قصر شیروان شاه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1215
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور آذربایجان در طول تاریخچه خود، حاکمان و امپراتوری های بسیاری را به خود دیده است. باکو یکی از شهرهای کشور آذربایجان و همچنین پایتخت این کشور می باشد. اگر شما به دنبال اطلاعات مربوط به گشت و گذار در این شهر هستید، یکی از جاذبه هایی که توجهتان را به خود جلب می کند، کاخ شیروان شاه است که به عنوان یکی از مروارید های معماری کشور آذربایجان شناخته می شود.


آشنایی با کاخ شیروان شاه باکو

در قرن پانزدهم میلادی پس از زلزله ویرانگری که شهر شماخی را به خرابی کشید، پادشاه دوره ابراهیم یکم پایتخت خود را از این شهر به باکو انتقال داد و برای خود کاخی بسیار زیبا ساخت. پس از اینکه شاه تهماسب یکم از سلسله صفوی در سال ۱۵۰۱ باکو را فتح کرد، این کاخ نیز به ویرانه تبدیل شد. پس از پیروزی صفویان بر باکو دستور خروج آنها از قصر صادر شد و به دنبال آن این قصر در طول قرن ها خالی ماند و ساختمان آن روبه افول رفت. اما بعدها با بازسازی و مرمت به عنوان موزه مرکزی در لیست یونسکو قرار گرفت. این کاخ به همراه قلعه دختر هر دو در لیست میراث جهانی یونسکو به عنوان آثار تاریخی شهر باکو قرار دارند.
معمولاً تاریخچه دقیق کسرها و سازه های کهن و قدیمی از کتیبه هایی که در این سازه ها وجود دارد تعیین می شود، به دلیل اینکه هیچ کتیبه‌ای از زمان ساخت اولیه کاخ شیروان شاه در ساختمان قصر باقی نمانده، تاریخچه این کاخ شفاف نمی‌باشد. کاخ شیروان شاه به بزرگترین بنای تاریخی که در قرون وسطی برای حاکمان شمال شرق ساخته شده بود، معروف است. این کاخ به علت معماری غنی و بسیار زیبا به عنوان یکی از قدیمی ترین نمادهای تاریخی شهر باکو شناخته می شود.

 

کاخ شیروان شاه باکو

 

معماری کاخ شیروان شاه باکو

ساختمان کاخ در دو طبقه بنا شده که شامل ساختمان اصلی، دو مسجد دارای مناره، مخزن آبی بزرگ، بقایایی از یک حمام، دروازه مراد که به دروازه شرقی نیز معروف است و همچنین مقبره سید یحیی باکویی در این کاخ قرار دارد. در داخل قصر، 52 اتاق وجود دارد که با گذشت زمان و ویرانه های بوجود آمده بسیاری از آنها نابود شده است. طبقه اول مختص خدمتکاران و طبقه دوم مربوط به شاه و خانواده آن بود.
معماری کاخ شیروان شاه باکو با تاکید بر هنر تمدن اسلامي قرون وسطایی به انجام رسیده است، که طبقات ساختمان کاخ با سه راه پله پیچ در پیچ به هم متصل هستند. دیوار های این کاخ طوری ساخته شده، که به عنوان سدی برای دفاع از حمله جنگجویان که به این کاخ حمله ور می شدند، استفاده شود.

 

بخش های مختلف کاخ شیروان شاه باکو

بخش های مختلف کاخ به شرح زیر می باشد و در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد:

ساختمان اصلی کاخ

همانطور که گفتیم، این سازه دو طبقه که آغاز ساخت آن در سال 1411 بود، دارای 52 اتاق است که 27 اتاق آن در طبقه اول برای خدمتکاران و 25 اتاق در طبقه دوم مختص به شاه و خانواده آن است.

 دیوان خانه

این بخش در حیاط شمالی قصر قرار دارد، که می توان اینگونه بیان کرد، یک غرفه سنگی کوچک می باشد و از سه طرف با گذرگاه های طاقدار احاطه شده است.

مسجد کیقباد

این مسجد به مسجد قدیم نیز معروف می باشد که در اواخر قرن چهاردهم بعد از تخریب ساختمان کاخ ساخته شد. در سال 1918 مسجد قدیمی به آتش کشیده شد و امروز از آن مسجد تنها دو ستون، بخشی از دیوار و همچنین بام آن باقی مانده است.

 

با بخش های مختلف قصر شیروان شاه آشنا شوید

 

 آرامگاه سید یحیی باکویی

آرامگاه هشت ضلعی این فرد در نیمه دوم قرن پانزدهم ساخته شده، که آن را در حیاط جنوبی و در کنار کاخ پیدا خواهید کرد.

حمام

در حیاط پایینی باقی مانده هایی از یک حمام قدیمی وجود دارد، که تاریخ ساخت آن مشخص نیست. در طی انفجار هایی که در زمان گذشته رخ داده بود بازسازی های معدودی در آن صورت گرفته است.

 دروازه مراد

این دروازه به ورودی شرقی نیز معروف است. دروازه مراد در سال 994 هجری قمری توسط امیر شاه، معماری مشهور که از مردم حومه تبریز بود، ساخته شد. قسمت بالایی آن با کتیبه ای به زبان عربی مزین شده است که شکل و ظاهر آن تا حدودی در مقایسه با دیوان خانه ساده تر می باشد. این مدخل بر خلاف سایر ورودی ها همانند دروازه ها گسترده است.

مخزن آب یا اودان

 در فاصله نزدیک به حمام مخزن آبی قرار دارد، که آب حمام قصر را تامین می کرد و آب از طریق لوله هایی که در زیر ساختمان تعبیه شده وارد مخزن می شوند.


هزینه بازدید از کاخ شیروان شاه باکو

هزینه بازدید از این کاخ زیبا 5 دلار می باشد، که بازدید از آن در تمامی روزهای هفته از ساعت 10 صبح تا 6 عصر امکان پذیر است و شما برای بازدید از کاخ به دو ساعت زمان نیاز دارید.

 

آدرس کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه در قدیمی ترین بخش باکو معروف به قلعه و روی بلندترین تپه آن قرار دارد، که در مساحت کوچکی به اندازه یک هکتار وجود دارد.
از آنجایی که کاخ درون شهر باکو می باشد، گردشگران می توانند برای بازدید از آن از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی همانند تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنند.
آدرس کاخ شیروان شاه باکو به شرح زیر است:
moskovskaya Side-street, 76, Baku, Azerbaijan.


تصاویری از کاخ شیروان شاه باکو

 

عکس کاخ شیروان شاه

 

عکس های کاخ شیروان شاه در باکو

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 104 کاربر