جواهرده

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6258
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

روستای جواهرده که به نگین رامسر شهرت دارد، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است. این روستا که طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌اندازی وصف ناشدنی دارد از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان مازندران محسوب می‌شود. روستای جواهرده، با توجه به آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای که دارد، به بهشت ییلاقات ایران نیز معروف است. به دلیل نزدیکی این منطقه زیبا به رامسر، می‌شود گفت که این روستا ییلاق رامسری‌ها است. این روستا چنین شهرتی در سرتاسر ایران پیدا کرده است که همیشه هم در میان تورهای گردشگر و هم درمیان علاقمندان به سفر در لیست مقاصد پرطرفدار قرار دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این روستا بررسی کنیم تا در صورتی که به آن سفر کردید، فقط در اقامتگاه خود نمانید و همه جای این روستای زیبا را بگردید.

روستای جواهرده

پیش به سوی روستای جواهرده

جواهرده کجاست؟در غرب استان مازندران و 5/29 کیلومتری مرکز شهرستان رامسر، در دهستان سخت‌سر روستای جواهرده واقع شده است. از شهرستان رامسر، با عبور از یک جاده جنگلی و پر پیچ و خم به این روستای زیبا که 2000 متر از سطح دریا فاصله دارد، می‌رسید. فاصله این روستا با شهر تهران حدودا" 260 کیلومتر است. این روستا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران بوده و در نزدیکی مرز استان گیلان قرار دارد. یکی از زیبایی‌های این روستا قدم زدن در میان ابرها است. در برخی از روزهای سال این منطقه زیبا با ابر پوشانده شده و گردشگران می‌توانند در میان ابرها قدم بزنند.

اهالی این روستا اغلب چهار ماه از سال در آن‌جا ساکن هستند. در ماه‌های دیگر، جز چند نگهبان و سرایدار کسی در جواهرده ساکن نیست. مردم این روستا مشغول به دامداری، کشاورزی و باغداری هستند و همچنین این منطقه زیبا، صنایع دستی مخصوص به خود را نیز دارد.  تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر است اما از راه کوهستانی نیز این ده زیبا با قزوین نیز ارتباط دارد. اهالی روستا از چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه‌کین آب آشامیدنی خود را تأمین می‌نمایند. جواهرده، دوازده محله قدیمی دارد که بزرگ‌ترین محله جولاخیل است. از دیگر محله‌های قدیمی آن اوشیان‌سر، سیدمحله، برشی‌محله، آموسی‌خیل، صیقل‌محل، چاک‌دشت، سراب یا کربلا‌بنه، رمک‌محله، تنگدره، فتوک‌محله، کهنه‌تنگدره و شل‌محله را می‌توان نام برد. روستای جواهر ده امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرش مسافران در نظر گرفته است.

جواهرده کجاست؟

توصیه‌های مهم در سفر به جواهرده

  • اگر تصمیم دارید به روستای جواهرده سفر کنید، توصیه‌هایی وجود دارد که باید سفرتان را با توجه به آنها برنامه‌ریزی نمایید تا کیفیت سفر بالا رود. در ادامه به برخی از این توصیه‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
  • روستای جواهرده یک روستای ییلاقی است و بنابراین شاید امکانات زیادی در اطرافش وجود نداشته باشد. بنابراین بهتر است برخی وسایل و موادغذایی که در طول اقامتتان در روستا بدان نیاز دارید را از قبل تهیه کنید.
  • در روستای جواهرده مسیرهای زیبای زیادی برای پیاده‌روی وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود زمانی که وارد این روستا می‌شود ماشین خود را در جایی پارک کنید و تمام جاهایی که می‌خواهید بروید را پیاده طی کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید.
  • در این روستا جشن‌ها و رسوم باستانی زیادی همچون جشن تیرماه سیزده و جشن گل کاری برگزار  می‌شود. اگر بتوانید زمان برگزاری این جشن‌ها به این روستا سفر کنید، سفری لذت‌بخش‌تر خواهید داشت.
  • بهتر است در طول این سفر همیشه پول نقد همراه خود داشته باشید تا در صورذت پیدا نکردن عابربانک با مشکل روبه رو نشوید.
  • قبل از سفر کمی درباره فرهنگ محلی مردم جواهرده تحقیق کنید و در طول این سفر از انجام کارهایی که با فرهنگ آنها همخوانی ندارد بپرهیزید.
  • برنامه‌های هواشناسی را چک کنید و مطمئن شوید آب و هوای جواهرده در طول سفر چگونه است و چمدانتان را براساس آن ببندید.
  • از آنجایی که جواهرده درواقع تکه‌ای از طبیعت است، به هر نقطه از این روستا که پا می‌گذارید باید حواستان به محیط زیست و حفظ طبیعت این منطقه باشد.

.

تابستان در جواهرده

مسیرهای دسترسی به جواهرده

تنها راه رسیدن به جواهرده جاده‌ای است که از رامسر به این روستا می‌رسد، که خود به ‌تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا به حساب می‌آید. برای رسیدن به این روستا، از جنوب غربی شهر رامسر وارد جاده جواهرده شوید و در دل جنگل و کوهستان پیش بروید تا به مقصد برسید. این مسیر که یکی از زیباترین جاده‌های شمالی است، در امتداد رودخانه‌ صفارود پیش می‌رود. در این مسیر و با گذشتن از کوه‌های مشجر و تونل‌های سبز رنگ شما به جواهرده می‌رسید.

با عبور از پیچ و خم این جاده، از انبوه درختان کاسته می‌شود و با نزدیک شدن به منطقه ییلاقی، ابرها هم به شما نزدیک می‌شوند. در آخر مسیر به منظره فوق‌العاده و وصف ناشدنی می‌رسید و عظمت خداوند را از نزدیک مشاهده می‌نمایید. این جاده در سال ۱۳۵۰ توسط مهندسان آلمانی ساخته شده است و احتمالا در هنگام عبور از آن لازم است مبلغی به عنوان ورودی پرداخت نمایید. این مبلغ صرف نگهداری از جاده و روستای جواهرده می‌شود. در زیر می‌توانید مسیر دسترسی به روستای جواهرده را مشاهده کنید.

مسیرهای دسترسی به جواهرده

بهترین فصل برای سفر به جواهرده

در اواخر بهار و تابستان‌ این روستا به علت موقعیت جغرافیایی هوای معتدل و در بقیه فصول سال، هوایی سرد دارد. در گذشته این روستای ییلاقی فقط چهار ماه از سال قابل سکونت بود. امروزه، به دلیل فراهم شدن امکانات رفاهی در بیشتر فصول سال می‌توان از این منطقه زیبا لذت برد. در اوایل فصل بهار به دلیل بارش باران و همچنین برف باقی مانده از زمستان، سفر به جواهرده کمی دشوار خواهد بود. در خرداد ماه و فصل تابستان به دلیل آب شدن برف‌ها و پرآب بودن رودخانه‌ها، بهترین زمان سفر به این روستا است. در این چهار ماه از سال، هوای روستا لطیف و خنک است و طبیعت آن در سرسبزترین حالت ممکن قرار دارد. فصل پاییز به دلیل زیبایی روایی و وصف ناشدنی طبیعت روستا، برخی گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در اوایل پاییز، مسیر دسترسی به روستا اکثرا غرق در مه و ابر است و منظره بی‌نظیری پدید می‌آورد. در این فصل، به دلیل کاهش دما و بارش باران، عبور از مسیر جاده به علت امکان ریزش کوه، مشکل و خطرناک است. جهت سفر در فصل پاییز حتما تجهیزات مناسب و کامل به همراه داشته باشید.فصل زمستان در جواهرده پوشیده از برف است و سفر در این زمان از سال توصیه نمی‌شود. در این فصل، ضخامت یخچال‌های طبیعی سماموس افزایش پیدا می‌کند و روستا یخ می‌بندد. برای سفر به این روستای زیبا، در صورت نداشتن وسیله نقلیه می‌توانید با اتوبوس تا نزدیکی روستا بروید و سپس با ماشین افراد محلی به جواهرده برسید.

بهترین فصل برای سفر به جواهرده

آب‌ و هوای جواهرده

به صورت میانگین دمای هوای این روستا در بهار و تابستان، 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد است. در اغلب مواقع که شهرهای دیگر هوای گرمی دارند، این منطقه آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد. در واقع هوای عالی این روستا بیشتر به دلیل موقعیت مکانی آن بوده که در بین کوه‌های سر به فلک کشیده قرار گرفته است. علاوه بر فصول بهار و تابستان، جواهرده پاییز و زمستان بسیار زیبایی نیز دارد.

در فصل پاییز درختان منطقه غرق در زیبایی وصف ناشدنی هستند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در فصل زمستان این منطقه کوهستانی پوشیده از برف می‌شود و زیبایی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. هر چند در این فصل عبور از جاده و سکنی گرفتن در این روستا کمی مشکل است. 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

جواهرده خانه چه حیوانات و جانورانی است؟

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده :روستای ییلاقی جواهرده، در دامنه کوه‌های سماموس قرار دارد. در هر فصل، این روستا سرشار از زیبایی خاص و فوق‌العاده‌ای بوده و پُر از جنگل‌های بلند و سرسبز است. این درختان نیمی از سال را به‌دلیل بارش برف در فصل زمستان پوشیده از برف هستند. این منطقه زیبا، قسمتی از رشته کوه البرز به حساب می‌آید و از سه طرف توسط کوه احاطه شده است. پوشش گیاهی جواهرده، از جنگل به چمنزار و بوته زار تغییر می‌کند. این روستا در واقع بخشی از جنگل هیرکانی و جنگل صفارود است.این جنگل‌ها درختانی پهن برگ با قدمت بالا دارند که از میان آنها می‌توان به درختانی مانند، راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا و شمشاد اشاره کرد. جنگل‌های سرسبز روستا، شامل درختان زبان گنجشک، گردو، فندق، سیب‌ترش، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه و خاکشیر نیز می‌شود. علاوه بر این درختان زیبا، این جنگل‌ها مملو از گل‎‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. در میان این طبیعت سرسبز و بکر، پرندگان و حیوانات گوناگونی زندگی می‌کنند. در پوشش جانوری این منطقه، بزکوهی، بلبل، سنجاب، گراز، گرگ، گربه وحشی، باز، خرس، قرقاول، کلاغ، زاغ، کبک، توکا و گنجشک کوهی دیده می‌شود.

آب و هوای جواهرده

آداب و رسوم و جشن‌های مردم جواهرده

اهالی این روستای زیبا با استفاده از تقویم گالشی یا گیلکی، همه ساله آیین‌های بسیاری را جشن می‌گیرند. مردم روستای جواهرده، علاوه‌بر طبیعت بکر و تاریخ کهن، آیین و سنت‌های باستانی زیادی دارند. در ادامه تعدادی از آیین و سنن این منطقه را بیان می‌نماییم.

کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی، ورزش اصیل، ریشه‌دار و محبوب اهالی مازندران و گیلان است که آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد. آداب و رسوم کشتی گیله مردی، در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است. در شب‌های تابستانی جواهرده این ورزش محبوب رونق بسیار دارد. یکی از جذابیت‌های این کشتی این است که هر کس با هر وزنی می‌تواند مبارزه کند و قبل از مسابقه وزن‌کشی انجام نمی‌شود. از جذابیت‌های دیگر این رقابت، نداشتن زمان پایانی است. در این مسابقه فقط فنون اجرا شده تعیین می‌نماید که چه کسی برنده است. در حقیقت هدف از مسابقه، مجبور کردن حریف به لمس زمین، با استفاده از دست، پا یا مشت است. در پایان مسابقه، فرد برنده حریف را در آغوش می‌گیرد و روی تشک از او دلجویی می‌نماید. این جوانمردی سرچشمه از روح پهلوانی مردان این خطه دارد. از برنده مسابقه نیز با یک شال ابریشمی گلدار، پارچه پر از پول، گاو و یا یک اسب تقدیر می‌شود.

کشتی گیله مردی

دست در دست هم برای جان تازه دادن به مسجد آدینه

17 مرداد ماه هر سال، مسجد آدینه میزبان جشنی باشکوه به نام جشن گِل‌کاری است که به عنوان جشنی قدیمی و مذهبی شناخته شده است. در گذشته کشاورزان و دامداران، این جشن را به نیت سلامتی خانواده و برکت محصولات خود برپا می‌کردند. در این مراسم مذهبی، افراد با شیر دام‌های خود، گِل را درست کرده و در حالی که صلوات می‌فرستادند دیوارهای مسجد را گِل‌کاری می‌کردند. بعد از انجام گِل‌کاری که بعضی معتقدند زنان آن را انجام می‌دادند، جشن و سرور برپا می‌کردند و جوانان نیز سازهای محلی سرنا و دهل می‌نواختند. این مراسم قدیمی و زیبا متأسفانه در سال‌های اخیر به دست فراموشی سپرده شده است.

مسجد آدینه

زیباترین تالاب های مازندران - با زیباترین تالاب های مازندران آشنا شوید.

جشن تیرماه سیزده؛ ایران باستان هنوز زنده است

از سنت‌های استان مازندران که توسط اهالی جواهرده نیز گرامی داشته می‌شود، سنت تیرماه سیزده شو است. این مراسم بر طبق تاریخ طبری، همزمان با جشن باستانی تیرگان در دوازدهم آبان ماه برگزار شده و به نام لالی‌شو نیز شناخته می‌شود. براساس تاریخ طبری، این جشن شب سیزدهم تیرماه برگزار می‌شد که در تقویم خورشیدی این تاریخ شب دوازدهم آبان ماه می‌شود. پیش از ظهور اسلام، در ایران جشن تیرگان جایگاه خاصی داشت و با تهیه خوراکی‌های سیزده‌گانه و آیین خاصی برپا می‌شد. در روستای جواهرده، هر سال با فرا رسیدن غروب دوازدهم آبان، جوانان و کودکان با شادی و سرور به منزل همسایه‌ها می‌روند و درخواست هدیه می‌کنند. در این جشن با شیرینی و خوراکی‌های خاصی از برگزارکنندگان پذیرایی می‌شوند. جشن تیرماه سیزده که از قدمتی 3000 ساله برخوردار است، شباهت‌های زیادی به جشن شب یلدا دارد. شعرخوانی و تهیه سیزده خوراکی مخصوص این شب از آداب این جشن است. این جشن در نقاط مختلف استان مازندران به شیوه‌ها و سنت‌های گوناگونی اجرا می‌شود.

جشن تیرماه سیزده

از جواهرده چه به یادگار ببریم

صنایع دستی و سوغاتی‌‌های روستای جواهرده : در بازارچه‌های محلی جواهرده می‌توانید مرباها و ترشی‌های محلی حاصل هنر بانوان روستا و تخم مرغ محلی، عسل طبیعی و لبنیات تازه را خریداری نمایید. صنایع دستی معروف مردم رامسر و جواهرده، نمدبافی است. همچنین در این روستا، چادرشب بافی، عروسک بافی، کوزه‌گری، جوراب‌بافی و شولابافی نیز به عنوان صنایع دستی آماده و به فروش می‌رسد. در گذشته علاوه بر صنایع دستی نام برده شده، در این روستا مردم به شغل آهنگری، مسگری و سفالگری نیز مشغول بودند. مسگران و سفالگران با ساخت ظروف مسی و سفالی، هنر دست خود را به عنوان صنایع دستی به فروش می‌رساندند.

باداب سورت - آشنایی با چشمه‌هایی در استان مازندران ایران!

طبیعت گردی در جواهرده

از مناطق طبیعی این روستا می‌توان ارتفاعات کوه‌های رژه، واژک، سرخ تله و سماموس را نام برد که چشمه‌های آب معدنی نیز از آن‌ها سرازیر است. این روستا که یکی از مناطق اقیانوس ابری کشور به حساب می‌آید که برای جنگل‌نوردان و طبیعت‌گردان جاذبه‌های بسیاری دارد. در روستای جواهرده، همچنین مناطق دیدنی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌نماییم.

آبشارها و چشمه های روستای جواهرده

آبشارهای جواهرده بخشی از طبیعت زیبای این روستا است. از معروف‌ترین آبشارها در این روستا و همچنین استان مازندران، آبشار صفارود یا آبشار جواهرده بوده که در کنار آبشار صفارود، پارک جنگلی بزرگی قرار دارد. این آبشار یک آبشار فصلی بوده و از رودخانه صفارود سرچشمه می‌گیرد و در فصل‌های پرآبی بسیار زیباست. رودخانه صفارود از شرق کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد و در 15 کیلومتری جاده جواهرده نمایان می‌شود. آبشار فصلی، صفارود در هر فصلی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. گردشگران از روستا، حدود 2 کیلومتر باید مسیری را پیاده طی کنند تا به آبشار جواهرده برسند. در طی این مسیر از زیبایی و سرسبزی جنگل و طبیعت نیز بهره می‌برند. در کنار آبشار صفارود یک رستوران و همچنین آلاچیق‌هایی برای مسافران در نظر گرفته شده است که می‌توانند در آنجا استراحت کنند.

در کنار این آبشار نیز فروشنگان صنایع دستی جواهرده مستقر شده‌اند و مسافران سوغات خود را می‌توانند تهیه نمایند. آبشارهای دیگری نیز در این منطقه و در قسمت جویبار بالادست قرار دارند که نسبت به آبشار صفارود کوچک‌تر و دسترسی به آن‌ها مشکل‌تر است. در روستای جواهرده، چشمه‌های جوشان و زیبایی نیز وجود دارد که آب آشامیدنی اهالی روستا از آنها تأمین می‌شود. چشمه‌هایی مانند، برشی، کوه‌کین و سلیمان که در قدیم به منظور استفاده تا نزدیکی روستا هدایت شده بودند، امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته شده‌اند. جواهرده یک رودخانه نیز دارد که آب آن، آب معدنی گازدار است، این رودخانه در ۹ کیلومتری پارک جنگلی جواهرده قرار دارد.

آبشار جواهرده

 

جنگل ‌ها و دشت‌ های روستای جواهرده

در مسیر منتهی به جواهرده، هرچه به روستا نزدیک‌تر می‌شویم از پوشش گیاهی انبوه کاسته می‌شود و مراتع و چمنزارها نمایان می‌شوند. بافت جنگلی این منطقه با دیگر مناطق شمالی متفاوت‌تر است. از جنگل‌های این منطقه جنگل صفارود و جنگل هیرکانی را می‌توان نام برد. این جنگل‌ بکر، مانند جنگل صفارود قدمت چند میلیون ‌ساله دارد و همچنان پابرجا ایستاده‌ است. در جنگل هیرکانی گونه‌های متفاوت از جانوران و گیاهان مانند درختان شاه بلوط و راش دیده می‌شود.زیبایی این جنگل‌ها در فصل پاییز چندین برابر می‌شود زیرا درختان به رنگ‌های، زرد، قرمز و نارنجی در می‌آیند و تصویر فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورند. یکی دیگر از زیبایی‌های روستای جواهرده دشت لپاسر است. این دشت یک مکان رویایی پُر از آرامش و سکوت محسوب می‌شود. دشت‌های سرسبز، گلزارهای زرد رنگ و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را می‌توانید در دشت لپاسر مشاهده نمایید. کلبه‌های سنگی در این دشت، امکان اقامت را برای گردشگران فراهم نموده است. در هنگام گشت و گذار در این دشت زیبا، می‌توانید دام‌های روستاییان اهل جواهرده را در مراتع آنجا مشاهده نمایید.

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده

پارک جنگلی جواهرده یا صفارود یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جواهرده است. این بوستان جنگلی با طبیعتی بکر در فاصله 9 کیلومتری جاده این روستا قرار دارد. رودخانه معروف صفارود نیز از داخل این جنگل می‌گذرد. رودخانه صفارود که از شرق کوه سماموس سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از جواهرده، تنگ‌دره و صیقل محله به دریای خزر می‌ریزد.

در ایام تعطیل گردشگران زیادی به این جنگل می‌آیند. جهت رفاه حال مسافران، امکانات رفاهی ازجمله، آلاچیق، باربیکیو، کافه و سرویس بهداشتی در پارک جنگلی درنظر گرفته شده است. در قسمتی از پارک جنگلی صفارود، چشمه‌ای وجود دارد که مردم محلی و گردشگران از آب آن می‌نوشند. اهالی جواهرده به دلیل وجود این چشمه، به این جنگل، آب‌معدن هم می‌گویند.

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

جاهای تاریخی جواهرده

در روستای جواهرده جاذبه‌های تاریخی زیادی نیز وجود دارد و فقط جاهای دیدنی این روستای ییلاقی به طبیعتش ختم نمی‌شود. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مقبره شاه یحیی

مقبره شاه یحیی، از بناهای تاریخی و مقدس جواهرده است که روی قله سماموس واقع شده و محل دفن شاه سید یحیی کارکیا است. مردم این روستا برای نذر و نیاز به زیارت شاه یحیی می‌روند. هنگام بازدید از این مقبره می‌توانید از فراز قله، منظره شگفت‌انگیز جواهرده و کوهستان را مشاهده نمایید.

مسجد آدینه

مسجد آدینه، بنای قدیمی، زیبا و منحصر به فرد در جواهرده است. معماری خاص این مسجد مربوط به سقف لت‌ سر و دیوارهای دارواجنی آن است. این بنا، ۷۰۰ سال پیش توسط شل شریف ساخته شده است و آداب و روسم خاص خودش را دارد. این بنای قدیمی چندین بار به دلیل وارد آمدن بلایای طبیعی آسیب دیده است. اصلی‌ترین آسیب در سال‌های گذشته از برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشکِ کنار بنا و آتش سوزی کل مسجد، به آن وارد شد. هم اکنون، ساختمان مسجد آدینه بعد از دوبار آتش سوزی، مجدد بازسازی شده است و از جاذبه‌های این روستا به حساب می‌آید.

مسجد آدینه جواهرده

 

گورهای تاریخی گبری

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی که می‌توانید در روستا ببینید، گورهای گبری است که در قسمت وجه تسمیه هم درباره‌اش حرف زدیم. در قدیم داخل این گورهای تاریخی طلا و جواهر قرار می‌دادند. این قبرها در حدفاصل اِژدَلَم و سفید آبکش قرار گرفته‌اند. این گورها شبیه به زیرزمین و سردابه است و کسانی که فوت می‌کردند را همراه با وسایل و جواهراتشان درون این سردابه‌ها قرار می‌دادند تا در روز رستاخیز دستشان خالی نباشد.

گور های تاریخی گبری

دیدنی‌هایی که در مسیر روستای جواهرده قرار دارد

علاوه‌بر روستای جواهرده، مسیر منتهی به روستا نیز از جاذبه‌های سفر به این منطقه به شمار می‌آید. مسیر پر پیچ و خم این جاده و طبیعت زیبا و بکری که دارد یکی از بهترین خاطره‌ها را در ذهن مسافران به‌جا می‌گذارد. جاده جواهرده به دلیل زیبایی بی‌نظیری که دارد به دالان بهشت معروف است. این جاده در امتداد رودخانه صفارود و با شیبی تند به سمت روستا امتداد دارد. در ادامه جاذبه‌های دیدنی این مسیر را شرح می‌دهیم.

آبشارهای فصلی و دائمی

از بهترین مناطق دیدنی مسیر جواهرده، آبشارهای فصلی و دائمی هستند که گردشگران برای تماشا و عکاسی توقف می‌کنند. در 15 کیلومتری جواهرده، آبشار صفارود که یکی از این آبشارها است واقع شده است. در این منطقه، آلاچیق‌ها و دکه‌هایی جهت استراحت و خرید صنایع دستی در نظر گرفته‌اند.

آبشارهای فصلی جواهرده

دریاچه قو

در انتهای مسیر روستای جواهرده، دریاچه قو قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه زیبا باید 5/2 کیلومتر در یک جاده خاکی نسبتا پرپیچ‌ و خم رانندگی کنید. دریاچه قو، در میان درختان پرتراکم جنگلی احاطه شده است و مانند نگین سبزی در آن طبیعت می‌درخشد. در کنار دریاچه قو نیز آلاچیق‌هایی قرار داده‌اند تا مسافران به استراحت و صرف غذا بپردازند. از تفریحات دریاچه قو، قایق‌های پدالی است که جهت استفاده گردشگران درنظر گرفته شده‌اند. در بدو ورود به دریاچه، لازم است تا مبلغی به عنوان ورودی پرداخت نمایید. این مبلغ صرفا جهت تمیز نگه داشتن دریاچه و طبیعت اطراف آن گرفته می‌شود. از امکانات این منطقه زیبا می‌توان به مجتمع اقامتی کنار دریاچه اشاره کرد که میزبان گردشگران و مسافران است.

دریاچه قو

پل ورسک - پل ورسک با اختلاف معروف ترین و اصلی ترین جاذبه تاریخی موجود در استان مازندران است.

تفریحات در مسیر روستای جواهرده

در مسیر منتهی به جواهرده، علاوه‌بر اماکن و مناطق دیدنی و بکر، منظره زیبا و لذت‌بخش جاده، مسافران را به سوی خود جذب می‌نماید. در این مسیر، گردشگران به وجد می‌آیند و به عکاسی، پیاده‌روی، کوهنوردی و... می‌پردازند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عکاسی از آبشارها

از محبوب‌ترین تفریحات این روستا و جاده منتهی به آن، عکاسی از طبیعت، آبشارها و منظره‌های سرسبز و مه‌آلود آن است. درصورت به همراه داشتن دوربین عکاسی، تصاویر نابی از طبیعت منحصر به فرد و بکر این منطقه می‌توانید ثبت نمایید.

عکاسی از جواهرده

پیاده‌ روی و پیک ‌نیک

در انتهای مسیر منتهی به روستا، می‌توانید ماشین خود را پارک نمایید و با یک پیاده روی کوتاه به دشت‌های اطراف روستا سر بزنید. گشت و گذار و پیک نیک در این طبیعت زیبا به همراه تماشای منظره‌های خیال‌انگیز و تنفس در هوایی سالم، لذتی فراموش نشدنی به همراه دارد.

کوه نوردی و سنگ‌ نوردی

مسیر کوه نوردی در کوه‌های اطراف جواهرده کمی مشکل است. علاقه‌مندان به کوه نوردی و سنگ‌نوردی، می‌توانند با همراهی و راهنمایی اهالی روستا یا افراد آشنا به مسیر، بر فراز این قله‌ها بایستند. تماشای طبیعت خیال‌انگیز منطقه از فراز قله‌ها سختی مسیر را شیرین می‌نماید.

کوه نوردیدر جواهرده

بهترین رستوران ‌های جواهرده

از امکانات خوب روستا جواهرده، وجود چندین رستوران و کافه در مسیر و همچنین خود روستا است. در این رستوران‌ها، غذاهای تازه و خوشمزه محلی شمالی سرو می‌شود. از معروف‌ترین رستوران‌ها می‌توان به رستوران عمورجب، رستوران سلیمی، رستوران گیشی سنگی، رستوران کوهستان، آتشکده باران، کلبه جواهر و کافه جمشید اشاره کرد. در این رستوران‌ها، با غذاهای خوشمزه‌ای مانند کباب ترش، میرزاقاسمی، باقالی قاتق، ماهی کبابی و مرغ شکم‌پر از مهمانان پذیرایی می‎‌شود.

رستوران‌های نام برده شده چشم‌انداز بی‌نظیری دارند و علاوه‌بر فضای باصفا، در آن‌ها آلاچیق‌های دنجی نیز قرار دارد. در مسیر منتهی به روستا و در کافه‌های کنار جاده، صرف صبحانه محلی، چای و آش داغ و خوشمزه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در طول مسیر جواهرده، افراد محلی محصولات خود را که شامل عسل طبیعی، انواع مربا، آلو ترش جنگلی، لواشک و ترشی‌جات می‌شود به فروش می‌رسانند. در اقامتگاه‌های بومگردی این منطقه، می‌توانید از مزه دستپخت محلی‌ها میل نمایید و لذت سفرتان را چندین برابر نمایید.

رستوران‌ های جواهرده

 

بازار جواهرده

بازار محلی جواهرده، روباز است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آید. در این بازار مردم محلی با لهجه شیرین گیلکی، انواع مربا، ترشی، غذاهای محلی و صنایع دستی خود را به فروش می‌رسانند. در پایین آبشار صفارود یکی از همین بازارهای روباز و جذاب قرار دارد و  محصولات محلی و سنتی در آن به فروش می‌رسند. در ابتدای مسیر منتهی به روستا و در منطقه‌ای به نام لات محله، می‌توانید از بازار، چادر شب، لباس محلی یا لباس قاسم‌آبادی تهیه نمایید. اگر قصد خرید صنایع دستی را دارید، به محله لپاسر سری بزنید و از کارگاه‌های صنایع دستی دیدن نمایید.

 

زمستان در جواهرده

 

سفر به روستای جواهرده

صنعت گردشگری در روستای جواهرده به علت حفظ طبیعت زیبا و بکری که دارد، بسیار پر رونق است. دیدن مناظر فوق‌العاده و آرامش‌بخش در این روستا آنقدر لذت‌بخش است که مسافران زیادی همه ساله به این منطقه سفر می‌نمایند. شما نیز با توجه به توضیحات مربوط به آب‌وهوا و امکان تردد در جاده منتهی به روستا، قبل از شروع سفر اقدامات لازم را انجام دهید. طبیعت بی‌نظیر این روستا در کمتر جایی پیدا می‌شود، لذا این تجربه ناب را از دست ندهید. در این سفر نگران محل سکنی نباشید، اقامتگاه‌های مناسبی به همین منظور در این منطقه ساخته شده است.

نظرات کاربران

  1. حسین سلیمانی حسین سلیمانی 1398/07/16
    17 نفر پسندیدند
    ما چند سال پیش شهریور ماه مجردی با دوستان دو شب رفتیم جواهرده، خیلی جای بکر و با صفاییه هوا حتی ظهر ها هم خنک بود و صلا شرجی نبود، این جاده به سمت رامسر خیلی با صفا و سرسبزه و توی اکثر روزا مه آلود میشه به نظرم من یکی از دلایلی معروفیت این جاده هوای خنک ومه آلوده این جادست البته ناگفته نمواند که روستاها و جنگلای اطراف مثل جنگل صفارود ، جنگل سرولات و دریاچه قو هست که واقعا ارزش دیدن داره ماناهارمون رو دریاچه قو خوردیم.
  2. پریماه پریماه 1398/07/14
    9 نفر پسندیدند
    پیشنهاد میکنم حتما اگر به جواهرده سفر کردید، دریاچه قو رو هم توی برنامه تفریحیتون بزارید! من تابستون که رفته بودم رامسر خیلی اتفاقی دریاچه قو رو کشف کردیم یعنی نمیدونستیم که هکچین جای زیبایی توی جاده جواهرده هست، دریاچه قو خیلی بکر و قشنگه می تونید چند ساعتی رو اون جا مشغول غذا خوردن توی آلاچیق های زیبا، قایق های پدالی و عکاسی باشید و وقت خود را توی همچین جای زیبا و بکری بگذرونید.
  3. شیما جباری شیما جباری 1398/07/09
    15 نفر پسندیدند
    واقعا هرچقدر از زیبایی و بکری این جاده بگم کمه، من خودم شمالی هستم اما ساکن تهرانم هر وقت میرم رامسر به پدر مادرم سر بزنم با همسرم حتما میریم جواهرده مخصوصا دریاچه قو! با این که کوچیکه اما خیلی با صفاست مخصوصا آلاچیق هایی که دور دریاچه هست و غذاهای خوشزه شمالی که سرو میشه! جاده جواهرده واقعا توو هر فصلی از سال زیبا و دیدنیه حتی زمستون اما چون توو ارتفاعات برف شدیدی می باره زمستونا اکثرا بسته است و اجازه تردد نمیدن. راستی پیشنهاد میکنم اگر به رامسر سفر کردید حتما سری به روستای سرولات بزنید هم زیباست هم این که غذاهای معروف و خوشمزه ی خاور خانم اون هم توو تراس روبه روی جنگل های سراوان حال و هوای به خصوصی داره.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر