موزه کیش

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6143
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

با سفر به جزیره آرام و رویایی کیش می‌توانید با تعداد زیادی تفریحات هیجان‌انگیز روبه‌رو شوید. شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی که این جزیره بسیار زیبا دارد از مکان‌های تاریخی همانند موزه‌های کیش دیدن فرمایید. جزیره کیش به دلیل داشتن مکان‌های تفریحی بسیار زیاد گردشگران را جذب خود کرده است. شما با دیدن موزه‌های کیش می‌توانید با آداب و رسوم و فرهنگ گذشته این جزیره آشنا شوید و سبک زندگی گذشتگان در آن‌جا را درک کنید. جاهای دیدنی کیش طرفداران بسیار زیاد داشته و همچنین ممکن است تعداد زیادی از گردشگران موزه‌های این جزیره را نشناسند.

موزه های کیش

معرفی موزه‌‌ کیش

در جنوب کشور ایران جزیره‌ای به نام جزیره کیش قرار دارد که جاذبه‌های بسیار فراوانی را دارا است. شما علاوه بر لذت بردن از مکان‌های طبیعی می‌توانید به دیدن مکان‌های تاریخی نظیر موزه‌ها در این جزیره بروید. موزه کیش شامل سه موزه خلیج فارس، موزه مردم شناسی و موزه کاریز است. در هنگام سفر به این جزیره سعی کنید تا این مکان‌های تاریخی را از دست ندهید تا به طور کامل با آداب و رسوم گذشتگان جزیره کیش آشنا شوید. موزه کیش ساخته شده در زمینی حدود 3500 متر مربع است که مکان‌های خاصی در آن وجود دارد.

در سال 1333 صاحب خانه مردم شناسی کیش که حاج عبدالله بن شاهین اهدا نام داشت خانه خود را به موزه تبدیل کرد. با انجام این کار توسط وی باعث شد که فرصت برای اهالی جزیره کیش پیش بیاید که صنایع دستی و آداب و رسوم خود را در این موزه ارائه دهند. در هنگام سفر به جزیره زیبا و دیدنی کیش پیشنهاد می‌شود که زمانی از سفر خود را به بازدید از موزه مردم شناسی کیش که یکی از بهترین موزه‌های کیش است اختصاص دهید و از دیدن آن لذت ببرید.

تور کیش - تضمین کمترین قیمت موجود در بازار + امکان مقایسه آنلاین قیمت و خدمات معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران

آثار موزه کیش

بهترین زمان بازدید از موزه کیش

همان طور که می‌دانید جزیره کیش دارای آب و هوای گرم است پس افرادی که در این جزیره زندگی نمی‌کنند به گرمای فصل تابستان آن عادت ندارد. برای گردشگرانی که قصد سفر به این جزیره رویایی دارند و می‌خواهد از سفر خود نهایت لذت را داشته باشند در نظر گرفتن میزان گرمای این جزیره در هر فصل موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنند. در فصل پاییز و زمستان گرما هوای جزیره مطلبوب‌تر بوده و کمتر شرجی است. پس گردشگران سعی کنند در این فصول به سفر جزیره کیش راهی شوند.

کیش - همه چیز درباره جزیره زیبا و مرجانی کیش !

موزه مردم شناسی بومیان در جزیره کیش

موزه مردم شناسی بومیان کیش یکی از موزه‌های قرار گرفته در موزه کیش است. معماری خانه مردم شناسی که در حدود 200 سال پیش ساخته شد، بیانگر سبک معماری بومی در جزیره کیش محسوب می‌شود. مساحت خانه مردم شناسی کیش 200 متر بوده که از 15 اتاق، 2 حیاط مجلسی و 1 حیاط خانوادگی تشکیل شده است. در گذشته خانه مردم شناسی فقط یک اقامتگاه ساده نبود به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد اهالی سفین در این خانه مشغول به تحصیل بودند. کودکانی که در آن دوره زندگی می‌کردند نیز در اتاق‌های این خانه مشغول به شرکت در آموزش‌های سنتی و آموزش قرائت قرآن بوده‌اند.

افراد محلی جزیره کیش نام موزه مردم شناسی بومیان کیش را خانه مردم شناسی کیش قرار داده‌اند و این موزه در گذشته‌های دور متعلق به یک تاجری که تجارت مروارید انجام می‌داد، بوده است. اما امروزه این خانه که در گذشته متعلق به چنین تاجری بود، به موزه تبدیل شده و بازدید از این مکان برای عموم مردم آزاد است.

آدرس و هزینه موزه مردم شناسی بومیان

موزه مردم شناسی کیش در یکی از محله‌های تاریخی و قدیمی کیش به نام سفین است که هزینه ورودی برای بازدید از موزه مدرم شناسی کیش به ازای هر نفر 25 تومان است.

موزه مردم شناسی بومیان

موزه کاریز، موزه ای در زیر زمین

یکی دیگر از بهترین و پر بازدید کننده‌ترین موزه‌های کیش، موزه کاریز کیش بوده که مجموعه کاریز معروف به شهر زیرزمینی کیش است. در گذشته کاریز وظیفه تامین آب آشامیدنی جزیره کیش را بر عهده داشت و در عمق 16 متری زمین قراردارد. با رفتن به موزه کاریز می‌توانید فسیل‌ها و مرجان‌ها که قدمت آن‌ها 270 تا 570 میلیون سال است را بر روی سقف موزه مشاهده کنید. تمامی این فسیل‌ها و مرجان‌هایی که بر سقف موزه کاریز کیش نمایان هستند؛ شناسایی شده‌اند و هر یک شناسنامه رسمی دارند.

شما برای دیدن فسیل برخی از آبزیان تنها دو راه دارید یا به بازدید از موزه کاریز در جزیره کیش بروید یا غواصی در آب‌های آزاد را انتخاب کنید. در موزه کاریز کیش علاوه بر این جاذبه‌های نام برده شده بسیار جذاب شما قادر به دیدن فسیل لاک پشت 570 میلیون ساله نیز هستید. علاوه بر موزه‌ای که شهر کاریز را به مکانی گردشگری تبدیل کرده در این شهر عکاس‌خانه، بازارچه و چای‌خانه‌های زیبایی نیز دارد. موزه کاریز کیش هر روز هفته از ساعت 9 صبح الی 22.30 دقیقه شب آماده بازدید شما عزیزان است.

آدرس و هزینه موزه کاریز کیش

این شهر زیبا در استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور قرار دارد و هزینه بازدید از این شهر زیبا و دلنشین به ازادی هر نفر 40 تومان است.

موزه کاریز کیش

موزه خلیج فارس کیش

از دیگر موزه‌های کیش که طرفداران زیادی دارد می‌توان موزه خلیج فارس کیش را نام برد که موزه خلیج فارس در بین گردشگران بسیار شناخته شده و معروف است. موزه خلیج فارس در سال 1395 در زمینی که 61 متر مربع مساحت دارد ساخته شده و این بنا نوساز است. ساختمان بیرونی موزه خلیج فارس کیش  شکل صدفی دو کفه است که از بتن ساخته شده و جزو نمادهای جزیره کیش محسوب می‌شود. درست مانند برج میلاد در تهران که از فاصله‌های بسیار دور هم نمایان است و یکی از دیدنی‌های شهر تهرن به حساب می‌آید؛ برج دوکفه صدفی نیز از فاصله‌های دور در این جزیره قابل رویت است.

ساخت این برج به حالت صدف دو کفه به این دلیل است که صدف دو کفه در سواحل کیش به ندرت یافت می‌شود و به این دلیل این برج به حالت صدف عمودیست که نشانگر رشد و شکوفایی در جزیره کیش باشد. ساخت موزه خلیج فارس کیش تداعی کننده معماری جنوب است و فرهنگ و آداب و رسوم و قدمت جزیره کیش را نشان می‌دهد.

در موزه خلیج فارس کیش گالری‌های مختلفی وجود دارد که هر یک نشان‌گر دوره خاصی هستند. به طور مثال گالری بازار سنتی، گالری 11 مجسمه از گالری‌های موجود در این بوده هستند که با دیدن هر یک از این گالری‌ها نکته خاصی به شما نشان داده خواهد شد. برای بازدید از این موزه می‌توانید هر روز از ساعت 11 صبح تا 22 شب تشریف فرما شوید و از زیبایی این مکان نهایت لذت را داشته باشید. نام دیگر موزه خلیج فارس کیش موزه جزیره است که دارای همان ساختار بتنی صدفی شکل و از بهترین موزه‌های کیش شناخته شده است.

آدرس و هزینه خلیح فارس کیش

موزه خلیج فارس کیش که یکی از بهترین موزه‌های کیش است در استان هرمزگان، قسمت جنوب غربی جزیره کیش، جاده جهان، روبه‌رو کشتی یونانی قرار دارد. بازدید از موزه خلیج فارس نیاز به پرداخت هیچ مبلغی ندارد و بازدید آن برای عموم مردم کاملاً رایگان است.

موزه خلیج فارس کیش

کلام آخر

 سفر کردن در هر فصلی به این جزیره زیبایی خاص خود را دارد اما چون شرایط اقلیمی جزیره کیش گرمسیر بوده بهتر است در فصل‌های پاییز یا زمستان به دیدن این جزیره بروید. یک نکته دیگر هم که حتما باید به آن توجه شود این است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر روزهای کیش بارانیست، پس همراه داشتن چتر را فراموش نکنید. با سفر به جزیره کیش به دیدن موزه‌های بسیار زیبا در آن‌جا بروید و با بازدید کردن از موزه‌های کیش فرهنگ و شرایط زندگی گذشتگان این جزیره را بیشتر درک خواهید کرد. همچنین در هنگام بازدید از این مکان‌های تاریخی  قادر هستید که خاطرات خوشی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

نظرات کاربران

  1. بختیاری بختیاری 1402/09/05
    0 نفر پسندیدند
    راستش رو بخواین اولین باره درباره موزه کیش مطلب می خونم و تابحال هم نرفتم قسمت بشه ایندفعه می رم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 115 کاربر