آتشگاه اصفهان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3786
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر زیبای اصفهان مملو از جاذبه های فوق العاده و همچنین بخش های تاریخی و شگفت انگیز بسیار زیادی است. همین موضوع سبب گشته تا این شهر محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران پیدا کند و در طول سال توریست های داخلی و خارجی بسیار زیادی اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.
در این مطلب قصد داریم تا به سراغ یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان رفته و آتشگاه اصفهان را به شما معرفی کنیم. این جاذبه تاریخی آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و افراد بسیار کمی از وجود آن مطلع هستند، با این حال در این مطلب شما را به صورت کامل با این آتشگاه و ویژگی های آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به این مکان بیاندازیم.

آتشگاه اصفهان

 

معرفی آتشگاه اصفهان

به منظور بررسی آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه باید گفت که این مکان یکی از بناهای تاریخی شهر اصفهان و یکی از یادگارهای دوران ایران باستان است. این مجموعه پیشینه تاریخی قدیمی داشته و در دوره های مختلف از آن استفاده های گوناگونی می کردند. کوه آتشگاه مکان مقدس و محل دفن طهمورث بوده که بنا بر گفته طبری او در حدود سده ششم پیش از میلاد زندگی می کرده است.
همچنین این کوه و آتشگاه دارای تونل های مخفی به کهندژ خمینی شهر بوده که در آن دوران یکی از مهم ترین مراکز برای نگهداری گنجینه ها به حساب می آمده و در دوره اسکندر مقدونی مردم برای جلوگیری از به تاراج رفتن اموال و گنجینه های خود آن را به این کهندژ می سپردند.

 

آتشگاه  کهندژ خمینی

 

قدمت آتشگاه اصفهان

به منظور بررسی قدمت آتشکده اصفهان باید در وهله اول نگاهی به تپه آن انداخته و در رابطه با آن توضیحات کاملی را ارائه داد. این تپه از جنس سنگ های رسوبی بوده و تراز پایینی آن در 1610 متر از سطح دریا بالاتر است. بر اساس بررسی های صورت گرفته در حوزه زمین شناسی این تپه از نظر زمین شناسی در دوره کرتاسه به وجود آمده است. آتشگاه اصفهان که بر روی این بنا به وجود آمده قدمتش به دوره ساسانیان باز می گردد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که پیش از به وجود آمدن این آتشگاه نیز این کوه جایگاه ویژه ای در دوره های مختلف داشته است و همان طور که اشاره کردیم در آن تونل های مخفی مختلف برای نگهداری گنجینه ها در زمان هخامنشیان به وجود آمده است. 
در دوران ساسانیان آتشکده ای بر روی این تپه به وجود آمده است و همین موضوع باعث شده تا آتشگاه اصفهان جایگاه ویژه در آن دوران به دست بیاورد. موضوعی که باید بدانید این است که بافت این آتشگاه از لایه های خشتی بوده و در بین دو ردیف خشت یک لایه نازک نی مورد استفاده قرار گرفته است که استفاده از این نی باعث شده تا شاهد استحکام بالا در این آتشکده باشیم.
یکی از بخش های بسیار مهم آتشگاه اصفهان، اتاق هشت گوشه ای است که در هر گوشه آن یک پنجره طراحی شده و بر اساس بررسی های تاریخی، موبدان زرتشتی آتش مقدس را در داخل این اتاق قرار داده و به آن احترام می گذاشتند. در طول سالیان سال که از زمان ساخت آتشگاه در دوره ساسانیان می گذرد، این بنا تا به امروز با مشکلات مختلفی مواجه شده است. با این وجود در دوره پهلوی شاهد بازسازی این بنا بوده ایم. امروز نیز تلاش های بسیاری برای احیا و رشد آتشگاه اصفهان شده است و این مکان به عنوان یکی از جاذبه های توریستی اصفهان به حساب آمده است.

 

آتشگاه اصفهان

 

ارتفاع کوه آتشگاه اصفهان

به منظور بررسی ارتفاع کوه آتشگاه باید گفت که در وهله اول این کوه نسبت به دشت اطراف صد متر بلندی داشته و همین موضوع باعث شده تا شما بتوانید از اطراف این کوه به راحتی آن را مشاهده کرده و همچنین آتشگاه اصفهان را بر فراز آن ببینید. در واقع زمانی که شما به غرب شهر اصفهان می روید، به راحتی می توانید کوه آتشگاه و آتشکده بر روی آن را به وضوح مشاهده کنید. این مسئله به دلیل ارتفاع بلند این کوه است.

بهترین زمان بازدید از آتشگاه اصفهان

اگر قصد بازدید از یک جاذبه توریستی و گردشگری را دارید، یکی از ابتدایی ترین کارهایی که باید انجام دهید تحقیق در رابطه با بهترین زمان سفر به آن جاذبه توریستی است. 
در پاسخ به این سوال که بهترین زمان برای بازدید از آتشگاه اصفهان کی است باید گفت که قرارگیری این جاذبه توریستی در نزدیکی اصفهان باعث شده تا شما بتوانید فصل هایی را برای بازدید از این مکان انتخاب کنید که شرایط آب و هوایی در شهر اصفهان در وضعیت خوبی قرار دارد.
به صورت کلی موقعیت جغرافیایی اصفهان به نحوی است که در اکثر روزهای سال شاهد آب و هوای خشک در آن هستیم. با این حال شما می توانید در فصول مختلفی مثل بهار به بهترین شکل ممکن از جاذبه های گردشگری اصفهان مثل آتشکده آن بازدید کنید.

راه های دسترسی به آتشگاه اصفهان

به منظور دسترسی به آتشگاه اصفهان تنها کافی است از طریق بزرگراه خرازی یا خیابان جهاد خودتان را به بلوار آتشگاه رسانده و به سمت نجف آباد حرکت کنید و بعد از ۸ کیلومتر می توانید ورودی این آتشگاه را پیدا کنید. نکته مهم این است که اگر قصد بازدید از خود آتشکده را دارید، به دلیل قرار گیری آن بر بلندی صخره باید امکان پیاده روی در کوه و بالا رفتن از آن را داشته باشید. در این صورت پس از طی کردن مسیر کمی ناهموار و سخت این کوه قادر خواهید بود که به آتشگاه اصفهان دسترسی پیدا کرده و از آن بازدید کنید.
پیشنهاد ما این است که در زمان سفر به اصفهان پس از بازدید از منارجنبان به سراغ آتشگاه اصفهان بروید چرا که این مکان در نزدیکی منارجنبان واقع شده است. برنامه ریزی یکی از نکات مهمی است که در هنگام سفر به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید تمامی جاذبه های گردشگری و توریستی یک منطقه را بازدید کنید.

عکس هایی از آتشگاه اصفهان

به منظور آشنایی بیشتر شما با آتشگاه شهر اصفهان تصمیم گرفتیم تا تصاویر زیبا و شگفت انگیزی از این مکان را به شما ارائه دهیم. تماشای این تصاویر به شما کمک می کند تا بیشتر با آتشگاه اصفهان و کوه آن آشنا شده و دید بسیار خوبی از این مکان را به دست بیاورید. پیشنهاد ما این است که اگر به شهر زیبا اصفهان سفر کردید، حتما بازدید از آتشگاه اصفهان را در برنامه خود قرار دهید.

 

آتشگاه زیبای اصفهان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 108 کاربر