میدان کنکورد پاریس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/07
بازدید: 2202
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر پاریس مملو از جاذبه های گردشگری دیدنی می باشد که مورد توجه گردشگران فرانسوی قرار گرفته است. میدان کنکورد بزرگترین میدانی است که در شهر پاریس وجود دارد و در ارتباط دادن خیابان های مهم شهر نقش اساسی دارد. کنکورد به معنای دوستی و سازش است. این میدان که در قلب پاریس واقع شده، میزبان اتفاقات بسیار مهمی در تاریخ فرانسه بوده و به همین دلیل یکی از مهم ترین مکان های کشور پاریس به حساب می آید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. میدان کنکورد
  2.  
  3. تاریخچه میدان کنکورد پاریس

 

 

میدان کنکورد

مساحت کلی این میدان که ظاهری به شکل هشت ضلعی دارد در حدود 85 هزار مترمربع می باشد. خیابان شانزه لیزه و باغ تویلری از طریق این میدان به یکدیگر پیوند می خورند همچنین کلیسای کاتولیک لمدلن که در بخش شمالی میدان قرار دارد را به ساختمان دولتی پالایس بئوربون در بخش جنوبی مرتبط می سازد. بارزترین شاخصه ای که در نگاه اول توجه توریست ها را به خود جلب می کند یک ستون سنگی تاریخی به نام اُبلیسک با قدمت 3300 ساله (دوران رامسس دوم) در وسط میدان می باشد. این ستون را "محمد علی پاشا" والی مصر به فرانسه هدیه داده که سطح آن را با هیروگلیف مصری پوشانده اند. ارتفاع این ابلیسک 23 متر و وزن آن 230 تُن است و جنس آن گرانیت قرمز می باشد، به همین دلیل به ابلیسک الاقصر شهرت داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به هنگام انتقال این ستون سنگی به فرانسه، قسمت بالایی آن مفقود شد؛ از همین رو دولت فرانسه در سال 1998 یک کلاهک با ورقه طلا به نوکِ آن اضافه نمود تا همانند گذشته تکمیل به نظر برسد.

 

خیابان شانزه لیزه - خیابانی که برای اعیانی نشینان پاریس است و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و تفریحی کشور فرانسه به حساب می آید که آوازه نامش در سراسر دنیا پیچیده است .

 

 

در دو سوی میدان دو آب نمای بسیار زیبا وجود دارد که شبیه به آب نماهای معروف رم می باشند؛ طراح آن ها ژاک اینیاس هیتورف بوده است. در بخش شمالی میدان، دو ساختمان سنگی با معماری بسیار زیبا قرار گرفته که میان آن ها خیابان رویال قرار دارد و آن ها را از یکدیگر جدا می کند. ساختمان غربی هتل کلاسیک کریون بوده و ساختمان شرقی وزارت نیروی دریایی می باشد. در پیرامون میدان هم 8 مجسمه مربوط به شهرهای مهم فرانسه همچون: برست، بوردو، مارسی، لیل، نانت، لیون، استراسبورگ و روان وجود دارد که گردشگران تور فرانسه می توانند از آن ها بازدید نمایند.

 

 

شاید نام این میدان را به میدان گیوتین نیز شنیده باشید. این نام حاصل از انقلاب های تندروی فرانسه است که پادشاه وقت فرانسه و خانواده او را به دار آویختند. 10 ماه از تاریخ فرانسه برای هر شهروندی که در این کشور زندگی می کند، خاطراتی ناگوار و تلخ را یادآوری می کند که سراسرش خون و خونریزی بوده است. در ادامه ما را همراهی نمایید تا جزئیات این اتفاقات را با شما شرح دهیم.

 

 

 

تاریخچه میدان کنکورد پاریس

مکانی که هم اکنون یکی از معروف ترین میدان های جهان در آن قرار دارد، در گذشته باتلاقی بیش نبود. در سال 1763 لویی پانزدهم دچار بیماری سختی شده بود، هنگامی که سلامتی خود را به دست آورد تندیس بسیار زیبایی از او ساخته شد که در سال 1775 در میدان لوئی پانزدهم یا کنکورد کنونی (باتلاق گذشته) جای گذاری شد. در پی انقلابی که از آن به عنوان عصر وحشت یاد می کنند، این میدان به قتلگاهی تبدیل شد که خون افراد زیادی در آن ریخته شد.

در طی انقلاب کبیر فرانسه گروه هایی به دنبال کسب قدرت بودند که از میان آن ها دو گروه جمهوری خواهان تندرو و جمهوری خواهان میانه رو رقابت بیشتری داشتند. همان طور که از نام این دو گروه مشخص می باشد، میانه روها خواستار حکومت جمهوری مسالمت آمیز بودند و در این راه هیچ اقدام خشونت آمیزی انجام ندادند ولی گروه تندرو بیشترین ستیز را در راه رسیدن به اهدافشان انجام دادند؛ این گروه به رهبری ماکسیمیلیان روبسپیر در تاریخ 5 سپتامبر 1793 قدرت را به دست گرفتند و به مدت 10 ماه فضایی وحشتناک را پدید آوردند. آن ها میانه روهایی که در مجلس کنوانسیون فعالیت داشتند را بیرون کردند تا به طور کامل قدرت را در دست بگیرند و قوانین دلخواه خود را تصویب نمایند. آن ها در طول مدت کوتاهی که قدرت را به دست گرفته بودند حدود 16600 حکم رسمی اعدام را صادر نمودند!

 

 

 

در آن زمان چند دستگاه گیوتین (دستگاه معروف اعدام) در مناطق مختلف وجود داشت که به واسطه آن انقلابیون و حتی شاه و خانواده او را اعدام می کردند؛ معروفترین گیوتین هم در میدان کنکورد کنونی قرار داشت. آن ها در سال 1792 تندیس پادشاه که در میدان کنکورد قرارداشت را از بین بردند و نام میدان را به میدان انقلاب تغییر دادند و گیوتینی در این مکان قرار دادند تا وحشت عموم را برانگیزند. در روبروی این میدان، میدان اعتصاب قرار داشت که در آن نجیب زادگان به تماشای گردن زدن مجرمین می پرداختند. افرادی که در این میدان به کام مرگ کشیده شدند عبارت اند از:

1.لویی شانزدهم (پادشاه عزل شده)

2.پرنسس الیزابت فرانسه (خواهر کوچک لویی شانزدهم)

3.لویی آنتوان لئون دو سن ژوست (از انقلابیون تندرو که بعد از دوران وحشت حکم اعدامش صادر شد)

4.ماکسیمیان روبسپیر (رهبر جمهوری خواهان تندرو)

5.ماری آنتوانت (آخرین ملکه پیش از انقلاب)

6.مادام دو باری

7.شارلوت کوردی (از جمهوری خواهان میانه رو)

8.ژرژ ژاک دانتون (وکیل)

9.الیمپ دگوژ یا ماریا دگوژ (نمایش نامه نویس فعال سیاسی)

10.آنتوان لوران لاووازیه (دانشمند فرانسوی)

بیشترین زمان فعالیت گیوتین میدان انقلاب، در تابستان 1794 بود که تعداد 1400 اعدام را با آن ثبت کردند.

عصر وحشت یا دوره ترور در سال 1795 با اعدم ماکسیمیان روبسپیر به پایان رسید و نام میدان به طور رسمی به کنکورد تغییر پیدا کرد.

در سال 1814 حکومت پادشاهی بوربون ها با پادشاهی لویی هجدهم روی کار آمد و نام میدان را لویی پانزدهم نهادند که در سال 1826 آن را میدان لویی شانزدهم نامیدند. در نهایت در سال 1830 که حکومت بوربون ها پایان یافت، دوباره نام میدان را کنکورد نهادند.

 

 

دسترسی به میدان کنکورد پاریس

دسترسی به این میدان بسیار آسان است. گردشگران تور پاریس برای رسیدن به این مکان می توانند از مترو (در فاصله 90 متری) و یا اتوبوس (در فاصله 120 متری) بهره ببرند.

میدان وندوم که یکی دیگر از میدان های شهر پاریس می باشد، در انتهای یکی از اضلاع میدان کنکورد قرار گرفته است. همچنین جواهرفروشی، مغازه، سالن های مد و هتل های معروفی هم در این میدان قرار گرفته است. میدان کنکورد یکی از معروف ترین جاهای دیدنی پاریس می باشد.

 

 

آدرس: پاریس/ انتهای خیابان شانزلیزه

هزینه بازدید: رایگان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر