کاخ توپکاپی

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7134
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از شهر‌هایی که بنا‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده و دارای موزه‌های بسیار زیادی است استانبول نام دارد. کاخ و موزه توپکاپی نیز یکی از همین جا‌های دیدنی استانبول بوده که بسیار بزرگ و قدیمی است. داستان‌های بسیار زیادی در رابطه با این موزه وجود دارد چراکه بسیاری از افراد از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم در این موزه زندگی می‌کردند. کاخ توپکاپی محل حکومت عثمانی‌ها در ترکیه نیز بوده است. این محل یکی از آثار ملی ترکیه محسوب می‌شود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. درباره کاخ و موزه توپکاپی استانبول
  2. تاریخچه کاخ و موزه توپکاپی
  3. کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟
  4. نامگذاری کاخ توپکاپی
  5. دیدنی‌های اطراف کاخ توپکاپی استانبول
  6. علت شهرت کاخ توپکاپی استانبول
  7. تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول
  8. بازسازی کاخ توپکاپی استانبول
  9. معماری کاخ توپکاپی
  10. بخش‌های مختلف کاخ توپکاپی استانبول
    1. حیاط اول
    2. حیاط دوم
    3. حیاط سوم
    4. حیاط چهارم
    5. حرم‌سرا
    6. دروازه پادشاهی
    7. مجموعه ظروف
    8. دروازه سعادت
    9. کتابخانه اندرون یا کتابخانه سلطان احمد سوم
    10. دروازه میانی
    11. راهرو طلایی
    12. موزه توپکاپی
    13. تالار‌های یادگاری مقدس
    14. گنجینه امپراتوری
    15. مسجد آقاس
  11. نام‌گذاری کاخ توپکاپی استانبول
  12. شرایط بازدید از کاخ توپکاپی استانبول
  13. هزینه بازدید از کاخ توپکاپی استانبول
  14. بهترین زمان بازدید از کاخ توپکاپی استانبول
  15. رستوران و غذاخوری ‌های نزدیک به کاخ و موزه توپکاپی
  16. فصل مناسب برای بازی در کاخ و موزه توپکاپی
  17. مسیر دسترسی به کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپاکی استانبول

درباره کاخ و موزه توپکاپی استانبول

موزه کاخ توپکاپی، بانام ترکی Topkapı Sarayı Müzesi، نام کاخی در استانبول است که مجموعه‌ای از زندگی امپراتوری را به نمایش می‌گذارد اما در کنار نمایش تاریخ عثمانی می‌توان مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی را در کتابخانه این عمارت مشاهده کرد. این کاخ تاریخی در سال‌های 1478 تا 1856. محلی مجلل و اشرافی برای زندگی پادشاهان بود اما با ساخت کاخ دلمه باغچه نقش این کاخ در زندگی امپراتوری‌ها کمرنگ شد تا جایی که در سال 1924 دقیقاً یک سال پس از تأسیس جمهوری ترکیه، این کاخ تبدیل به موزه شد. از این موزه دیدنی نه به خاطر معماری و اصالتش، بلکه به خاطر جای دادن تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی همواره موردتوجه عموم گردشگران و مردم بومی ترکیه است.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

تاریخچه کاخ و موزه توپکاپی

سال ساخت کاخ و موزه توپکاپی بین سال‌های ۱۴۶۰ تا ۱۴۷۸ تخمین‌زده می‌شود. در واقع دستور ساخت این کاخ توسط سلطان محمد دوم صادر گشت و بر اساس دستور وی این کاخ در قسمتی از یک شبه جزیره بنا شد. از نظر موقعیت جغرافیایی این کاخ در قسمت شمالی قرار دارد و از قسمت جنوبی به دریای مرمر متصل می‌شود. شایان ذکر است تنگه بسفر که یکی از مهم‌ترین مکان‌های کشور ترکیه به شمار می‌آید، در سمت شمال شرقی قرار دارد. همچنین کاخ توپکاپی در قرن‌های پانزدهم تا نوزدهم یک مرکز سیاسی جهت امپراتوری عثمانی بود. علاوه بر این در آن زمان به عنوان نماد اقتدار و حکومت این سلسله به شمار می‌آمد.

تاریخچه

کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟

مجموعه موزه کاخ توپکاپی که یکی گزینه‌های تور استانبول است در منطقه سارایبورنو (نقطه سراگلیو) واقع شده است؛ این عمارت مشرف بر دریای مرمره، تنگه بسفر و شبه جزیره تاریخی (منطقه فاتح) استانبول می باشد. این کاخ که تا قبل از قرن 19 به‌عنوان یکی از بی‌نظیر ترین کاخ‌های عثمانی شناخته می‌شد که هم‌اکنون پس از بازسازی‌های مداوم به‌عنوان یکی از نقاط دیدنی جذاب برای گردشگران در ناحیه تنگه بسفر است.

نامگذاری کاخ توپکاپی

با توجه به اینکه نامگذاری این کاخ توسط سلطان مهمد آغاز شد و پس از فتح قسطنطنیه یا استانبول فعلی تأسیس گشت، زمانی که کاخ سلطان مهمد پس از جنگ نابود شد گزینه‌ مناسبی برای کاخ پادشاهی خود ندید. سر انجام در سال ۱۴۶۰ دستور ساخت یک کاخ را داد پس از آن در سال ۱۴۷۸ روند ساخت این کاخ به پایان رسید و سپس نام آن را به کاخ توپکاپی که به معنای دروازه توپ است، تغییر دادند.

کاخ توپکاپی استانبول کجاست؟

دیدنی‌های اطراف کاخ توپکاپی استانبول

خوشبختانه وجود کاخ‌های استانبول و جاهای دیدنی این شهر سبب شده است که گردشگران برای سفر به این نقطه باید از یک برنامه‌ریزی جامع و کامل استفاده کنند تا در مدت‌زمان محدود سفر خود از بیشترین اماکن دیدنی بازدید کنند و لحظات زیبای خود ثبت کنند. اگر قصد بازدید از کاخ توپکاپی استانبول را دارید از دیدنی‌های نزدیک به آن که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم غافل نشوید.

  • مسجد ایاصوفیه: واقع در ۲۷۰ متری کاخ توپکاپی
  • آب‌انبار باسیلیکا واقع در ۴۵۰ متری کاخ توپکاپی
  • موزه باستان‌شناسی واقع در 500 متری عمارت توپکاپی
  • مسجد سلطان احمد واقع در 600 متری کاخ توپکاپی
  • پارک گولهانه واقع در 750 متری کاخ توپکاپی

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

علت شهرت کاخ توپکاپی استانبول

مهم‌ترین علت شهرت این کاخ ثبت شدن این بنای تاریخی در سازمان یونسکو در سال 1985 است اما در کنار این دلیل محکم شاید کنجکاوی و علاقه مردم به بازدید از زندگی پادشاهان و بزرگان استانبول و مهیا شدن بستر آسان گردشگران برای سفر به استانبول از جمله دلایل ثانویه و شهرت کنونی کاخ توپکاپی باشد.

کاخ توپکاپی

تاریخچه کاخ توپکاپی استانبول

ماجرا از جایی شروع شد که شش سال پس از فتح قسطنطنیه سلطان محمد فاتح پادشاه وقت، تصمیم به ساخت یک عمارت با بهترین معماری گرفت او کاخ توپکاپی کنونی را به کمک بهترین معماران زمان بنا کرد و این عمارت دیدنی تا قبل از قرن 19 محل زندگی پادشاهان عثمانی بود اما چندی بعد از نقل‌مکان پادشاهان به نقاط مختلف این کاخ بانام توپکاپی و بامعنای دروازه توپ در میان مردم شهرت گرفت. هم‌زمان با تصمیم عبدالمجید اول و ساخت کاخ دولما باغچه کاخ توپکاپی بافت اشرافی خود را از دست داد و با تغییر کاربری تبدیل به محیط‌هایی نظیر کتابخانه، خزانه‌داری امپراتوری و ضرابخانه شد. پس از غروب خورشید حکومت عثمانی به‌فرمان دولت در مورخه 3 آوریل 1924 توپکاپی به موزه تبدیل شد و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اکنون مدیریت موزه کاخ توپکاپی را بر عهده دارد. هم‌اکنون در این کاخ زیبا می‌توان یک معماری اصیل و دکوراسیون متفاوتی را مشاهده کرد که در ادامه در مورد آن بیشتر خواهیم گفت.

بازسازی کاخ توپکاپی استانبول

این کاخ درگذر زمان و پس زلزله ترکیه چندین بار و به‌طور کامل بازسازی شد. آخرین بازسازی کاخ توپکاپی استانبول در پایان سال 2020 بود که پس از شش سال تعمیر و ایجاد تغییرات در اتاق سلطان ولیده و تغییراتی در دکوراسیون داخلی عمارت درب این کاخ به روی گردشگران گشوده شد.

معماری کاخ توپکاپی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این کاخ داشتن یک معماری باشکوه و بی‌نظیر است. در واقع معماری آن باعث شده تا بازدید‌کننده‌های بسیاری جذب آن شوند. در طرح اولیه این کاخ چهار حیاط با دیواره‌های بلند مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است عمارت اولیه و همچنین دروازه اصلی کاخ توپکاپی در سال ۱۴۷۱ احداث گشت و در مرور زمان و بر اثر گذشت زمان و عواملی مانند آتش سوزی و زلزله بخش قابل توجهی از این کاخ دچار تغییراتی شد و بخش‌هایی از آن نیز تخریب و بخش‌های دیگر به آن اضافه شدند. بیشترین مصالحی که برای ساخت این کاخ مورد استفاده قرار گرفته است، شامل سنگ و چوب می‌شود. این کاخ با تأثیر بسیار زیادی از کاخ ادیرنه تأسیس شده است.

معماری کاخ توپکاپی استانبول

بخش‌های مختلف کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی نیز مانند دیگر کاخ‌های استانبول و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استانبول دارای بخش‌های مختلف است طبق آخرین تحقیقات عمارت توپکاپی دارای 15 بخش مختلف می‌باشد که ازجمله مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به حیاط اول، دوم، سوم و چهارم، دروازه میانی، آشپزخانه‌ها، تالار دیوان، برج عدالت، اسلحه‌خانه، دروازه فلیسیته، اتاق تخت، خزانه، مجموعه نقاشی مینیاتور، برج ساعت، غرفه جبه مبارکه، غرفه مکیدیه، غرفه افطاریه و بغداد، حرمسرا و غیره را اشاره کرد. جالب است بدانیم که در بخشی از حیاط اول این عمارت طاقچه‌های سنگی وجود دارد که درگذشته محل قرارگیری سرهای بریده مجرمان بود؛ این بخش تنها قسمتی از عمارت است که دروازه آن به روی عموم افراد باز بود. در ادامه بیشتر در مورد بخش‌های مختلف این کاخ سخن خواهیم گفت.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

حیاط اول

حیاط اول که بزرگ‌ترین حیاط کاخ شناخته می‌شود و به‌عنوان محیط بیرونی کاخ محسوب می‌شود و در این بخش می‌توان محیطی امنیتی با دیوارهای بلند را مشاهده کرد. حیاط اول محل قرارگیری ضرابخانه امپراتوری سابق، انبار، اسلحه‌خانه، کلیسای Hagia Irene و غیره است. در میان دو حیاط اول و دوم دروازه تاجدار با دو برج هشت‌ضلعی و نوک‌تیز وجود که به دروازه سلام مشهور است و امنیت بیش‌ازحد در این منطقه به‌وضوح قابل‌مشاهده است. نقل است که تنها شاه اجازه عبور با اسب از این نقطه را داشت و تمام افراد در این ناحیه باید به‌صورت پیاده و پس از تفتیش وارد حیاط دوم می‌شدند. در سمت راست حیاط اول بخشی تحت عنوان چشمه جلاد وجود دارد که درواقع جایی است که درگذشته‌های دور جلاد پس از بریدن سر، دست و شمشیر خود را می‌شست، هرچند که هنوز هم در مورد این موضوع اختلاف‌نظر وجود دارد.

حیاط اول

حیاط دوم

ساخت حیاط دوم یا میدان دیوان در سال 1465 و به دستور سلطان محمد دوم بنا شد و در زمان سلیمان اول تکمیل شد. در این حیاط می‌توان بخش‌هایی مانند بیمارستان کاخ، نانوایی، محله جنیچی ها، اسطبل، حرم‌سرا و دیوان شاهنشاهی و آشپزخانه‌ها را مشاهده کرد. در زیر حیاط دوم آب‌انباری وجود دارد که درگذشته محل تجمع درباریان بود. هم‌چنین در این حیاط می‌توان آثار مختلفی از دوره بیزانس و روم باستان مشاهده کرد.

در بخشی دیگری از حیاط دوم یک مسجد کوچک باقیمانده از قرن هجدهم وجود دارد؛ هم‌چنین در انتهای این صحن می‌توان حمام بشیر آقا خواجه سیاه‌پوست سلطان محمود اول را در کنار خوابگاه‌های هالبردی‌ها را مشاهده کرد. شاید سؤال باشد که هالبردی ها چه اشخاصی بودند؟ در پاسخ باید بگوییم که هالبردی ها درواقع کولبرانی بودند که وظیفه حمل چوب را به اتاق‌های کاخ و خدمات‌رسانی به درباریان را داشتند، آن‌ها برای نشان دادن موقعیت بالاتر خود، چکمه‌های بلند می‌پوشیدند.

در گوشه دیگری از حیاط خوابگاه‌های نظامی در سال 1527 در زمان سلطنت سلطان مراد سوم توسط معماری معروف به نام داوود آقا بنا شد. خوابگاه‌ها در اطراف حیاط دوم با طرح سنتی یک‌خانه عثمانی با حمام و مسجد ساخته‌شده‌اند. در بیرون و داخل مجموعه، کتیبه‌های متبرک بسیاری در مورد وظایف مختلف و نگهداری محله‌ها دیده می‌شود. برخلاف بقیه قسمت‌های کاخ، اتاق‌های این بخش از چوب‌های رنگ‌آمیزی قرمز و سبز ساخته‌شده‌اند.

در آشپزخانه‌های کاخ واقع در حیاط دوم مجموعه‌ای از ظروف چینی وجود دارد. این آشپزخانه با الهام و الگوبرداری از کاخ ادیرنه با دودکش‌های بزرگ توسط معمار سنان طراحی شد. مجموعه آشپزخانه‌ها شامل چند بخش اعم از آشپزخانه نوشیدنی‌ها، آشپزخانه قنادی، آشپزخانه غذای اصلی، انبار غذایی و اتاق آشپزها بود که از بیرون شامل 10 ساختمان گنبدی شکل نمایان است. برآورد می‌شود که کلیه کارکنان این آشپزخانه شامل 800 نفر بودند که برای بیش از 4 هزار نفر غذا تهیه می‌کردند. در آشپزخانه‌ها نیز می‌توان بخش‌هایی نظیر خوابگاه، حمام و مسجد را مشاهده کرد که امروزه از آن عظمت تنها هدایا و حدود 10700 ظروف چینی باقیمانده است.

حیاط دوم

حیاط سوم

دروازه سعادت یا حیاط سوم مرز محیط اندرونی و بیرونی عمارت توپکاپی برشمرده می‌شود. در صحن سوم می‌توان ستون‌های باریک و مرمری را مشاهده کرد و دروازه‌های گنبدی شکل در آن قابل‌مشاهده است. بر اساس تاریخ هیچ‌کس جز سلطان اجازه ورود به حیاط سلطان نداشت؛ حتی وزیر اعظم وقت نیز باید با اجازه شخص سلطان در روزهای مشخص و با مجوز شاه وارد صحن سوم می‌شد.

