سلمان شهر

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4700
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استان مازندران با زیبایی های غیر قابل وصفی که در خود جای داده، هرساله یکی از مهم ترین قطب های گردشگری کشورمان می شود. در میان شهرهای این استان چند شهر مورد استقبال بیشتری قرار دارد که یکی از آن ها سلمان شهر یا متل قو می باشد. این شهر ساحلی و زیبا وسعت زیادی ندارد ولی به دلیل طبیعت بکر و زیبایش محبوبیت بالایی پیدا کرده است. تلفیق سواحل ماسه ای دریای خزر و جنگل های زیبا و سرسبز جذابیت های این منطقه را دوچندان نموده است.

تاریخچه سلمان شهر

شُهرتی که امروزه این شهر کسب کرده حاصل تصمیماتی است که مرحوم جمشید جوانشیر در گذشته های دور کسب کرده بود؛ او در یکی از سفرهایی که به شهرهای شمالی ایران داشت، تصمیم گرفت با مشارکت تعدادی از دوستانش جنگل های متروکه و ویران شده را به باغ مرکبات تبدیل نماید. جنگل های این منطقه که جزئی از کلارآباد به حساب می آمدند، شرایطی نامناسبی از قبیل حیوانات و حشرات موذی داشتند، ولی با این وجود جوانشیر بر تصمیم خود ایستادگی کرد. مدتی از کاشت مرکبات گذشت ولی هیچ نتیجه مثبتی دیده نشد. از آن جایی که در آن دوره تنها 3 هتل باکیفیت در شمال وجود داشت، او در حالی که دسته ای از قوها از نزدیکش رد می شدند، فکری به سرش زد و تصمیم گرفت که متلی را در این مکان احداث نماید. متل به مکانی گفته می شد که مسافران می توانستند ماشین های خود را در کنار اتاقِ اقامتی خود پارک نمایند و به استراحت بپردازند. از آن جایی که جوانشیر تصمیمات خود را همیشه به مرحله عمل می رساند، در مدت کوتاهی در سال 1338 دو ویلای شیک، 12 اتاق و یک آمفی تئاتر 220 متری را احداث کرد. قیمت های مناسبی که برای این اتاق ها در نظر گرفته شد، سبب گشت این مکان مورد توجه توریست ها قرار بگیرد. با گذشت زمان، افرادی در این منطقه ساکن شدند و شهری کوچک شکل گرفت.

 

 

 

 

جوانشیر که ثمرات تلاش های بی وقفه خود را می دید، با عشق فراوان بخش های دیگری همچون دروازه فلزی، اسکله ساحلی و برج قو را به این مجموعه افزود.

در سال 1342 بارش های سنگین برف دلیلی شد تا باغ مرکبات به طور کلی نابود شود. از آن جایی که صنعت توریسم در این منطقه رونق زیادی پیدا کرده بود، جوانشیر این زمین ها را تفکیک نمود و با ویلاسازی توانست سرمایه قابل توجهی کسب کند. اقدامات او رونق زیادی به منطقه بخشید تا جایی که دیگر آن را شهر می دانستند. جوانشیر عشق و محبت بی مثالی به دخترش ساقی داشت و از همین رو نام شهر را "ساقی کلایه" نهاد. نخستین شهرداری ساقی کلایه در سال 1341 افتتاح شد که همسر جوانشیر به عنوان اولین شهردار زنِ ایران در راس آن مشغول به فعالیت شد. بعد از انقلاب اسلامی نام ساقی کلایه به سلمان شهر تغییر یافت.

رفته رفته سازه هایی همچون برج های دوقلو در سلمان شهر ساخته شد که هم اکنون آن شهر کوچک را به منطقه ای مدرن و پر توریست تبدیل نموده است. حضور بی شمار توریست ها باعث شده که سرمایه داران کشورمان به این منطقه بیایند و اقدام به ساخت برج هایی مدرن و متفاوت نمایند.

امروزه در ایام تعطیل شاهد حضور سیل عظیمی از گردشگران در این شهر کوچک هستیم به گونه ای که در برخی از روزها بیش از 200 هزار مسافر در متل قو حضور دارند که این امر ترافیکی خسته کننده را ایجاد می کند.

 

موقعیت جغرافیایی سلمان شهر

سلمان شهر در شهرستان عباس آباد تنکابن واقع شده که از شمال به دریای خزر، از شرق به کلارآباد، از جنوب به رشته کوه البرز و از غرب به شهر عباس آباد می رسد؛ فاصله سلمان شهر تا تهران به 216 کیلومتر می رسد.

به عبارت دیگر این شهر در 41 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی و 20 درجه و 51 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است.

وسعت کلی این شهر به طور تقریبی 750 هکتار و جمعیت آن 13500 نفر می باشد. زبان محلی مردم بومی هم مازندرانی است. برخی از مناطق بکرِ این شهر، کراتکوتی، سیسرا، تازه آباد، اسبچین، تیله کنار و جمشیدآباد می باشند.

 

متل قو - صفرتا صد متل قو، یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری شمال ایران را بخوانید.

 

صنایع دستی سلمان شهر

مهم ترین صنایع دستی استان که افراد زیادی را به خود مشغول ساخته عبارت اند از: قالی بافی، مصنوعات چرمی، گلیم بافی، سوزن دوزی، پارچه بافی، سرامیک و سفالگری.

 

جاذبه های سلمان شهر

متل قو  در عین حال که گستردگی زیادی ندارد، از جذابیت های توریستی فراوانی برخوردار است.

 

ساحل متل قو : یکی از بهترین سواحل مازندران متعلق به این شهر می باشد. ساحل ماسه ای سلمان شهر چشم انداز خیره کننده ای از دریای خزر را به نمایش می گذارد که هر بیننده ای را به وجد می آورد. در این سواحل تفریحات مهیجی همچون پاراسل، شنا کردن، جت اسکی و قایق سواری وجود دارد که گردشگران تور مازندران از آن ها بهره می برند.

پلاژ ساحلی متل قو

برای رفاه حال گردشگران یک پلاژ ساحلی در این شهر ایجاد شده تا آن ها بتوانند به راحتی از امکانات آبی بهره ببرند و به فعالیت های سرگرم کننده ای چون والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی بپرازند. پلاژ اختصاصی بانوان نیز در این شهر برای رفاه حال خانم ها تاسیس شده تا آن ها بتوانند با امنیت خاطر به تفریح در سواحل زیبای منطقه بپردازند.

جنگل : جنگل شهر سلمانشهر در نواحی جنوبی و در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته که همین امر سبب ایجاد هوایی خنک و دلپذیر شده است. این جنگل که مملو از درختان سر به فلک کشیده و پوشش های گیاهی متنوع بوده، فضایی دلنشین را برای پیک نیک و عکاسی مهیا ساخته است.

قدم زدن و تفریح کردن در دل جنگل های زیبای متل قو بسیاری از احساسات بد و حالات روحی غمگین را از شما دور می کند و طراوت را به شما می بخشد.

غار دانیال : در دل جنگل های متل قو دومین غار آبی ایران به چشم می خورد که غار دانیال نام دارد. این غار شگفت انگیز دارای یک حوضچه زیبا به عمق یک متر بوده که آبِ آن بسیار سرد است و گردشگران تور شمال در گرمای تابستان در میان آن به آبتنی می پردازند. سنگ های آهکی موجود در غار که قدمتی چند میلیون ساله دارد بر زیبایی های آن افزوده است.

یکی از نکات جالبی که غار دانیال دارد، دمای ثابت آن (24 درجه سانتی گراد) در تمامی فصول سال می باشد. جذاب ترین قسمت این غار تالار خفاش است که حدود 300 متر از حوضچه اصلی فاصله دارد.

 

 

الماس قوی خاورمیانه : برج دوقلوی الماس خاورمیانه یا برج های عظیم زاده نخستین چیزی است که هنگام ورود به شهر چشم های شما را به خود خیره می کند. این دو برج بر اساس شیوه های مهندسی پیشرفته، نمایی جذاب و چشم نواز پیدا کرده اند و هر یک دارای 25 طبقه هستند.

مجموعه الماس قوی خاورمیانه افزون بر واحدهای تجاری، دارای مجتمع مسکونی، مجتمع ورزشی و هتل 5 ستاره دولوکس الماس نیز می باشد.

مراکز خرید سلمان شهر 

 محال است مقصدی مورد توجه توریست ها قرار بگیرد و تعدد مراکز خرید را در آن مکان شاهد نباشیم. سلمان شهر هم از این قاعده مستثنی نبوده و انبوهی از فروشگاه های مختلف با برندهای گوناگون داخلی و خارجی در آن وجود دارد که می توانید به خرید کردن بپردازید.

 

سوغاتی متل قو

کوکی های کشمشی و گردویی این شهر زبانزد خاص و عام می باشد. البته سایر سوغاتی های مازندران از قبیل: لواشک و آلوچه های ترش، سیر تازه، سیرترشی، کلوچه و ... نیز در این شهر وجود دارد.

 

اقامت در سلمانشهر

ویلاهای لوکسی که در این شهر وجود دارد، قیمت های بسیار بالایی دارند (اجاره و خرید)، از همین رو برخی از گردشگران تور مازندران در شهرهای نزدیک همچون: تنکابن، عباس آباد و نشتارود اقدام به خرید یا اجاره ویلا می کنند و این شهر را تنها برای گشت و گذار چند ساعته انتخاب می کنند.

البته افزون بر ویلا، هتل، سوئیت و خانه های محلی نیز در این شهر برای اجاره وجود دارند که گردشگران تور مازندران می توانند از آن ها بهره ببرند.

 

 

رستوران های متل قو

رستوران های زیادی در این شهر وجود دارند که در آن ها انواع غذاهای بین المللی، دریایی و محلی سرو می شود و گردشگران تور نمک آبرود بنا بر ذائقه خود می توانند هر یک را سفارش دهند و میل کنند.

افزون بر رستوران ها، کافی شاپ هایی هم وجود دارد که برای ملاقات های دوستانه و یا کاری مناسب هستند.

بهترین زمان سفر متل قو

مناسب ترین زمانی که می توانید به این شهر سفر کنید و در هوایی معتدل و دلپذیر به گشت و گذار و تفریح بپردازید ماه های اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر می باشد.

راه های دسترسی متل قو

برای سفر به این شهر رویایی 3 راه پیش روی شما می باشد:

• جاده چالوس/ چالوس/ سلمان شهر  (این مسیر بهترین و نزدیکترین راه انتخابی است.)

• جاده هراز/ محمود آباد/ چالوس/ سلمان شهر

• اتوبان قزوین-رشت/ رشت/ لاهیجان/ رامسر/ سلمان شهر

 

آدرس: چالوس/ نمک آبرود/ کلار آباد/ سلمان شهر 

نظرات کاربران

  1. سحر طاهری سحر طاهری 1402/02/31
    0 نفر پسندیدند
    سلام پنت هار اینجا چه قیمتی است و فروش اپارتمان در برج های دوقلوها اقای عظیم زاده خیلی زیباست و کلا نسبت به شهرهای شمال من حس بهتری دارم و زندگی کردن تو این شهر برام خیلی هجان انگیزه میتونه باشه نمیدونم به غیره سنگهای اهکی سنگهای زیر زمینی دیگه ای داره و توی غار دانیال چی هست حتما باید جالب باشه 💜💙🌈

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 105 کاربر