آکروپلیس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2672
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یونان از نظر تاریخی کشوری غنی می باشد و جاذبه های بسیاری را در خود جای داده است، یکی از مهم ترین این جاذبه های آکروپلیس آتن می باشد که در واقع یکی از نماد های کشور یونان به شمار می آید، اگر از علاقمندان به شناخت جاذبه های تاریخی هستید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کلی در رابطه با این مکان رمز آلود در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی آکروپلیس

آکروپلیس در واقع به دژ یا قلعه های بسیار محکمی گفته می شود که در گذشته به منظور حفاظت از شهر های یونان باستان، در اطراف آن ها ساخته می شد، خوب است بدانید که آکروپلیس های متعددی در کشور یونان وجود دارد اما معروف ترین آن ها، مجموعه آکروپلیس شهر آتن است که شاید برای گردشگران عزیز تور آتن جالب باشد که در ارتفاع 150 متری از سطح دریا و در قسمت شمال شرقی پایتخت کشور یونان قرار دارد، این مجموعه به قدری مهم و شناخته شده است که کلمه آکروپلیس به نام آن تبدیل شده و اگر شخصی این واژه را به تنهایی به کار ببرد بی شک به مجموعه تاریخی آکروپلیس آتن اشاره دارد.

آکروپلیس در هزاره ششم پیش از میلاد مسیح، به دستور رهبر سیاسی شهر آتن ساخته شد و معماری بسیار منحصر به فردی دارد،این قلعه ای سنگی مملوء از بقایای ساختمان های قدیمی می باشد و جالب است بدانید که مهم ترین این ساختمان ها، معبد پارتنون نام دارد.

معماری و ساخت آکروپلیس

همانطور که پیش تر اشاره کردیم آکروپلیس قلعه ای سنگی بوده که ساختمان های بسیاری نظیر معبد پارتنون و معبد آتنا نایکی در خود جای داده است، در داخل این شهر مجسمه ها، سنگ نوشته ها و حکاکی های بسیاری وجود دارد که همگی آن ها توسط معماران و مجسمه سازان برجسته یونانی نظیر فیدیاس، ایکتونیوس، کالی کراتس و غیره ساخته شده اند، البته لازم به ذکر است که اغلب آن ها به فیدیاس، سازنده مجسمه زئوس (یکی از عجایب هفتگانه جهان) تعلق دارند.

به طور کلی باید بدانید که مجموعه آکروپلیس یکی از زیبا ترین آثار کلاسیک موجود در کشور یونان به شمار می آید و ظرافت های بسیاری در ساخت آن به کار رفته است، از بارز ترین ویژگی های ساخت این بنا می توان به تطابق معماری آن با علم هندسه و ریاضیات اشاره کرد.

لازم به ذکر است که ابعاد کلی این مجموعه حدود 170 در 350 متر بوده و از تمامی جهات بجز جهت غربی دارای سطحی صاف می باشد.

 

کاربرد آکروپولیس

شهر آکروپلیس در ابتدا تنها برای حفاظت از شهر آتن تأسیس شد و تقریباً از قرن 8ام پیش از میلاد بود که با شکل گیری فرقه آتنا، این مجموعه ارزش و جایگاهی مذهبی پیدا کرد.

در قرن پنجم پیش از میلاد پس از پیروزی آتنیان در مقابل فرانسوی ها بلند پروازی های رهبران آتنی به اوج خود رسید و معابد مختلفی در این مجموعه تأسیس شد، احداث معابد و سازه های متعدد در آکروپلیس، این شهر تاریخی را به یک مجتمع منحصر به فرد تبدیل کرد.

بخش های مختلف آکروپلیس

طبق اسناد و مدارک به جا مانده از قرن 5 پیش از میلاد، شهر تاریخی آکروپلیس دارای 4 بخش اصلی بوده است که عبارتند از معبد پارتنون، پیش دروازه پروپالایا (Propylaia)، معبد اریکتیون (Erechtheion) و معبد آتنا نایکی، در ادامه این بخش از مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در رابطه با بخش های اصلی مجموعه آکروپلیس در اختیارتان قرار دهیم.

معبد پارتنون

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مهم ترین ساختمان و بخش موجود در آکروپلیس یونان معبد پارتنون می باشد که در مرتفع ترین نقطه معبد پارتنون آن واقع شده است، این معبد دارای سبک معماری دورستونی می باشد و در گذشته یکی از شاهکار های معماری یونان باستان به شمار می آمد.

جالب است بدانید که معبد پارتنون به الهه محافظ شهر یعنی آتنا تعلق داشته است.

پیش دروازه پروپالایا

پروپالایا دروازه ای بزرگ و معروف است که در واقع ورودی مجموعه آکروپلیس می باشد، این دروازه یکی از آثار به جای مانده از معمار برجسته یونانی نیسکیلس می باشد، البته لازم به ذکر است که وی هیچگاه نتوانست بنای دروازه را تکمیل کند، زیرا با شروع جنگ میان آتن ها و اسپارت ها عملیات ساخت پروپالایا متوقف شد.

گردشگران تور یونان باید بدانند در نمای بیرونی دروازه پروپالا دو ستون به چشم می خورد که در میان آن ها فضای بسیار وسیعی وجود دارد، در گذشته رفت و آمد به داخل آکروپلیس از طریق این دروازه و فضای خالی میان ستون های آن صورت می گرفت.

معبد ارکتیون

معبد ارکتیون معماری بسیار زیبا و با شکوهی دارد و به عنوان مقدس ترین بخش مجموعه باستانی آکروپلیس شناخته می شود. 

در دور تا دور این معبد ایوان هایی ساخته شده است که در هر یک از آن ها 6 ستون وجود دارد، در ایوان جنوبی که معروف ترین ایوان موجود در این معبد می باشد، به جای ستون از مجسمه هایی به شکل دوشیزگان یونانی استفاده شده بود که به کاریاتیدز معروف بودند، در گذشته یکی از این کاریاتیدزها توسط شخصی به نام لرد الگین برداشته شده و بعد ها به موزه بریتانیا فروخته شد، باقی مجسمه ها نیز در موزه جدید آکروپلیس نگهداری می شوند، البته توجه داشته باشید که نمونه های مشابهی از کاریاتیدز ها در ایوان جنوبی معبد جایگزین شده اند تا علاوه بر جلوگیری از آسیب های احتمالی به مجسمه های اصلی، ظاهر باستانی و کلاسیک معبد نیز حفظ شود.

خوب است بدانید که معبد ارکتیون محل آرامگاه یکی از پادشاه های افسانه ای یونان باستان به نام ککروپس می باشد.

معبد آتنا نایکی

اگر به بازدید از آکروپولیس یونان بروید پس از عبور از دروازه بزرگ پروپالایا با معبد آتنا نایکی رو به رو خواهید شد، این معبد یکی از مهم ترین سازه های مجموعه آکروپولیس بوده که به الهه پیروزی (نایکی) تعلق داشته است. 

با توجه به اسناد تاریخی معمار این معبد نیز کالیکراتس بوده است، گفتنی می باشد که این بنا دارای تزئینات بسیار ماهرانه و طرح های بسیار زیبایی می باشد که هر یک از آن ها داستان و روایت های منسجمی را بیان می کند.

بر روی دیواره این معبد طرح ها و نقش هایی از مردم یونان، در حال حرکت به سمت دروازه پروپالایا به چشم می خورد.

بقایای مجموعه تاریخی آکروپلیس

مجموعه آکروپلیس در طول تاریخ با جنگ ها و خرابی های متعددی درگیر بوده و صدمه های بسیاری دیده است، اما با این وجود بخش قابل توجهی از این مجموعه سالم مانده است و امروزه آکروپلیس از بهترین و پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری آتن به شمار می آید

گردشگران تور آتن باید بدانند که در حال حاضر تعداد زیادی از مجسمه ها و آثار آکروپلیس در موزه بریتانیا نگهداری می شود، البته مذاکراتی در راستای انتقال این آثار تاریخی به کشور یونان صورت گرفته و قرار است که این آثار به موزه جدید آکروپلیس واقع در شهر آتن انتقال داده شوند.

گردشگران تور یونان باید بدانند که موزه جدید آکروپلیس در سال 2009 میلادی به منظور حفاظت و نگهداری از آثار و مجسمه های بجا مانده از مجموعه آکروپلیس افتتاح شده است و بازدید از آن برای عموم آزاد می باشد.

حقایق جالب در رابطه با مجموعه آکروپلیس

- در بسیاری از منابع تاریخی از شهر آکروپلیس به عنوان نماد دموکراسی و فرهنگ اروپا یاد شده است.

- آکروپلیس در واقع ترکیب واژه های یونانی آکرو و پلیس می باشد که معنای لغوی آن شهری در بلندی است.

- نام این بنا در سال 2007 در میان میراث فرهنگی اروپا ثبت شده است.

- آکروپلیس محل برگزاری جشنواره ای به نام پاناتنی آ می باشد، این جشنواره هر 4 سال یک بار برگزار شده و با بازی های المپیک رقابت می کند.

- علاوه بر بخش هایی که در این مقاله معرفی کردیم قسمت های دیگری نیز در مجموعه باستانی آکروپلیس وجود دارد.

- مجتمع آکروپلیس از گذشته تا به امروز همواره منبع الهامی برای ساخت و طراحی بسیاری از بنا های دنیا بوده است.

- باستان شناسان با بررسی بنا های موجود در آکروپلیس موفق به کسب اطلاعات ارزنده ای در رابطه با پیشرفت علم معماری در یونان باستان شده اند.

- از مجموعه تاریخی آکروپلیس به عنوان بخش بسیار مهمی از میراث فرهنگی بشریت یاد می شود.

- عملیات بازسازی شهر تاریخی آکروپلیس از سال 1975 آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.

اطلاعات بازدید از آکروپلیس

گردشگران تور یونان برای بازدید از مجموعه تاریخی و موزه آکروپولیس باید حدود 20 یورو پرداخت کرده و بلیط های وررودی این جاذبه گردشگری را خریداری کنند، همچنین لازم به ذکر است که این مجموعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6:30 عصر پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان می باشد.

آدرس آکروپلیس: یونان، آتن، منطقه 7

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 120 کاربر