پارک نیاوران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 3272
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از پارک های مشهور شهر تهران، پارک نیاوران است. این پارک یکی از بخش های فوق العاده زیبا شمال شهر تهران است و به عنوان یکی از جذاب ترین و خاص ترین بوستان های شهر تهران نیز به حساب می آید.
شما می توانید در این پارک درختان کهنسال چنار، اقاقیا، بید مجنون، کاج و... را مشاهده کنید. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این پارک زیبا و خاص انداخته و بیان کنیم که چرا پارک نیاوران به عنوان یکی از بخش های تفریحی و گردشگری زیبای شهر تهران به حساب می آید. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این پارک بیاندازیم.

 

پارک نیاوران

 

آشنایی با پارک نیاوران

به منظور آشنایی شما با پارک نیاوران باید گفت که این پارک باقی مانده از باغ های شمیران است که در گذشته تفکیک شده و شاهد تقسیم شدن آن به بخش های مختلفی هستیم. پارک نیاوران به شیوه پلکانی و با توجه به شیب خیابان پاسداران ساخته شده است.
شما می توانید در این پارک صدای جوی آب و همچنین صدای آب نمای کوچک و بزرگ را به وضوح بشنوید که این موضوع باعث شده تا شاهد آرامش فوق العاده ای در پارک نیاوران باشیم.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پارک نیاوران در همسایگی مجموعه فرهنگی نیاوران قرار گرفته و شما می توانید هر زمان که به سراغ این پارک زیبا و خاص رفتید، از مجموعه فرهنگی نیاوران نیز بازدید کنید.
برای انجام ورزش های صبحگاهی، تمرینات ورزشی و یا پیاده روی پارک نیاوران به عنوان یکی از بخش های فوق العاده شهر تهران شناخته می شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که در این فضا شاهد قرار گرفتن امکانات ورزشی مختلف نیز هستیم.
پارک نیاوران از نظر معماری و طراحی به نحوی است که شما می توانید با دنبال کردن جریان آب به سادگی خودتان را به قلب پارک رسانده و از بخش های مختلف آن دیدن کنید. همچنین در این پارک شاهد فضاهای گوناگونی برای انجام تفریحات مختلف هستیم.
اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پارک نیاوران نیز بیاندازیم باید گفت که در هنگام ساخت کاخ نیاوران برای سکونت خانواده پهلوی زمین های اطراف این کاخ خریداری شده و برای ساخت فضاهای عمومی شهری در تملک شهرداری قرار گرفتند.
در سال ۱۳۴۸ بود که محمدرضا پهلوی دستور داد تا در فضایی به مساحت ۶ هکتاری در همسایه مجموعه کاخ نیاوران، بوستان شهری به نام نیاوران به وجود بیاید. 
پارک نیاوران را محمد علی سردار افخمی به عنوان یکی از افراد پیشرو معماری مدرن در کشور بر اساس نقشه طراحان انگلیسی به وجود آورد و آن را پیاده سازی  کرد.
نکته مهمی که باید بدانید این است که امروزه در فضای پارک نیاوران شاهد انواع گونه های گیاهی و پرندگان مختلف هستیم و همین مسئله باعث شده حس و حال فوق العاده ای در این پارک به وجود بیاید. در نتیجه افرادی که قصد دارند تا از یک فضای شگفت انگیز در شهر تهران بازدید کنند، می توانند به سراغ این پارک آمده و از آن دیدن کنند.

امکانات پارک نیاوران

اگر بخواهیم نگاهی به مهم ترین امکانات پارک نیاوران بیاندازیم و این امکانات را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافه پارک نیاوران

در ضلع شرقی پارک زیبا نیاوران شاهد یک کافه هستیم که شما در آن انواع نوشیدنی ها و خوراکی های خوشمزه را میل کرده و لحظات فوق العاده ای را در این بخش از پارک تجربه کنید. 
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این کافه تنها کافه پارک نیاوران است و اگر قصد دارید تا به سراغ کافی شاپ های دیگر بروید، باید از فضای پارک خارج شده و به سراغ خیابان های اطراف بروید.
 

کافه کارزین پارک نیاوران

آموزش اسکیت در پارک نیاوران

در بخشی از پارک نیاوران شاهد زمین روباز برای ورزش اسکیت هستیم که این فضا توسط شهرداری ساخته شده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که امکان آموزش اسکیت در این فضا وجود داشته و شما می توانید تحت نظر برترین مربیان داخل کشور به ورزش جذاب اسکیت در این بخش از پارک مشغول شده و لحظات شگفت انگیزی را تجربه کنید.

باشگاه تیراندازی

از دیگر امکانات بسیار مهم و بخش های تفریحی پارک نیاوران می توان به باشگاه تیراندازی آن اشاره کرد که در ضلع شرقی پارک قرار گرفته و فضایی برای تمرین تیراندازی به صورت آموزشی و یا تفریحی است.
اگر به ورزش تیراندازی علاقه مند هستید، می توانید به سراغ این باشگاه رفته و اقدام به آموزش این رشته هیجان انگیز کنید. ساعت فعالیت باشگاه تیراندازی پارک نیاوران همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب است.


نمایشگاه های فصلی

یکی دیگر از بخش های مهم پارک نیاوران، نمایشگاه های فصلی آن است که به مناسبت های گوناگون در اطراف استخر چهارگانه پارک نیاوران شاهد برگزاری آن ها هستیم.
شما می توانید غرفه های فرهنگی، ورزشی و پزشکی را در هفته های تابستان و غرفه های مذهبی، سوغاتی و خوراکی را در شب های ماه رمضان یا نوروز در این بخش مشاهده کنید. 
در حقیقت این نمایشگاه ها محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم شهر تهران دارند و همین موضوع باعث می شود تا افراد بسیار زیادی برای بازدید از این نمایشگاه فصلی به سراغ پارک نیاوران آمده و از آن دیدن کنند.

استخر و ورزشگاه شهدای نیاوران

در سال 84 شاهد افتتاح ورزشگاه و استخر شاهد نیاوران در این پارک بودیم. در این فضا شاهد برگزاری کلاس های مختلفی هستیم و افراد می توانند به راحتی به ورزش های مختلف در این فضا مشغول شوند. 
اگر علاقه مند به انجام ورزش های مختلف هستید، می توانید به سراغ ورزشگاه شهدای نیاوران رفته و از امکانات موجود در این فضا استفاده کنید. موضوع لازم به ذکر این است که در ورزشگاه شهدا نیاوران شما می توانید به ورزش های مختلفی مشغول شده و لحظات فوق العاده ای را تجربه کنید.

استخر شهدای نیاوران


کانون فرهنگی آموزشی

در پارک نیاوران کانون فرهنگی آموزشی کودکان وجود دارد و همچنین شاهد برگزاری کلاس های آموزش زبان در این بخش نیز هستیم. کودکان بسیار زیادی در طول روز به سراغ این کانون و آموزشگاه زبان رفته و اقدام به یادگیری موضوعات مختلف می کنند. همان طور که مشاهده می کنید در بخش های مختلف این پارک شاهد امکانات رفاهی و آموزش گوناگونی هستیم.
وجود تمامی این امکانات به آن دلیل است تا افراد بتوانند به بهترین شکل ممکن در این فضا قرار گرفته و لحظات فوق العاده ای را در پارک نیاوران تهران تجربه کنند. 
اگر شما نیز دوست دارید تا حس و حال شگفت انگیزی را در این فضا تجربه کنید، به شما پیشنهاد می دهیم تا حتماً به سراغ پارک نیاوران آمده و از مهم ترین جاذبه های تفریحی و ورزشی این پارک بازدید کنید.
 

دیدنی های پارک نیاوران

پس از بررسی امکانات پارک نیاوران، بهتر است تا نگاهی به مهم ترین بخش های دیدنی این پارک نیز بیاندازیم و آن ها را به شما معرفی کنیم. از مهم ترین بخش های دیدنی این بوستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاخ نیاوران

یکی از بخش های دیدنی که در اطراف فضای پارک نیاوران وجود دارد، کاخ نیاوران است. این کاخ محل زندگی آخرین شاه ایران به همراه خانواده اش بود و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شهر تهران به حساب می آید.
شما می توانید در این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که کاخ نیاوران تنها ساختمان سلطنتی کشور است که سقف آن به صورت باز شونده طراحی شده و همچنین معماری آن به شکل مدرن است. 
اگر به معماری و تاریخ علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می دهیم تا پس از بازدید از پارک نیاوران، حتماً به سراغ کاخ نیاوران رفته و لحظات شگفت انگیزی را در این کاخ تجربه کنید.
 

کاخ نیاوران

شهر کتاب باهنر

در فاصله 1.5 کیلومتری از پارک نیاوران، شهر کتاب باهنر در جنب خیابان باهنر قرار دارد و شما می توانید محصولات متنوع فرهنگی را در آن مشاهده کنید. اگر علاقه مند به مطالعه کتاب و یا خرید محصولات فرهنگی هستید، پیشنهاد ما این است که حتما از شهر کتاب باهنر دیدن کنید.

پوشش گیاهی بوستان نیاوران

در پارک نیاوران شاهد پوشش گیاهی متنوع و فوق العاده ای هستیم که اگر بخواهیم شما را با مهم ترین گیاهان این پارک آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چنار
  • کاج
  • بید مجنون
  • اقاقیا
  • بیدفری
  • ماگنولیا
  • گیلاس
  • سیب‌ گل
  • سدروس
  • نوئل 
  • میخک هندی
  • چرم لیفه
  • ایلکس 
  • کورئوس

یکی از نکات جالبی که در رابطه با پوشش گیاهی این پارک باید بدانید این است که یکی از چنار های این پارک عمر ۱۵۰ ساله داشته و به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان این پارک نیز شناخته می شود.

پلان پارک نیاوران

اگر بخواهیم نگاهی به پلان پارک نیاوران بیاندازیم باید گفت که این پارک به سبک باغ های اصیل ایرانی احداث شده و با وجود این که طراحان و مهندسان این پارک انگلیسی بودند، اما تلاش شده تا از معماری ایرانی در پلان این پارک استفاده شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که هزار متر مربع از پارک نیاوران گلکاری شده و در حوزه ۲۰ هزار متر مربع این پارک نیز چمن کاری شده است. هزار متر مربع این فضا نیز دارای آب نماهای بزرگ اختصاصی است که باعث شد تا شاهد جلوه فوق العاده ای در پارک نیاوران باشیم.

چگونه به پارک نیاوران برویم؟

اگر قصد بازدید از پارک نیاوران را دارید باید گفت که این پارک از شمال به کاخ نیاوران، از غرب و جنوب به خیابان پاسداران و از شرق به محله صاحبقرانیه متصل است و به منظور دسترسی پیدا کردن به این پارک می توانید از وسایل مختلفی استفاده کنید.
شما می توانید با اتوبوس خودتان را به این پارک برسانید. برای انجام این کار باید از اتوبوس های تجریش - دار آباد استفاده کرده و در ایستگاه میدان باهنر پیاده شده و خودتان را به این پارک برسند. همچنین خط صبا - ازگل نیز می تواند شما را در ایستگاه قنات به این پارک برساند.
اگر قصد دارید تا با خطوط تاکسی به این پارک برسید، می توانید از خط تاکسی میدان تجریش - دار آباد استفاده کرده و در جنب ساختمان شهرداری پیاده شوید و با کمی پیاده روی به این پارک دسترسی پیدا کنید.
برای دسترسی به پارک نیاوران با استفاده از مترو نیز باید گفت که ایستگاه مترو در نزدیکی این پارک وجود ندارد و شما می توانید در ایستگاه قیطریه یا تجریش پیاده شده و سپس با استفاده از تاکسی و اتوبوس خودتان را به این پارک زیبا و خاص برسانید.
 

عکس هایی از پارک نیاوران

در این بخش تصاویر زیبا و خاصی از پارک نیاوران را به شما ارائه می دهیم. مشاهده این تصاویر به شما کمک می کند تا بیشتر با این پارک آشنا شده و فضا آن را درک کنید. استفاده از این تصاویر به شما کمک می کند تا با بخش های مختلف این پارک آشنا شده و در هنگام بازدید از این پارک به خوبی در قسمت های مختلف آن را پیدا کرده و از آن ها دیدن کنید.

 

پارک نیاوران

 

پارک نیاوران

 

عکس پارک نیاوران

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 109 کاربر