موزه پرا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/10/17
بازدید: 2439
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه شهر استانبول جزو آن شهرهایی محسوب می‌شود که در گوشه گوشه آن می‌توان جاذبه‌های دیدنی ارزشمندی را تماشا کرد. این شهر با برخورداری از ساختمان‌های تاریخی، موزه‌های متعدد و... هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. یکی از مقاصد ارزشمند برای علاقه‌مندان  هنر موزه پرا واقع در شهر استانبول است. در این موزه می‌توانید مجموعه‌ای غنی و بی‌نظیری از نقاشی‌های تاریخی را با قدمت سه قرن مشاهده کنید. در این مطلب به معرفی این موزه می‌پردازیم.

موزه پرا استانبول

معرفی موزه پرا استانبول

موزه پرا در تاریخ ۸ ژوئن سال ۲۰۰۵ با هدف نمایش هنر و فرهنگ در طیفی گسترده برای عموم افراد افتتاح شد. این موزه که در ساختمان قدیمی هتل بریستول قرار دارد، در سال ۲۰۰۳ بازسازی شد. در بازسازی این موزه امکانات لازمی از جمله درب ورودی مدرن و همچنین تمامی ملزومات یک موزه به آن اضافه شدند. نتیجه نهایی این بازسازی ساختمانی است که المان‌های مدرن‌ را در کنار معماری تاریخی و قدیمی شهر در هم آمیخته‌ و به یکدیگر پیوند داده است.

موزه پرا نه تنها قصد به نمایش گذاشتن زیبایی و کیفیت این مجموعه را دارد، بلکه می‌خواهد با ایجاد گفتمان با عموم مردم، ارزش‌ها و هویت‌های فرهنگی نهفته و با ارزش در این آثار را مورد توجه قرار دهد. همچنین این موزه با بکارگیری روش‌های نوین از جمله برپا کردن نمایشگاه‌ها، تهیه نشریات، برگزاری رویدادهای سمعی و بصری و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های علمی، در تلاش است تا زیبایی و اهمیت این آثار را به نسل‌های بعدی نیز انتقال دهد.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

در همین راستا موزه پرا به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول بزرگ، با موزه‌های مطرح بین‌المللی‌نظیر موزه "ویکتوریا و آلبرت" و "مدرسه هنرهای بصری نیویورک" و دیگر موزه‌های مطرح جهان همکاری می‌کند. این موزه با برگزاری پروژه‌های مشترک با دیگر موزه‌ها، آثار هنرمندان مطرحی چون خوان میرو، رامبراند، آکیرا کوروساوا، مارک شاگال، فریدا کالو، پابلو پیکاسو، دیگو ریورا و گویا را به مردمان ترکی معرفی کرده است. موزه پرا استانبول نه تنها در سطح بین‌المللی، بلکه در سطح داخلی نیز همکاری‌های گسترده‌ای با موسسات مختلف دارد. همچنین این موزه علاوه ‌بر برگزار کردن نمایشگاه‌های مختلف، برنامه‌های فصلی و نمایش فیلم را نیز پوشش می‌دهد. در حال حاضر این موزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراکز فرهنگی استانبول شناخته می‌شود که در یکی از شیک‌ترین مناطق شهر استانبول واقع شده است.

 موزه پرا

موزه پرا کجاست؟

همانطور که ذکر شد موزه پرا استانبول ترکیه یکی از جاهای دیدنی شهر استانبول به شمار می‌رود که در منطقه بی‌اوغلو، خیابان مشروطیت  قرار دارد. جهت دسترسی به این موزه می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • با استفاده از خط M2 (ینی‌کاپی_حاجی عثمان) به ایستگاه شیشاشه بروید. در این ایستگاه از خروجی خیابان مشروطیت خارج شوید. از این نقطه تا موزه حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارد.
  • نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به موزه پرا، ایستگاه تپه باشی-بی‌اوغلو در بلوار تالارباشی است. از این ایستگاه تا موزه حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی وجود دارد.
  • از میدان تکسیم، در خیابان استقلال حرکت کنید. پیش از اتمام خیابان، به سمت راست و در خیابان آسمالی میسکت بپیچید. در این خیابان به یک چهارراه می‌رسید؛ به راست بپیچید و به مسیر خود ادامه دهید تا به موزه پرا برسید.

بخش‌ های مختلف موزه پرا

ساختمان موزه پرا که تلفیقی از معماری تاریخی و مدرن بوده، به چندین بخش تقسیم شده است. در این موزه مجموعه‌های دائمی و نمایشگاه‌های موقت در نظر گرفته‌ شده‌اند و در هر کدام از آن‌ها آثار منحصربه‌‌فردی وجود دارند. در ادامه به معرفی این بخش‌ها می‌پردازیم.

مجموعه شرق شناسی

مجموعه شرق شناسی پرا استانبول، یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های این موزه است. در این بخش از موزه، آثار مهمی نظیر آثار شاخص هنرمندان اروپایی با الهام از دنیا عثمانی، جفرافیا ترکیه، آثار هنرمندان عثمانی و همچنین چگونگی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر را از قرن ۱۷ تا اوایل قرن ۱۹ را به بهترین شکل ممکن در بر می‌گیرد.

مجموعه شرق شناسی موزه پرا

مجموعه عثمانی حمدی بی

در این مجموعه می‌توان با آثار و زندگی عثمان حمدی بی بیشتر آشنا شد. عثمان حمدی بی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند نقاشی، موزه‌ شناسی، باستان شناسی و آموزش هنر اقدامات شاخص و مهم فعالیت داشته است. هم‌اکنون این فرد علی‌رغم گذشت ۱۰۰ سال از مرگش، همچنان نظرها را به خود جلب می‌کند و موضوعات داغی را برای محافل فرهنگی به وجود می‌آورد.

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

پرتره امپراتور جهان

در طول قرن‌ها، دنیا شرق توجه سراسر جهان را به خود جلب کرده بود و هنرمندان و روشنفکران اروپایی در همان ابتدا، مجذوب این دنیا مرموز و سربسته شده‌ بودند. به همین دلیل در طول دوره‌های مختلف هنرمندان بسیاری از طریق سفر شخصی به شرق یا سفر به درون تخیلات، سعی در کشف ماهیت شرق داشتند. این موضوع در آثار هنرمندان شاخص اروپایی نیز قابل مشاهده است. این نمایش می‌توانست به صورت نمایش شرق و به همان صورت که هست یا نسخه شخصی برداشت هنرمندان از آن باشد. جنبشی که در اروپا با عنوان "شرق شناسی" شناخته می‌شد و با جنبش رومانتیسم قرن ۱۹ نیز هم‌بسته بود، روی شرق و به ویژه امپراتوری عثمانی تمرکز داشت. حتی پیش از اینکه جنبش "شرق شناسی" در اروپا آغاز شود، بسیاری از هنرمندان اروپایی با اولین نگاه به شرق، جذب آن می‌شدند.

برای دو سده که از قرن ۱۸ آغاز می‌شود، هنرمندانی با نام "نقاشان بسفری" شناخته ‌شدند که به صورت مداوم به نقاشی در سرزمین‌های امپراتوری می‌پرداختند. این هنرمندان جنبه‌های متفاوتی از دنیا عثمانی را به تصویر کشیدند. حال نقاشی‌های این بخش از تاریخ در موزه پرا قابل مشاهده هستند.

پرتره امپراتور جهان موزه پرا استانبول

جهان های موازی

این بخش از موزه شامل پرتره‌های حامیان هنر و سفیران از قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی است. تا پیش از قرن ۱۹ سفیران بسیاری از کشورهای مختلف به عثمانی فرستاده می‌شدند‌. با این سفیران به روش سنت‌های عثمانی رفتار می‌شد. آن‌ها در هنگام بازگشت علاوه‌بر اینکه مستنداتی از شهرها، به ویژه شهر استانبول، آداب و رسوم، ساختارهای اجتماعی و سازمان‌های اداری و ارتشی امپراتوری عثمانی را به همراه داشتند، از مزایا، هدایا و نقاشی‌هایی که به آن‌ها اهدا شده بود نیز بهره‌مند بودند. این بخش از موزه نه تنها شما را با جزئیات تاریخ دیپلماتیک آشنا می‌کند، بلکه شخصیت‌های جذاب و شاخصی را نیز معرفی خواهد کرد.

مجموعه استانبول

مجموعه استانبول، صحنه‌هایی از زندگی روزمره در استانبول و دنیا عثمانی را از قرن ۱۷ تا ۱۹ برای مخاطبان به تصویر می‌کشد. از همان دوران قدیم، استانبول به عنوان پایتخت امپراتوری‌های بزرگ در مرکز توجه قرار داشت. به همین دلیل پس از زمان رنسانس به بعد، هنرمندانی که در تلاش بودند تا شرق را به تصویر بکشند، از استانبول بازدید کردند و در نقاشی‌های خود موقعیت و مردم این شهر را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیدند. در همین راستا و با توجه به موقعیت خوب جفرافیایی این کشور در کنار وضعیت سیاسی، فرهنگی و تجاری پایتخت عثمانی به عنوان شهر "شرقی" انتخاب شد. همچنین هنرمندان غربی اغلب آثار بی‌نظیری از این شهر خلق می‌کردند و حتی این شهر به "پایتخت شرق" برای غربی‌ها نیز تبدیل شد.

این بخش از موزه پرا که دنیا عثمانی را از زاویه دید هنرمندان اروپایی نشان می‌دهد، شامل سه بخش "زندگی در خانه و فضا خصوصی" تا "فضا شهری" و "مناظر عمومی‌تر استانبول" است. به این ترتیب وجه‌های مختلفی از زندگی در امپراتوری عثمانی در این مجموعه به نمایش گذاشته شده‌اند و بازدیدکنندگان را به یک "سفر شرقی" دعوت می‌کند.

مجموعه استانبول

ساعت و بازدید از موزه پرا استانبول

جهت بازدید از این مجموعه می‌توانید در روزهای سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ به موزه پرا استانبول مراجعه کنید. این موزه در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه در تعطیلات مذهبی و روز سال نو تعطیل است. بها بلیط این مجموعه به شرح زیر خواهد بود:

  • افراد بزرگسال: ۲۵ لیر
  • افراد زیر ۱۲ سال، دانش‌آموزان، دانش‌جویان، استادان و افراد بالا ۶۰ سال: ۱۰ لیر
  • برای گروه‌های بالا ده نفر: ۲۰ لیر
  • بازدید رایگان از موزه برای افراد دانش‌آموز و دانشجو در روزهای چهارشنبه
  • بازدید رایگان از موزه در روزهای جمعه بین ساعت ۱۶ تا ۱۸ در ایام پاندمی کرونا

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با موزه پرا استانبول شرح داده شد. شما می‌توانید در این موزه، از برجسته‌ترین و با ارزش‌ترین آثار هنرمندان شاخص بازدید کنید و به اطلاعات با ارزشی نیز دست یابید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد سفر به استانبول را دارید، بازدید از این موزه تاریخی را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر