اهرام مصر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9625
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور مصر در دوره باستان، روزگار باشکوهی را سپری کرده است. تقریبا دو هزار سال پیش از میلاد مسیح به عنوان دوره ای شناخته می شود که مصریان به عنوان یکی از قدرتمندترین و متمول ترین تمدن ها بر سرزمین های اطراف حکومت می کردند. آثار باقی مانده از آن زمان ها نشان می دهد که حکومت فراعنه در مصر با جلال و شکوه بسیار زیادی همراه بوده است. اهرام مصر در زمره مهمترین جاذبه های گردشگری این کشور قرار دارند که قصد داریم در این مقاله به معرفی آن ها بپردازیم.

اهرام مصر

آشنایی با اهرام مصر

بسیاری از ما اهرام مصر را با عنوان اهرام ثلاثه می شناسیم و تصور می کنیم که تنها سه هرم در این کشور وجود دارد اما بد نیست بدانید که تعداد اهرام مصر به 118 عدد می رسد و حتی برخی از باستان شناسان عقیده دارند که ممکن است در دوره های بعد موفق به کشف تعداد جدیدی از آن ها شوند اما این حقیقت بر هیچ کس پوشیده نیست که شهرت و اهمیت اهرام مصر مدیون اهرام ثلاثه است.
بیشتر اهرام مصر در بخش غربی رود نیل ساخته شده اند؛ علت این امر باورهای مردم مصر باستان در خصوص ارتباط غروب آفتاب با دنیای بعد از مرگ است. آن ها عقیده داشتند که اگر مردگان در بخش های غربی و نزدیک تر به غروب آفتاب دفن شوند می توانند ارتباط بهتری با جهان بعد از مرگ برقرار نمایند. 
بزرگ ترین اهرام مصر که به اهرام جیزه معروف شده اند دارای مختصات ۲۹°۵۸′۳۴″ شمالی و ۳۱°۰۷′۵۲″ شرقی هستند. امروزه مطالعات بسیار زیادی در خصوص مختصات عجیب و غریب این اهرام صورت گرفته است که تا حدی دخالت فرازمینی ها در طراحی و ساخت اهرام را ثابت می کند. 

داخل اهرام مصر

اهرام مصر در ابتدا این چنین به نظر می رسند که یک هرم مکعبی هستند که فضای داخلی آن ها نیز به وسیله مصالح مختلف پُر شده است اما دنیای متفاوتی در میان این اهرام وجود دارد که قطعا مهمترین بخش از مسافرت شما به کشور مصر و بازدید از اهرام ثلاثه را در بر می گیرد. 
در داخل اهرام مصر گذرگاه های باریکی وجود دارد که دنیای رمزآلودی را تشکیل داده اند. برخی از این گذرگاه ها به علت ارتفاع گرفتن یا پایین آمدن دارای چندین پله هستند اما برای عبور از برخی کوره راه های بسیار باریک باید به صورت سینه خیز حرکت کنید.
در داخل این اهرام قبر چند تن از فراعنه مصر به صورت مومیایی و داخل تابوت های مشخصی وجود دارد. برخی از فراعنه حتی برای ملکه های خود نیز جایگاه مناسبی در این اهرام در نظر گرفته بودند. در این میان فضای خالی برای عبور و مرور برده گانی که امورات فراعنه را بعد از مرگ آن ها انجام می دادند در نظر گرفته شده است.
برخی از ثروتمندان عهد باستان با ارائه هدایای گران قیمت به اجساد فراعنه سعی در جلب رضایت آن ها داشته اند. آن ها این اجساد را به داخل اهرام مصر می فرستادند و فراعنه را خشنود می کردند. در میان برخی از اهرام مصر نشانه هایی از وسایل زندگی برای فراعنه پس از مرگ کشف شده است به گونه ای که با آن ها همانند یک انسان زنده رفتار می کردند.

مومیایی های داخل اهرام

 قدمت اهرام مصر

قدمت اهرام مصر با یکدیگر متفاوت است. در میان اهرام جیزا، هرم خوفو قدیمی ترین و بزرگ ترین هرم موجود است که ساخت آن به سال 2551 پیش از میلاد باز می گردد؛ بنابراین می توان گفت که بیش از 4500 سال قدمت دارد. ارتفاع این هرم 138 متر است.
کوچکترین هرم از اهرام ثلاثه مصر نیز 2490 سال پیش از میلاد ساخته شده است. این هرم با 65 متر ارتفاع از حیث قدمت، قدیمی تر از هرم خفرع بوده و منقرع نام دارد اما ارتفاع و حجم کمتری دارد. هرم خفرع به عنوان دومین هرم بزرگ جهان در سال 2480 پیش از میلاد و ده سال بعد از هرم منقرع ساخته شد. این هرم نیز 136 متر ارتفاع دارد.

اهرام مصر چگونه ساخته شدند

معماری اهرام مصر بسیار عجیب و مرموز است. برخی از سنگ های بکار رفته در ساخت این اهرام بیش از دو و نیم تن وزن دارند. محققان تا سال های سال تصور می کردند که نیروی برده داری منجر به ساخت این اهرام شده است اما امروزه زوایای مبهم و پیچیده ای از عدم حضور نیروی بردگان در ساخت اهرام مصر به دست آمده است.
چالش برانگیزترین نظریه ای که در این خصوص وجود دارد نیروی فرازمینی برای کمک و یاری رساندن در ساخت این اهرام است. برخی هم عقیده دارند که ترکیب شن و ماسه به همراه آب در محل ساخت اهرام باعث شده است تا نیازی به حرکت دادن سنگ ها نباشد اما این فرضیه با مسائلی از این قبیل که چگونه آن ها را در ارتفاعات اهرام حمل می کردند نقض شده است. 
برخی از نظریات موجود مبتنی بر استفاده از آب در مسیر حمل سنگ هاست. تمامی این سنگ های به شیوه مناسبی تراشیده شده اند و به صورت سنگ های مستطیلی شکیل درآمده اند. در میان نظریات ارائه شده این نظریه طرفداران بیشتری دارد چرا که برخی از نقاشی های به جا مانده از تمدن های آن زمان نیز از پاشیدن آب به محل عبور سنگ ها برای راحت تر حمل شدن آن ها اشاره دارد.
در ساخت اهرام مصر از سنگ آهک استفاده بیشتری شده است به همین علت در برخی از اهرام شاهد رنگ سرخ کهنه ای هستیم که البته به مرور زمان استحکام خود را از دست داده اند اما این ویژگی منفی در خصوص اهرام جیزا صدق نمی کند. برخلاف تصور بسیاری از مردم هم تمامی اهرام به صورت نوک تیز طراحی نشده اند اما نباید این مسئله را نادیده گرفت که مهمترین اهرام موجود در تمدن مصر به صورت نوک تیز ساخته شده اند. 

اهرام ثلاثه

اهرام مصر در زمان کدام پیامبر ساخته شد

باتوجه به اینکه قدمت طراحی و ساخت اهرام بزرگ مصر به 2500 سال پیش از میلاد می رسد گفته می شود این دوران با دوران پیامبری فردی به نام -هرمس- مصادف بوده است. محققان عقیده دارند که منظور از هرمس همان -ادریس نبی- است که در قرآن نیز به نام وی اشاره شده و گفته می شود تسلط بسیار زیادی به علم نجوم داشته است. بنابراین می توان ساخت اهرام مصر را با دوره پیامبری ادریس پیغمبر هم زمان دانست.

رازهای اهرام مصر

رازهای عجیب و غریبی در خصوص اهرام مصر وجود دارد. به عنوان مثال دانشمندان کشف کرده اند که این اهرام با توجه به مسیر دب اصغر و دب اکبر طراحی شده اند. برخی دیگر نیز به این مهم دست یافته اند که از مرکز اهرام به سمت آسمان نیروی مغناطیسی وجود دارد. 
اهرام مصر به صورت ساعت ساخته شده اند. می پرسید چگونه؟ اهرام ثلاثه از دیدگاه محققان همانند عقربه های ساعت ساخته شده اند. بدین صورت که هرم خوفو به عنوان بلند ترین هرم، حرم خفرع به عنوان هرم وسط و حرم منقرع به عنوان کوتاه ترین هرم موجود در اهرام ثلاثه به عنوان سه عقربه ساعت کار می کنند و به نحوی قرار گرفته اند که در طول روز به راحتی ساعت محلی را به شما نشان می دهند. 
مهمترین راز ممکن در خصوص اهرام مصر به چگونگی ساخت آن ها بازمی گردد. ساخت اهرام مصر به چنان امکاناتی نیاز دارد که برخی از افراد تصور می کنند دنیا در زمان باستان بسیار پیشرفته تر از زمان حال بوده است و طی اتفاقات و رخدادهایی، تمامی پیشرفت های ممکن از بین رفته و انسان مسیر دوباره ای را برای دست یافتن به تمامی آن ها در پیش گرفته است. 
در هر صورت امروزه رازهای بسیار زیادی در خصوص این اهرام وجود دارد که همچنان بی پاسخ مانده اند و صرفا پاسخ هایی در حد نظریات اثبات نشده ارائه شده است. پیشنهاد می کنیم شما نیز به این بخش مرموز از جهان سفر کنید و عظمت اهرام ثلاثه مصر که تنها آثار باقی مانده از عجایب هفتگانه جهان باستان هستند را از نزدیک مشاهده نمایید.

اهرام مصر به هنگام شب

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 113 کاربر