کاروانسرای شاه عباسی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2736
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در شهر یزد جاذبه های تاریخی و سنتی بسیاری وجود دارد، سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از مکان های تاریخی این شهر، تور یزد را در برنامه سفر خود قرار می دهند، تاریخچه بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهر به دوران حکومت صفویه باز می گردد، در آن دوران بنا های بسیاری در شهر های مختلف ایران احداث شده اند، برخی از این بنا ها تا به امروز سالم باقی مانده است. در زمان حکومت صفویان بیش از 900 کاروانسرا در نقاط مختلف کشور ایران ساخته شده، هدف از ساخت این کاروانسرا ها بهبود و توسعه صنعت گردشگری و همچنین بهمود وضعیت راه های ارتباطی شهر ها و استان ها با یکدیگر بوده است.

کاروانسرای شاه عباسی یکی از اقامتگاه هایی می باشد که در آن دوران در شهر میبد (استان یزد) ساخته شده، این بنای با شکوه امروزه نظر گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب کرده، معماری این کاروانسرا بسیار خاص بوده و اهمیت بسیاری دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این جاذبه گردشگری و تاریخی بپردازیم.

کاروانسرای شاه عباسی که در بین مردم محلی این منطقه به عنوان کاروانسرای میبد شناخته می شود، یکی از معروف ترین بنا هایی است که به سبک چهار ایوانی ساخته شده، این کاروانسرا در واقع اقامتگاهی بین راهی بوده که در زمان حکومت صفویه جهت بهبود وضعیت راه ها در شهر میبد ساخته شده است. کاروانسرای شاه عباسی دارای بخش های مختلفی می باشد که از انواع آن ها می توان به ایوان، ساباط، هشتی ورودی، حیاط اصلی، فضای سرپوشیده، اتاق ها، حوضخانه و چهار هشتی اشاره کرد، جالب است بدانید که این کاروانسرا دارای 100 اتاق برای اقامت مسافران می باشد.

 

جاهای دیدنی یزد - در سفر به یزد از کجا ها بازدید کنیم؟

 

در سال 1381 در بخش شرقی این بنا، موزه ای به نام موزه زیلو و پلاس میبد افتتاح کرده اند، درون این موزه زیلو های دست بافت و سنتی به نمایش گذاشته می شود، تاریخچه برخی از آثار موجود در این موزه به قرن 8 میلادی باز می گردد. گردشگران تور یزد در کنار بازدید از زیلو ها و پلاس های این موزه می توانند از کارگاه بافندگی آن دیدن کنند، همچنین درون موزه بخشی برای خرید زیلو های سنتی وجود دارد.

کاروانسرای شاه عباسی یا همان کاروانسرای میبد در دوم مرداد سال 1357 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده، لازم به ذکر است که این کاروانسرا تا به امروز چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

 

 

تاریخچه کاروانسرای شاه عباسی

طبق نظر کارشناسان آثار باستانی بنای امروزی کاروانسرا در مکان یک کاروانسرای قدیمی تر ساخته شده است، با بررسی اسناد و مدارک موجود در ربطه با تاریخچه این بنا متوجه خواهید شد که شخصی به نام میرزا محمد امین، بانی و سازنده این کاروانسرا بوده است، همچنین برخی از افراد پسر فتحلی شاه قاجار "محمد ولی میرزا" را به عنوان بانی ساخت این بنا معرفی کرده اند، محمد ولی میرزا که حاکم شهر یزد بوده در آن دوران چندین اقامتگاه بین راهی دیگر نظیر کاروانسرای های علی آباد، خرانق و ساغند را ساخته است، لازم به ذکر است که طبق حکاکی انجام شده بر روی آب انبار این کاروانسرا سازنده آن شخصی به نام محمد سمیع می باشد. وجود نظرات مختلف در رابطه با تاریخچه این اقامتگاه سبب شده است که نتوان سازنده آن را به طور دقیق مشخص کرد و صحت هیچ کدام از اطلاعات فوق به طور دقیق مشخص نیست.

در رابطه با سال ساخت کاروانسرای شاه عباسی نیز اطلاعات دقیقی وجود ندارد، تنها تاریخ موجود بر روی سنگ نوشته آب انبار مشاهده می شود که بر روی آن سال 1070 حک شده است، لازم به ذکر است که آب انبار در کنار کاروانسرا قرار گرفته و مطلق به خود آن نمی باشد، اما طرح کلی و معماری آن شباهت بسیاری با بنای کاروانسرا داشته، همین امر سبب شده است که تاریخچه ساخت آن را به ساخت کاروانسرا نسبت دهند.

در ابتدای متن تاریخچه این بنا را به دوران صفویه نسبت دادیم زیرا در اسناد و مدارک موجود از آن دوران نام کاروانسرای میبد مشاهده شده است، اما با دقت در معماری این بنا می توان دریافت که طراحی و نوع ساخت آن بیشتر به دوران قاجار شباهت دارد.

 

مسجد جامع یزد - یکی از این بناهای قدیمی مسجد جامع یزد است که قدمتی چند صد ساله دارد.

معماری کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای میبد یک بنای آجری بوده که در ساخت آن از سبک معماری چهار ایوانی الهام گرفته شده است، فضای داخلی بنا دارای بخش های مختلفی برای اقامت کاروان ها در آن دوران بوده است، از انواع این قسمت ها می توان به اتاق ها، فضا های سرپوشیده و روباز نیز اشاره کرد. 

این کاروانسرا دارای یک حیاط میانی بوده، درست در وسط این حیاط، حوضی هشت ضلعی قرار دارد که آب آن از قنات نزدیک به کاروانسرا تامین می گردد، این حوض علاوه بر زیبا کردن محیط کاروانسرا استفاده های دیگری نظیر خنک کردن هوا در تابستان ها داشته، لازم به ذکر است که این کاروانسرا دارای استبلی برای نگهداری اسب های کاروان ها بوده است.

همانطور که در بخش تاریخچه کاروانسرا به آن اشاره شد، در همسایگی این بنا یک آب انبار وجود دارد، معماری این آب انبار شباهت بسیاری با کاروانسرا داشته و از ویژگی های طراحی آن می توان به بادگیر بسیار بلند و گنبد آجری اشاره کرد، بادگیر ها در واقع نوعی تهویه می باشند که در آن دوران بر روی پشت بام بنا ها قرار می گرفته است.

از نکات جالب در طراحی این بنا می توان به کمبود عناصر دفاعی در آن اشاره کرد که البته اصلی ترین دلیل آن نزدیکی به قلعه شهر می باشد، وجود قلعه در این منطقه امنیت کاروانسرا را تامین می کرده است.

 

 

آدرس کاروانسرای شاه عباسی

استان یزد، شهر میبد، بلوار قاضی میر حسین

گردشگران با اطلاع از آدرس این کاوانسرا می توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با بازدید از آن بروند.

زمان بازدیدکاروانسرای شاه عباسی

افراد می توانند از ساعت 9 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر به این مجموعه مراجعه کنند.

قیمت بلیط کاروانسرای شاه عباسی

هزینه بازدید از این مجموعه تاریخی برای افراد ایرانی 2,000 تومان و برای افراد غیر ایرانی 10,000 تومان می باشد.

 

 

نظرات کاربران

  1. کریم کریم 1398/02/25
    12 نفر پسندیدند
    موزه زیلو که توی این کاروانسرا افتتاح شده خیلی جالبه من عید سال پیش رفته بودم یزد دیدم این کاروانسرا رو

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 102 کاربر