این حیاط که مملو از عناصر تزئینی و نقاشی‌های مینیاتوری است درگذشته‌های دور از این حیاط برای انجام مراسم‌های خاص نظیر جشن در روزهای مذهبی، عید فطر، تشییع‌جنازه و غیره استفاده می‌شد. صحن سوم که لقب قلب کاخ را نیز دارد شامل بخش‌هایی مانند خواجه‌سرا، مدرسه بزرگ کاخ، کتابخانه، اتاق خوشنویسی و غیره می‌باشد. هم‌چنین در مقابل دروازه حیاط سوم سنگ کوچک و تورفته‌ای روی زمین قرار دارد که نشان‌دهنده مکان بیرق در جنگ‌ها و مراسمات خاص است.

آنچه از حیاط سوم برداشت می‌شود صمیمیت و آزادی بیشتر خانواده و اقوام پادشاه زمان است؛ در این حیاط می‌توان کاشی‌هایی به رنگ آبی فیروزه‌ای و طلایی را مشاهده کرد و در بیشتر اتاق‌های این صحن برعکس سایر حیاط‌ها از فرش‌های گران‌بها و لوستر های زیبا با بالش‌های نرم استفاده‌شده است.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

حیاط چهارم

حیاط چهارم که کاملاً مطابق با معماری قرن نوزدهم اروپا بناشده است شامل باغ ها غرفه‌های تفریحی به نام های بغداد، صوفی و روان است. در قسمتی از این صحن بخشی تحت عنوان باغ خصوصی شاه قرار دارد که در آن اشراف‌زادگان در میان گل‌های لاله به نوشیدن چای و قهوه می‌پرداختند. در بخش دیگری از این حیاط می‌توان یک رستوران را مشاهده کرد هم‌چنین در این حیاط باغ‌های مملو از گل لاله به همراه استخر تزئینی، سه آلاچیق، بهارخواب مرمر و غیره قابل‌مشاهده است. در بخشی از این حیاط اتاق کوچکی تحت عنوان اتاق ختنه وجود دارد که درگذشته دور در آن مراسم ختنه‌سوران را برگزار می‌کردند. به‌طورکلی حیاط چهارم که عضو جداناپذیر محل زندگی اشراف‌زادگان بود به‌عنوان مکانی برای تفریحات پادشاهان و شاهزادگان وقت به شمار می‌رفت هم‌چنین در این حیاط در ماه‌ها رمضان مراسم افطار نیز برگزار می‌شد.

داخل کاخ توپاکی

حرم‌سرا

حرم‌سرا ازجمله بخش‌هایی از کاخ توپکاپی استانبول است؛ که توسط معمار سنان بنا شد. در این بخش می‌توان تزئینات کلاسیک را مشاهده کرد. در معماری این بخش می‌توان سبک باروک اروپایی را با الهام از معماری ایتالیا مشاهده کرد. واضح است که حرم‌سرا مجموعه‌ای از اتاق‌های شخصی پادشاهان و خانواده او بود. در حرم‌سرای 400 اتاقی که تنها 100 اتاق از آن برای نزدیکان شاه وقت بود اشخاصی مانند خواجه‌های حرم‌سرا، خواجه سردار حرم‌سرا، بانوانی با عقد موقت شاه، ملکه مادر، همسران اصلی سلطان، شاهزادگان و افراد موردعلاقه او زندگی می‌کردند.

همان‌طور که از اسم حرم‌سرا مشخص است حرم در لغت به معنای "ممنوع" یا "خصوصی" است و سلاطین در این محیط می‌توانستند بخشی از روز را با اهل خانواده خود باشند. طبق قانون شاه وقت می‌توانست 4 همسر قانونی و 300 همسر موقت اختیار کند که نام اولین همسر او کادین لقب داده می‌شد. اگر یکی از همسران اصلی پادشاه پسر به دنیا می‌آورد به او لقب سلطان حسکی و اگر دختر به دنیا می‌آورد به او لقب سلطان کادین می‌دادند. در حرم‌سرا شاهزاده خانم‌ها در ابتدا با اسلام و زبان ترکی آشنا می‌شدند و پس‌ازآن می‌توانستند هنرهایی نظیر پیرایش، طراحی لباس، موسیقی، خواندن، نوشتن، گلدوزی و رقص را ادامه دهند. هم‌چنین پسران نیز پس از آشنایی با زبان ترکی و دین اسلام به هنرهایی نظیر خواندن، نوشتن، شمشیربازی، اسب‌سواری و غیره روی می‌آوردند.

