کویر مرنجاب

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 4737
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کویر مرنجاب، جاذبه ای بسیار دیدنی در استان اصفهان می باشد که اخیراً مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و در ایام مختلف سال، افراد بسیاری برای بازدید از این کویر بکر و برگزاری کمپ در آن به استان اصفهان سفر می کنند، در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کلی در رابطه با این جاذبه طبیعی در اختیار گردشگران تور کویر و همچنین کاربران سایت لحظه آخر قرار دهیم، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با کویر مرنجاب هستید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کویر مرنجاب

کویر زیبای مرنجاب در قسمت شمالی شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان و در نزدیکی شهر کاشان واقع شده است و یکی از محبوب ترین نقاط کویری ایران به شمار می آید، خوب است بدانید که این کویر در ارتفاع 850 متری از سطح آب دریا قرار دارد و زیستگاه جانوران متعددی نظیر گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، بزمجه، آفتاب پرست می باشد، همچنین لازم به ذکر است که پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهان شورپسند همانند درخت گز، درخت تاغ، بوته های اسکنبیل و غیره می باشد. گفتنی است که حفر چاه و قنات در این کویر بسیار سخت و دشوار می باشد و علت این امر نیز وجود شن و ماسه روان در منطقه است، همین سخت بودن حفر چاه و دسترسی به آب، باعث شده که نام "مرد رنج آب" بر روی این منطقه گذاشته شوند که به مرور زمان به مرنجاب تبدیل شده است.

 

کویر مرنجاب

جاذبه های کویر مرنجاب

همانطور که می دانید کویر مرنجاب همواره مورد توجه ایرانیان بوده و به همین سبب نیز جاذبه ها و بخش های تاریخی متعددی در آن ساخته شده است، البته توجه داشته باشید که علاوه بر بخش های تاریخی، جاذبه های طبیعی نیز در این کویر دیدنی وجود دارد که در ادامه این بخش از مقاله به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

دریاچه نمک آران بیدگل

در شمال کویر مرنجاب، یک دریاچه نمک به نام دریاچه نمک آران و بیدگل وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می کند و یکی از زیبا ترین دریاچه های نمک ایران به شمار می آید، این دریاچه در اغلب روزهای سال خشک می باشد و شما می توانید از دیدن بلور های نمکی با اشکال هندسی مختلف و گاهاً عجیب لذت ببرید. گفتنی است که عمق این دریاچه در نقاط مختلف بین 5 تا 54 متر متفاوت می باشد و اگر قصد بازدید از آن را دارید توجه داشته باشید که مناطق اطراف دریاچه به شدت باتلاقی است بنابراین به هیچ عنوان به اتومبیل به اطراف دریاچه نزدیک نشوید.

 

دریاچه نمک آران و بیدگل - دریاچه نمک آران و بیدگل یکی از زیباترین جاذبه های موجود در استان اصفهان می باشد که در بخش شمالی کویر مرنجاب واقع شده است

 

جزیره سرگردان مرنجاب

جزیره مرنجاب یکی دیگر از جاذبه های طبیعی موجود در کویر مرنجاب می باشد که در دل نمک زار های این کویر واقع شده است، اوج زیبایی های این جزیره زمانی پدیدار می شود که در کویر بارندگی رخ بدهد، در این مواقع خطای دید باعث می شود بازدید کنندگان تصور کنند که این بخش از نمک زار در حال حرکت است، توجه داشته باشید که این جزیره زیبا تنها در برخی از مواقع سال قابل رویت می باشد و برای بازدید از آن باید در زمان های مخصوص به کویر سفر کنید.

چاه دستکن

چاه دستکن از دیگر جاذبه های کویر مرنجاب می باشد که گردشگران می توانند از آن بازدید کنند، این چاه در شرق کاروانسرای عباسی واقع شده است و دارای آب شیرین می باشد، جالب است بدانید که علت شیرین بودن آب این چاه وجود لایه های ماسه درون آن می باشد که نمک آب را به خود جذب می کنند، به گفته برخی از محلی ها این چاه در گذشته توسط امام رضا (ع) حفر شده است.

کاروانسرای شاه عباسی

شاخص ترین جاذبه گردشگری موجود در کویر مرنجاب کاروانسرای عباسی می باشد که در سال 1012 هجری به فرمان شاه عباس صفوی ساخته شده است، باید بدانید که این کاروانسرا در مسیر جاده ابریشم واقع شده و هدف از ساخت آن فراهم کردن مکانی برای استراحت تاجران و کاروان ها بود. این مجموعه مربعی شکل می باشد و بالغ بر 3500 متر مربع مساحت دارد و در مجموع شامل 29 اتاق است. کاروانسرای عباسی علی رغم قرار گیری در دل کویر دارای یک قنات آب شیرین می باشد و این قنات یکی از مهم ترین ویژگی های این مجموعه به شمار می آید، جالب است بدانید که این مجموعه تاریخی تا پیش از سال 1378 تحت مالکیتی شخصی به نام شیبانی بود اما در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و مرمت شد، سرانجام نیز در تاریخ 30 تیر سال 1384 با شماره 12126 در میان آثار ملی ایران ثبت شده است و امروزه از آن به عنوان اقامتگاه سنتی استفاده می شود.

تفریحات کویر مرنجاب

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم کویر مرنجاب در سال های اخیر مورد توجه گردشگران و کویرگردان بسیاری قرار گرفته و به یکی از قطب های کویر گردی ایران تبدیل شده است، به همین جهت نیز تفریحات بسیاری در این منطقه برای گردشگران در نظر گرفته شده است که در این بخش به معرفی آن ها می پردازیم.

 

 

کویر مرنجاب

 

شتر سواری در کویر مرنجاب

کویر ها و مناطق خشک زیستگاه شتر ها هستند و شتر سواری یکی از معروف ترین تفریحاتی است که در مناطق کویری می توانید انجام دهید، در کویر مرنجاب نیز امکان انجام این تفریح وجود دارد و شما می توانید یکی از شتر های موجود در این منطقه را کرایه کرده و به شتر سواری بپردازید.

موتور سواری در کویر مرنجاب

بی شک راندن موتور های سه چرخ در دل کویر می تواند یکی از مهیج ترین خاطرات کویرگردان باشد، شما در صورت تمایل می توانید با استفاده از این موتور های سه چرخ اوج سرعت، لذت و هیجان را بر روی تپه های شنی موجود در کویر مرنجاب تجربه کنید. 

پیاده روی در کویر مرنجاب

پیاده روی بر روی شن ها و ماسه های روان کویر یکی از لذت بخش ترین فعالیت هایی است که گردشگران می توانند انجام دهند، اگر قصد سفر با تور کویر را دارید به شما پیشنهاد می کنیم کفش ها را از پا درآورده و به قدم زدن در این کویر زیبا بپردازید.

آفرود در کویر مرنجاب

آفرود از مهیج ترین تفریحاتی است که گردشگران می توانند به هنگام بازدید از کویر مرنجاب انجام دهند، برای انجام آفرود به ماشین ها شاسی بلند و مخصوص نیاز دارید که در این منطقه تعداد بسیاری از آن ها وجود دارد و شما می توانید این ماشین ها را به همراه راننده کرایه کرده و علاوه بر بازدید از تمامی نقاط کویر، از آفرود سواری نیز لذت ببرید.

 

 

کویر مرنجاب

 

کمپینگ در کویر مرنجاب

برگزاری کمپ یکی دیگر از فعالیت های محبوبی است که گردشگران تور کویر در این منطقه به آن می پردازند، افرادی که به برگزاری کمپ در کویر علاقمند هستند می توانند در کویر مرنجاب چادر زده و شب را در این منطقه سپری کنند .

رصد آسمان در کویر مرنجاب

بی شک تعریف آسمان های پر ستاره کویر را شنیده اید، کویر مرنجاب یکی از بهترین مکان ها برای رصد کردن آسمان و تماشای ستارگان زیبا می باشد و گردشگران می توانند با چشم های غیر مصلح نماهای بسیار زیبایی از آسمان را مشاهده کنند.

نکاتی که پیش از مراجعه به کویر مرنجاب باید بدانید: 

  • برای بازدید از کویر مرنجاب بهتر است از یک راهنما استفاده کنید.
  • برخی از بخش های کویر مرنجاب به شدت باتلاقی هستند بنابراین در صورتی که بدون راهنما به کویر سفر می کنید، مراقب باشید که با خودرو هایتان وارد بخش های مذکور نشوید.
  • سطح نمک زار های موجود کویر مرنجاب سفید می باشد و انعکاس نوری که از آن ها به چشم می رسد ممکن است باعث آسیب به چشم شود بنابراین حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • در هنگام سفر به کویر مرنجاب از لنز چشمی استفاده نکنید، وزش باد شن ها را جا به جا می کند و ممکن است این شن ها به لنزتان چسبیده و سلامتی چشم شما را به خطر بیندازد.
  • مراقب جانورانی نظیر عقرب باشید و در صورتی که قصد دارید شب را در کویر بمانید دایره ای در اطراف محل اقامت خود با گازوئیل یا نفت رسم کنید تا از گزند جانواران کویری در امان باشید.
  • شن های موجود در کویر مرنجاب می توانند به داخل لوازم الکترونیکی شما نفوذ کرده و به آن ها آسیب بزنند، بنابراین مراقب وسایل خود باشید.
  • هنگام مراجعه به کویر به میزان دو برابر مصرف همیشگی، آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

 

کویر مرنجاب

 

اطلاعات بازدید از کویر مرنجاب

پیش از سفر با تور کویر بهتر از اطلاعاتی در رابطه با چگونگی بازدید از کویر مرنجاب، وسایل ضروری برای کویرگردی، بهترین زمان بازدید، نحوه دسترسی به کویر مرنجاب و غیره کسب کنید، بنابراین اگر قصد بازدید از این جاذبه طبیعی را دارید مطالعه این بخش را از دست ندهید. 

 

وسایل ضروری برای سفر به کویر

هنگام سفر به کویر به سبب شرایط ویژه ای که در این مناطق حاکم است، به همراه داشتن برخی از وسایل ضروری می باشد که در ادامه لیستی از آن ها را مشاهده می کنید:

  1. کفش مناسب پیاده روی (ترجیحاً ساقدار)
  2. عینک آفتابی
  3. کرم ضد آفتاب
  4. کارت شناسایی
  5. پاوربانک
  6. نقشه 
  7. وسایل کمک های اولیه
  8. لباس گرم 
  9. دارو های عمومی
  10. وعده غذایی
  11. کبریت و یا فندک
  12. چادر مسافرتی
  13. کیسه خواب
  14. دوربین عکاسی
  15. حشره کش
  16. نفت و یا گازوئیل
  17. زیرانداز
  18. پول نقد 

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

با توجه به کویری بودن آب و هوای منطقه بهتر است فصل بهار را برای بازدید از کویر مرنجاب انتخاب کنید، چرا که دمای هوا در مطلوب ترین حالت خود قرار دارد، البته توجه داشته باشید که گرمای هوا در طول روز ممکن است کمی آزار دهنده باشند، همچنین لازم به ذکر است که برخی از کویرگردان فصل زمستان را برای مراجعه به کویر انتخاب می کنند، اگر شما نیز از این دسته از گردشگران هستید در نظر داشته باشید که در شب های فصل زمستان دمای هوای کویر به شدت کاهش می باید.

موقعیت مکانی کویر مرنجاب

همانطور که پیش تر اشاره کردیم کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده است و از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از شرق به پارک ملی کویر و از غرب به کویر مسیله متنهی می شود به طور کلی می توان گفت که مرنجاب از نظر موقعیت جغرافیایی قلب کویر های ایران به شمار می آید.

راه دسترسی به کویر مرنجاب 

برای دسترسی به کویر زیبای مرنجاب باید ابتدا به شهر آران و بیدگل بروید و سپس از طریق بلوار ارتش خود را به جاده مرنجاب برسانید، پس از حدود 40 کیلومتر رانندگی در جاده مرنجاب به کاروانسرای شاه عباسی واقع در کویر مرنجاب خواهید رسید.

اقامت در کویر مرنجاب

برای اقامت در کویر زیبا و بکر مرنجاب دو گزینه پیش روی شما است، یکی از آن ها چادر زدن و دیگری مراجعه به کاروانسرای شاه عباسی می باشد، در صورتی که قصد دارید در کاروانسرای شاه عباسی اقامت کنید باید توجه داشته باشید که هزینه اقامت در این مجموعه برای هر نفر به ازای یک شب بین 1000000 تا 1500000 ریال می باشد، همچینین لازم به ذکر است که این مجموعه امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و بوفه را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد و گردشگران تور کویر می توانند اقامتی به یاد ماندنی را در کاروانسرای شاه عباسی تجربه کنند.

امیدواریم مطالعه این مقاله به هنگام سفر با تور کویر برای تمامی گردشگران مفید واقع شود و بتوانید از اطلاعات موجود در آن استفاده کرده و سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

 

شهر اصفهان - اصفهان = نصف جهان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر