لازم به ذکر است که این پیست قرار است در فصل زمستان برای اسکی روی برف هم استفاده شود.

پل معلق مشگین شهریکی از طولانی ترین پل های معلق خاورمیانه در استان اردبیل

4. جشنواره گل های بابونه؛ فرصتی برای گم شدن در میان عطر بابونه‌ها

هرسال همزمان با روز جهانی گل و گیاه در 24 و 25 خرداد، جشنواره گل های بابونه در این مکان برگزار می شود و گردشگران بسیاری برای شرکت در این جشنواره به جنگل فندقلو می آیند. این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل برگزار می‌شود. گردشگران تور اردبیل با رفتن به این جشنواره، می توانند هم از زیبایی طبیعت استفاده کنند و هم اطلاعاتی در مورد خواص گیاه بابونه و دیگر گیاهان دارویی کسب کنند.

5. آب گرم مشه سویی؛ لذت آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم

میدانیم که اردبیل سرزمین آب های گرم و شفابخش است که یکی از استخرهای آب گرم در جنگل فندقلو دارد که در بین مردم محلی و بومیان منطقه با نام میشه سویی معروفیت دارد. این چشمه آبگرم بین روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل و در ارتفاع ۶۳۰ متری قرار دارد و به‌لحاظ خواص درمانی برای پا درد و کمردرد مشهور است. بسیاری از گردشگران به دلیل دمای مناسب این آب گرم فرصت آب‌تنی و استفاده از خواص آن را از دست نمی دهند و از طبیعت بکر و مناظر اطراف آن لذت می برند.

 آب گرم مشه سویی

بهترین زمان بازدید از جنگل فندقلو؛ کی بار سفر ببندیم؟

جنگل فندقلو در ارتفاعات و مناطق سردسیر کشور قرار دارد، به همین دلیل تابستانی خنک و زمستانی سرد و مرطوب دارد. به دلیل شرایط آب و هوایی این منطقه، بهترین زمان دیدن این جنگل در فصل بهار و تابستان است به خصوص اینکه در این فصل بهار، دشت های معروف گل بابونه شکوفا می شوند و طبیعت فوق العاده زیبا و منحصر به فرد را در معرض نمایش گردشگران قرار می دهد.

اقامت در جنگل فندقلو؛ در بازدید از جنگل کجا بمانیم؟

بسیاری افراد ممکن است به قدری جذب طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز این جنگل شوند که دلشان بخواهد در نزدیکی آن اقامت کنند. گردشگران این ناحیه می‌توانند در خنه‌ها و اقامتگاه‌های اجاره‌ای اطراف جنگل شب را سپری کنند ولی با توجه به اینکه در خودِ فندقلو هیچ هتلی ساخته نشده است، افراد برای رزرو اتاق در هتل باید در جایی در نزدیکی جنگل هتل رزرو کنند.از نزدیک‌ترین هتل تا جنگل حداقل نیم ساعت راه است.

  • اقامتگاه حیات اردبیل: 35 کیلومتر ( 36 دقیقه با خودرو)
  • هتل نگین: 34 کیلومتر ( 35 دقیقه با خودرو)
  • هتل بوتیک ایده آل اردبیل: 35 یل.متر( 35 دقیقه با خودرو)
  • هتل شورابیل: 39 کیلومتر ( 40 دقیقه با خودرو)
  • هتل سارای اردبیل: 3 کیلومتر ( 40 دقیقه با خودرو)

اقامت در جنگل فندقلو

چرا باید از جنگل فندقلو بازدید کنیم؟

یکی از جاذبه های پرطرفدار اردبیل جنگل فندقلو است که در نزدیکی گردنه حیران قرار دارد و در فصل بهار گل های بابونه و دشت‌های سرسبز آن، منظره زیبا و تماشایی را به این منطقه می دهند.جنگل فندقلو در شهر نمین در اطراف اردبیل واقع شده است. این شهر به دلیل آب و هوای خوبی که دارد به خصوص در فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. یکی از پاتوق‌های اصلی اردبیلی‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در کنار خانواده است.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 103 کاربر