ماچو پیچو

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4465
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در سال 2007 میلادی 7 مورد از برترین جاذبه های گردشگری جهان به عنوان عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند، یکی از این جاذبه های عجیب ماچو پیچو، شهری اسرار آمیز واقع در کشور پرو می باشد که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند و پر بازدید ترین جاذبه گردشگری این کشور به شمار می آید، اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با شهر راز آلود ماچو پیچو هستید در ادامه با لحظه آخر همراه باشید.

 

معرفی ماچو پیچو

ماچو پیچو شهری سنگی و باستانی می باشد که در حوالی سال 1450 میلادی و در دوره اینکاها ساخته شده و می توان گفت که این شهر به سبب معماری متفاوت، موقعیت مکانی عجیب و عظمتی که دارد در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفته است.

ماچو پیچو در لغت به معنی کوه قدیمی می باشد و علت این نام گذاری این شهر نیز موقعیت مکانی آن می باشد که در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا و در دل کوه های آند قرار دارد، به عقیده بسیاری از محققان این مجموعه نمی تواند یک شهر معمولی باشد و به احتمال زیاد قلعه ای نظامی و یا محلی برای حفاظت از خاندان سلطنتی اینکاها بوده است.

ماچو پیچو که مشهور ترین نماد تمدن اینکاها می باشد تنها پس از گذشت یک قرن از زمان ساخت آن، هنگام حمله اسپانیایی به شهری متروکه تبدیل شد اما موقعیت مکانی آن به گونه ای بود که از دید اسپانیایی ها پنهان ماند و تا پیش از سال 1911 کسی از وجود چنین شهر رمز آلودی مطلع نبود. در سال 1911 شخصی به نام هیرام بینگهام که تاریخدانی آمریکایی بود این شهر را کشف کرد، جالب است بدانید که این اکتشاف کاملاً اتفاقی بوده و بینگهام در آن زمان به دنبال شهری گمشده نمی گشت.

معماری ماچو پیچو

همانطور که در قسمت پیش اشاره کردیم، این شهر به سبب معماری منحصر به فرد و متفاوتی که دارد مورد توجه باستان شناسان و محققان قرار گرفته و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان معرفی شده و این شهر اسرار آمزی در واقع قلعه ای وسیع با دیوار های بلند سنگی می باشد که به سبک معماری کلاسیک مردمان اینکا ساخته شده است.

دیواره های اطراف ماچو پیچو خشکه چین هستند به این معنی که برای ساختن آن ها از هیچگونه ملاتی استفاده نشده و این دیوار ها تنها از قرار گیری و چینش سنگ ها بر روی هم ساخته شده اند، لازم به ذکر است که این شیوه ساخت یکی از سخت ترین روش های معماری می باشد. مساحت شهر ماچو پیچو بالغ بر 32 هزار هکتار بوده و در آن حدود 250 سازه مختلف وجود دارد که ساختن آن ها در میان کوه های مرتفع با توجه امکانات موجود در قرن 15 میلادی امری بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می رسد به همین جهت برخی معتقد اند که اینکاها در زمان ساخت این شهر از موجودات فرا زمینی کمک گرفته اند.

از مهم ترین بخش های این مجموعه تاریخی می توان به سنگ های مقدس اینتی وانتیا، معبد خورشید و معبد سه پنجره اشاره کرد، بد نیست بدانید تمامی سازه های موجود در شهر ماچو پیچو با سنگ های بسیار بزرگی که وزن برخی از آن ها به 50 تن می رسد ساخته شده اند، همچنین خوب است بدانید که در جای جای شهر حدود 3 هزار پله وجود دارد که از طریق آن ها می توانید به تراس ها و مناطق اطراف کوهستان دسترسی پیدا کنید، البته برخی از محققین معتقد اند که از این پله ها برای کاشت گیاهان استفاده می شد و می توان گفت که معماری ماچو پیچو از این نظر کمی به معماری باغ های معلق بابل شبیه است.

این شهر اعجاب انگیز را می توان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد که بخش شمالی در واقع قسمت مسکونی و بخش جنوبی قسمت کشاورزی شهر بوده است.

 

 

معرفی بخش های مختلف و سازه های مهم ماچو پیچو

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم شهر ماچو پیچو بیش از 200 بنا را در خود جای داده است که برخی از آن ها نظیر معبد خورشید، معبد اصلی ماچو پیچو، آرامگاه سلطنتی و هرم شهر بسیار معروف هستند، در ادامه این قسمت از مقاله به معرفی این سازه ها و همچنین بخش های مختلف شهر ماچو پیچو خواهیم پرداخت.

معبد خورشید

مهم ترین و معروف ترین بنای موجود در شهر اسرار آمیز ماچو پیچو معبد خورشید می باشد که به شکل یک نیم دایره ساخته شده و در جوار تخته سنگی بزرگ قرار دارد، معبد خورشید در واقع محل برگزاری مراسم مذهبی اینکا ها بوده و شامل بخش های متعددی است.

در بالاترین نقطه معبد اتاقکی کوچک وجود دارد که اینکا ها در آن به رصد ستاره ها می پرداختند، همچنین در مرکز معبد نیز اتاقی دیده می شود که محل قربانی حیوانات برای خدایان بوده است. از دیگر بخش های موجود در معبد خورشید می توان به آرامگاه سلطنتی اشاره کرد که در زیر زمین این مجموعه قرار دارد و محل دفن افراد بسیار مهم و والا مقام می باشد، در این آرامگاه کتیبه هایی به چشم می خورد که در آن ها به جایگاه بالای افراد مدفون در آرامگاه اشاره شده است.

ساختمان سه پنجره

اینا بنا در واقع ساختمانی می باشد که در گذشته پنج پنجره داشته و امروزه تنها سه پنجره بر روی آن باقی مانده است، اطلاعات کافی برای تعیین نوع کاربری آن در دست نیست، اما محققان گمان می کنند که ساختمان سه پنجره در واقع پناهگاه شهر بوده است.

هرم شهر ماچوپیچو

هرمی بسیار با شکوه و زیبا در منطقه حنان شهر ماچوپیچو وجود دارد که اطراف آن را پله های متعدد با سایز های متفاوت فرا گرفته اند، در واقع این پله ها نمای هرم را تشکیل می دهند، برای ورود و دسترسی به داخل هرم ماچو پیچو دو درب تعبیه شده و خوب است بدانید که داخل هرم محل قرار گیری سنگ های اینتی واتانا می باشد، سنگ های اینتی واتانا یکی از عجایب شهر ماچو پیچو به شمار می آیند، لازم به ذکر است که مردمان اینکا از این سنگ های ارزشمند برای تعیین فصل ها، مطالعه و بررسی ستاره ها، طالع بینی و غیره استفاده می کردند. 

این هرم به سبب قرار گیری سنگ های اینتی واتانا در آن، یکی از مقدس ترین بنا های شهر محسوب می شد و امروزه نیز یکی از مهم ترین بنا های ماچو پیچو به شمار می آید.

 

 

چشمه ماچو پیچو 

در شهر ماچو پیچو چشمه ای طبیعی وجود دارد که اینکا ها در اطراف آن محوطه ای پله کانی ساخته اند که شامل 16 حوضچه می باشد، این حوضچه ها به وسیله حفره هایی به یکدیگر متصل شده اند و اختلاف ارتفاع آن ها باعث شده که آب چشمه در تمامی حوضچه ها جاری شود و منظره بسیار زیبایی را به وجود بیاورد، از آنجایی که اینکا ها به الهه آب اعتقاد داشته اند می توان گفت که این بنای پلکانی از ارزش بسیار بالایی بر خوردار بوده و از بنا های مهم شهر به شمار محسوب می شد.

آنتی مچایی

آنتی مچایی در واقع غار بسیار بزرگی می باشد که سال های طولانی از نظر ها پنهان بود و احتمال می رود، در گذشته محل برگزاری مراسمی خاص بوده است. در اطراف غار پلکانی مارپیچ وجود دارد که از طریق آن می توان به محوطه بالای غار دسترسی پیدا کرد، در داخل غار نیز یک تونل زیر زمینی ساخته شده است که در انتهای آن یک پنجره برای ورود نور به غار قرار دارد.

بنای شاهین

پرنده شاهین یکی از مقدس ترین نماد ها در میان مردمان اینکا بوده و شاید به همین جهت در نزدیکی منطقه مسکونی ماچو پیچو، بنای شاهین را ساخته اند، شکل ظاهری این بنا بسیار شبیه به پرنده شاهین می باشد و به همین جهت نیز به این نام شناخته می شود، البته لازم به ذکر است، در داخل بنا نیز دو سنگ عجیب وجود دارد که هنگام تابش نور به آن ها، نور را به شکل یک شاهین عظیم در حال پرواز بازتاب می کنند.

کاخ نتسا

کاخ نتسا در واقع یکی از مهم ترین بخش های معبد خورشید می باشد و باید بدانید که نتسا در زبان مردمان اینکا به دختران مجرد خاندان سلطنتی گفته می شد به همین جهت احتمال می رود که کاخ نتسا محل استقرار دوشیزگان سلطنتی بوده است، این بنا معماری بسیار منحصر به فردی دارد و با دیگر ساختمان های موجود در شهر ماچو پیچو متفاوت است، توجه داشته باشید که امروزه سقف این کاخ کاملا از بین رفته و طبق بررسی های انجام شده، کاخ نتسا، ساختمانی دو طبقه با سقفی شیب دار بوده است. 

 

 

میدان اصلی ماچو پیچو

میدان شهر که محل اصلی برگزاری مراسم های مذهبی و جشن های مردمان اینکا بوده در نزدیکی بنا های مهم و ارزشمند این شهر واقع شده است.

محققان و پژوهشگران با بررسی این میدان دریافته اند که در گذشته مردم با توجه به طبقه اجتماعی که داشتند در این میدان تفکیک می شدند.

یکی از جالب ترین نکات در رابطه با میدان اصلی شهر ماچو پیچو طراحی و ساخت کاملاً متقارن این محوطه می باشد.

جاده های شهر

برای دسترسی به نقاط مختلف شهر ماچو پیچو، جاده های سنگی بسیاری در آن ساخته شده است، این جاده ها از ابتدای شهر آغاز و تا مرتفع ترین بخش های شهر ادامه دارند و خوب است بدانید که از سنگ های طوسی برای ساخت آن ها استفاده شده است.

توجه داشته باشید که به هنگام بازدید از ماچو پیچو بهتر است از جاده های جایگزین برای تردد استفاده کنید تا صدمات ناشی از حضور گردشگران در منطقه، کاهش پیدا کند.

زمین های کشاورزی

شهر ماچو پیچو علارغم قرار گیری در دل کوهستان دارای آب و هوای بسیار مرطوب و بارانی، همچنین خاک حاصلخیز می باشد، به همین جهت زمین های کشاورزی بسیاری در آن به چشم می خورد. زمین های کشاورزی این شهر به شکل گودال های تو در تو بوده و ساخت آن ها به گونه ای می باشد که آبرسانی به هر یک از زمین ها به سادگی امکان پذیر باشد.

ماچو پیچو در خطر نابودی

شهر اسرار آمیز ماچو پیچو امروزه در خطر نابودی است و این امر عوامل متعددی دارد که در ادامه به بررسی دو مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم:

  • توریست ها

یکی از عواملی که شهر تاریخی ماچو پیچو را در معرض نابودی قرار داده است، هجوم گردشگران از سراسر دنیا می باشد، این شهر به سبب شهرتی که دارد همواره مورد توجه گردشگران و علاقمندان به تاریخ بوده و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید به عمل می آورند، برخی از این بازدیدکنندگان، با کنده کاری یا روشن کردن آتش صدمه های جبران ناپذیری به این مجموعه ارزشمند وارد کرده اند.

  • آب و هوای منطقه

همانطور که می دانید شهر ماچو پیچو آب و هوایی بارانی دارد و گاهاً بارندگی های شدیدی در این منطقه رخ می دهد که خسارت های بسیاری را به بنای های موجود در این مجموعه باستانی وارد می کند.

البته باید بدانید که اقدامات بسیاری نظیر اعمال محدودیت برای بازدید کنندگان به منظور جلوگیری از تخریب شهر ماچو پیچو صورت گرفته است. 

حقایق جالب در رابطه با شهر اسرارآمیز ماچو پیچو:

  • شهر باستانی ماچو پیچو از سال 1976 در حال باز سازی می باشد.
  • اینکا ها طریقه استفاده از چرخ را نمی دانستند و تمامی سنگ های موجود در این شهر توسط نیروی انسانی جا به جا شده اند.
  • اینکا ها از سیستم بسیار پیشرفته و پیچیده ای برای تأمین آب شهر استفاده می کردند که همواره مایه شگفتی دانشندان می باشد.
  • تمامی ساختمان های شهر ماچو پیچو ضد زلزله هستند.
  • برخی بر این اعتقادند که ماچو پیچو همان شهر گمشده اینکا ها می باشد.
  • هنوز هم بنا های ناشناخته بسیاری در ماچو پیچو وجود دارد به همین جهت تحقیقات محققان در این منطقه ادامه دارد.
  • در این شهر حیوانات متعددی نظیر لاما، میمون، آلکاپا و گوسفند زندگی می کنند.

اطلاعات بازدید از ماچو پیچو

گردشگران تور پرو برای بازدید از شهر اسرار آمیز ماچو پیچو باید بلیط های مخصوص آن را پیش از مراجعه به شهر به صورت آنلاین خریداری کنند، قیمت این بلیط ها بسته به بخش های بازدید و سن بازدید کنندگان متفاوت و به شرح زیر می باشد.

  • بلیط بازدید از ماچو پیچو برای افراد خارجی

بزرگسالان 70 دلار 

کودکان 41 دلار 

  • بلیط بازدید از ماچو پیچو و کوهستان های اطراف برای افراد خارجی

بزرگسالان 86 دلار

کودکان 57 دلار

  • بلیط بازدید از ماچو پیچو و موزه برای افراد خارجی

بزرگسالان 77 دلار

کودکان 45 دلار

دسترسی به ماچو پیچو

شهر تاریخی ماچوپیچو در منطقه کوزکو واقع در استان اوروباما در کشور پرو واقع شده است و بازدیدکنندگان از راه های مختلف می توانند خود را به این جاذبه تاریخی برسانند که در ادامه به بررسی تمامی آن ها می پردازیم.

تاکسی

در شهر کوزکو تاکسی هایی وجود دارد که گردشگران را به مقصدشان می رسانند، در صورتی که از تاکسی برای دسترسی به این جاذبه گردشگری انتخاب کرده اید باید بدانید که سفر گردشگران از شهر کوزکو تا ماچو پیچو حدود 90 دقیقه به طول می انجامد.

قطار

از شهر کوزکو قطار هایی نیز به مقصد ماچو پیچو وجود دارد که گردشگران می توانند از آن ها برای دسترسی به این مجموعه تاریخی بی نظیر استفاده کنند.

اتوبوس

هر 15 دقیقه یک بار اتوبوس هایی از کوزکو به سمت ماچو پیچو حرکت می کنند، استفاده از اتوبوس برای دسترسی به شهر تاریخی ماچو پیچو از نظر اقتصادی بهترین گزینه برای گردشگران به شمار می آید.

اینکا تریل

اگر از علاقمندان به ماجراجویی هستید می توانید در تور های گردشگری شرکت کرده و مسافت بین کوزکو و ماچو پیچو را پیاده روی کنید، در صورتیکه قصد شرکت در این تور ها را دارید باید بدانید که این تور ها معمولا 4 روز به طول می انجامد و گردشگران علاوه بر پیاده روی می توانند از شهرک های قدیمی، تونل های زیبا، جنگل های سرسبز و خرابه های تاریخی موجود در مسیر نیز بازدید کنند، لازم به ذکر است که هزینه شرکت در این تور ها بسته به سطح کیفی آن ها بین 450 تا 600 دلار متفاوت است.

 

عجایب هفتگانه - لیست 7 موردی توسط دو تن از نخستین تاریخ نگاران و محققین یونانی به نام های هرودوت و کالیمکس تهیه شده است.

 

نکات ضروری به هنگام بازدید از ماچو پیچو

  • کلاه آفتابگیر و عینک دودی را به هنگام بازدید از ماچو پیچو فراموش نکنید.
  • توجه داشته باشید که در اطراف شهر هتل ها و اقامتگاه هایی برای اسکان وجود دارد.
  • بهتر است به هنگامه بازدید کمی خوراکی با خود به همراه ببرید.
  • پوشیدن کفش راحت و لباس مناسب را فراموش نکنید.

امیدواریم این مقاله برای کاربران سایت تور لحظه آخری مفید واقع شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 101 کاربر