حمام وکیل

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2043
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر شیراز یکی از زیباترین و حتی جذاب ترین مقاصد گردشگری در کشور ایران محسوب می شود که از جمله زیباترین بناهای دیدنی و تاریخی این شهر می توان به حمام وکیل اشاره کرد. حمام وکیل در دوران زندیه به دستور کریم خان ساخته شد. امروزه این حمام شهرت بسیار زیادی میان گردشگران دارد. در این مقاله به معرفی این بنای تاریخی پرداخته شده است، برای آشنایی بیشتر با حمام وکیل در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با حمام وکیل در شیراز

حمام وکیل شیراز یکی از بزرگترین حمام های بنا شده در دوران زندیه بود که پیشرفته ترین اصول معماری زمان خود در طراحی و ساخت آن رعایت شده است. این حمام در طول سال های متمادی بارها تغییر کاربری داده است؛ اما امروزه به عنوان یک موزه جذاب که میزبان گردشگران مختلفی می باشد، شناخته می شود. 
گردشگران و بازدیدکنندگان از موزه با دیدن این حمام علاوه بر تماشای معماری دوست داشتنی و جذاب این بنا به وسیله مجسمه های مومی زیبایی که در اطراف حمام وجود دارند، تا مقدار زیادی با فرهنگ کهن و تاریخ ایران زمین آشنایی پیدا کنند. 

 

حمام وکیل شیراز

 

تاریخچه حمام وکیل شیراز

در زمان حکومت پادشاه فرهیخته کریم خان زند، بناهای زیبایی مانند مسجد، حمام و بازار که به مجموعه وکیل شهرت دارند،  با دستور مستقیم شخص پادشاه ساخته شدند که حمام وکیل در سال 1187 هجری قمری احداث شد. معماری و نقوشی که این حمام را مزین کرده به عنوان موردهایی تحسین برانگیز از معماری حکومت زندیه شناخته می شود.
باستان شناسان و همچنین کارشناسان تاریخی بر این باورند که آرایه نگاری های حمام وکیل نشات گرفته از فرهنگ و تمدن ایران از زمان ایران باستان تا دوران صفویه می باشد. همینطور آنها معتقدند که کریم خان زند توجه و علاقه بسیاری در زنده نگه داشتن و همچنین احیا تاریخ ایران داشته است.
در زمان گذشته این حمام را فقط به عنوان محلی برای شستشو در نظر نمی گرفتند بلکه این حمام محلی برای انجام جشن ها و مراسمات مختلف مانند جشن حمام زایمان، مراسم سنتی حنابندان، جشن مراسم آشنایی و خواستگاری دختران دم بخت و بسیاری دیگر از رسوم جالب و دوست داشتنی که امروز خبری از آن ها نیست، بود.

معماری حمام وکیل شیراز

مهندسی این بنا بسیار پیشرفته می باشد. زمانی که از درب ورودی کوچک این حمام، وارد آن می‌شوید، توسط راهرو یک هشتی که شیبی ملایم دارد، به فضای رختکن یا همان بینه حمام وارد خواهید شد. این راهرو و شیب آن به دلیل عدم ورود هوای سرد به حمام همینطور در مقابل آن عدم خروج هوای گرم از حمام تعبیه شده است.
رختکن و یا بینه حمام به صورت هشت ضلعی می باشد که از نظر تزئینات با دیگر نقاط آن متفاوت است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این حمام استفاده از آهک در سقف و دیوار می باشد و دلیل استفاده از آهک به جای گچ در حمام وکیل این است که گچ در رطوبت بر اثر گذر زمان از بین می رود ولی آهک به هیچ عنوان اینگونه نیست.
در ادامه شما را با بخش های مختلف حمام وکیل آشنا خواهیم کرد.

  • در بخش جنوبی حمام خزینه ای برای گرم کردن آب با دو دیگ بزرگ قرار دارد.
  • در دو قسمت از محوطه گرمخانه حمام وکیل دو شاه نشین و در دو قسمت خزینه، دو حاکم نشین قرار دارد. در وسط هر حاکم‌نشین نیز حوضی از سنگ مرمر دیده می‌شود.
  • ستون‌های به کار رفته در حمام وکیل از جنس سنگ گندمک گوگرد دار می باشند.
  • تامین آب گرمابه به وسیله چاهی که در ضلع جنوبی واقع شده است، صورت می‌گیرد.
  • در کف حمام وکیل نیز گربه‌‌ روهایی که در دیوار قرار دارند و به دودکش‌ها منتهی می‌شوند، به چشم می‌خورد.

 

حمام وکیل

 

موزه حمام وکیل

از زمان ساخت حمام وکیل تا به حال،  این حمام بارها تغییر کاربری های مختلفی مواجه شده، به طوری که حتی در زمانی حمام به رستوران و سفره خانه تبدیل شده بود؛ اما حال این حمام به موزه تغییر کاربری داده است که در موزه مجسمه های مومی به تعداد 30 عدد در بخش سربینه حمام در حالات مختلف قرار دارند و هرکدام از آنها نشان دهنده داستان و روایتی جالب از زمان گذشته است.

اطلاعات بازدید از حمام وکیل شیراز

حمام وکیل در روز های عاشورا و تاسوعای حسینی، رحلت پیامبر اکرم (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع) و شهادت امام جعفر صادق فعالیت ندارد.

  • هزینه بلیط

هزینه بلیط ورودی در سال 1400 به حمام وکیل، به ازای هر نفر 5 هزار تومان می باشد.

  • ساعات بازدید

ساعات بازدید حمام وکیل به اینگونه است که در نیمه اول سال از 8:30 صبح تا ساعت 20:30 شب و همینطور در نیمه دوم سال از ساعت 7:30 صبح تا 19:30 می باشد.

جاذبه های اطراف حمام وکیل 

حمام وکیل، مسجد وکیل و همینطور بازار وکیل در چند قدمی یکدیگر هستند. به همین دلیل می‌توانید به طور همزمان از هر سه جاذبه زیبا و قدیمی بازدید نمایید.
رسیدن به آنجا کمتر از ۱۰ دقیقه با پای پیاده طول می کشد و در نزدیکی این جاذبه سنتی شیراز،  رستوران ها و کافه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید در حین گردش در این منطقه از غذاهای سنتی نیز لذت ببرید.

آدرس حمام وکیل

این حمام در غرب مسجد و بازار وکیل واقع در خیابان طالقانی می باشد که در مرکز شهر و در نزدیکی مسیر های پر رفت و آمد قرار دارد. زیر بنای این حمام 8660 متر می باشد که مساحتی بالغ بر 11 هزار متر مربع دارد. 120 متر طول و 80 متر عرض حمام وکیل می باشد.

 

حمام مجموعه وکیل

 

چگونه به حمام وکیل شیراز برویم؟

دسترسی به حمام وکیل بسیار آسان بوده و نزدیک ترین ایستگاه مترو به آن مکان ایستگاه مترو زندیه است که از این ایستگاه تا حمام وکیل کمی پیاده روی دارد. تقریبا هر نقطه ای از شهر اتوبوسی به سمت میدان شهرداری دارد که می توانید با استفاده از آن ها خود را به حمام وکیل برسانید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر