دروازه قرآن شیراز

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/02
بازدید: 1549
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تا به حال به گلستان علم و ادب ایران یعنی شهر شیراز سفرکرده‌اید؟ می‌دانید معروف‌ترین دروازه این شهر، دروازه قرآن شیراز نام دارد؟ یکی از جاهای دیدنی شیراز را می‌توان دروازه قرآن شیراز دانست؛ اما چرا به دروازه قرآن شهرت دارد؟ قطعاً می‌دانید در اقصی نقاط کشور ایران دروازه‌های متعددی با نام‌های دروازه خراسان، دروازه شاه عبدالعظیم، دروازه غار، دروازه گمرک، دروازه قزوین، دروازه بهجت‌آباد و... وجود دارند که هر کدام بیانگر تاریخچه‌ای مخصوص به خود هستند. علت نامگذاری این دروازه در شیراز نیز مربوط به قرآنی می‌شود که برای عبور مسافران در آن مکان قرار داده شده است. بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از مردمان بومی و مسافران می‌توان گفت بازدید از این مکان در روز و شب زیبایی مخصوص به خود را داشته و می‌تواند با معماری و جزئیات خیره‌کننده، باعث شود ساعاتی را با آرامش در آن بگذرانید. در ادامه مقاله لحظه آخر با ما همراه باشید.

دروازه قرآن شیراز

چرا دروازه قرآن شیراز را باید ببینید؟

دروازه قرآن یکی از جاذبه‌های تاریخی بسیار مهم در شیراز است. این دروازه به همراه بوستان اطراف خود، صحنه‌ای زیبا و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. دروازه قرآن در نزدیکی آرامگاه خواجوی کرمانی، یکی از شاعران بزرگ ایران، قرار دارد که جاذبه‌ای بیشتر برای علاقه‌مندان به ادب و شعر است.

تماشای عبور خودروها و گذر افراد از بالای بوستان، لذت نوشیدن چای، خوردن بستنی و همچنین امتحان کردن فالوده‌های معروف شیراز در اطراف دروازه، سفر شما به شیراز را به یادماندنی‌تر می‌کند.

دروازه قرآن در شب با چراغانی‌های رنگارنگ خود بسیار زیبا و جذاب است. این مکان برای شب‌گردی در شیراز، یک انتخاب عالی است و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

تور ارمنستان از شیراز - بهترین قیمت تور ارمنستان برای اهالی شهر شعر و ادب

معرفی دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز مانند هر کدام از دروازه‌های قدیمی داستان مربوط به خود را داشته که بیانگر تاریخچه و اصالت دیرینه آن هستند. این ناحیه یکی از دروازه‌های قدیمی بوده که افراد زیادی آن را به عنوان نماد شهر شیراز می‌دانند. علی‌رغم رویداد بلایای طبیعی و حوادث ناگوار، این بنا همچنان سلامت خود را حفظ کرده و می‌تواند به شکلی بسیار زیبا تمامی مسافران را به سلامت بدرقه کند.

جالب است بدانید برای نخستین بار این دروازه در سال ۱۳۷۵ با کسب شماره ۱۸۰۰، جزء آثار ملی به ثبت رسیده است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند در زمان قدیم تنها همین دروازه موجود بود در صورتی که در چنین چیزی صحت نداشته و دروازه قرآن امروزی به نوعی به جا مانده از ۶ دروازه است.

دروازه قرآن شیراز نماد چیست؟

دروازه قرآن شیراز نماد چیست؟

در زمان‌های قدیم به دلایلی مختلف در شهر‌ها، نسبت به ساخت دروازه اقدام می‌کردند. برای مثال شهر شیراز نیز دارای دروازه‌هایی با نام‌های دروازه اصفهان، دروازه قصاب خانه، دروازه کازرون، دروازه سعدی، دروازه قرآن و دروازه شاه داعی الله بوده که امروزه تنها دروازه قرآن شیراز بر جای باقی مانده است. این بنا که مردمان بومی آن را با نام طاق قرآن نیز می‌شناسند، علاوه بر داشتن قدمتی بسیار زیاد، نماد و نشانه‌های خاصی را نیز به همراه خود دارند. بر اساس عقیده موجود در افراد بومی آن زمان می‌توان گفت به جهت دوری و جلوگیری از وقوع هر گونه اتفاق ناخوشایند، تمامی ساکنان این شهر و سایر افراد بهتر است از زیر این دروازه در روز‌های اولیه هر ماه قمری عبور کنند تا از تمامی بلایا و حوادث در ‌امان بمانند.

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

قرآن دروازه قرآن شیراز؛ قرآن 17 من

از همان زمان قدیم تا کنون قرآن موجود در این بنا از ارزش و احترام خاصی قائل بوده است. در سده نهم هجری قمری سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری با استفاده از خط محقق شروع به نوشتن این قرآن نمود. شاید در وهله اول نام این قرآن یعنی هفده من برای شما جالب باشد. بسیاری از افراد بومی و قدیمی این محل بر این عقیده باور دارند که وزن این قرآن ۱۷ من بوده و به همین سبب، چنین نامی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

البته برخی از افراد به چنین فرضیه‌ای اعتقاد نداشته و نام آن را صرفاً به معنای معجزه می‌دانستند. اگر شما هم تمایل به بازدید از این قرآن نفیس دارید، می‌توانید با مراجعه به موزه پارس شیراز از آن بازدید نمایید. این موزه به تنهایی در بر دارنده اطلاعاتی تاریخی و وسایلی بسیار قابل احترام و ارزشمند است که بازدید از آن‌ها علاوه بر افزودن تجربه، سبب می‌شود تا دریچه‌ای شگرف از معماری، اصالت و تاریخ کشور برای شما نمایان گردد.

معماری دروازه قرآن شیراز

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

بر اساس تحقیقات مورخان می‌توان گفت پس از قرارگیری این قرآن نام این محل نیز از دروازه به دروازه قرآن تغییر کرده و همچنان با همان نام شناخته می‌شود. لازم به ذکر است این قرآن مربوط به زمان تیموریان بوده و به دلیل استفاده از خطوط ثلث و محقق، دارای شهرت بسیار زیادی است. در وهله اول این بنا بسیار ساده بوده و به دلیل وجود طاق کجاوه‌ای و معماری بسیار ساده افراد را به سمت خود جلب نمی‌کرد. با گذشت زمان و وقوع اتفاقات مختلف و تخریب این بنا، افراد حاضر در زمان حکومت کریم خان زند اقدام به بازسازی مجدد این بنا کردند. همچنین در بخش فوقانی آن محلی را برای قرارگیری دو جلد قرآن نفیس تعبیه نمودند.

جالب است بدانید این بنا پس از وقوع چندین زمین لرزه در شیراز همچنان پا بر جای مانده بود؛ اما در نهایت در سال ۱۳۱۵ به دلیل قرار‌گیری در طرح توسعه راه شمالی، مسئولین مجبور به برداشتن قرآن نفیس و در نهایت تخریب این بنا شدند. امروزه شما می‌توانید قرآن و تمامی اطلاعات مربوط به دروازه قرآن شیراز را در موزه پارس ملاحظه کنید. از آنجا که این بنا نماد بسیار زیبایی برای این شهر محسوب می‌شد، افرادی نیکوکار از جمله حسین رایگار معروف به اعتمادالتجار نتوانستند عدم وجود این بنا را تحمل کنند؛ در نتیجه مجدد این بنا را خلق کردند. دروازه امروزی با دروازه سابق کمی متفاوت بوده و شما می‌توانید تفاوت‌های آن‌ها را در بخش‌هایی چون دهانه قوس تیزه‌دار و دو ورودی کوچک بر روی جرز‌های دو طرف و اتاق مستطیل شکلی بر فراز آن مشاهده کنید.

دروازه قرآن را چه کسی ساخت؟

در زمان‌های قدیم حدوداً در دوران دیلمیان، عضدالدوله دیلمی تنگ الله اکبر یعنی شمالی‌ترین نقطه شیراز را برای انجام این کار مناسب دید. این قسمت از شهر زیبای شیراز می‌تواند نشانگر نمای کلی این شهر باشد. در واقع علت انتخاب این محل و احداث دروازه قرآن شیراز نیز همین است. پس از آنکه دستور احداث این بنای تاریخی صادر شد، بر اساس اعتقادات موجود در آن زمان در قسمت بالایی دروازه قرآنی عظیم و مشهور به نام هفده من را در آن مکان قرار دادند تا تمامی مسافران پس از عبور از آن قسمت، در صحت و سلامت کامل راهی شوند.

دروازه قرآن در دوران زندیه

دروازه قرآن در دوران زندیه

این بنا قدمتی بسیار زیاد دارد و حدوداً تا زمان زندیه نیز دوام و ماندگاری خود را حفظ کرده بود. با توجه به دستور صادر شده از جانب کریم خان، این بنا تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته و در بخش بالایی آن قرآنی نفیس و مشهور به نام قرآن هفده من قرار گرفت.

دروازه قرآن در دوران قاجار

با توجه به اینکه شهر شیراز در منطقه زلزله خیزی قرار دارد، در آن زمان دروازه قرآن شیراز نیز تحت تأثیر زلزله‌ قرار گرفت و به مرور بخش‌هایی از آن تخریب گشت. در روز‌های اولیه ساخت این بنا به دلیل عدم اشراف افراد به امکانات، تجهیزات و بخش‌های مجاور این بنا بسیار کم بود. پس از گذشت چندین ماه محمد زکی‌خان نوری دستور مرمت این بنا را صادر کرده و علاوه بر بازسازی آن، دو اتاقک به عنوان نگهبانی یا پاسگاه در مجاور این بنا قرار داد. همچنین در نزدیکی این بخش نیز آب انباری افزوده شد که از طریق رودخانه مشهور شیراز یعنی رکن آباد پر می‌شد.

تخریب و بازسازی دروازه قرآن شیراز

با گذشت زمان و افزایش میزان رفت و آمد از زیر این بنا، توانایی حمل و نقل برای ماشین‌های سنگین بسیار سخت و خطرناک می‌شد. پس از وقوع این اتفاقات و سایر حواشی‌ها، این بنا در طرح توسعه مسیر شمالی این شهر قرار گرفته و به دستور شهرداری آن زمان با زحمت‌های بسیار زیاد تخریب شد. از آنجا که مردمان بومی اعتقاد بسیار زیادی به حضور و انرژی این بنا داشتند، سرانجام در سال ۱۳۲۷ خورشیدی یکی از افراد بازرگان و نیکوکار این منطقه به نام حسن ایگار مجدد این بنا را احداث کرد. تنها تفاوت میان آن‌ها در میزان بزرگی و کوچکی و معماری آن‌ها بوده است.

وضعیت این روزهای دروازه قرآن

وضعیت این روزهای دروازه قرآن

علی رغم تخریب‌های متعدد این بنا، حسین ایگار مجدد دست به ساخت آن زد؛ چراکه تمامی مردمان بومی و افراد حاضر در اقصی نقاط کشور، این بنا را به نوعی نماد شیراز دانسته و برای آن احترام فراوانی قائل بودند. پس از ساخت دروازه قرآن شیراز، کتاب قرآن مشهور هفده من آن به موزه پارس شیراز انتقال داده شد تا سایر افراد بتوانند به راحتی آن را ملاحظه نمایند.

قرآن موجود در دروازه قرآن شیراز

معماری دروازه قرآن شیراز

افراد بسیاری این مکان تاریخی و گردشگری را تنها برای بازدید از معماری آن دوست دارند. اگر کمی اهل مرور و گشت‌و‌گذار در تاریخ کشور ایران باشید، خواهید دید بنا‌های متعددی تحت شاهکار‌های معماری اسلامی وجود دارند که دروازه قرآن شیراز یکی از آنهاست. سبک معماری به کار رفته در این بنا تاریخی - اسلامی بوده که از زمان قدیم تاکنون چشمان متعددی را به سمت خود خیره کرده است. مصالح اولیه خلق این آثار تاریخی تنها سنگ و سیمان بوده که به صورت سنتی مورد کاربرد قرار می‌گرفتند، اما علی رغم استفاده از تجهیزات اینچنینی معماری این بنا در بخش ورودی شهر همیشه زبانزد خاص و عام بوده است.

اگر از نمای رو به رو دروازه قرآن شیراز را مشاهده کرده باشید، خواهید دید این بنا دارای سه دهنه است که دهنه بزرگتر در بخش میانی و دو دهنه کوچک‌تر در اطراف آن قرار دارد. بر اساس نوشته‌های قدیمی و به جا مانده از معمار این بنا می‌توان گفت برای ورود به اتاق بالا راه پله‌ای تعبیه شده که در طول مسیر می‌تواند کاشی کاری‌های زیبا و منحصربه‌فردی را به بیننده نمایش دهد.

آدرس و نحوه دسترسی به دروازه قرآن شیراز

اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که مکان‌های تاریخی و مراجعه به آن‌ها از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند، توصیه می‌کنیم به عنوان یکی از مقاصد مسافرتی خود شهر زیبا و خوش آب و هوای شیراز را انتخاب کنید تا بتوانید از دروازه قرآن نیز دیدن نمایید. این بنا به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوب خود توانسته راه رفت و آمد را برای تمامی مسافران و افراد بومی هموار سازد. شما می‌توانید این بنای تاریخی را در بخش شمال شرقی شهر شیراز در میان تنگه الله اکبر و کوه باباکوهی مشاهده کنید.

  • آدرس: شیراز، خیابان شیراز، ورودی اصلی شهر شیراز

فاصله و نحوه دسترسی از دروازه قرآن تا بازار وکیل

دروازه قرآن شیراز تا مکان‌های دیدنی فاصله بسیار کمی داشته و شما می‌توانید خود را سریعاً به آنجا برسانید. برای مثال یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران بازار وکیل است. شما می‌توانید مسافتی حدوداً ۴ کیلومتری را با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی یا خودروی شخصی خود در مدت زمان تقریباً ۵ دقیقه طی کنید.

