میدان جمهوری ایروان ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 3179
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

میدان جمهوری (Republic Square) یکی از مهم‌ترین مکان ها در پایتخت ارمنستان، یعنی شهر ایروان است. این میدان به‌عنوان قلب شهر و نقطه‌ی اتصال جاده‌ها و خیابان‌های اصلی شهر، محسوب می شود و در اکثر اوقات شلوغ و پرتردد است. میدان جمهوری ارمنستان در سال ۱۹۲۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان شهر افتتاح شد و از آن زمان به‌عنوان نمادی از استقلال و هویت ملی ارمنستان شناخته می‌شود. در حالی‌که همه این میدان را با نام میدان جمهوری می‌شناسند، اما در گذشته با نام‌های مختلفی همچون میدان‌ آلکساندرپول (Alexanderplatz) و لنین (Lenin Square) نیز شناخته می‌شد. یکی از مکانهای مهم در میدان جمهوری ارمنستان، ساختمان ارزشمندی به‌نام کاخ دولت (Government House) است. این ساختمان از طراحی منحصر به‌فردی برخوردار است و نماد تاریخ و فرهنگ ارمنستان است. در کنار کاخ دولت، تالار اجتماعات نیز قرار گرفته‌است که مراسم‌ها و رویدادهای مختلفی در آن برگزار می‌شود. در نقاط مختلف این میدان، آثار هنری و مجسمه‌های مهم و تاریخی از جمله مجسمه‌ی  Sasuntsi Davit قرار دارد. در ادامه با بخش های مختلف این میدان زیبا آشنا خواهیم شد.

میدان جمهوری ارمنستان

میدان جمهوری ارمنستان یا هراپارک ایروان کجاست؟

از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که در شهر ایروان ارمنستان قرار دارد، میدان جمهوری ارمنستان است. در این میدان جاذبه‌های متعددی قرار دارد که با معماری جالب و بیضی شکل خود، توجه همه را به سوی خودش جلب کرده است. معماری این میدان به دست فردی ارمنی به نام Alexander Tamanyan  در سال ۱۹۲۴ انجام شده است. در گذشته‌های دور اسم این میدان لنین بوده است. در زبان ارمنی به آن میدان جمهوری (هنراپتوتیان هراتپارک) می‌گویند که به همین دلیل با کلمه اختصاری هراپارک نامیده می‌شود. میدان جمهوری ارمنستان، میدان اصلی شهر ایروان بوده که این میدان دو بخش دارد. یک بخش آن ذوزنقه‌ای شکل و دارای فواره‌‌ای موزیکال بوده و بخش دیگر دارای یک فلکه است. این میدان را پنج تا از ساختمان‌های مهم شهر در برگرفته که سبک آن‌ها نئوکلاسیک است و نقش و طرح‌های ارمنی بر‌روی این ساختمان‌ها نقش بسته‌اند. این میدان زیبا، جزو جاهای دیدنی ایروان محسوب می شود.

میدان جمهوری ایروان

هتل های میدان جمهوری ارمنستان

  • هتل هالیدی این ایروان - ریپابلیک اسکوئر، ای اچ جی
  • بوتیک هتل کالیفرنیا
  • هتل توفنکیان هیستوریک ایروان
  • هتل ارمنیا ماریوت ایروان

تاریخچه میدان جمهوری ایروان

ارمنستان سال‌های متوالی در تصرف شوروی بوده و دوران جماهیر شوروی را می‌توان دوره بازسازی برای کشور ارمنستان دانست. میدان جمهوری ایروان در سال ۱۹۲۶ مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال ۱۹۵۲ این روند ادامه داشت. اولین نقشه مرتبط با این میدان در سال ۱۹۲۴ کشیده شد که توجه همه را به خود جلب کرد. شاید در بعضی از قسمت‌های نقشه الکساندر تامانیان غیرقابل اجرا بود اما آن‌ها توانستند به خوبی میدان جمهوری را بسازند. در پی این موضوع تمام رستوران‌ها و تکیه خانه‌ها، حمام‌های داخل میدان از بین رفت و ساختمان‌های دیگر ساخته شد.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

معماری میدان جمهوری ارمنستان

در ساخت این میدان از معماران برجسته و مطرح در جهان استفاده شده است. نام این میدان در زمان قدیم (لنین) بوده، زیرا در گذشته مجسمه فردی انقلابی مارکسیستی به‌ نام لنین در آنجا قرار داشت. این مجسمه توسط استاد معروف شوروی به ‌نام Markurov Sergei  ساخته شد و در قسمت غربی این میدان بیضی شکل قرار گرفت. این مجسمه از بهترین آثار قرار گرفته در میدان لنین بوده که پس از انقلاب، آن را از میدان جمهوری برداشته و به موزه تاریخ ملی بردند و در آن‌جا نگهداری می‌کنند.

میدان جمهوری ایروان

ساختمان ‌هایی که در اطراف میدان اصلی ارمنستان قرار دارند

از دلایل مهمی که این میدان میان توریست‌ها و مردم محلی مورد استقبال و محبوبیت قرار گرفته وجود ساختمان‌ها و بناهایی است که در این میدان قرار دارند. این ساختمان‌ها از سه طرف میدان قرار گرفته و به زیبایی هر چه تمام این میدان می‌افزاید. از ساختمان‌های که در این میدان قرار دارند عبارتند از:

  • خانه دولت
  • وزارت دارایی 
  • وزارت امور خارجه (در قسمت شمال غربی)
  • وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان (در قسمت جنوبی)
  • نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ
  • فواره موزیکال میدان 
  • هتل ماریوت ارمنستان (در قسمت جنوب غربی)

یکی از جاذبه‌ای که همه را خیره خودش می‌کند ساعت بزرگی به قطر چهار متر بوده که آویزان به ساختمان دولت است. این ساعت ساخت کشور روسیه است که در سال ۱۹۴۱ به ایروان انتقال داده شد. در هنگام بازدید از این بناها می‌توانید با عکس گرفتن خاطره یک سفر به ‌یاد ماندنی را ثبت کنید.

 فواره‌ های زیبای میدان جمهوری ارمنستان

فواره‌های موزیکالی که در میدان قرار گرفته باعث عوض شدن جو کل شهر شده است و شور و نشاط، حس زندگی را در میدان جمهوری ایروان به ‌وجود آورده‌اند. فواره‌های موزیکال در این میدان توسط دانشمند Abramyan  Abram طراحی و ساخته شد. این فواره‌ها هنگام عصر شروع می‌کنند و با تغییر موزیک رنگ‌ فواره‌ها عوض می‌شود. همچنین تغییر جهت دادن آب هنگام پخش موزیک بسیار جالب است. این فواره نمای زیبایی در مقابل گالری هنری و موزه تاریخ ایجاد می‌کند. این نمایش اصولا از ساعت 9 تا 11 شب اجرا می‌شود و صحنه زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

میدان جمهوری ایروان

بهترین زمان رفتن به میدان جمهوری ارمنستان

یکی از بهترین فصل ها برای سفر به ایروان و دیدن میدان جمهوری ارمنستان، فصل تابستان است. زیرا در فصل تابستان جاذبه‌های این محیط دیدنی‌تر خواهد بود. مخصوصا فواره موزیکال که در این میدان است، در فصل تابستان جذابیت بیشتری دارد. این میدان در ابتدای بهار و اواخر پاییز هنگام عصر شلوغ می‌شود؛ زیرا فواره‌ها در این زمان شروع به کار می‌کنند. 

آب و هوای ارمنستان - ارمنستان در فصل‌های مختلف چگونه است؟

رستوران ‌های اطراف میدان جمهوری ارمنستان

در نزدیکی و اطراف میدان جمهوری (هراپارک) رستوران‌ها و کافه‌های متعددی قرار دارد که شما هنگام تفریح و گشت‌وگذار در این میدان می‌توانید برای استراحت و صرف غذای خوش طعم از آنها استفاده کنید. در این رستوران‌ها و کافه‌ها انواع غذا‌ها سرو می‌شود. شما می‌توانید از این غذاهای باکیفیت صرف کنید و لذت ببرید. در ادامه به رستوران‌هایی که اطراف این میدان قرار دارد اشاره شده است.

  • Diamond: از قدیمی‌ترین رستوران‌های واقع در ایروان است. در این رستوران انواع دلمه‌ها سرو می‌شود. طعم دلمه‌های این رستوران را در جای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. حتی ادویه‌هایی که در این رستوران استفاده می‌شود در رستوران دیگری نیست.
  • Square one: یک غذای ترکی، که به لبنان و مکزیک هم نسبت می‌دهند، از ترکیب انواع گوشت، مرغ، دل و جگر کباب شده در میان نان لواش استفاده می‌شود. این غذا مانند کباب ترکی بوده و مختص به این رستوران است. غذای این رستوران پر ادویه بوده و تعداد کمی این موضوع را می‌پسندند.

رستوران ‌های اطراف میدان جمهوری ارمنستان

  • Jazzve: فرهنگ مردم ارمنستان شباهت زیادی با فرهنگ مردم ایران دارد. به همین دلیل این رستوران میان مردم بسیار پرطرفدار است. قیمت این رستوران در ایروان مقرون به‌صرفه بوده و فضای خودمانی‌یی را شاهد خواهید بود.
  • Marvo Polo: اصولا بیشتر افراد مارکوپولو را می‌شناسند. از معروف‌‌ترین رستوران‌هایی که در ایروان قرار دارد می‌توان به رستوران مارکوپولو اشاره داشت. امتیاز زیادی که برای این رستوران در نظر گرفته می‌شود برای تنوع غذایی بالا مانند غذاهای ارمنی، اروپایی، استیک و پیتزا و دکوراسیون آن است.
  • Ararat: اولین رستوران سنتی که شهرت جهانی در ایروان دارد رستوران آرارات نام دارد. ایرانیان مقیم ارمنستان و ایروان، آرارات را پاتوق خود می‌دانند، زیرا بیشتر مواقع در آن‌جا جمع می‌شوند.

کلام آخر 

هنگام سفر در تابستان به این این میدان، نمای دیگری را تماشا می‌کنید. زیرا وجود فواره‌ها، مراسم‌های جمعی مانند اعیاد و جشن‌ها و رژه نظامی که هر ساله در سالروز استقلال ارمنستان برگزار می‌شود، در میدان جمهوری ارمنستان است و در این میان شما می‌توانید آتش بازی زیبایی که انجام می‌شود را ببینید.

نظرات کاربران

  1. kiana kiana 1402/05/09
    1 نفر پسندیدند
    خیلی فضای رستورانای اطراف میدان جمهوری ارمنستان متفاوته. خیلی نوستالژیکن آدم یاد قدیم میفته

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر