پارک نیاوران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/09
بازدید: 3904

پارک نیاوران را باید یکی از محبوب‌ترین پارک‌های شمال شهر تهران دانست که به‌خاطر درختان کهن‌سال چنار، اقاقیا، بید مجنون، کاجش شهرت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم این پارک زیبا را معرفی نماییم و بررسی کنیم که چرا باید حتما از این جاذبه بازدید کرد. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وبلاگ لحظه آخر همراه باشید.

پارک نیاوران

آشنایی با پارک نیاوران

پارک نیاوران، باقی مانده از باغ‌های شمران است که در گذشته تفکیک و به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. این پارک به شیوه پلکانی و با توجه به شیب خیابان پاسداران ساخته شده است و در آن صدای جوی آب و همچنین صدای آب‌نماهای کوچک و بزرگ به وضوح شنیده می‌شود و آرامشی بی‌نظیر به شما هدیه می‌دهد.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

پارک نیاوران در همسایگی مجموعه فرهنگی نیاوران قرار دارد و شما می‌توانید هر زمان که به سراغ این پارک زیبا رفتید، از مجموعه فرهنگی نیاوران نیز بازدید کنید. پارک نیاوران را باید جای مناسبی برای تمرینات ورزشی و یا پیاده‌روی دانست. در این فضا امکانات ورزشی مختلفی وجود دارد. پارک نیاوران از نظر معماری و طراحی به نحوی است که شما می‌توانید با دنبال کردن جریان آب به سادگی خودتان را به قلب پارک رسانده و از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید. همچنین در این پارک شاهد فضاهای گوناگونی برای انجام تفریحات مختلف هستیم.

آشنایی با پارک نیاوران تهران

تاریخچه پارک نیاوران

زمین‌های این پارک ابتدا برای اینکه اطراف کاخ نیاوران بود، خریداری شد و بعدها از آن برای ساخت فضاهای عمومی شهری در تملک شهرداری قرار گرفتند. در سال ۱۳۴۸ بود که محمدرضا پهلوی دستور داد تا در فضایی به مساحت ۶ هکتاری در همسایگی مجموعه کاخ نیاوران، یک بوستان شهری به نام نیاوران بسازند. پارک نیاوران را محمد علی سردار افخمی به عنوان یکی از افراد پیشرو در معماری مدرن در کشور بر اساس نقشه طراحان انگلیسی پیاده‌سازی کرد.

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد پایتخت ایران بدانید!

امکانات پارک نیاوران

برخی از مهم‌ترین امکاناتی که در پارک نیاوران وجود دارد، به شرح زیر است:

امکانات پارک نیاوران

کافه ها و رستوران های پارک نیاوران

در ضلع شرقی پارک زیبا نیاوران یک کافه وجود دارد که شما در آن انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه را میل کرده و لحظات فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. این کافی‌شاپ، تنها کافه پارک نیاوران است و اگر قصد دارید به سراغ کافی‌شاپ‌های دیگر بروید، باید از فضای پارک خارج شده و به یکی از کافه‌های نزدیک به پارک نیاوران بروید. لیست برخی از نزدیک‌ترین کافه‌ها به این پارک را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

کافه های تهران - لیست 10 مورد از بهترین کافه های تهران + عکس و آدرس

  • کافه کارزین
  • کافه گالری هاگ
  • کافه گوگ
  • کافه گالری نیاوران
  • کافه نارون
  • کافه یخی
  • کافه وقت چای
  • کافه رستوران رئال

کافه رستوران پارک نیاوران

همچنین در اطراف این پارک رستوران‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید یکی را برای نوش جان کردن غذا انتخاب کنید. برخی از این رستوران‌ها به شرح زیر هستند:

  • رستوران مدیترانه‌ای ضیافه
  • رستوران نیاوران
  • تهران کباب
  • رستوران نخل
  • رستوران سنسو
  • رستوران خوان باشی
  • رستوران مرشد
  • رستوران روبی

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

آموزش اسکیت در پارک نیاوران

در گوشه‌ای از پارک نیاوران، یک زمین روباز برای اسکیت وجود دارد که این فضا توسط شهرداری ساخته شده است. باید بدانید که امکان آموزش اسکیت در این فضا وجود دارد و شما می‌توانید تحت نظر برترین مربیان داخل کشور این ورزش جذاب را یاد بگیرید.

باشگاه تیراندازی در پاک نیاوران

یکی دیگر از بخش‌های مهم پارک نیاوران، باشگاه تیراندازی است. این باشگاه در ضلع شرقی پارک قرار گرفته و فضایی برای تمرین تیراندازی به صورت آموزشی و یا تفریحی را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهد. ساعت فعالیت باشگاه تیراندازی پارک نیاوران همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب است.

باشگاه تیراندازی در پارک نیاوران

نمایشگاه های فصلی

در اطراف استخر چهارگانه پارک نیاوران تعدادی نمایشگاه فصلی به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود. شما می‌توانید غرفه‌های فرهنگی، ورزشی و پزشکی را در تابستان و غرفه‌های مذهبی، سوغاتی و خوراکی را در شب‌های ماه رمضان یا نوروز در این پارک مشاهده کنید. این نمایشگاه‌ها محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم شهر تهران دارند و همین موضوع باعث می شود تا افراد بسیار زیادی برای بازدید از این نمایشگاه فصلی به سراغ پارک نیاوران آمده و از آن دیدن کنند.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

استخر و ورزشگاه شهدای نیاوران

در سال 1384 یک ورزشگاه و استخر در پارک نیاوران ساخته شد. در حال حاضر در این فضا شاهد برگزاری کلاس‌های مختلفی هستیم و افراد می‌توانند به راحتی انجام به ورزش‌های مختلف را در آن تجربه کنند.

کانون فرهنگی آموزشی

در پارک نیاوران یک کانون فرهنگی آموزشی برای کودکان وجود دارد که در آن کلاس‌های آموزش زبان نیز برگزار می‌شود. کودکان بسیار زیادی در طول روز برای شرکت‌ در کلاس‌های این کانون، به پارک نیاوران مراجعه می‌کنند.

استخر و ورزشگاه شهدای نیاوران

دیدنی های اطراف پارک نیاوران

پس از بررسی امکانات پارک نیاوران، بهتر است تا نگاهی به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف این پارک بیاندازیم. از مهم‌ترین جاهای دیدنی پارک نیاوران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جاهای دیدنی تهران - لیستی از زیباترین جاذبه های تهران را در لینک مشاهده می نمایید. 

کاخ نیاوران

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف پارک نیاوران، کاخ نیاوران است. این قصر محل زندگی آخرین پادشاه ایران به همراه خانواده‌اش بود و امروزه به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شهر تهران شناخته می‌شود. در این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی مشاهده می‌شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که کاخ نیاوران تنها ساختمان سلطنتی کشور است که سقف آن به صورت باز شونده طراحی شده و همچنین معماری آن به شکل مدرن است. اگر به معماری و تاریخ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌شود این جاذبه را از نزدیک ببینید.

کاخ نیاوران

شهر کتاب باهنر

شهر کتاب باهنر، در فاصله 1.5 کیلومتری از پارک نیاوران، در جنب خیابان باهنر قرار دارد. شما می‌توانید محصولات متنوع فرهنگی را در این شهر کتاب مشاهده و خریداری نمایید. اگر علاقه‌مند به مطالعه کتاب و یا خرید محصولات فرهنگی هستید، حتما از شهر کتاب باهنر دیدن کنید.

پوشش گیاهی بوستان نیاوران

در پارک نیاوران پوشش گیاهی متنوع و فوق‌العاده‌ای وجود دارد. برخی از مهم‌ترین گیاهان موجود در این پارک به شرح زیر هستند:

  • چنار
  • کاج
  • بید مجنون
  • اقاقیا
  • بیدفری
  • ماگنولیا
  • گیلاس
  • سیب‌ گل
  • سدروس
  • نوئل
  • میخک هندی
  • چرم لیفه
  • ایلکس
  • کورئوس

جالب است بدانید یکی از چنارهای این پارک عمر ۱۵۰ ساله داشته و باید آن را یکی از قدیم‌ترین درختان این منطقه نیز دانست.

بازارهای گل تهران - معرفی 8 تا از بهترین بازارهای گل و گیاه

پلان پارک نیاوران

درباره پلان پارک نیاوران باید گفت که این پارک به سبک باغ‌های اصیل ایرانی احداث شده و با وجود این که طراحان و مهندسان آن انگلیسی بودند، اما تلاش شده تا از معماری ایرانی در پلان این پارک استفاده شود. هزار متر مربع از پارک نیاوران گلکاری و ۲۰ هزار متر مربع آن نیز چمن‌کاری شده است. هزار متر مربع این فضا نیز دارای آب‌نماهای بزرگ اختصاصی است.

پلان پارک نیاوران

چگونه به پارک نیاوران برویم؟

پارک نیاوران در شمال تهران قرار دارد. این پارک از شمال به کاخ نیاوران، از غرب و جنوب به خیابان پاسداران و از شرق به صاحبقرانیه می‌خورد. برای دسترسی به پارک نیاوران می‌توانید از مترو، اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی استفاده کنید.

دسترسی به پارک نیاوران با اتوبوس

اگر تصمیم دارید با اتوبوس به این پارک بروید، باید خود را به تجریش برسانید و اتوبوس‌های تجریش-دارآباد را سوار و در در ایستگاه میدان باهنر پیاده شوید. همچنین با خط اتوبوس صبا – ازگل و پیاده شدن در ایستگاه قنات نیز می‌توانید خود را به پارک نیاوران برسانید.

مسیر دسترسی به پارک نیاوران با اتوبوس

دسترسی به پارک نیاوران با تاکسی

در صورتی که تصمیم دارید با تاکسی به این پارک بروید، باید خط تاکسی میدان تجریش – دارآباد را سوار و جنب ساختمان شهرداری پیاده شوید. از ساختمان شهرداری می‌توانید با کمی پیاده‌روی خود را به پارک نیاوران برسانید.

دسترسی به پارک نیاوران با مترو

دسترسی به پارک نیاوران با مترو نیز به این صورت است که باید در یکی از ایستگاه‌های تجریش یا قیطریه پیاده شوید زیرا ایستگاه متروی نزدیکی به این پارک وجود ندارد. سپس باید با تاکسی یا اتوبوس ادامه مسیر را طی کنید تا به پارک برسید.

مترو تهران نقشه - ساعت کاری و قیمت بلیط + دانلود نقشه 1403

دسترسی به پارک نیاوران با ماشین شخصی

در صورتی که می‌خواهید با خودروی خود به پارک نیاوران بروید باید از هر جای تهران که هستید خود را به منطقه نیاوران در شمال شرق تهران برسانید. در صورتی که بخواهید از خیابان باهنر وارد این پارک شوید باید به سمت ضلع شمال غرب پارک بروید.

عکس هایی از پارک نیاوران

در این بخش می‌توانید تصاویری از پارک نیاوران را مشاهده کنید.

چرا باید از پارک نیاوران دیدن کنیم؟

در این مقاله همه چیز را درباره پارک نیاوران، از تاریخچه تا پلان آن را بررسی کردیم. اگر در کلانشهر تهران زندگی می‌کنید و یا به این شهر زیبا سفر کرده‌اید، حتما باید زمانی را برای بازدید از پارک نیاوران کنار بگذارید. در این فضای سبز امکانات زیادی وجود دارد و تقریبا همه فصول سال غرفه‌های متنوعی برپا می‌شود. اگر دوست دارید در طول سفرتان به تهران در نزدیکی پارک نیاوران اقامت کنید، می‌توانید در یکی از هتل‌های اطراف آن مانند هتل دیاموند، هتل برج سفید، هتل ویستر و... اقامت کنید. اگر نکته دیگری درباره پارک نیاوران وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4 از 5 | از 111 کاربر