فاصله و نحوه دسترسی از دروازه قرآن تا مرودشت

فاصله و نحوه دسترسی از دروازه قرآن تا مرودشت

مرودشت یکی از شهر‌های استان فارس بوده که شما می‌توانید با حضور در آنجا، از مکان‌هایی چون کاخ آپادانا، کاخ تچر و دروازه ملل دیدن کنید. دسترسی به این شهر از دروازه قرآن شیراز نسبتاً آسان بوده و شما می‌توانید مسافتی حدوداً ۴۴ کیلومتری را در مدت زمان ۳۰ دقیقه طی کنید.

فاصله و نحوه دسترسی از دروازه قرآن تا حافظیه

همان طور که می‌دانید حافظیه یکی از مکان‌های پر مخاطب و منحصربه‌فرد شیراز است که تمامی افراد به بازدید از آن تمایل دارند. اگر شما نیز می‌خواهید در وهله اول به بازدید از دروازه قرآن شیراز بپردازید، این امکان برای شما وجود دارد که پس از طی نمودن ۵ کیلومتر مطابق نقشه‌های درون شهری، خود را سریعاً به حافظیه برسانید.

فاصله دروازه قرآن تا تخت جمشید

تخت جمشید نیز که یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی مرودشت محسوب می‌شود، فاصله آنچنانی با شیراز نداشته و شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی یا عمومی خود را در مدت حدوداً ۴۰ دقیقه به این جاذبه گردشگری برسانید.

دروازه قرآن شیراز

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

به طور قطع می‌توان گفت تمامی افراد پیش از سفر به یک شهر و بازدید از مکان‌های دیدنی آن، به دنبال انتخاب بهترین زمان حضور در آن محل هستند. در واقع توجه به نکات این چنینی علاوه بر کسب لذت بیشتر در طول سفر، موجب می‌شود شما بتوانید با آرامش و دقت کافی به بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و هنری مدنظر بپردازید. جالب است بدانید معماری این بنا آن قدر خیره‌کننده و جذاب است که شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز به آنجا مراجعه کنید؛ اما در صورتی که تمایل به بازدید از جزئیات این بنا دارید، می‌بایست در طول روز از دروازه قرآن شیراز بازدید نمایید.

در واقع در این زمان امکان ثبت عکس از این محل بسیار ساده بوده و می‌توانید حین عکسبرداری تمام جزئیات را نیز در نظر داشته باشید. توصیه می‌کنیم با انتخاب فصلی مناسب برای سفر به شیراز، بر جذابیت و کیفیت سفر خود بیفزایید؛ چراکه بر اساس گزارشات هواشناسی و نظرسنجی به عمل آمده از مسافران بهترین زمان سفر به شیراز فصل بهار یعنی ماه‌های فروردین تا خرداد است. با آغاز فصل بهار دیگر خبری از باران، برف یا تگرگ نبوده و شما می‌توانید در هر ساعت خود را به دروازه قرآن شیراز رسانده و از منظره اطراف خود لذت ببرید.

سخن پایانی

از آنجا که امروزه یکی از تفریحات افراد سفر به اقصی نقاط کشور است، می‌توان اطمینان داشت که افراد به نیمه جنوبی کشور نیز سفر می‌کنند و بی شک تور شیراز یکی از بهترین انتخاب ها است این تور به علت دارا بودن مزایایی چون آب و هوای مناسب، مکان‌های گردشگری متعدد، تاریخچه غنی، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی توانسته به یکی از مقاصد همیشگی افراد تبدیل شود. در واقع این شهر پر آوازه زیبایی‌های بی‌شماری از جمله دروازه قرآن شیراز را در خود جای داده است که شما می‌توانید با کمی پرس‌وجو خود را به این منطقه رسانده و از تاریخچه این مکان قدیمی آگاه شوید. دسترسی دروازه قرآن به سایر نقاط گردشگری جذاب این شهر بسیار آسان است. پیشنهاد می‌شود در فصل‌های بهار و پاییز به بازدید از آن بپردازید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. پیمان پیمان 1402/02/21
    1 نفر پسندیدند
    چرا به قران دروازه شیراز قران ۱۷ من میگن؟
  2. پیمان لحظه آخر 1402/02/21
    1 نفر پسندیدند
    همانطور که در متن گفته شد افراد بومی و قدیمی اعتقاد داشتند که وزن این قرآن ۱۷ من بوده. اما برخی دیگر صرفا این موضوع رو معجزه می‌دانستند.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر