متل قو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/08
بازدید: 5352
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا می دانید متل قو کجاست؟ چگونه باغ مرکبات به شهری توریستی تبدیل شد؟ جاهای دیدنی اطراف متل قو کدامند؟بی شک نام شهر متل قو بار ها به گوشتان خورده است و تعداد بسیاری از شما کاربران عزیز به این شهر سفر کرده اید، متل قو یا سلمان شهر از شهرهای پرطرفدار شمال ایران است  که با وسعت کوچک خود  مسافران بسیاری را به خود دیده است. متل قو ترکیب زیبایی از آرامش ساحل و زیبایی جنگل است و همین ترکیب زیبا از دلایل محبوبیت آن است. به دلیل استقبال زیادی که از متل قو شدف امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری برای مسافران ایجادشد.

در این بخش از سایت لحظه آخر قصد داریم شهر توریستی و زیبای متل قو را مورد بررسی قرار داده و تمامی جاذبه های موجود در آن را به شما معرفی کنیم، بنابراین اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید در ادامه این بخش با لحظه آخر همراه باشید.

متل قو

درباره متل قو یا سلمان شهر

متل قو یا سلمان شهر یکی از شهر های استان مازندران می باشد که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته است، این شهر که در میان مردم محلی به ساقی کلایه معروف است، حدود 14 هزار نفر جمعیت دارد و جالب است بدانید که در ایام تعطیل جمعیت متل قو به 200 هزار نفر نیز می رسد، شاید علت توریستی بودن این شهر وجود امکانات تفریحی و اماکن گردشگری متعددی می باشد که در سایر بخش های این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که مساحت متل قو شمال تنها 750 هکتار است و یکی از کوچک ترین شهر های ایران به شمار می آید کع در بین شهر های تنکابن و چالوس واقع شده است و از شمال به دریای خزر، از غرب به شهر عباس آباد، از جنوب به رشته کوه های البرز و از شرق به شهر کلار آباد منتهی می شود.

متل قو سلمان شهر

متل قو کجاست؟

میزان افرادی که در متل قو ساکن هستند حدود 10 هزار نفر است؛ این میزان افراد امکان دارد در ایام شلوغ متل قو افزایش پیدا کند و ساکنین سلمان شهر حدود 200 هزار مهمان شود. همچنین از آنجا که میزان ساخت و ساز در این منطقه زیاد بوده است باعث شده تا فاصله متل قو تا کلارآباد در شرق و سپس عباس آباد در غرب کمتر شده است. سازه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تفریحی که در جنوب متل قو قرار دارد، اغلبشان در اختیار دولت هستند.

از آنجا که متل قو در استان مازندران قرار دارد، راه‌های دسترسی به این منطقه خوش آب و هوا بستگی به مسافر دارد؛ اما به طور کلی مسیر دسترسی به سلمان شهر برای مسافرین تهران: جاده‌های چالوس، و هراز و از گیلان جاده ساحلی چابکسر به متل قو.

متل قو روی نقشه

تاریخچه سلمان شهر از باغ مرکبات تا متل قو

باغ مرکبات، آغازی برای تاسیس متل قو بود. در سال 1330 هجری شمسی در سلمان شهر امروزی جز خانه های روستایی پراکنده و زمین های بایر چیزی وجود نداشت؛ تا اینکه فردی به نام جمشید جوانشیر در سفر به شمال ایران با دیدن این زمین ها خریده و به باغ مرکبات تبدل کند. او با ارث باقیمانده از پدرش زمین های بزرگ این منطقه را خرید و به صحبت یکی از بزرگان آن منطقه مبنب بر نامناسب بودن این زمین برای کشاورزی توجهی نکرد.
مدتی گذشت و نه محصولی به بار نشست و پیشرفتی حاصل شد. بر اساس خاطرات نقل شده از زبان خود جوانشیر، روزی در ساحل در حال قدم زدن بوده که ایده ی ساخت متل به ذهنش می رسد و با دیدن دسته ای از قوها در آنجا تصمیم می گیرد نام آن را متل قو بگذارد. 
قبل ازاین سه هتل در چالوس، رامسر و بابلسر قرار داشتند اما از ویژگی های قابل توجه این متل، نزدیکی به دریا بود که آن را سایر هتل ها متمایز می کرد.
در مدت زمان کوتاهی جوانشیر موفق به ساخت اولین اتاق ها، سالن اجتماعات و سالن موسیقی شد و قبل از عید آن را افتتاح کرد. کم کم مسافران زیادی به این منطقه آمدند و بر رونق این متل روز به روز افزوده شد.
 

جاذبه های گردشگری متل قو

متل قو با قرار گیری در خطه سر سبز شمال کشور و همچنین مجاورت دریای خزر به یکی از زیبا ترین شهر های ایران تبدیل شده و جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است، برخی از این جاذبه ها عبارتند از ساحل زیبای دریای خزر، جنگل های سرسبز، غار آبی دانیال و غیره که در این قسمت اطلاعاتی در رابطه با هر یک از آن ها در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 متل قو رامسر

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

سواحل متل قو یا سلمان شهر

همانطور که پیش تر اشاره کردیم شهر زیبای متل قو از قسمت شمالی به دریای خزر منتهی می شود و در واقع در خط ساحلی این دریا قرار دارد از این رو گردشگران تور شمال می توانند به سواحل این شهر رفته و از تماشای دریا لذت ببرند، لازم به ذکر است که در سواحل متل قو نیز همانند سایر ساحل های موجود در کشور امکان انجام تفریحات متعددی نظیر جت اسکی، قایق سواری، پاراسل و غیره وجود دارد.

جنگل های سرسبز سلمان شهر

متل قو شمال به سبب قرار گیری در میان دریا و رشته کوه های البرز دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می باشد، همین امر نیز باعث به وجود آمدن جنگل های انبوه و سرسبز در نواحی جنوبی شهر شده است، این جنگل ها طرفداران بسیاری در میان گردشگران تور مازندران و حتی ساکنین متل قو دارند و مردم در تمامی ایام سال به این مناطق زیبا رفته و به تفریح می پردازند.

متل قو یا سلمان شهر مازندران

برج های قو الماس خاورمیانه

از دیگر جاذبه های گردشگری موجود در شهر متل قو می توان به برج های دو قلو پروژه قو الماس خاورمیانه اشاره کرد، این برج های 25 طبقه را می توان زیبا ترین سازه های موجود در شهر دانست و جالب است بدانید که آن ها در واقع نماد شهر متل قو به شمار می آید، در این برج ها بخش های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از مجتمع مسکونی، مرکز خرید، مجتمع ورزشی، هتل 5 ستاره و غیره.

متل قو

امکانات و تفریحات موجود در متل قو

علاوه بر جاذبه های گردشگری تفریحات متعددی نیز در شهر توریستی متل قو وجود دارد و گردشگران می توانند با استفاده از آن ها لحظات بسیار شادی را در سفر خود به این شهر تجربه کنند برخی از این امکانات و تفریحات عبارتند از پلاژ ساحلی بانوان و مراکز خرید شهر که در ادامه هر یک از آن ها را معرفی می کنیم.

پلاژ ساحلی بانوان

بانوانی که قصد سفر به متل قو را دارند باید بدانند در این شهر یک پلاژ ساحلی ویژه آن ها وجود دارد که می توانند به آن مراجعه کرده و به شنا در آب های دریای خزر بپردازند علاوه بر شنا بانوان می توانند به آفتاب گرفتن یا شرکت در بازی هایی نظیر والیبال ساحلی نیز بپردازند. 

امکانات متل قو

مراکز خرید متل قو

خرید کردن همواره یکی از محبوب ترین تفریحات سفر به شمار می آید، گفتنی است که گردشگران تور مازندران نیز می توانند در مراکز خرید متعدد شهر متل قو به تفریح و گشت و گذار بپردازند، یکی از معروف ترین مراکز خریدی که در متل قو وجود دارد مرکز خرید قو الماس خاورمیانه می باشد که در برج های دو قلو این شهر واقع شده است و در آن نمایندگی انواع برند های خارجی و ایرانی وجود دارند.

در نظر داشته باشید که علاوه بر مراکز خرید لوکس گردشگران علاقمند می توانند در روز های یکشنبه به بازار سنتی شهر متل قو رفته و از مردم محلی انواع مواد غذایی و صنایع دستی بسیار زیبا را خریداری کنند.

شکم گردی در متل قو

در نقاط مختلف شهر متل قو رستوران ها و کافه های متعددی وجود دارد که اغلب آن ها غذاهای بسیار با کیفیت و خوش طعمی را سرو می کنند و گردشگران تور مازندران می توانند با مراجعه به هر یک از آن ها انواع غذاهای ایرانی، بین المللی و محلی را سفارش داده و نوش جان کنند.

برج های متل قو

اقامت در متل قو

در شهر متل قو گزینه های بسیاری برای اقامت گردشگران وجود دارد که افراد می توانند با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنند در ادامه به معرفی انواع اقامتگاه های موجود در متل قو می پردازیم.

هتل های متل قو

هتل ها یکی از معمول ترین گزینه ها برای اقامت گردشگران به شمار می آید که هزینه اقامت در آن ها بسته به امکانات و موقعیت مکانی که دارند متفاوت است، لازم به ذکر است هتل قو الماس خاورمیانه بهترین هتل متل قو بوده و گردشگران می توانند اقامتی بسیار لوکس و به یاد ماندنی را در این مجموعه سپری کنند. 

اجاره ویلا در متل قو

اغلب گردشگران متل قو مایل اند اقامت در ویلا شمال کشور را تجربه کنند، در مناطق مختلف متل قو ویلا های متعددی وجود دارد که برخی از آن ها معمولی و برخی بسیار لوکس می باشند و شما می توانید با توجه به نیاز های خود از میان آن ها بهترین گزینه را برای اقامت خود انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به متل قو

همانطور که می دانید متل قو یکی از شهر های شمالی کشور است و دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب می باشد از این رو بهترین زمان سفر به متل قو از نظر آب و هوا، بازه زمانی اردیبهشت تا شهریور است و چنانچه گردشگران در زمان های مذکور به متل قو سفر کنند می توانند از آب و هوای گرم و مطبوع این شهر لذت برده و سفری به یاد ماندنی داشته باشند.

بهترین زمان سفر به متل قو

نکاتی که پیش از سفر باید به آن ها توجه کنید

  • اگر شلوغی و جمعیت زیاد برایتان خوشایند نیست در ایام تعطیل به متل قو سفر نکنید، همانطور که پیش تر اشاره کردیم جمعیت این شهر کوچک در ایام تعطیل به 200 هزار نفر نیز می رسد و گردشگرانی که در تعطیلات به متل قو سفر می کنند با انبوهی از جمعیت مواجه خواهند شد.
  • مواظب افراد گران فروش باشید، در متل قو افرادی وجود دارند که در پی سوء استفاده از گردشگران شهر می باشند و اجناس یا خدمات بی کیفیت را با قیمت گران عرضه می کنند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با شهر زیبای متل قو و جاذبه های موجود در آن کسب کرده باشید و این اطلاعات در سفر با تور مازندران برایتان مفید واقع شود.

جاهای دیدنی اطراف متل قو

بعد از گشت و گذار در متل قو در فاصله پنج کیلومتری از ساحل به کوهستان خواهید رسید. در قسمت جنوبی متل قو دو جاذبه بسیار دیدنی وو زیبا وجود دارد.

غار دانیال از جاهای دیدنی در نزدیکی متل قو

زمانی که وارد غارها می‌شوید علاوه بر هیجان انگیز بودن، ممکن است خطرناک نیز باشد. غار دانیال، یکی از جاذبه‌های دینی در دل جنگل است. در اثر حرکت آب در زیر زمین و رسوب گذاری مداوم این غار باعث شکل گرفتن ستون‌های استالاکتیت شده است.

ارتفاع آب در کف غار حدود یک متر است و قبل از  وارد شدن به غار باید لباس مناسب بپوشید و یا دل را به دریا زده و وارد غار شوید. دسترسی به غار دانیال بسیار راحت است. شما باید از خیابان دریا به سمت جنوب و روستای دانیال حرکت کنید. بعد از اینکه از روستا و پل رودخانه گذر کردید، جاده پایان می‌یابد و شما باید خودروهایتان را همانجا پارک کنید. در امتداد رودخانه از میان جنگل عبور کنید تا زمانی که دیواره صخره‌ای نمایان شود. دهانه غار اندک یاز دیواره صخره‌ای بالاتر است.  این غار از نوع رودخانه‌ای بوده و به همین خاطر آب همیشه جریان دارد. اگر میخواهید به قسمت‌های عمیق غار بروید حتما چراغ قوه به همراه داشته باشید. در کل اگر ی‌خواهید به اعماق غار بروید حتما با تجهیزات و لباس مناسب بروید.

غار دانیال

تیلاکنار، جنگلی بسیار زیبا در جنوب متل قو

یکی از معروف‌ترین جنگل‌هایی که در نزدیکی متل قو وجود دارد، جنگل تیلاکنار است. این جنگل در قسمت جنوبی روستایی با همین نام قرار دارد. این جنگل بسیار بکر و سرسبز است، در نتیجه نباید انتظار پارک با امکانات تفریحی را داشته باشید. در این جنگل فوق‌العاده، رودخانه‌ای نیز وجود دارد که زیبایی جنگل را دوچندان کرده است. آبشارهای صخره‌ای و مسیرهای پیاده‌روی از جاذبه‌های دیدنی جنگل تیلاکنار است. برای اینکه طعم واقعی آرامش را بچشید و ساعاتی دور از استرس و شلوغی‌های شهر باشید، این جنگل بهترین گزینه برای شماست.

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

مسیر های دسترسی به متل قو

به طور کلی برای دسترسی به شهر توریستی و زیبای متل قو سه مسیر مختلف وجود دارد که در ادامه لیستی از آن ها را مشاهده می کنید:

  • مسیر اول: اتوبان قزوین-رشت، لاهیجان، رامسر، سلمان شهر 
  • مسیر دوم: جاده چالوس، چالوس، سلمان شهر
  • مسیر سوم: جاده هراز، چالوس، سلمان شهر

لازم به ذکر است که شهر متل قو حدود 194 کیلومتر از مرکز استان مازندران یعنی شهر ساری فاصله دارد.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 114 کاربر