باغ ملی مشهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/09
بازدید: 5306
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران، مشهد مقدس به شمار می‌آید. مسافران در سفر به شهر مشهد، مایل هستند تا علاوه‌بر زیارت بارگاه علی ‌ابن موسی الرضا (ع)، از جاذبه‌های این شهر دیدن نمایند. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد، این باغ بسیار زیبا و قدیمی ملی است. باغ ملی مشهد همانند دیگر ییلاق‌های این شهر، مانند کوهسنگی و شاندیز از طرف مشهدی‌ها و مسافران مورد استقبال قرار گرفته است. باغ ملی مشهد با قدمت بالایی که دارد، اولین پارک شهر مشهد نیز به حساب می‌آید.

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد کجاست؟

باغ ملی مشهد در مرکز شهر، محله جنت، خیابان امام خمینی (ارگ سابق) قرار دارد. این باغ زیبا که در میان شلوغی و هیاهوی شهر واقع شده، به دلیل داشتن درختان چنار تنومند و همچنین آبنما، موجب آرامش مسافران می‌شود. مزیتی که این باغ دارد این است که مردم در این باغ از هیاهو و شلوغی شهر به دور هستند و به آرامش می‌رسند.

 

تاریخچه باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد یک ملک خصوصی بوده است که در ابتدا حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار آن را در دست داشتند. این باغ به عنوان تفرجگاه و استراحتگاه آنان بود. مظفرالدین شاه قاجار، در سال 1280 هجری شمسی این باغ را به حاج کاظم ملک‌التجار هدیه داد. سند فرمان مظفرالدین شاه در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد. این باغ در سال 1300 باغ ملی، نام گرفت. در گذشته این باغ توسط قنات مشهور رکن آباد تغذیه می‌شد. هنوز هم آب قنات رکن آباد از میان این باغ عبور می‌کند. حاج کاظم این ملک را به فرزند ارشد خود حاج حسین ملک اهدا کرد. از آنجایی که حاج حسین مردی نیکوکار و خیر بود، در سال 1340 این باغ را برای استفاده عموم مردم مشهد به شهرداری واگذار کرد. در تاریخچه باغ ملی روایتی وجود دارد که بعضی معتقدند مسئولین شهر مشهد حاج حسین ملک را وادار به واگذاری ملک به شهرداری کرده‌ بودند. شهرداری نیز با نصب یک تابلو از حاج حسین ملک تشکر کرده بود. زمین این باغ، 40 هزار متر مربع بود که با تصرف برخی از نهاد‌های دولتی، به 26 هزار متر مربع رسیده است. بخشی از باغ توسط اتاق بازرگانی و بخشی نیز صدا و سیمای خراسان رضوی مورد تصرف قرار گرفت. با تمام بی‌مهری‌ها و عدم توجه به ارزش فرهنگی این مکان، هنوز هم باغ ملی در فهرست اماکن گردشگری شهر مشهد قرار دارد. به علت نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد، در گذشته این مکان محل برگزاری مراسم‌های فرهنگی و اجتماعی شهر بود. هم ‌اکنون این باغ به صورت یک پارک محلی درآمده است و باتوجه به قدمت بالایی که دارد از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است.

سرسبزی باغ ملی مشهد

امکانات تفریحی باغ ملی مشهد

در قسمت‌های مختلف باغ ملی، وسایل بازی برای کودکان وجود دارد و همین طور امکانات و تجهیزات ورزشی نیز برای استفاده همه افراد در این باغ قرار دارد. باغ ملی از زیبایی چیزی کم ندارد؛ بنابراین مسافران و مشهدی‌های عزیز از این باغ برای استراحت و تنفس هوای سالم استفاده می‌کنند. سردیس مشاهیر علمی و فرهنگی ایران مانند خواجه نصیرالدین طوسی از دیگر زیبایی‌ها و دیدنی‌های این باغ است. در کنار زیبایی و جاذبه‌های پارک نبود پارکینگ یک معزل به شمار می‌آید که بازدیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند.

حوزچه باغ ملی مشهد

امکانات رفاهی باغ ملی مشهد

در روزهای گرم سال، سایه درختان کهن باغ و نسیم خنکی که در فضا می‌پیچد در کنار صدای فواره‌ها، فضایی آرامبخش فراهم می‌کند. در حقیقت فضای باغ با درختان سرسبز چنار و سپیدار صدای لطیف آب از فواره‌ها فضا را دلنشین کرده است. مسافران مشهد در زمان گشت و گذار در باغ به عکاسی در کنار مجسمه‌ها و چشم‌انداز سرسبز این باغ مشغول هستند.

ساعت کار باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد، از پارک‌های عمومی شهر به حساب می‌آید که بدون نیاز به پرداخت هزینه ورودی مکانی برای استراحت عموم مردم است. مسافران و مشهدی‌های عزیز از فضای این باغ باصفا و زیبا، در تمام ساعات شبانه روز می‌توانند لذت ببرند. هر روز صبح، ورزش‌کاران در این بوستان فرح‌بخش به ورزش صبحگاهی مشغول هستند.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

قیمت بلیط باغ ملی مشهد

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، باغ ملی بدون هزینه و بلیط ورودی در تمام ساعات شبانه روز پذیرای مسافران و مشهدی‌های عزیز است.

ورود به باغ ملی مشهد

پوشش گیاهی باغ ملی مشهد

در این باغ بیشتر، درختان کاج، سپیدار و چنار دیده می‌شود. به علت برخی بی‌توجهی‌ها نیمی از درختان باغ از بین رفته است اما با این وجود، درختان کهنسال همچنان به چشم می‌خورند. گونه‌های گیاهی متنوع دیگری نیز به تعداد محدود در باغ هستند. تعدادی از درختان چنار باغ، بیش از صد سال قدمت دارند. درختان باغ، فضای گل‌کاری شده و چمن‌ها هنوز هم از قنات رکن آباد سیراب می‌شوند.

باغ گیاه شناسی مشهد - بازدید از شهر گیاهان مشهد + بخش های مختلف

بهترین زمان سفر به باغ ملی مشهد

نمی‌توان گفت چه زمانی بهترین وقت برای بازدید از باغ ملی است. در هر فصلی از سال این باغ زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در فصل بهار، درختان تازه جوانه زده و گل‌های شکفته شده طراوت و شادابی را به بازدیدکنندگان تقدیم می‌کنند. در تابستان سایه درختان سر به فلک کشیده و سرسبز، خنکی دلپذیری برای مسافران فراهم می‌نمایند. در فصل پاییز زیبایی خیره کننده درختان، با برگ‌هایی به رنگ‌های زیبا دل کندن از باغ را دشوار می‌کند. فصل زمستان نیز درختان بی برگ و گاهی پوشیده از برف منظره زیبایی خلق می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از باغ ملی مشهد

در اطراف باغ ملی مشهد چه دیدنی هایی وجود دارد؟

باغ ملی مشهد به دلیل واقع شدن در مرکز شهر، بازار‌ها و مکان‌های مختلفی در اطراف خود دارد. زائران که به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند، بعد از زیارت، از این اماکن می‌توانند دیدن نمایند و به استراحت بپردازند. از این اماکن به گنبد سبز، سینما قدس و هتل تاریخی پاریس می‌توان اشاره کرد. در ادامه مطلب به معرفی چند نمونه دیگر از این اماکن اشاره می‌نماییم.

حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)

باغ ملی مشهد، در 5 کیلومتری حرم امام رضا (ع) قرار دارد. زائران پس از زیارت می‌توانند در این باغ زیبا استراحت کنند و ساعات خوشی را بگذرانند.

حرم امام رضا - هرآنچه باید از حرم امام رضا (ع) بدانید!

بازار جنت

بازار جنت، از قدیمی‌ترین بازارهای شهر مشهد است. این بازار از خیابان چمران شروع می‌شود و تا نزدیکی باغ ملی مشهد ادامه دارد. مغازه‌ها در این بازار قبلا" محل سکونت بودند و بعد تبدیل به بازار شده‌اند. این بازار شبیه پاساژ‌های لوکس جدید نیست به همین علت خاص و منحصر به فرد است.

بازار جنت

خانه ملک

خانه حاج حسین ملک، مالک سابق باغ از مکان‌های نزدیک باغ ملی است. این خانه از جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد و سرآمد خانه‌های تاریخی به حساب می‌آید.

مشهد - سفر به شهر مذهبی ایران

کلام آخر

باغ ملی مشهد از مقاصد گردشگری بوده که مورد توجه زائران و مشهدی‌های عزیز واقع شده است. در این بوستان زیبا، درختان قدیمی در کنار گل‌ها، استخر، فواره‌ها و چمن‌کاری زیبا به گردشگران آرامش و فراغ هدیه می‌نماید. اگر هنوز موفق به بازدید از باغ ملی مشهد نشده‌اید پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی، گردش در این بوستان زیبا را از دست ندهید.

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر