حمام فین

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7644
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از مشهورترین حمام‌های تاریخی، که در آن مکان قتل امیرکبیر رخ داد را می‌شناسید؟
حمام فین یکی از معروفترین مکان‌های دیدنی است، که در باغ سرسبز فین قرار داد. ما قصد داریم در این مقاله همه چیز را درباره حمام فین بیان کنیم، پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

حمام فین

 

چه اتفاقی در حمام فین رخ داد؟

یکی از مشهورترین و جالب‌ترین مکان‌های دیدنی کاشان حمام فین است، که به دلیل قتل میرزا تقی خان امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصر الدین شاه قاجار در 20 دی 1230 هجری خورشیدی در این مکان، باعث مشهوریت این حمام قدیمی شده است. حمام تاریخی فین همه ساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

 

جاهای دیدنی کاشان - لیستی از بهترین و محبوب ترین مکان های دیدنی کاشان را در این لینک می توانید مشاهده کنید.

 

حمام فین در کجا واقع شده است؟

در 6 کیلومتری جنوب شهر کاشان منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا وجود دارد، که این روستا به نام فین مشهور است. در این روستا دارای یکی از باغ های معروف ایرانی به نام باغ فین بوده، که در آن حمام فین واقع شده است. وجود این باغ زیبا و حمام قدیمی باعث معروفیت این منطقه شده است.
آدرس:  استان اصفهان، کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، باغ فین

 

حمام تاریخی در باغ فین

 

درباره حمام فین

در قسمت جنوبی باغ خرم فین دو حمام وجود دارد، که به حمام سلطنتی و حمام صفوی یا حمام کوچک مشهور است، که هر دو حمام در داخل باغ است. جالب است که نام این دو حمام‌، حمام فین نیست؛ بلکه به دلیل قرارگیری در باغِ زیبای فین به این نام مشهور شده‌اند. حمام معروف صفوی، همان مکان تاریخی است که یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ ایران یعنی قتل صدراعظم امیرکبیر در آن رخ داد. این دو حمام مطابق طرح اولیه‌ خود چند بار مرمت و بازسازی شده‌اند. بنای حمام فین در آذرماه سال 1314 خورشیدی در آثار ملی ایران به ثبت رسید، و در سال 2011 میلادی در به فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. 

حمام کوچک

این حمام در دوران حکومت صفویه و همزمان با ساخت بنای اولیه فین احداث شده است. از شگفتی‌های این حمام وجود هفت کاش قدیمی، در قسمت خزینه است، که حدود 500 سال قدمت دارند. چون این حمام برای استفاده خدمتکاران بنا شد، از نظر معماری ویژگی به خصوصی ندارد، و علت شهرتش تنها رویداد تاریخی بوده که در آن اتفاق افتاده است. 

حمام بزرگ

حمام سلطنتی و یا حمام بزرگ در زمان قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. وقتی حمام جدید در حال ساخت بود، حمام کوچک را که از رونق افتاده بود تعمیر و بازسازی کردند. این حمام بزرگ تنها برای استفاده فرماندهان و بزرگان دربار ساخته شده است، به همین دلیل ار لحاظ معماری اهمیت دارد. از ویژگی‌های بارز این حمام ستون‌های مرمر و سقف نقاشی شده آن است، که باعث شده حمام سلطنتی بسیار زیبا دیده شود. حمام بزرگ دو رخت‌کن یا سربینه دارد، که رخت‌کن اولی به ورودی نزدیک‌تر است، و رخت‌‌کن دوم حوضی در بین مسیر تردد در ضلع شرقی دارد. در رخت‌کن اول با وجود نورگیرهایی مزین به کاشی‌های مشبک، که رو به باغ باز می‌شوند، چشم‌انداز زیبا را به نمایش گذاشته است. اینگونه گمان زده می‌شود که به هنگام خروج از حمام، ابتدا به رخت‌کن دوم می‌رفتند، و پا را در حوضی که در سربینه دوم قرار داشت می‌شستند، و سپس به سربینه اول رفته و لباس‌های خود را پوشیدن می‌پوشیدند.

 

حمام سلطنتی و حمام صفوی

 

ساختمان حمام های سنتی فین

دو حمامی که در باغ باصفای فین وجود دارند، همچون حمام‌های تاریخی ایران زمین، مکانی برای شست‌وشو و نظافت افراد بودند. از بخش‌های این حمام‌ها می‌توان به ورودی‌ها، گرم‌خانه‌ها و آب نماها اشاره کرد. در اتاق‌ها دیگ‌های بزرگ مسی قرار داده بودند، که در آن آب را به جوش می‌آوردند. همچنین در این حمام‌ها کانال‌هایی واقع بود، که برای عوض کردن آب خزینه‌ها کاربرد داشت. این دو حمام با قدمتی کهن، از معماری زیبایی ایرانی در ساخت آنها بهره برده‌اند. عایق بودن دیوارها در برابر رطوبت، از نکات مهمی بوده که در بنای حمام فین کاشان لحاظ شده است. در آن زمان برای ساخت این حمام‌ها از مصالحی چون ماسه، آهک و یا ساروج استفاده کرده‌اند. حمام‌های به جا مانده در کاشان، به دلیل قدمت و زیبایی، مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند. و هر بازدیدکننده‌ای با ورود به کاشان از بناهای تاریخی و زیبای این شهر همچون باغ فین و حمام فین عکسی به یادگار می‌گیرد.

بهترین زمان بازدید

برای سفر به شهر زیبای کاشان و بازدید از حمام تاریخی فین، بهتر است فصول بهار و تابستان را که هوای معتدلی دارد انتخاب کنید. تا بتوانید از سفری خاطره انگیز برای خود لذت ببرید.

زمان بازدید و قیمت بلیت

حمام صفوی یا همان فین کاشان، در روزهای هفته به جز ایام تعطیل رسمی، از ساعت ۹ تا ۵ عصر برای بازدید عموم باز است. برای بازدید از حمام صفوی حدودا یک ساعت زمان نیاز دارید، تا از تمام قسمت‌های آن بازدید داشته باشید. همچنین هزینه ورودی به شرح زیر است:

  • قیمت بلیت ورودی برای گردشگر ایرانی : 5.000 تومان
  • قیمت بلیت ورودی برای گردشگر خارجی: 50.000 تومان

 

زمان بازدید و قیمت بلیت حمام صفوی کاشان

 

کلام آخر
پس از ماجرای قتل امیرکبیر در حمام صفوی، در دوره‌ی مشروطه تمامی مصالح گرانبها همچون سنگ های مرمر این حمام را به غارت بردند. باید در نگهداری از آثار تاریخی کوشا باشیم، تا آیندگان نیز بتوانند با دیدن آنها بر فرهنگ و تاریخ خودشان ببالند. گردشگران تور کاشان می‌توانند در سفر خود به این شهر، شاهد مکان‌های های زیبای دیگری در کاشان مانند قمصر کاشان نیز باشند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 101 کاربر