غار آبی دانیال

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2583
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار دانیال دومین غار بزرگ آبی و رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه روانسر (واقع در کرمانشاه) است که قدمتی چند میلیون ساله دارد. این غار دارای قندیل هایی شکل گرفته از میلیون ها سال قبل می باشد. تشکیل هر یک سانتی متر از این قندیل ها، نیاز به 100 سال زمان دارد. عبور دائمی آب از میان سنگ های آهک انحلال پذیر سبب به وجود آمدن راهرویی با صخره هایی به شکل های عجیب و شگفت انگیز شده است. در ادامه این مطلب به معرفی این غار زیبا می پردازیم.

غار آبی دانیال کجاست؟

غار آبی دانیال در رشته کوه البرز قرار دارد و از نظر جغرافیایی در نزدیکی روستای دانیال، بخش سلمان شهر در شهرستان عباس آباد، استان مازندران واقع شده است. نام این غار را از روستای دانیال که در چند کیلومتری اش قرار دارد، گرفته اند.

 

غار آبی دانیال

 

بخش های مختلف غار آبی دانیال

طول این غار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر می باشد. ارتفاع سقف در قسمت‌های مختلف غار بسیار متفاوت بوده و از 0.5 تا 50 متر  متغیر است. ارتفاع دهانه اصلی آن از سطح دریا ۱۶۰ متر می ‌باشد و یک دهانه دارد.

ورودی غار دانیال

حدودا 100 متر بعد از دهانه ورودی غار، حوضچه ای قرار دارد که برای ادامه غارنوردی، باید به این حوضچه وارد شوید. عمق این حوضچه چندان زیاد نیست و تقریبا تا کمرتان می رسد.

تالار خفاش ها

فضای بزرگی در این غار وجود دارد که به تالار خفاش ها معروف است. در وسط این تالار تپه های بلندی قرار گرفته که فضله های خفاش و گل و لای آن ها را بسیار لیز و لغزنده کرده است. اگر سختی بالا رفتن از آنها را به جان خریده و خود را به قله برسانید، با بالا گرفتن سرتان قادر خواهید بود کلونی‌ یا گروه بزرگی از خفاش‌ها را ببینید. 

 

بخش های مختلف غار آبی دانیال

 

تالار ریزان

یکی دیگر از تالارهای غار دانیال، تالار ریزان نام دارد که در واقع زیباترین بخش غار است. استلاکتیت‌های جوان، نازک و بلند و تزئینات آهکی شیری رنگ سراسر سقف را پوشانده اند. هرقدر جلوتر بروید، دمای غار و آب کف آن بیشتر کاهش پیدا کرده و سرمای بیشتری را احساس می کنید. 

آبشار و تنگه

تنگه‌ای عمیق و پرآب در این غار وجود دارد که در وسط آن سقف غار تا نزدیکی سطح آب پایین آمده و یک فضای بسته با یک ورودی و یک خروجی است. همچنین غار دانیال، شامل تعداد زیادی آبشار کوچک می باشد.

آب درون غار دانیال از کجا می آید؟

آب درون غار سرچشمه گرفته از چندین چشمه کوچک و جویبار است. این آب در تمامی فصول سال دمایی حدود 17 درجه سانتی‌ گراد دارد و به حدی زلال و باکیفیت است که در صورت آلوده نشدن می ‌تواند قابل شرب نیز باشد. جریان رودخانه جاری در غار از ابتدای ورود به آن تا بخش انتهایی مشاهده می‌ گردد که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود آمده و عمق آن در بخش‌ های گوناگون این غار تا حداکثر 1 متر متغیر می باشد. البته به هنگام بارندگی در چندین گذرگاه و بخش مختلف با افزایش میزان آب، عبور تقریبا غیرممکن می شود.

بهترین زمان بازدید از غار آبی دانیال

دمای هوای داخل غار در حدود ۲۳ درجه سانتی گراد و دمای آب تقریبا ۱۷ درجه سانتی گراد است که تقریبا در تمامی فصول سال ثابت می ماند. بنابراین تفاوتی ندارد در تابستان به این غار سفر کنید یا در زمستان. اما به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی که از غار خارج می شوید، تمام لباس هایتان خیس هستند و سرمای زمستان، می تواند بسیار بسیار آزاردهنده باشد. پس سفر به غار دانیال در بهار و تابستان انتخاب مناسب تری است.

 

ورودی دهانه غار

 

قیمت بلیت غار آبی دانیال

سفر به غار دانیال، سفر پر هزینه ای نیست. اگر به صورت خانوادگی یا با دوستان تان به این سفر می روید، فقط هزینه بنزین، لوازم و خوراکی دارید. در صورتی که با تور مسافرت می کنید، هزینه سفر بستگی به آژانس مسافرتی تان دارد.

جاذبه های دیدنی اطراف غار آبی دانیال

در مسیر روستای دانیال تا غار دانیال، 45 دقیقه راه جنگلی وجود دارد. در راه درختان انجیلی را می‌بینید. این درختان به درخت آهن هم معروف هستند و تنها در جنگل‌های شمالی کشور یافت می ‌شوند. البته جنگل اطراف این غار درختان دیگری هم در خود جا داده، از جمله: انواع بلوط، ون، توسکا، نمدار، شیردار و آزاد. در این جنگل، قارچ های بسیار زیبا اما سمی هم وجود دارد.
از جذاب ترین جاذبه های نزدیک به غار دانیال، می توان به ساحل متل قو و همچنین دریای خزر اشاره کرد. به علاوه، اگر از مسیر جاده چالوس سفر کنید، می توانید هم از زیبایی های خود جاده و هم از زیبایی های چالوس بهره ببرید.

 

دیدنی های اطراف غار دانیال

 

دسترسی به غار آبی دانیال

از جاده چالوس به متل قو یا سلمان ‌شهر بروید. از میدان مرکزی سلمان‌شهر به خیابان دریا گوشه وارد شوید که به روستای چاری و سپس به روستای دانیال می ‌رسد. مسیر رسیدن به غار دانیال بدون تابلوی راهنما است. در نتیجه نیاز دارید تا از جی پی اس یا یک راهنمای محلی کمک بگیرید. پس از رسیدن به روستا، از پلی چوبی عبور کنید تا وارد یک جاده خاکی شوید. طول این مسیر در حدود ۲ کیلومتر می باشد. جاده‌ فرعی آخر روستا را به چپ پیچیده و آن‌ را تا آخر بروید. پس از رسیدن به رودخانه، ماشین را پارک کنید. از سمت چپ رودخانه، به راه خود ادامه دهید. پس از رسیدن به دومین انشعاب رودخانه، راه سمت چپ را به سمت بالا ادامه دهید. پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی در جنگل، به دیوار سفید رنگی می رسید. دهانه‌ غار زیر همین دیواره قرار دارد که جهت آن رو به شمال غربی است.
در غار آبی دانیال خبری از قایق و راهنما نیست. لباس مناسب بپوشید و وارد غار شوید. تقریبا 100 متر جلوتر باید وارد حوضچه یک متری آب شوید. در ادامه به بخش هایی می ‌رسید که طی کردن آن ها فقط با سینه‌خیز ممکن است و برای دیدن بعضی قسمت ها باید سختی ‌هایی را به جان خریده و تحمل شان کنید.
پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع سه و نیم ساعت و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت زمان لازم دارد. جریان رودخانه به استثناء چند قسمت محدود می تواند به عنوان بهترین نشانه برای پیمایش غار مورد استفاده قرار گیرد.
 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر