پانتئون

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/29
بازدید: 1274
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پانتئون نام یکی از جاهای دیدنی پاریس بوده که مورد توجه توریست ها قرار گرفته است. پانتئون یا سنت ژنویو به معنای معبد خدایان می باشد. لویی پانزدهم دستور به ساخت کلیسایی در محله لاتین داده بود که مراحل ساخت آن از سال 1758 تا 1790 ادامه داشت. این مکان امروزه از حالت کلیسا خارج شده و به مقبره ای معروف تبدیل شده که آرامگاه افراد مشهوری در آن قرار گرفته است.

تاریخچه پانتئون

آنتئون در ابتدا کلیسایی مخروبه بود که وقتی لویی پانزدهم در بستر بیماری گرفتار شد، قول داد با رها شدن از بند بیماری، کلیسایی درخور و زیبا می سازد. وقتی که او بهبود پیدا کرد "ژاک ژرمن سوفلو" معماری فرانسوی را برای ساخت کلیسای جدید مامور کرد. به دلیل وجود مشکلات اقتصادی که دولت فرانسه در آن دوره داشت، ساخت کلیسا تا سال 1790 به طول انجامید.

این مکان در طول تاریخ فرانسه چند مرتبه تغییر کاربری داده است. بعد از وقوع انقلاب کبیر فرانسه، تعداد افراد بی دین رو به افزایش رفت که این امر دلیلی شد تا کلیسای سنت ژنویو تبدیل به آرامگاه پانتئون شود. بعد از گذشت چند سال ناپلئون برای زنده نگه داشتن دین و مذهب این مکان را به کلیسا تبدیل نمود ولی باز هم به مکانی برای دفن مردگان تغییر یافت.

معماری پانتئون

پانتئون معبدی دایره شکل و گنبد دار است که دارای رواقی مستطیل شکل می باشد. سوفلو سبک نئوکلاسیک را برای این بنا در نظر گرفت و به زیبایی توانست آاین بنا را به شکل صلیب طراحی نماید. دور ایوان این ساختمان 24 ستون با شیارهای طولی وجود دارد که از پانتئون شهر رم الهام گرفته شده است. طول آرامگاه پانتئون 110 متر، عرض آن 84 متر و ارتفاع گنبد اصلی آن 83 متر می باشد؛ این گنبد شبیه به گنبد کلیسای سنت پاول لندن است.

آذین بالای در هم به سبک سنتوری و با نقش های برجسته تزئین شده است. بر روی سردرِ مقبره به زبان فرانسوی عبارتی با مضمون "از سوی ملت سپاسگذار به مردان گران قدر" حک شده است.

وقتی وارد آرامگاه می شوید، نقش و نگارهای را مشاهده می کنید که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند، گویی وارد معابد یونانی شده اید. 4 ستون بزرگ در فضای داخلی وجود دارد که نقش اساسی در تحمل بار کلی ساختمان دارد. برخی از نقاشی های کشیده شده بر روی دیوارها، اثر نقاش فرانسوی "پیر پووی دو شاوان" می باشد که نشان از حوادث رخ داده شده در تاریخ فرانسه می باشند. خوب است بدانید که در طول سال های 1906 الی 1922 مجسمه معروف آگوست رودن که نام اندیشه گر معروف شده بود نیز در این مکان نگه داری می شد.

 

گردشگران تور پاریس برای رسیدن به بالای هرم گنبدی شکل می بایست 425 پله را پشت سر بگذارند.

آونگ پاندول فوکو

یک فیزیکدان فرانسوی به نام لئون فوکو در سال 1851 به منظور انجام آزمایشی مهم، آونگی با ارتفاع 67 متر زیرِ گنبد مرکزی پانتئون نصب کرد که از طریق آن گردش زمین را به نمایش می گذاشت. از آن جایی که زمین نسبت به آونگ جسم آزاد می باشد، حرکت زمین تاثیری بر روی آونگ ندارد و در نتیجه در هر ساعت 11 درجه در راستای حرکتش چرخش دارد.

آونگ های فوکو برای کارکرد نیاز به دو فاکتور اساسی داشتند: سقف های خیلی بلند و گوی های فلزی بزرگ. لئون فوکو برای راه اندازی این آونگ از یک گوی سنگین 28 کیلوگرمی استفاده کرد که آن را به وسیله یک سیم بلند 67 متری از گنبد آویخته بود. البته امروزه آونگ های فوکو با ارتفاع کمتری قابل استفاده هستند.

هم اکنون نسخه اصلی پاندول فوکو در موزه هنر و صنایع دستی پاریس نگه داری می شود و نسخه ای مدرن تر در پانتئون وجود دارد که از طریق آن می توانید گردش زمین به دور خودش را ببینید.

در سال های گذشته نیز یک هنرمند برزیلی سازه ای شبیه به انسان را ساخته و در قسمتی از ساختمان قرار داده است.

افرادی که در این آرامگاه دفن شده اند عبارت اند از:

-ولتر (فیلسوف و نویسنده)

-اونوره گابریل ریکوتی

-کنت دو میرابو (رهبر انقلابی)

-ژان ژاک روسو

-الکساندر دوما

آرامگاه الکساندر را در سال 2002 به دستور رئیس جمهور وقتِ فرانسه به این مکان انتقال دادند و پیکرش را در پارچه ای که شعار معروف «یکی برای همه، همه برای یکی » از کتاب سه تفگدار بر رویش نوشته شده بود، پیچیدند.

-ژوزف لویی لاگرانژ

-آندره مالرو

-ویکتور هوگو (شاعر و نویسنده)

-ماری کوری (دانشمند و برنده جایزه نوبل)

-ماری فرانسوا سعدی کارنو

-پیر کوری (دانشمند و برنده جایزه نوبل)

-امیل زولا (نویسنده)

از میان این قبور، 2 قبر که متعلق به ولتر و ژان ژاک روسو می باشد به صورت ایستاده در مقابل یکدیگر قرار دارند.

جاذبه های اطراف پانتئون

-دانشگاه سوربن

-کتابخانه سنت ژنویو

-پارک لوکزامبورگ پاریس

-دانشگاه اسس

آدرس پانتئون

آدرس: پاریس/ محله لاتن/ منطقه کارتیه

ساعات بازدید: 8:30 الی 19:30

هزینه بازدید: رایگان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر