چیچن ایتزا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2097
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 

پس از بررسی عجایب هفتگانه جهان نوبت به شناخت عجایب هفتگانه جدید می رسد. در این بخش از سایت لحظه آخرقصد داریم شما را با یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان به نام هرم چیچن ایتزا که توسط قوم مایا در کشور مکزیک ساخته شد آشنا کنیم. جالب است که بدانید به صورت میانگین حدود 1.5 میلیون بازدید کننده هرساله از این اثر تاریخی دیدن خواهند کرد. اما پیش از بررسی دقیق هرم بهتر است کمی از سازندگان آن یعنی همان قوم مایا بدانیم.

 

 

قوم مایا

در  قرن دهم پیش از میلاد مسیح تقویم یکی از پرآوازه ترین طایفه های سرخ پوست در بخش جنوبی کشور مکزیک با نام قوم مایا آغاز گردید. در زمانی که هنوز اروپایی ها وارد قاره آمریکا نشده بودند که در تاریخ از آن به عنوان دوران پیشاکلمبی یاد می شود چهره ای بسیار متفاوت از هنر های معماری، ستاره شناسی و ریاضیات به دست قوم مایا در آمریکای مرکزی نمایان شد از همین جهت تمدنی بسیار عظیم و پیشرفته در این قاره اتفاق افتاد.

 

 

هنر معماری قوم مایا

از اصلی ترین مصالحی که قوم مایا برای ساخت ساختمان ها و آثار معماری خود بکار می بردند می توان به سنگ آهک اشاره کرد. برخی از آثاری که این طایفه در زمان خود پدید آورده اند تا به همین امروز نیز ب جای مانده است. جالب است. گچبری و نقاشی از دیگر هنرهای قوم مایا بود که در معماری از آن بهره می گرفتند و جالب است که بدانیم نقاشی های این قوم پس از گذشت قرن ها هنوز درخشندگی و زیبایی خود را حفظ کرده است.

 

 

علم نجوم قوم مایا

با آثار و دیوار نبشته هایی که از این قوم به جای مانده است اینگونه به دست آمده است که مایا ها با استفاده علم ریاضی می توانستند سال خورشیدی، ماه قمری، حرکت سیاره زهره، مسیر حرکت سیاره مشتری ، زمان بندی خسوف و کسوف را مشخص کنند. بنا به گفته یک ستاره شناس آمریکایی( آنتونی آونی) معماری خانه این قوم به گونه ای بوده که بتوانند به رصد آسمان بپردازند.

 

 

علم ریاضیات قوم مایا

به احتمال بسیار زیاد اولین قومی که عدد صفر را کشفر کردند قوم مایا بودند. مایاها عدد صفر را با نماد گوش ماهی، اعداد دیگر را به صورت یک نقطه تو پر افقی نشان می دادند و هر پنج نقطه را با نماد یک خط صاف افقی نشان می دادند. روش محاسبه جمع و تفریق در قوم مایا به همین شکل امروزی با نماد های متفاوت بود.

 

 

شاید برای شما جالب باشد چند واقعیت عجیب از قوم مایا را بدانید:

1.چیزی شبیه به فوتبال امروزی در قوم مایا رایج بوده است که در این سرگرمی باید توپ به هر نحوی که شده به جز استفاده از دست ها را به داخل دروازه حریف رانده می شد البته لازم به ذکر است که  پایا خوشی در انتظار تیم بازنده بود زیرا معمولا گردن زده می شدند.

2.مایا ها در علم پزشکی پیشرفت بسیاری داشتند تا جایی که جراحی های گوناگونی را انجام داده بودند و با استفاده از موی بشر آن را بخیه زده بودند.

3.این قوم برای زیبایی دندان هایشا سوراخی بر آن ایجاد می کردند و سنگ های گران وزیبا را جایگزین آن می کردند.

4.مایاها برای نظافت شخصی از حمام و سونا کمک می گرفتند.

5.در بسیاری از مراسمات دینی خود یک انسان را قربانی و خون آن را پیشکش خدایان خود می کردند.

6.زبان شناسان بر این باور هتسند که کلمه کوسه ( (SHARK از زبان رسمی مایاها برداشته شده است.

7.اولین افرادی که از تاتو استفاده کردند در این جهان مایاها بودند.

8.معیار های زیبایی در این قوم کمی متفاوت با جوامع امروزی بوده، بینی بزرگ و چشم چپ از مشخصه های زیبایی افراد در این قوم به حساب می آمد.

9. این قوم با استفاده از وسایل مخصوصی فعالیت هایی در راستای بهتر شدن زیبایی خود(البته با معیارهای خودشان) تقریبا شبیه به عمل زیبایی امروزی انجام می دادند.

10.اهرام مایا سازه های بسیار زیبا و منحصر به فرد به جای مانده از این قوم که یکی از برجسته ترین آنها اهرم چیچن ایتزا می باشد.

 

 

چیچن ایتزا

 شهر چیچن ایتزا شهری است که حدود 600 سال پیش از میلاد به دست قوم مایا ساخته شد  و در سال های 900 تا 1300 میلادی به دلیلی نا مشخص ساکنین این شهر آن را ترک کردند پس از آن  در سال 1842 یک وکیل آمریکایی این شهر را کشف کرد و سرانجام در سال 1988 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثب شد. آثار بسیاری از قوم مایا در شهر چیچن ایتزا مکزیک بر جای مانده است که از مشهورترین آن می توان به هرمی با همین نام اشاره کرد.

در گذشته افراد با کمک این هرم و نور آفتاب موفق می شدند که معتدل ترین روز سال را که اولین روز پاییز و بهار می باشد مشخص کنند این روز برای قوم مایا از اهمیت و تقدس خاصی برخوردار بود زیرا آن ها براین باور بودند که خدایگان دو بار در سال، هنگامی که روز و شب در برابری کامل قرار می گیرند کوکولکان(خدایگان) به این هرم می آمدند و خوشبختی، شانس، سلامتی و فراوانی نعمت را برای آن ها به ارمغان می آوردند.

 

 

مشخصات کلی هرم چیچن ایتزا

هرم چیچن ایتزا که نام اصلی آن کوکولکان (نام خدایگان قوم مایا) است  از برجسته ترین آثار و هم چنین بزرگترین بنای این قوم در این شهر می باشد. ساختار پلکانی در چهار طرف این هرم بنیادی مربعی شکل به آن بخشیده است طول هر ضلع این مثلث متساوی الساقین برابر با 55 متر، ارتفاع آن حدود 24 متر و ارتفاع معبد فوقانی هرم نزدیک به 6 متر می باشد. هر یک از وجه ذهای این هرم دارای 91 پله است که به صورت کلی 364 پله دورتا دور این هرم را پوشنده است که برخی معبد را نیز یک پله به شمار می آورند.

 

 

یافته های هرم کوکولکان

طی حفاری های سال 1931 باستان شناسان که البته پیش از آن نیز تحقیاتی در رابط با هرم صورت گرفته بود یک جعبه با محتویات ظروفی از جنس سنگ مرجان، آبسدین و فیروزه ای را یافتند که در حال حاضر در موزه ملی انسان شناسی کشور مکزیک حفاظت می شود.

کشفیات بعدی کاوشگران در تالار شمالی این هرم مربوط به مجسمه ای با نام چاک مول است که از برجسته ترین ویژگ ان می توان به ناخن ها، دندان ها و چشم های صدفی(از جنس صدف) این مجسمه اشاره کرد. جالب ترین بخش این هرم که پس از ماه ها حفاری در این هرم کشف شد اتاق قربانی است که این نام را باستان شناسان به این بخش از هرم نسبت داده اند و دلیل آن نیز استخوان های مربوط به جسم انسانی بود که در پشت دیوار این قسمت ردیف شده بودند. از دیگر کشفیات این اتاق می توان به زیورآلات، جواهرات و یک جگوار قرمز(یوزپلنگ آمریکایی با جثه ای بزرگ تر از پلنگ)  مزین شده با سنگ یشم و دندان هایی از جنس چخماق سفید اشاره کرد. باستان شناس پس از مطالعه و تحقیق بر یافته های این هرم به این نتیجه رسیدند که در گذشته هرمی با 9 پلکان، عرض 33 متر و طول 17 متر درون هرم چیچن ایتزا وجود داشته که قدمت آن به قرن 11 میلادی باز می گردد.

 

 

نکاتی که قبل از بازدید از این هرم بهتر است بدانید

*بهترین زمان: جو این بخش از کشور مکزیک در کل گرمسیری است اما در اوایل فصل بهار و اوایل فصل پاییز دارای آب و هوای مطلوب و خنک تری می باشد از همین جهت هر ساله سیل عظیمی از گردشگران تور مکزیک در این زمان ها راهی شهر چیچن ایتزا می شوند.

اطلاعات بازدید: مسافران تور مکزیک برای بازدید از این هرم باید در دو مرحله بلیت تهیه کنند که هزینه بلیط برای گردشگران خارجی حدود 225 پزو، برای گردشگران داخلی حدود 150 پزو و برای کودکان زیر 13 سال رایگان می باشد. مسافران تور مکزیک همه روزه از ساعت 8 الی 16.30 می توانند جهت بازدید به آدرس ذیل مراجعه کنند:

Address: Yucatan, Mexico

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر