شهر پترا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/28
بازدید: 7546
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در سال 2007 میلادی 7 اثر برجسته و شاهکار معماری به عنوان عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند که در میان آن ها نام شهر پترا به چشم می خورد، این شهر در پادشاهی اردن، واقع در قاره آسیا قرار دارد و از با شکوه ترین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آید، گفتنی است که افسانه ها و راز هایی در رابطه با نحوه ساخت و سازندگان شهر پترا وجود دارد که این مجموعه تاریخی را به مکانی عجیب و رمز آلود تبدیل کرده است، اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با این شهر شگفت انگیز و زیبا هستید در ادامه این مقاله با تیم لحظه آخر همراه باشید تا اطلاعاتی کلی در رابطه با این مجموعه تاریخی در اختیارتان قرار دهیم.

پترا کجاست؟

 

معرفی شهر پترا

شهر پترا در واقع به مدت 200 سال پایتخت و مقر حکومتی یکی از قوم های عرب به نام نبطی ها بوده است، بر طبق شواهد موجود نبطی های یکی از باشکوه ترین حکومت های زمان را داشته اند و گفته می شود که قلمرو آن ها از غرب فلسطین امروزی آغاز شده و تا صحرای شام در شرق ادامه داشت، شهر پترا به سبب موقعیت مکانی بسیار مناسب و قرار گیری در محل اتصال بین النهرین، شام و عربستان همواره مورد توجه بوده و یکی از مهم ترین مناطق آن زمان محسوب می شد.

معماری شهر پترا

این شهر مرموز و عجیب معماری بسیار منحصر به فردی دارد چرا که تمامی دیوار ها و قسمت های شهر در دل کوها و صخره های قرمز رنگ ساخته شده و جنس آن ها از سنگ سخت می باشد، در گذشته ساختن چنین شهر و سازه های باشکوهی آن هم در دل سنگ کاری بس دشوار بوده و به همین جهت بسیاری از افراد معتقد اند که این شهر منحصر به فرد و زیبا توسط جن ها و موجودات فرا زمینی ساخته شده است.

تاریخچه و سرگذشت شهر پترا

شهر پترا پس از گذشت 200 سال از زمان تأسیس آن، در سال 105 میلادی توسط رومیان محاصره شده و تنها پس از چند روز به تصرف آن ها درآمد. رومیان نیز بیش از نیم قرن بر این شهر حاکم بودند تا اینکه اعراب در سال 636 میلادی به پترا حمله کرده و با جنگ و خونریزی موفق به شکست رومی ها و تصرف شهر شدند، پس از حدود 200 سال زلزله ای شدید در جنوب اردن اتفاق افتاد و در اثر این زلزله تا حد زیادی این شهر را از بین برده و آن را در دل تاریخ دفن کرد.


بخش های مختلف شهر پترا

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، این شهر باستانی بسیار با شکوه بوده و بخش های مختلفی نظیر صومعه، آرامگاه سرباز رومی، کلیسا، سیق، باب ال سیق، عبادتگاه بزرگ، خزانه داری، سد و تئاتر، دادگاه، معبد ابریشم، معبد قصر و غیره را در خود جای داده است که در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

شهر تاریخی پترا

 

صومعه شهر پترا

یکی از بزرگ ترین و با شکوه ترین بنا های موجود در شهر پترا صومعه و عبادتگاهی می باشد که در گذشته محل برگزاری مراسم مذهبی بوده است. این صومعه حدود 47 متر عرض و 48 متر ارتفاع دارد و خوب است بدانید که کلمه "صومعه" با حروف عربی بر روی دیوار پشتی این بنا حک شده است.

 

آرامگاه سرباز رومی در پترا

از دیگر بنا های مهم شهر پترا می توان به آرامگاه سرباز رومی اشاره کرد که دارای دو ساختمان و یک حیاط بسیار زیبا می باشد و از نظر معماری یکی از شاهکار های موجود در شهر پترا به شمار می آید، در حیاط این آرامگاه و در داخل طاقچه موجود در آن، مجسمه ها و طرح هایی از افسر های رومی به چشم می خورد که به زیبایی های بنا افزوده اند.

 

کلیسای شهر پترا

کلیسای شهر پترا در واقع یک کلیسای بیزانس است که دارای ساختمانی بسیار زیبا می باشد، در ساختمان کلیسا راهروهای طویل وجود دارد که قدم زدن در آن بازدید کنندگان را به دل تاریخ می برد.

در محوطه این کلیسا مبلمانی مرمری کشف شده است که به این مجموعه تعلق دارند، امروزه برخی از این مبلمان مرمری ترمیم شده و گردشگران می توانند از آن ها بازدید به عمل بیاورند.

سیق پترا

سیق در واقع به راه های طولانی باریکی گفته می شود که به باب ال سیق (دروازه شهر پترا) منتهی می شوند، این مسیر سنگی حدود 160 متر طول دارد که از کنار سد شهر آغاز شده و تا خزانه پترا ادامه می یابد، صخره های مرتفع 80 متری، اطراف مسیر را احاطه کرده اند و قدم زدن در میان آن ها حس ماجراجویی را به بازدید کنندگان القا می کند.

اگر به بازدید از شهر پترا و به داخل سیق بروید کانال های آبی را خواهید دید که به منظور تأمین آب شهر پترا تعبیه شده بودند.

خوب است بدانید که بر روی برخی از دیواره های سنگی سیق طرح هایی وجود دارد که توسط نبویان حک شده اند.

باب السیق پترا

همانطور که پیش تر اشاره کردیم انتهای مسیر سیق به دروازه شهر پترا یا همان باب السیق می رسد که شامل سه بلوک بسیار عظیم و مربعی شکل می باشد.

در باب السیق ستونهایی را خواهید دید که در قرن اول میلادی ساخته شده اند و بر فراز آن ها 4 فضای هرمی شکل و یک طاقچه وجود دارد که در داخل آن ها مجسمه هایی زیبا قرار داده شده است، لازم به ذکر می باشد که این مجسمه ها در واقع نمادی از کسانی هستند که در دل کوه دفن شده اند.

از دیگر جاذبه های باب ال سیق، یک جفت کتیبه تاریخی می باشد که بر روی دیواره رو به روی باب ال سیق وجود دارند، این کتیبه ها به زبان های یونانی و نبطی می باشند و در این آن ها به یک بنای یادبود مسیحی اشاره شده است.

 

 

اردن

 

عبادتگاه بزرگ پترا

این عبادتگاه یکی از بخش های اصلی شهر تاریخی پترا می باشد که شهرت بسیاری دارد، این مجموعه در واقع حدود یک قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده است، عبادتگاه و معبد بزرگ در سال 1992 توسط تیمی از باستان شناسان کشف شد و پژوهش در این عبادتگاه تا به امروز ادامه دارد.

خزانه داری پترا

اولین بنای که در ابتدای ورود نظر بازدید کنندگان را به سوی خود جلب می کند خزانه داری است، این سازه سنگی که بیش از 40 متر ارتفاع دارد مجلل ترین و با شکوه ترین بنای موجود در شهر پترا شناخته شده است، گردشگران و بازدید کنندگان باید بدانند که نمای بیرونی خزانه داری مملوء از طرح ها و نقش های حکاکی شده بر روی سنگ است.

سد: 

نبطی ها به منظور حفاظت از شهر پترا در برابر سیلاب های فصلی سدی احداث کردند که با توجه به امکانات آن زمان کار بسیار دشواری بوده و یکی از شاهکار های معماری موجود در این مجموعه محسوب می شود، لازم به ذکر است که این سد تاریخی در سال 1964 توسط حکومت اردن بازسازی شد و در حال حاضر بسیار سالم می باشد.

تئاتر پترا

از دیگر بخش های موجود در شهر تاریخی پترا یک سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 4 هزار نفر می باشد. این سالن  7 طبقه دارد و جالب است بدانید که این سالن آمفی تئاتر در گذشته یک بار توسط رومیان بازسازی شده است.

 

پترا در خطر نابودی

طوفان های شن، بارش باران های شدید، وزش باد، بالا رفتن غلظت نمک در منطقه، شهر تاریخی و ارزشمند پترا را در معرض نابودی قرار داده است، البته سازمان جهانی تلاش های بسیاری در راستای حفاظت از این جاذبه اسرار آمیز انجام داده و خطر نابودی شهر را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است اما با این وجود همچنان خطر نابودی از بین نرفته است.

 

 

پترا

 

اطلاعات بازدید از شهر پترا

همانطور که می دانید شهر پترا از عجایب هفتگانه جدید به شمار می آید به همین سبب شهرتی جهانی دارد و گردشگران بسیاری از سراسر دنیا تنها برای بازدید از شهر پترا به کشور اردن سفر می کنند، اگر شما نیز قصد سفر به اردن و بازدید از این مجموعه تاریخی را دارید در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات بازدید این مجموعه را در اختیارتان قرار دهیم.

- ساعت بازدید از شهر پترا در تابستان ها 6:00 تا 18:00 و در زمستان ها از 6:00 تا 16:00 می باشد.

- برای بازدید از تمامی بخش های شهر تاریخی پترا بهتر است که سه روز زمان صرف کنید.

 - بهترین زمان بازدید از شهر پترا صبح زود و یا حوالی غروب آفتاب می باشد.

- در صورت تمایل می توانید از خدمات راهنمای بازدید استفاده کنید، باید بدانید که راهنما های این مجموعه به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی و یونانی مسلط اند.

- در این مجموعه تفریحاتی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است که در بخش بعدی به معرفی آن ها می پردازیم.

 

تفریحات شهر پترا

آشپزخانه پترا

یکی از جالب ترین و منحصر ترین تفریحاتی که می توانید در شهر پترا تجربه کنید، آشپزی می باشد. 

در آشپزخانه پترا که به تازیگی افتتاح شده است گردشگران می توانند با کمک زنان محلی به طبخ غذا های سنتی اردن بپردازند و سپس دست پخت خود را نوش جان کنند.

گردشگران در صورت تمایل می توانند برای خود یک سوپ به همراه غذای اصلی پخته و با سایر بازدید کنندگان به رقابت بپردازند، به طور کلی شرکت در فعالیت ها آشپزخانه پترا تجربه بسیار جالب و جدید برای گردشگران اردن به شمار می آید.

لازم به ذکر است که هزینه استفاده از خدمات آشپزخانه شهر پترا حدود 30 دینار می باشد، همچنین باید بدانید که در این بخش دوره های آشپزی نیز برگزار می شود.

 

 

عجایب هفتگانه جدید - هفت مورد از برجسته ترین بنا ها و جاذبه های تاریخی موجود در کشور های مختلف دنیا

 

نمایش شب پترا

شرکت در نمایش شب پترا یکی از هیجان انگیز ترین بخش های بازدید از این مجموعه باستانی به شمار می آید، بی شک تماشای این شهر رمز آلود در میان نور شمع بازدید کنندگان را به وجد خواهد آورد.

خوب است بدانید که این نمایش در روز های دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته از ساعت 8:30 عصر آغاز می شود و تا 11:30 شب نیز ادامه دارد.

 

هزینه های بازدید از پترا

برای بازدید از شهر تاریخی پترا باید بلیط های این مجموعه را خریداری نمایید، قیمت این بلیط ها بسته به ملیت بازدید کنندگان و همچنین مدت زمان بازدید متفاوت و به شرح زیر می باشد:

- بازدید یک روزه از شهر پترا 50 دینار

- بازدید دو روزه از شهر پترا 55 دینار 

- بازدید سه روزه از شهر پترا 60 دینار 

گردشگران باید توجه داشته باشند که ورود کودکان زیر 12 سال به این مجموعه رایگان است، همچنین لازم به ذکر است که برای تهیه بلیط باید گذرنامه یا مدرک شناسایی معتبر ارائه کنید.

امیدواریم با این مطالعه این مقاله تا حدودی با شهر زیبا و رمز آلود پترا آشنا شده باشید.

سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهای گردشگری و مسافرتی اعم از تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ارمنستان، تور گرجستان، تور لحظه آخری و دیگر تورهای داخلی و خارجی می باشد، برای اطلاع از قیمت تورها می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 126 کاربر