کوه اورست

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4297
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کوه اورست کوهیست که با 8848 متر ارتفاع، کثیف ترین و مرتفع ترین کوه جهان از سطح دریا می باشد که هر کوهنوردی آرزوی رسیدن به قله‌اش را دارد. همچنین جالب است بدانید از سال 1974، سالی نبود که یک نفر به اورست صعود نکند تا اینکه در سال 2015، حتی یک نفر هم نتوانست به این قله صعود کند. در ادامه با لحظه آخر همراه باشید تا با کوه اورست و حقایق جالب آن آشنا شوید.

علت نامگذاری کوه اورست

قلۀ اورست در مرز چین و نپال واقع شده و این دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند. ساگارتاما و کومولانگما به ترتیب نام های نپالی و تبتی کوه اورست هستند که به معنای "سر آسمان" و "مادر مقدس" می باشند. اما چرا "اورست"؟ سال 1808، بریتانیا به همراه تیمی که فقط 12 نفرشان، دوربین نقشه برداری 500 تنی را حمل می کردند طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند را آغاز کرد اما در سال 1830 هنگامیکه تیم به رشته کوه های هیمالیا رسید بخاطر مسائل سیاسی نتوانست وارد هیمالیا شود که به موجب آن، پروژه نقشه برداری متوقف شد.

اما در سال 1856 طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند مجددا آغاز شد و آن ها توانستند قله ای با ارتفاع 8840 متر را شناسایی کنند که نام "15" را بر روی آن گذاشتند. سپس 9 سال بعد و در سال 1865، اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا توصیه نامه ای ارائه داد که در انجمن سلطنتی بریتانیا، نام اورست جایگزین "15" شد چرا که واگ نمی توانست نامی محلی پیشنهاد دهد. همچنین گردشگران تور لحظه آخری جالب است بدانند تا قرن ها نام کوه اورست "چامولونگما" در میان بتبی ها و نپالی ها بود.

 

 

فتح اورست برای اولین بار

در سال 1953، گروه "سفر اکتشافی اورست بریتانیا"، ادموند هیلاری به همراه تنزینگ نورگی را به اورست فرستادند تا نخستین افرادی باشند که اورست را فتح می کنند. این دو نفر در تاریخ 29 ماه مه سال 1953 و در ساعت 11:30، اولین افرادی که قله اورست را فتح کردند بودند. ادموند هیلاری بخاطر این موفقیتش لقب "سِر" یا شوالیه را از طرف ملکه انگلیس دریافت کرد و علاوه بر آن، در سال 2015 عکسش بر روی اسکناس های 5 دلاری نیوزیلند چاپ شد.

اولین جانباختگان اورست

اما بعد از ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی افراد دیگری هم بودند که قصد فتح اورست را داشتند که یکی از آن ها جورج مالوری بود. جورج مالوری شخصی است که تا 200 متری قله رفت و مردم با استفاده از دوربین ها او را مشاهده می کردند که به طور ناگهانی ناپدید شد. 75 سال بعد جسد او را پیدا کردند که گمان زده شد جورج مالوری تا قله رفته و هنگام برگشت، دچار حادثه شده است.

از زمان کشف اورست تا به امروز که جمعیت دنیا نزدیک به 8 میلیارد نفر است، تنها نزدیک به پنج هزار نفر به اورست صعود کردند که در میان آن ها، نزدیک به 250 نفر جان خود را از دست دادند. اما این موضوع باعث شده بود تا کوهنوردان از اجساد استفاده کرده و مسیرهای کوهنوردی برای خود و سایرین را مشخص نمایند. جالب است بدانید 8 نفر از قربانیان، در سال 1996 و توسط شرایط آب و هوایی حتی جسدشان هم ناپدید شد.

 

کوه دماوند - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با بلنترین کوه ایران آشنا شوید.

 

ارتفاع کوه اورست

همانطور که گفتیم، اولین بار در سال 1856 بود که با استفاده از تجهیزات آن زمان، ارتفاع کوه اورست را 8840 متر تخمین زده بودند. اما در سال 2005، دولت چین با استفاده از مدرن ترین تجهیزات و امکانات، ماه ها تلاش کرد تا ارتفاع اورست را به دست بیاورد که نتیجه آن، دست یافتن به ارتفاع 8848.43 متر در بلندترین نقطه بود. هرچند بخاطر توده های برف موجود بر روی قله که هرسال ضخامتشان تغییر می کند، هیچگاه نمی توان ارتفاع دقیقی از اورست ارائه داد به طوری که حتی در ماه می سال 1999، تیمی به رهبری بردفورد واشبورن، ردیاب ماهواری ای را بر روی بلندترین نقطه قله گذاشتند که ارتفاعی 8850 متری را نشان می داد.

آیا بلند ترین کوه جهان اورست است ؟

نکته: قله اورست در صورتی بلندترین کوه جهان  به حساب می آید که ارتفاعش از سطح دریا حساب شود چرا که کوه مانوکیا در هاوایی، با اندازه گیری ارتفاع از پایه، ارتفاعی 10200 متری داشته و از طرفی هم کوه  کوناکی با 10000 متر ارتفاع، بلندترین قله در زیر آب به حساب می آید. همچنین جالب است بدانید کوهی دیگر هم با نام "چیمبورازو" وجود دارد که نسبت به سطح آب، فاصله ای 6248 متری دارد اما فاصله‌اش نسبت به مرکز زمین، 6384 کیلومتر می باشد در صورتیکه فاصله اورست از مرکز زمین، 6382 کیلومتر است!

همچنین ارتفاع کوه اورست در سال 2015 بخاطر زلزله ای که در نپال رخ داد، 2.5 سانتی متر کاهش یافت و علاوه بر آن، گفته می شود هرسال ارتفاع قله به طور تقریبی 2 میلیمتر افزایش می یابد.

 

 

برای صعود به قله اورست، علاوه بر اینکه چندین روز یا حتی چند ماه زمان نیاز است، نیاز به وسایل مختلفی هم می باشد که مهم ترین آن، کپسول اکسیژن است چرا که از ارتفاعی به بعد، فشار هوا بسیار کاهش می یابد. همچنین در ادامه برخی از امکانات و لوازمی که برای رفتن به اورست نیاز است را معرفی می کنیم:

لوازم مورد نیاز برای صعود به قله اورست

البسه نقش بسیار مهمی دارد و کوهنوردان می بایست لباس های زیر را همواره در طول سفر خود به همراه داشته باشند:

2 پیراهن آستین بلند با قابلیت خشک شدن سریع.

2 پیراهن آستین کوتاه جهت پیاده روی در مسیرهایی با شرایط آب و هوایی مناسب.

2 لباس زیر گرم به همراه 2 جفت جوراب گرم.

3 جفت جوراب پشمی برای هوای بسیار سرد.

2 عدد شلوار جین به همراه 2 ژاکت پشمی (ترجیحاً یکی سبک وزن و دیگری سنگین وزن).

همچنین البسه های دیگری هم هستند که می بایست با خود به همراه داشت:

1 عدد پانجو هنگامی که باران می بارد.

1 عدد جلیقه.

کلاه های گرم زمستانی، سبک وزن و کلاه کپ به همراه سربند(هدبند).

 

 

بزرگترین دریاچه جهان - ایا می دانستید بزرگترین دریاچه جهان در کشور ما قرار دارد؟

 

حداقل یک عدد دستکش گرم و کفش های مخصوص کوهنوردی.

به غیر از البسه، کوهنوردان همواره به ابزارهایی هم در طول مسیر نیازمندند که شامل موارد زیر هستند:

چراغ قوه که توسط بند بر روی سر قرار می گیرد به همراه باتری اضافی.

کیسه خواب سنگین (لازم به ذکر است می توان با خود کیسه خواب های سبک به همراه برده و از Base Camp ها پتو تهیه نمود).

ساعت مچی به همراه قابلیت زنگ بیداری.

حداقل 2 عدد عینک آفتابی.

شارژر قابل حمل (پاوربانک) ترجیحاً مجهز به پنل خورشیدی.

دوربین های DSLR جهت عکس و فیلمبرداری (چه کسی دلش نمی خواهد در این سفر سخت عکس های یادگاری و با کیفیت ثبت نکند؟).

خوراکی هایی مانند فندق، شکلات (حتما می بایست مقدار کافی به همراه داشت)، آبمیوه های پودری و غذاهای سبک.

و از همه مهم تر، جعبه کمک های اولیه.

لوازم بهداشتی مانند پودر پا، شامپو، صابون، حوله مایکرو فیبر و دستمال که ترجیحاً دستمال توالت باشد.

لازم به ذکر است کوهنوردان می بایست با خود مدارکی مانند پاسپورت، کارت های TIM که اجازه ورود به "کاتماندو" را می دهد، نقشه دقیق راه و غیره را به همراه خود ببرند.

رکورد های جهانی کوه اورست

از 65 سال پیش تاکنون بیش از 8000 بار مردم به اورست صعود کرده اند و در میان آن ها، افرادی هم هستند که رکوردهای جهانی را به نام خود ثبت کردند. در ادامه به برخی از این رکوردها اشاره می کنیم:

خانم Junko Tabei اولین زنی بود که 22 سال بعد از ادموند هیلاری به قله اورست صعود کرد و جالب است بدانید او در حین صعود، به مدت 6 دقیقه زیر برف دفن شده بود.

Apa Sherpa تنها کسی است که بیشترین زمان را در قله اورست سپری کرده. او تا به امروز 21 بار به اورست صعود کرده است.

 

 

صعود به اورست به طور میانگین و توسط کوهنوردان حرفه ای چند روز طول می کشد اما در سال 2004، Pemba Dorje بدون ایستادن در 5 ایستگاه بین راهی اورست، توانست رکورد 8 ساعت و 10 دقیقه صعود به قله از کمپ شماره 1 (Base Camp) را به نام خود ثبت کند.

Pembra Dorji رکورد صعود به قله را به نام خود ثبت کرد اما Slovenian Davo Karničar کسی بود که قصد داشت رکورد بازگشت از قله را به نام خود ثبت کند. در سال 2000، این شخص توانست با استفاده از اسنوبرد، 5 ساعته از قله به Base Camp بازگردد اما هنگامی که باز گشت، مردم با جسد یخ زده او روبرو شدند. لذا در سال 2001، Marco Siffredi با استفاده از اسنوبرد، در عرض 2 ساعت و نیم توانست به Base Camp برسد.

در سال 2011، Kenton Cool بریتانیایی، اولین کسی بود که اولین توئیت را در شبکه اجتماعی توییتر خود در قله ارسال کرد. او در پست خود نوشت: "قله اورست شماره 9، اولین توئیت از بالاترین نقطه زمین با کمک سینگال ضعیف 3G".

Yuichiro Miura کسی بود که در سال 2013 تنها 4 ماه پس از عمل جراحی قلبش، قصد داشت تا در سن 90 سالگی رکورد پیرترین صعود کننده به قله اورست را به نام خود ثبت کند. اما او در ارتفاع 6500 متری نیاز به اکسیژن داشت. همچنین جالب است بدانید در کنار او، Tamae Watanabe پیرترین زنی است که سال 2012 و در سن 73 سالگی به اورست صعود کرد.

اما در نقطه مخالف، آقای Jordan Romero 13 سال و 10 ماهه از آمریکا و خانم Poorna Malavath 13 سال و 11 ماه از هند، جوان ترین افرادی هستند که به ترتیب در سال های 2010 و 2014 به قله صعود کردند.

صعود ایرانیان به قله اورست

اما ایرانیان هم از صعود به اورست غافل نماندند. در 15 اکتبر سال 1990 میلادی، هومن آپرین، فرد ایرانی-آمریکایی تبار اولین ایرانی بود که اورست را فتح کرد. او کسی بود که توانست مسیری جدید از کوه "آمادبلام" در نپال به سمت اورست کشف کرد.

بعد از او، محمد اوراز دومین ایرانی بود که به قله رفت. جالب است بدانید او تنها کسی است که توانست تا ارتفاع 8 کیلومتری را بدون کپسول اکسیژن طی کند لذا به محمد اوراز، لقب "عقاب کوه های بالای 8000 متری" را دادند هرچند عظیم قیچی ساز هم ایرانی بود که اورست را بدون کپسول اکسیژن فتح کرد شما میتوانید با تور چین به سمت هیمالیا حرکت کنید و اگر کوهنورد حرفه ای هستین صعود خودتون رو به این قله شروع کنید .

 

شیرکوه - شیر کوه یکی از کوهستان های مرتفع  کشور به حساب می‌ آید که در استان یزد واقع شده است.

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 140 کاربر