مجسمه مسیح

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 21678
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مجسمه مسیح تندیسی از حضرت عیسی مسیح (ع) است که در شهر ریودوژانیرو بزریل واقع شده و یکی از معروف ترین و برجسته ترین جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آید. این مجسمه یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان و سمبل مسیحیت در بزریل می باشد. همچنین مجسمه مسیح به عنوان پنجمین مجسمه بزرگ دنیا و بزرگ ترین مجسمه  ساخته شده به سبک آرت دکو (Art Deco)، از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار می باشد.

مجسمه حضرت مسیح

 

درباره مجسمه مسیح (تندیس مسیح)

مجسمه مسیح منجی (به پرتغالی: Cristo Redentor) در مرکز شهر ایالت ریودوژانیرو، یکی از ایالات 27 گانه کشور برزیل واقع شده و از آن جا که بزرگ ترین تندیس مذهبی و به ویژه بزرگ ترین مجسمه از حضرت عیسی مسیح در جهان است، سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را روانه این منطقه می کند. مجسمه مسیح (Christ the Redeemer) در واقع تندیسی از یک مرد بلند قامت است که ایستاده و دستان آن کاملا باز است، این حالت ایستادن حضرت مسیح را می توان این گونه تعبیر کرد که گویی آماده به آغوش کشیدن همه مردم جهان بوده و می خواهد همگان را مورد لطف و مرحمت خود قرار دهد. مجسمه مسیح بر روی قله‌ 700 متری کوه کورکووادو در شهر ریودوژانیرو واقع شده و توسط مجسمه‌ ساز معروف فرانسوی - لهستانی (پل لندوفسکی)، به سبک معماری آرت دکو ساخته شده است. خوب است بدانید که این مجسمه به عنوان بزرگ ترین مجسمه ساخته شده به سبک معماری ذکر شده در جهان شناخته می شود.

 

سفر به کشور تایلند با جاذبه‌های گردشگری فوق العاده دیدنی!

مجسمه مسیح در برزیل

جنس مجسمه از بتن بوده و روی آن با سنگ صابون (نام سنگ صابون به خاطر نرمی و صابونی بودن جنس آن است) پوشانده شده است. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم مجسمه مسیح پنجمین مجسمه بزرگ جهان می باشد که حدود 30 متر (بدون در نظر گرفتن پایه 8 متری آن) ارتفاع داشته و عرض دستان آن نیز که کاملا باز است، تقریبا 28 متر طول دارد. لازم به ذکر است این مجسمه غول پیکر دارای وزنی در حدود 625 تن می باشد. ایده ساخت مجسمه مسیح منجی در سال 1850 میلادی توسط یک کشیش کاتولیک مطرح شده و در سال 1921 میلادی نیز مراحل ساخت آن آغاز شد. فرآیند ساخت این مجسمه حدود 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 1930 میلادی تکمیل شد. در تاریخ دوازدهم اکتبر همان سال نیز از این شاهکار زیبا رونمایی شده و امروزه به عنوان سمبل مسیحیت در برزیل و همچنین نماد شهر ریودوژانیرو معرفی شد. گردشگران تور لحظه آخری جالب است بدانند در سال 1931 میلادی هزینه ساخت مجسمه مسیح را مبلغی حدود 250 هزار دلار بر آورد کردند که مبلغ قابل توجهی برای ساخت یک مجسمه محسوب می شود. این مجسمه در طول سالیان گذشته به علت قرار گرفتن در مسیر باد، باران و رعد و برق آسیب هایی دیده که به موجب آن طی سال های 1990 تا 2010 میلادی، 4 مرتبه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. تا این بخش از مقاله تقریبا با مشخصات کلی مجسمه مسیح منجی آشنا شدیم، اما اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با آن کسب کنید، در ادامه این مطلب با لحظه آخر همراه باشید.

 

 

 

مجسمه مسیح

 

تاریخچه ساخت مجسمه برزیل

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم اولین ایده جهت ساخت یک تندیس یادبود بر فراز کوه مرتفع کورکووادو، به سال 1850 میلادی باز می گردد. این ایده در قالب یک درخواست از شاهزاده ایزابل توسط یک کشیش کاتولیک به نام پدرو ماریا باس (Pedro Maria Boss) ارائه شد، اما متاسفانه از آن جایی که شاهزاده تمایلی به ساخت چنین یادبودی نداشت، این درخواست در آن زمان را نادیده گرفته شد. این موضوع با تاسیس جمهوری برزیل و جدا شدن دولت و کلیسا (1889 میلادی ) همزمان شده و این برنامه به طور کلی منتفی شد. چندین سال بعد یعنی حدودا اوایل سال 1921 میلادی، انجمن کاتولیک شهر ریودوژانیرو شروع به جمع آوری امضا برای دریافت کمک های مالی کرده و قصد داشت با این بودجه به ایده ساخت یک مجسمه یادبود برای مسیحیت جامه عمل بپوشاند. شاید برای شما هم سوال باشد که چه چیزی بعد این همه مدت سران کاتولیک را به فکر ساخت مجسمه یادبود کرده بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در این دوره خدا ناباوری و آتئیسم به شدت در برزیل رواج یافته بود و مردم دیگر به هیچ مقدساتی اعتقاد نداشتند، بدین منظور انجمن کاتولیک به فکر ساخت مجسمه یادبود مسیحیت افتاده و طرح های متعددی برای این کار دریافت کردند که یکی از آن ها مسیح (ع) را در کنار یک صلیب بزرگ به تصویر کشیده بود، در حالی که کره زمین روی یک دست او قرار داشت. این طرح توسط یک مهندس برزیلی به نام هیتور دا سیلوا کوستا (Heitor da Silva Costa) ارائه شده بود. طرح او با همکاری یک هنرمند برزیلی به نام کارلوس اوسوالد Carlos Oswald اصلاح شده و در نهایت طرح امروزی به وجود آمد و بعد از آن هیچگونه تغییری در طرح مجسمه مسیح صورت نگرفت اما بین سال های 1924 تا 1927 میلادی هیتور دا سیلوا کوستا از افراد دیگری نیز مثل پل لنداوسکی برای طراحی مجسمه کمک گرفت که در نهایت نیز پل لنداوسکی (Paul Landowski) حالت دست های مجسمه را طراحی کرد و بعد از اتمام طرح وی، ساخت مجسمه رسما آغاز شد.

 

 

 

ساخت مجسمه مسیح

پس از تکمیل طرح نهایی توسط پل لنداوسکی ساخت بخش های مختلف مجسمه آغاز شد. بدین منظور در سال 1922 میلادی یک مجسمه ساز رومانیایی به نام جورج لئونیدا (Gheorghe Leonida) ساخت صورت مجسمه را به عهده گرفت. جورج لئونیدا از جمله افرادی بود که بعد از مشارکت در ساخت مجسمه مسیح به شهرت جهانی دست یافت. بعد از اتمام ساخت صورت مجسمه، نوبت ساخت بدنه آن بود که پس از انجام بررسی های مختلف بر روی طرح مجسمه، گروهی از متخصصین و مهندسین این پروژه تصمیم گرفتند به جای فولاد از بتن فشرده برای ساخت این مجسمه استفاده نمایند، چرا که کیفیت بتن برای طرح صلیبی شکل آن مناسب تر بوده و در عین حال استفاده از بتن و سنگ صابونی نسبتا راحت تر بود. روند ساخت مجسمه نیز بدین شکل بود که ابتدا سنگ های مورد استفاده برای ساخت آن از کشور سوئد به برزیل وارد می شده و سپس بخش های کوچکی از مجسمه را به صورت پیش ساخته به بالای کوه برده و به هم متصل می کردند. لازم به ذکر است که به سبب ارتفاع بسیار زیاد مجسمه، برای اتصال بخش های مختلف آن از هزاران داربست بسیار بزرگ استفاده می کردند. ساخت مجسمه مسیح حدود 9 سال، یعنی از سال 1922 تا 1931 میلادی زمان برده و حدود 250 هزار دلار آمریکا معادل 3.2 میلیون دلار امروزی هزینه در بر داشت.

 

مجسمه مسیح

 

حوادث و حواشی پیرامون مجسمه مسیح

مجسمه مسیح منجی در تاریخ 12 اکتبر سال 1931 میلادی رونمایی شده و مراسم افتتاحیه باشکوهی برای رونمایی از آن برگزار گردید که طی این مراسم نور پردازی های ویژه ای روی مجسمه صورت گرفت که توجه حضار را به خود جلب می کرد. پس از گذشت 75 سال از ساخت مجسمه مسیح، کلیسای کوچکی پایین مجسمه احداث شد که در همان زمان نیز وقف بانوی حامی برزیل (Nossa Senhora Aparecida) شد. جالب است بدانید برخی از مردم برزیلی مراسم های عقد و غسل تعمید خود را در این کلیسا برگزار می کنند.

 

 

عجایب هفتگانه - اگر می خواهید با عجیب ترین سازه ها در جهان آشنا شوید بر روی لینک کلیک کرده و مقاله مورد نظر را مطالعه فرمایید.

 

 

اولین باری که مجسمه مسیج گرفتار حادثه شد، مربوط می شود به سال 2008 میلادی که طوفان الکتریکی شدیدی در برزیل رخ داده و رعد و برق های حاصل از آن به مجسمه بر خورد کرد. اما خوشبختانه مجسمه بخاطر جنس رویه سنگ صابونی و عایق بودن آن در برابر برق، آسیب چندانی ندیده و تنها قسمت های کوچکی از سر، ابرو و انگشتان آن صدمات جزئی دیدند.

در سال 2010 میلادی نیز چند نفر با هدف تخریب مجسمه مسیح به آن حمله کردند اما تلاش آن ها ناکام ماند و مجسمه هیچ گونه آسیب جدی ندید و تنها اثراتی از اسپری بر روی دست آن بر جای گذاشتند که بعد ها نیز به خاطر این عمل خود در مقابل همگان اظهار پشیمانی کردند.

 

مجسمه مسیح

 

تکمیل و بازسازی مجسمه مسیح

بعد از گذشت حدود 60 سال از ساخت مجسمه مسیح، اسقف اعظم ریو درخواستی مبنی بر بازسازی این تندیس دریافت کرده و با مشورت چندین سازمان دیگر با عملیات بازسازی آن موافقت نمودند. تکمیل و بازسازی این مجسمه طی دو مرحله صورت گرفت. یک بار در سال 2003 میلادی که طی آن چند آسانسور و پله برقی برای دسترسی آسان به مجسمه ساخته شد. در سال 2010 میلادی نیز یک بازسازی کلی بر روی بدنه مجسمه انجام گرفت که حدود 4 ماه نیز به طول انجامید. در مرحله دوم تکمیل و بازسازی مجسمه مسیح کاملا پاکسازی و نظافت شده و بخش های داخلی و از جنس آهن آن تعمیر شدند. همچنین بخش های بیرونی آن با ملات و سنگ صابون تعمیر و نوسازی شد.

 

 

 

 

 لازم به ذکر است که این بازسازی شامل عملیاتی نظیر ضد آب کردن کل مجسمه و تعمیر نورپردازی های موجود در قسمت سر و دست ها نیز بوده است. گفتنی است که برای این مرحله از بازسازی مجسمه مسیح از حدود هزار نیروی انسانی و بیش از 6 هزار قطعه سنگ استفاده شد. 

در آخر این بخش باید به این نکته اشاره کنیم که بازسازی مجسمه ای مثل مجسمه مسیح که در ارتفاعات بسیار و در معرض صاعقه و رعد و برق قرار گرفته، هیچگاه به اتمام نخواهد رسید و باید به صورت دوره ای انجام شود.

تفریحات مهیج اطراف مجسمه مسیح

مجسمه مسیح به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید، امروزه مورد توجه بسیاری از جهانگردان و گردشگران می باشد و افراد زیادی برای تماشای این مجسمه به برزیل سفر می کنند. به همین جهت ما در ادامه این بخش قصد داریم به ذکر تعدادی از تفریحات مهیج در اطراف این مجسمه بپردازیم، بدین منظور با ما همراه باشید:

عکاسی از مجسمه مسیح

عکس گرفتن با مجسمه مسیح اولین کاری است که در زمان بازدید از این شاهکار هنری به ذهن افراد می رسد. علاقمندان عکاسی خوب است بدانند که مناظر اطراف مجسمه و طبیعت زیبای کوه کورکووادو نیز سوژه های خوبی برای گرفتن عکس در این منطقه می باشند.

 

 

 

بیس جامپینگ بر روی مجسمه مسیح

مجسمه مسیح با ارتفاع قابل توجهی که داراست، گزینه بسیار خوبی برای تجربه بیس جامپینگ یا همان پرش از ارتفاع بدون طناب می باشد. تاکنون تعدادی از بیس جامپر ها و بلاگر ها پس از دریافت مجوز از مراکز مرتبط، توانسته اند خود را به بالای مجسمه رسانده و عکس های دیدنی بسیاری از این مجسمه و مناظر اطراف آن ثبت و منتشر نمایند.

تفریح در پارک جنگلی تیجوکا

از آن جایی که مجسمه مسیح در پارک جنگلی تیجوکا قرار گرفته، همزان با بازدید از مجسمه می توانید در این پارک وسیع و گرمسیری نیز به تفریح بپردازید.

تور هوایی بر فراز مجسمه

در شهر ریودوژانیرو یک سری تور های هوایی برگزار می شود که امکان تماشای جاذبه های گردشگری را از بالای شهر برای علاقمندان فراهم می نماید. زمان این تور ها تقریبا 10 دقیقه بوده و طی این زمان افراد می توانند جاذبه های گردشگری شهر ریو و همچنین نماد آن یعنی مجسمه مسیح را از ارتفاعات تماشا کنند.

فضای داخلی مجسمه مسیح

شاید شما هم با خود اینگونه تصور کرده باشید که تندیس مسیح تنها همان چیزی است که ما از بیرون نظاره گر هستیم، اما جالب است بدانید که داخل این تندیس غول پیکر محیطی شبیه به یک انباری متروکه و قدیمی وجود دارد. از آن جایی که مجسمه هیچ روزنه ای برای ورود نور به داخل ندارد، از چراغ برای تامین روشنایی محیط آن استفاده شده است. فضای داخلی حدود 12 طبقه مجزا دارد که توسط تعدادی پله به هم وصل شده اند. تا قبل از این که داخل مجسمه را ببینید غیر ممکن است حدس بزنید که در قسمت سینه مجسمه، قلب سنگی و برجسته بر روی آن ساخته شده و به عنوان یکی از معروف ترین آثار نمادین در جهان شناخته می شود. انتهای راه پله هایی که طبقات فضای داخلی مجسمه را به هم وصل می کند نیز یک راهروی باریک وجود دارد که از دو طرف به دستان و نوک انشگتان آن منتهی می شود. برای دسترسی به قسمت سر و گردن نیز تنها یک مسیر عبور وجود دارد که برای مواقع اضطراری و تعمیر های احتمالی تعبیه شده است.

 

 

 

درباره طراح مجسمه مسیح

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که مجسمه مسیح را فردی به نام پل لنداوسکی (Paul Landowski) طراحی کرده است. پل لنداوسکی یک معمار و مجسمه ساز معروف فرانسوی است. او در سال 1875 میلادی در شهر پاریس به دنیا آمده و از آکادمی ملی فرانسه فارغ التحصیل شده است. وی اولین موفقیت خود را در سال 1900 با طراحی مجسمه داوود کسب کرده و پس از طراحی این تندیس نیز حدود 35 مجسمه و 12 بنای دیگر را نیز طراحی کرد که امروزه هر کدام به نوبه خود از شهرت خاصی برخوردار هستند. از معروف ترین آثار او می توان بنای لس فانتومس (Les Fantomes) و بنای سنت جنویو (Sainte Genevieve) را نام برد. از دیگر افتخارات پل لنداوسکی می توان به دریافت مدال طلای مسابقات هنر المپیک تابستانی سال 1928 میلادی اشاره کرد. در آخر لازم به ذکر است که با وجود تمام آثار و افتخاراتی که لنداوسکی در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، نمی توان منکر این قضیه شد که طراحی مجسمه باشکوه مسیح او را به شهرت جهانی رسانده و سبب شده امروزه از نام او به عنوان یکی از معروف ترین مجسمه سازان سبک آرت دکو یاد شود.

 

مجسمه مسیح

 

آدرس و نحوه دسترسی به مجسمه مسیح

ریودوژانیرو، آلتو دا بوا ویستا، پارک ملی تیجوکا.

مجسمه مسیح در جنوب شهر ریودوژانیرو و بر فراز قله کوه کورکووادو قرار گرفته و روش های متعددی برای رفتن به آدرس آن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به وسایل نقلیه عمومی نظیر قطار، تاکسی، ون یا تور های کورکووادو و پیاده روی تا مجسمه اشاره کرد. در ادامه این بخش از مقاله انواع روش های دسترسی به آدرس تندیس مسیح را شرح داده و در اختیار گردشگران تور برزیل قرار می دهیم.

قطار : یکی از ساده ترین راه ها که اتفاقا مقرون به صرفه نیز می باشد، استفاده از قطار درون شهری ریودوژانیرو است. این قطار ها هر نیم ساعت یک بار آماده جا به جایی مسافران می باشد.

 

عجایب هفتگانه جدید - هفت مورد از برجسته ترین بنا ها و جاذبه های تاریخی موجود در کشور های مختلف دنیا

  • ساعت رفت اولین قطار: 08:20
  • ساعت برگشت آخرین قطار: 18:15
  • هزینه بلیط رفت و برگشت برای کودکان: حدود 23 رئال
  • هزینه بلیط رفت و برگشت برای بزرگسالان: حدود 46 رئال

تاکسی: تاکسی های خطی نیز این امکان را در اختیار گردشگران قرار می دهند تا در هر مکانی که قرار دارند، سوار ماشین شده و در نزدیکی های مجسمه مسیح پیاده شده و با یک پیاده روی کوتاه به مقصد برسند. هزینه تاکسی های خطی ریو نسبت به مکانی که سوار تاکسی شده اید و مدت زمانی که در مسیر هستید، کاملا متغیر است. اما بهتر است قبل از این که سوار تاکسی شوید مبلغ را با راننده تاکسی طی کنید.

ون: گردشگران عزیز جالب است بدانید که در میدان Largo do Machado واقع در محله فلامنگو ریو، ون هایی مستقر هستند که مقصد آن ها دقیقا محل قرارگیری مجسمه مسیح می باشد.

  • زمان حرکت ون ها در مسیر رفت: 8:00 الی 17:00
  • زمان حرکت ون ها در مسیر برگشت: تا ساعت 18:30
  • هزینه بلیط این ون ها در فصول پر بازدید 45 رئال و در باقی فصول 37 رئال می باشد، گردشگران تور ریودوژانیرو خوب است بدانند که امکان پرداخت هزینه بلیط این ون ها هم به صورت نقدی و هم به صورت پرداخت با کارت، امکان پذیر است.

کریسمس - کریسمس جشن سال نو میلادی است که مربوط به دین مسیحیت است و در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد

 

 

مجسمه مسیح

 

تور های کورکووادو : برای بازدید از جاذبه های گردشگری ریو، تور های مختلفی توسط شرکت های فعال در حوزه گردشگری برگزار می شود که در میان آن ها تور های کورکووادو گزینه مناسبی برای بازدید گردشگران از مجسمه مسیح می باشد. این تور ها در واقع مختص بازدید گردشگران از مجسمه مسیح بوده و زمان حدودی بازدید از این مجسمه توسط این تور ها حدود دو ساعت تخمین زده می شود.

پیاده روی تا مجسمه مسیح : با وجود این که روش های زیادی برای دسترسی آسان به آدرس مجسمه مسیح در ریو وجود دارد اما شاید جذاب ترین آن ها که بیشتر هم مورد توجه گردشگران ماجرا جو است، پیاده روی باشد. برای پیاده روی تا مجسمه مسیح مسیر های فرعی زیادی وجود دارد که همگی آن ها از پارک ملی دا تیجوکا (Macio da Tijuana) می گذرد.

مسیر اصلی پیاده تا مجسمه به شرح زیر است: پارک لاگه، باغ گیاه شناسی و پارک ملی دا تیجوکا | طی کردن این مسیر حدودا دو ساعت زمان می برد.

شاید عبور از این مسیر برای رسیدن به مجسمه مسیح کمی دشوار تر یا زمان بر تر از دیگر روش های گفته شده باشد اما بی شک مهیج ترین آن ها می باشد، چرا که می توانید در طول مسیر از طبیعت فوق العاده و حیات وحش بی نظیر آن لذت برده و تجربه به یاد ماندنی را در سفرتان رقم بزنید.

اطلاعات بازدید از مجسمه مسیح

قیمت بلیط بازدید از مجسمه مسیح

کودکان زیر 6 سال: رایگان، کودکان بالای 6 سال: حدود 22 رئال، بزرگسالان: حدود 43 رئال

ساعات بازدید از مجسمه مسیح

از ساعت 8:00 الی 19:00

حقایقی درباره مجسمه مسیح

  • مجسمه مسیح امروزه نماد شهر ریودوژانیرو و همچنین کشور برزیل محسوب می شود.
  • جالب است بدانید که دست راست مجسمه به جنوب شهر ریو و دست چپ آن به شمال این شهر اشاره می کند.
  • در سال 2008 میلادی قسمت هایی از سر، انگشت ها و ابرو های مجسمه بر اثر برخورد با رعد و برق آسیب شدید دید. جالب است بدانید عکس هایی از لحظه برخورد صاعقه به دست راست مجسمه ثبت شده و بازخورد بسیاری در فضای مجازی داشته است. بعد از این اتفاق سران دولتی برزیل فورا اقدام به نصب یک برق گیر در بالاترین نقطه مجسمه کردند تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.
  • در سال 2003 میلادی آسانسور و پله برقی هایی برای دسترسی آسان بازدید کنندگان به مجسمه مسیح نصب شد.
  • مجسمه مسیح منجی در تاریخ 7 جولای سال 2007 میلادی، به لیست عجایب هفتگانه جدید جهان اضافه شد.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 104 کاربر