شهر قدیمی باکو

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/18
بازدید: 1063
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر قدیمی باکو یا ایچری شهر یکی از شهر‌های کشور آذربایجان است که در دوران پارینه سنگی تاسیس گردید. اگر شما با استفاده از تور باکو به کشور آذربایجان سفر کرده باشید، به‌طور قطع یکی از برنامه‌های این تور، بازدید از شهر قدیمی باکو خواهد بود که در قسمت جنوبی شهر واقع شده و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید. مسافران و گردشگران می‌توانند از آثار تاریخی و بافت قدیمی این شهر دیدن کرده و نهایت لذت را ببرند. 

شهر قدیمی باکو

موقعیت جغرافیای شهر قدیمی باکو

شهر قدیمی باکو یکی از شهر‌های ساحلی به حساب می‌آید که به‌طور دقیق در لبه غربی دریای خزر و ساحل جنوبی شبه جزیره آپشرون (Apsheron) واقع شد. شهر قدیمی باکو یکی از شهر‌هایی است که دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی بوده و منابع طبیعی بسیاری در این شهر یافت می‌شوند به همین سبب در گذشته این شهر زیبا ساکنان بسیاری را در خود جای داده بود. همچنین توسعه اقتصادی باکو و قرار گرفتن این شهر در مسیر تجارت جهانی سبب گردیده که این شهر از دوران باستان به شهرت برسد.

به کدام شهر آذربایجان سفر می‌کنید؟

معماری شهر قدیمی باکو

یکی از نکاتی که در بین تمامی جاذبه‌های دیدنی باکو توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، معماری جالب و جذاب ساختمان‌های شهر قدیمی باکو است. معماری‌ این ساختمان‌ها نشانگر مهارت‌های بسیار معماران باستانی شهر قدیمی باکو بوده و جلوه بسیار زیبایی را به این شهر بخشیده است. گردشگران و مسافران قادر هستند در حین گشت‌وگذار در جاذبه‌های دیدنی شهر قدیمی باکو، گذشته این شهر را در جلوی چشمان خود مشاهده کرده و آن را تجسم نمایند.

خیابان‌ها و کوچه‌های باریکی که از دوران گذشته در این شهر باقی مانده‌اند نشانگر تغییرات بسیار زیاد این شهر در گذر زمان و سالیان طولانی هستند. در واقع مسافران قادر خواهند بود با بازدید از خیابان‌ها و کوچه‌ها سنت‌های قدیمی و فرهنگ گذشتگان این شهر را از نظر بگذرانند‌‌‌. جالب است بدانید که شهر قدیمی باکو به تقریب از قرن ۱۲ میلادی توسط دیوار‌های دفاعی محافظت می‌شود و همچنین این شهر شبیه به یک آمفی تئاتر و در بالای یک تپه بنا گردید. با این‌که این شهر دستخوش تغییرات و بازساری‌های بسیاری شده؛ اما همچنان سبک رنسانسی خود را حفط کرده است. یکی از جالب‌ترین نکات در خصوص این شهر دسترسی آن به دریا و کوهستان بوده، به‌گونه‌ای که در قسمت پایین شهر قدیمی باکو، دریا و اطراف این شهر توسط کوه‌های قفقاز احاطه شده است. این مکان تاریخی شامل 23 محله، 3 چشمه، 2 کاروانسرای قدیمی، بازار و میدان می‌شود.

معماری شهر قدیمی باکو

دیوارهای قدیمی شهر باکو

به‌طور کلی اغلب شهر‌های قدیمی قرون وسطایی توسط دیوار‌هایی محافظت شده و در اغلب این دیوار‌ها ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند که در دفاع و حفاظت از شهر نقش دارند. شهر قدیمی باکو دارای الگوی خاصی در دیوار‌های حفاظتی خود بوده که تاثیر بسیار زیادی در افزایش حفاظت و امنیت شهر داشت. این الگو بدین صورت بوده که دیوار‌ها به شکل پرپیچ‌ و خمی ساخته شده که به تدریج باریک‌تر می‌شوند. این الگو سبب می‌گردد که تمامی دیوار‌های شهر در حفاظت از شهر قدیمی باکو نقش داشته باشند.

پرپیچ و خم بودن کوچه‌های شهر قدیمی باکو از آن جهت حائز اهمیت بوده که دشمنان قادر نبودند در حمله خود به این شهر، به تمامی نقاط آن دسترسی پیدا کنند، زیرا در پیچ و خم‌های کوچه‌ها گمراه می‌شدند‌. همچنین از دلایل دیگر ناتوانی هجوم دشمنان به این شهر می‌توان به عدم ورود اسب‌ها به کوچه‌های باریک اشاره نمود. همچنین اغلب ساکنان شهر قدیمی باکو در حین حمله دشمنان با استفاده از قیر و آب‌جوش و سنگ به آن‌ها حمله می‌کردند.

جاهای دیدنی باکو-تجربه سفر  به کشوری اروپایی در همسایگی ایران

دیوارهای قدیمی شهر باکو

مقبر‌ه‌ های شهر قدیمی باکو

از جمله مهم‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر قدیمی باکو می‌توان به مقبره‌های این شهر اشاره کرد که ساختار مشابهی به مسجد الحرام دارند. با تلاش‌ها و کوشش‌های باستان شناسان نزدیک به ۵۲ مقبره در این منطقه کشف شده‌اند که این مقبره‌ها با گذرگاه‌های طاق‌دار و سنگفرش پوشیده شده‌اند. اجزا و عناصر بسیار زیادی در این جاذبه‌ جالب وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به چاه عمیقی که در میانه حیاط واقع شده اشاره نمود. همچنین در جنوب شرقی این مقبره یک پیاده‌روی سه لایه وجود داشته که به تازگی روی آن یک ستون باستانی با ارتفاق ۳۱ متر و ضخامت ۴۸ سانتی‌متر کشف شده است. تمامی این عناصر و همچنین مقبره سبب معروف شدن شهر قدیمی باکو نزد گردشگران و مسافران شده‌اند.

باکو - سفر به پایتخت جمهوری آذربایجان 

میدان بازار شهر قدیمی باکو

میدان بازار یکی از دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر قدیمی باکو به شمار می‌رود که بسیاری از افراد آن را با نام مجتمع خانگاه نیز می‌شناسند. این مجتمع بسیار جالب مربوط به قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی بوده و مجموعه‌ای باستانی محسوب می‌شود. برای دسترسی به این میدان و مجموعه زیبا لازم است که خود را به خیابان Kichik Gala برسانید. همچنین از آنجایی که معماری این مجموعه بسیار جالب است، این بنا به عنوان یک بنای معماری ملی در آذربایجان به ثبت رسید. امکان بازدید عموم از این بنا وجود داشته بنابراین گردشگران و مسافران می‌توانند در سفر خود به شهر قدیمی باکو از این میدان جالب دیدن نمایند. 

میدان بازار شهر قدیمی باکو

بناهای تاریخی شهر قدیمی باکو

به‌طور کلی در شهر قدیمی باکو، بناهای تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که از جمله جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به برج دختر اشاره نمود که در قرون ۶ تا ۷ قبل از میلاد ساخته شده است. یکی دیگر از زیباترین و جالب‌ترین بناهای تاریخی این شهر که جزء جاذبه‌های دیدنی باکو به حساب می‌آید، قصر شیرین نام دارد که به قرون ۱۲ تا ۱۵ میلادی مربوط می‌شود و برای بازدید از آن باید خود را به بالاترین نقطه شهر قدیمی باکو برسانید.

جالب است بدانید که درون این مجمتع عناصر و بناهایی همچون دیوانخانه، مقبره شاه، ساختمان مسکونی شیروانشاه، بقعه کی قباد، مقبره سید یحیی باکوئی، دروازه مراد (تنها بنای یادبود مربوط به قرن 16)، مقبره خانواده شیروانشاه، مسجد شاه و حمام قصر قرار دارند. همچنین از جمله دیگر بناهای تاریخی شهر قدیمی باکو می‌توان به مسجد محمد و مناره مجاورش اشاره نمود که در سال ۱۰۷۸ ساخته شده است. البته بقایایی از این مسجد که مربوط به قرن ۹ تا ۱۰ میلادی بوده، در کنار برج دختر مشاهده می‌شود. مسافران و گردشگران می‌توانند از بازدید از سایر مکان‌های تاریخی شهر قدیمی باکو همچون کاروانسراها، حمام‌ها، مساجد و ساختمان‌های مسکونی نهایت لذت را ببرند.

بناهای تاریخی شهر قدیمی باکو

ساعت و هزینه بازدید از شهر قدیمی باکو

بازدید از این شهر تاریخی به‌صورت 24 ساعته امکان‌پذیر بوده، همچنین مدت زمانی که می‌توان از این مکان بازدید کرد 3 ساعت است. ضمن این‌که بازدید از این شهر رایگان خواهد بود.

جاذبه های دیدنی اطراف به شهر قدیمی باکو

  • باغ فیلارمونیک: ۵۰۰ متر
  • موزه فرش: ۳ کیلومتر
  • برج‌های شعله: ۴.5 کیلومتر
  • موزه نظامی گنجوی: 1000 متر
  • مرکز فرهنگی حیدر علی اف: 6 کیلومت
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر