سی و سه پل

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3774
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

این مقاله به معرفی سی و سه پل که یکی از زیبا ترین و مشهور ترین آثار تاریخی موجود در شهر اصفهان می باشد اختصاص دارد، اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با این پل تاریخی و معروف هستید در ادامه این بخش با لحظه آخر همراه باشید.

سی و سه پل

 

 

معرفی سی و سه پل

سی و سه پل یکی از شاهکار های معماری ایرانی می باشد که در سال 1025 هجری بر روی زاینده رود تأسیس شده و امروزه یکی از برترین جاذبه های گردشگری موجود در اصفهان به شمار می آید، جالب است بدانید که این پل در زمان حکومت شاه عباس صفوی، به دستور شخص شاه با هدف احداث محلی برای برگزاری جشن ملی آب پاشان ساخته شده است، البته ارامنه ایرانی نیز از سی و سه پل به عنوان محلی برای برگزاری مراسم خاج شویان استفاده می کردند.

به عقیده بسیاری از جهانگردانی که به ایران سفر کرده اند، سی و سه پل یکی از بهترین و منحصر به فرد ترین پل های دنیا بوده و از شاهکار های معماری موجود در کشور ایران به شمار می آید.

لازم به ذکر می باشد در برخی از منابع تاریخی آمده که ساخت، سی و سه پل در سال 1005 هجری همزمان با تأسیس خیابان زیبای چهارباغ شروع شده است و باید بدانید که این پل زیبا چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می کند.

 

 

سی و سه پل

 

 

معماری سی و سه پل 

سی و سه پل به دست یکی از معمار های برجسته ایرانی به نام حسین بنا اصفهانی و با نظارت الله وردی خان اوندیلادزه ساخته شده است و در حال حاضر حدود 295 طول، 33 دهانه و 14 متر عرض دارد.

خوب است بدانید که حسین بنا عریض ترین بخش رودخانه زاینده رود را برای احداث سی و سه پل انتخاب کرد چرا که این بخش از رود دارای بستری کم عمق و وسیع بود و این امر روند ساخت پل را آسان می کرد، همچنین لازم به ذکر می باشد که در ساخت سی و سه پل عمدتاً از سنگ، آجر، گچ و ساروج استفاده شده است.  

در دو طرف سی و سه پل طاق های متعدد و بسیار زیبایی ساخته شده که از یک طرف به رودخانه و از طرف دیگر به روی پل اشراف دارند، همچنین بر روی سی و سه پل معبری مسقفی وجود دارد که گردشگران تور اصفهان می توانند بر روی آن قدم زده و از دیدن نمای داخل پل لذت ببرند.

خوب است بدانید در معبر داخل سی و سه پل 99 طاقچه وجود دارد که در گذشته محل قرار گیری تابلو های نقاشی بوده اند اما متاسفانه امروزه اثری از آن ها نیست.

از دیگر مواردی که در رابطه با مشخصات ظاهری بنا باید بدانید این است که طاق های موجود در طرفین پل، دارای ستون هایی با ارتفاع 7 تا 9 متری می باشند. این ستون ها در واقع وظیفه نگهداری سقف های این سازه را بر عهده دارند.

بر اساس تعاریفی که در منابع تاریخی از سی و سه پل ارائه شده است احتمال می رود که این پل در گذشته دارای 360 متر طول، 40 طاق بزرگ و 6 معبر بوده است، اما امروزه تنها دو معبر بر روی سی و سه پل وجود دارد که یکی از آن ها بدون سقف بوده و از روی پل عبور می کند و دیگری در واقع فضای میان ستون های مرکزی سی و سه پل می باشد که در نزدیکی بستر رودخانه واقع شده است، ولی همانطور که پیش تر اشاره کردیم این پل در گذشته 6 معبر داشته که در ادامه لیستی از این معابر را مشاهده می کنید :

- معبر اصلی که مخصوص سواره ها بوده 

- دو پیاده رو های میان گالری 

- معبر بالای گالری 

- گالری پل

 

 

 

سی و سه پل

 

 

خشکی زاینده رود و خطر تخریب سی و سه پل

به گفته محققان و کارشناسان، معماری سی و سه پل و مواد به کار رفته در ساخت آن به گونه ای است که این سازه با آب سازگار بوده و در شرایط فعلی که زاینده رود بی آب شده، این پل در حال تخریب می باشد و خطر های بسیار جدی، این سازه ارزشمند و بی نظیر را تهدید می کند.

فارغ از اثرات مخربی که خشک شدن زاینده رود بر روی ساختمان پل می گذارد باید بدانید که این مجموعه بخش عظیمی از زیبایی های خود را مدیون انعکاس تصویرش در آب می باشد، اما متاسفانه امروزه در صورت سفر به اصفهان با منظره ای بی روح مواجه خواهید شد.

از دیگر مواردی که سبب تخریب سی و سه پل در سال های اخیر شده است حفر تونل مترو در نزدیکی این بنای تاریخی می باشد، حفر این تونل سبب نشست زمین شده و آسیب هایی را به سی و سه پل وارد کرده است.

 

 

سی و سه پل

 

 

نکات جالب در رابطه با سی و سه پل

- سی و سه پل با دارا بودن 295 طول، طولانی ترین پل زاینده رود به شمار می آید.

- بر اساس شواهد و مستندات تاریخی موجود ساخت پل در سال 1011 شروع شده و پس از 14 سال در سال 1025 به پایان رسید.

- هیچ شخصی وجود ندارد که در سفر به اصفهان از این پل تاریخی بازدید نکند.

- سی و سه پل همواره یکی از برجسته ترین نماد های شهر اصفهان به شمار می آید.

- نام این پل زیبا در تاریخ 15 دی سال 1310 با شماره ثبت 110 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

- سی و سه پل با نام پل الله وردی خان نیز شناخته می شود.

- در زمان صفویه سی و سه پل محل اصلی برگزاری جشن هفت روزه نوروز بوده است.

 

 

سی و سه پل

 

 

اطلاعات بازدید از سی و سه پل

این پل زیبا یکی از شاخص ترین جاذبه گردشگری موجود در شهر اصفهان می باشد و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید می کنند، اگر شما نیز قصد سفر با تور اصفهان و بازدید از این مجموعه را دارید اطلاعات این بخش می تواند برایتان مفید واقع شود.

 

راه های دسترسی به سی و سه پل

از آنجایی که سه و سه پل در یکی از خیابان های اصلی شهر، یعنی خیابان چهارباغ اصفهان واقع شده است، دسترسی بسیار آسانی دارد و گردشگران تور اصفهان می توانند از راه های مختلفی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، خود را به این پل تاریخی رسانده و از زیبایی های آن بازدید به عمل بیاورند.

- مترو در صورتی که از مترو برای دسترسی به آدرس سی و سه پل استفاده می کنید باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه ها به این بنای تاریخی، ایستگاه های سی و سه پل و میدان انقلاب می باشند.

- تاکسی در سطح شهر اصفهان تاکسی های متعددی به چشم می خورد که گردشگران می توانند از آن ها برای دسترسی به سی و سه پل استفاده کنند.

- اتوبوس برای دسترسی به پل تاریخی سی و سه پل، از طریق سیستم اتوبوسرانی اصفهان می توانید از اتوبوس های خطوط میدان جمهوری اسلامی- میدان انقلاب و ترمینال قوشخانه- میدان انقلاب استفاده کنید. 

 

 

بهترین زمان سفر به اصفهان

 

شهر اصفهان در تمامی فصل های سال، مللوء از گردشگر و توریست می باشد و سی و سه پل نیز در تمامی ایام سال زیبایی های مخصوص به خود را دارد اما با توجه به این که زیبایی های سی و سه پل در زمان پر آب بودن رودخانه زاینده رود به اوج خود می رسد، بهتر است فصل بهار را برای سفر با تور اصفهان و بازدید از این سازه ارزشند انتخاب کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 108 کاربر