در پایان این بخش باید گفت که ورودی اصلی حرم‌سرا در ضلع غربی صحن دوم بود اما راه‌های دیگری برای ورود به این صحن از طریق صحن سوم و چهارم وجود داشت که ممکن است امروزه دیگر وجود نداشته باشد هم‌چنین در سال 1587 دهلیزی تحت عنوان خزانه حرم‌سرا به همراه چشمه وضو به بخش حرم‌سرا اضافه شد که این دو بخش باعث تغییرات در معماری اصلی این بخش شد.

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

کاخ توپاکی

دروازه پادشاهی

این کاخ به دلیل داشتن دروازه‌های بسیار زیاد و متنوع شهرت دارد. در واقع عظمت کاخ توپکاپی به دلیل دروازه‌های مختلفی بوده که در آن قرار گرفته است. یکی از ورودی‌های کاخ توپکاپی دروازه پادشاهی بود که مکان ورود سلاطین عثمانی به قصر شناخته می‌شد. در این دروازه و در راستا و ادامه آن یک آبشار به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است این دروازه از طرف دیگر به ایاصوفیه متصل می‌شود.

مجموعه ظروف

مجموعه ظروف یکی دیگر از مجموعه‌های قدیمی و تاریخی کاخ توپکاپی است که در آن انواع ظروف سرامیکی چینی و ژاپنی که به امپراتوری عثمانی اهدا شده بود قابل مشاهده است. همچنین ظروف مسی آشپزخانه سلطنتی و ظروف شیشه‌ای و سرامیکی اروپایی نیز در مجموعه ظروف کاخ توپکاپی قرار دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های موزه توپکاپی گالری نقاشی‌های سلطان و منسوجات و پوشاک سلطنتی است. علاوه بر این فرش و قالیچه و بسیاری از تسهیلات نظامی نیز از بخش‌های مهم و دیدنی کاخ توپکاپی به شمار می‌آیند.

دروازه سعادت

یکی دیگر از ورودی‌های این کاخ به دروازه سعادت شهرت دارد. در واقع این دروازه محلی برای عبور و مرور از حیاط دوم و حیاط سوم بود. معماری بسیار زیبا و بی‌نظیر این دروازه به دلیل داشتن طاق‌های مرمرین شهرت زیادی پیدا کرده است. شایان ذکر است که از دروازه سعادت فقط افراد و چاکران دربار می‌توانستند استفاده کنند. حتی این افراد نیز باید از شخص پادشاه مجوز عبور را دریافت می‌کردند. ذکر این نکته ضروری است که در روز‌های خاص و در برخی از جشن‌های مختلف سریر پادشاهی را درست در مقابل این دروازه قرار می‌دادند. علاوه بر این بسیاری از جنازه‌های سلاطین عثمانی به منظور ادای احترام در مقابل دروازه سعادت قرار گرفت.

دروازه سعادت

کتابخانه اندرون یا کتابخانه سلطان احمد سوم

کتابخانه نئوکلاسیک اندرون که مرکز صحن سوم واقع‌شده است. در سال 1719 توسط معمار سلطنتی معمار بشیر آقا در سال برای استفاده مقامات خاندان سلطنتی ساخته شد. کتابخانه اندرونی نمونه‌ای از معماری عثمانی قرن هجدهم است که در آن می‌توان تالار مرکزی گنبد شکلی را مشاهده کرد. در بخش‌هایی از این کتابخانه نیز می‌توان آبخوری و رواق بزرگی را دید.

پنجره‌های بالای کتابخانه تماماً با کاشی‌های ازنیک تزئین شده‌اند و تمام طاق‌های این کتابخانه یادآور گل لاله نماد ترکیه است. در ابتدای ورود به کتابخانه محلی قرار دارد که به‌عنوان مکان مشخصی برای مطالعه خصوصی سلطان شناخته می‌شود.

این کتابخانه حاوی کتاب‌هایی درزمینهٔ الهیات، حقوق اسلامی و آثار علمی مشابه به زبان‌های ترکی عثمانی، عربی و فارسی بود. در این مجموعه کتابخانه بیش از 3500 نسخه خطی وجود دارد که در برخی از آن‌ها خاتم‌کاری با گل و عاج وجود دارد. کتابخانه اندرون مجموعه‌ای منحصربه‌فرد حاوی بیش از 20000 نسخه خطی - اسلامی و غیر اسلامی است. برخی از کتاب‌های این مجموعه با خط کوفی نوشته‌شده‌اند و قدمت برخی دیگر از آن‌ها قرن هشتم می‌رسد.

ازجمله گران‌بهاترین کتاب‌های موجود در این کتابخانه، می‌توان به کتاب‌های مربوط به دربار ایلخانیان، نوادگان مغول و سلسله‌های آن‌ها قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی در ایران و کتاب‌های نفیس دربار تیموریان در هرات امروزی افغانستان اشاره کرد. هم‌چنین در این کتابخانه نسخه‌های خطی فارسی متعلق به دوره صفوی - قرن 16 و 17 نیز وجود دارد که به‌عنوان یک اثر هنری واقعی شناخته می‌شود.

کتابخانه سلطان احمد سوم

دروازه میانی

دروازه میانی به نام باب السلام شهرت پیدا کرده است. در واقع این دروازه محلی برای عبور و مرور سلطان و ملکه مادر بود و هیچ کس غیر از این افراد حق عبور از آن را نداشت. لازم به ذکر است حتی وزیر اعظم نیز نمی‌تواند از دروازه میانی عبور کند. این دروازه در حیاط اول قرار دارد و دارای یک معماری بسیار زیبا است. قلعه‌های اروپایی با برج‌های نوک تیز و همچنین دیواره‌های بلند تاج دار بخشی از معماری‌های بسیار بی‌بدیل دروازه میانی است. توجه داشته باشید دروازه میانی از حیاط دوم به حیاط سوم ادامه دارد.

راهرو طلایی

راهرو طلایی یکی از بخش‌های خاص و منحصربه‌فرد کاخ توپکاپی است. این راه رو از اتاق مخصوص سلطان تا حرمسرا ادامه پیدا می‌کرد. در واقع این قسمت جزء قدیمی‌ترین بخش‌های کاخ توپکاپی بود. راهرو طلایی دارای تزیینات ساده و دیوار سفید بود و به دلیل اینکه سلطان از این راهرو عبور و مرور می‌کرد، به راهرو طلایی شهرت یافت.

موزه توپکاپی

یکی دیگر از بخش‌های مهم این کاخ موزه توپکاپی است که در آن‌ اشیا و آثار بسیار با ارزشمند نگهداری می‌شود. در واقع در موزه توپکاپی چندین مجموعه وجود دارد که تمامی مجموعه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

موزه توپکاپی

تالار‌های یادگاری مقدس

یکی از جذابیت‌ها و زیبایی‌های کاخ توپکاپی تالار یادگاری‌های مقدس است که به موزه اسلامی کاخ توپکاپی نیز شناخته می‌شود. در واقع تالار یادگاری‌های مقدس مجموعه‌ای بسیار گران‌بها است. در این قسمت اشیای مقدس پیامبر مانند چندین تار ریش و نامه و همچنین تیرکمان و اثر انگشت این حضرت نگهداری می‌شوند. تعداد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان اقدام به بازدید از دندان و شمشیر به جای مانده از آن دوران می‌کنند. علاوه بر این یادگاری‌ها و ‌اشیای بسیار دیگری نیز از پیامبر و یاران نزدیک آن حضرت در این تالار نگهداری می‌شوند. به عنوان مثال در تالار یادگاری‌های مقدس شاهد شمشیر حضرت داوود و شمشیر یاران پیامبر هستیم. همچنین ردپای یوسف و وسایل حضرت موسی از مهم‌ترین و جالب‌ترین یادگاری‌های مقدس به شمار می‌آیند.

گنجینه امپراتوری

یکی دیگر از گنجینه‌های با ارزش کاخ توپکاپی گنجینه امپراتوری است که در آن انواع جواهرات گران‌بها و سلاح و هدایای پادشاهی را می‌توانید ببینید. علاوه بر این طرح‌های سلطنتی و غنائم جنگی‌، بخشی دیگر از گنجینه امپراتوری به شمار می‌آیند. علاوه بر تمامی این موارد از حائز اهمیت‌ترین ‌اشیا موجود در گنجینه امپراتوری می‌توان به الماس کشیکچی که دارای ۸۶ قیراط و وزن است اشاره کرد.

این الماس به عنوان تاج و گردنبند‌های اعضای خانواده سلطنتی شناخته می‌شد. خنجر دسته و غلاف تمام طلا و کمربند شاه اسماعیل صفوی و بسیاری از سنگ‌های قیمتی بخشی دیگر از گنجینه‌های امپراتوری به شمار می‌آیند.

مسجد آقاس

مسجد آقاس (Ağalar Camii) بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد کاخ توپکاپی استانبول است که قدمت آن به قرن پانزدهم بازمی‌گردد. مسجد در یک خط مورب در حیاط قرارگرفته است تا منبر رو به مکه باشد. این بخش از کاخ را شاهان برای خواندن دعا و عبادت انتخاب می‌کردند.

مسجد آقاس

نام‌گذاری کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی یا توپ قاپی که نماد داستان‌های مختلف و رنگارنگ از تاریخ کهن عثمانی است به زبان ترکی به معنای دروازه توپ‌ها است. علت نام‌گذاری این اسم برای این کاخ نیز قرار گرفتن توپ‌های جنگی بزرگ در حیاط اول کاخ درگذشته‌های کهن بود.

شرایط بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

علاقه‌مندان به بازدید از کاخ توپکاپی استانبول می‌توانند در صورت تمایل از طریق تور استانبول اقدام کنند چرا که سفر با تور استانبول می‌تواند مقرون‌به‌صرفه تر و لذت‌بخش‌تر از یک مسافرت عادی باشد. ازآنجایی‌که کاخ توپکاپی نیز مانند دیگر کاخ‌های استانبول دارای شرایطی است در ادامه وظیفه خود دانستیم که در مورد شرایط بازدید از این کاخ بیشتر توضیح دهیم.

  • عکاسی از داخل تالارها ممنوع است.
  • در این کاخ صف بازرسی برای تفتیش وجود دارد.
  • بلیط کاخ برای کودکان زیر 12 سال رایگان است.
  • امکان بردن خوراکی در این کاخ موزه وجود ندارد.
  • در کاخ توپکاپی استانبول امکان پذیرایی از افراد معلول وجود دارد مشروط بر اینکه یک همراه از بستگان نزدیک معلول در کنار او وجود داشته باشد.
  • داشتن نقشه یا راهنمای صوتی می‌تواند به گردشگران کمک ویژه‌ای کند.
  • در کاخ توپکاپی استانبول هیچ پارکینگی وجود ندارد.
  • در این کاخ ویلچر برای حمل افراد معلول و سالمندان وجود ندارد.
  • در تعطیلات عید قربان و عید فطر کاخ توپکاپی تا ظهر بسته است.

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

هزینه بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

بر اساس آخرین تحقیقات هزینه ورودی کاخ توپکاپی استانبول برای هر نفر 200 لیر ترکیه می‌باشد. هم‌چنین برای بازدید از حرم‌سرا به ازای هر نفر 100 لیر ترکیه اضافه می‌شود. کودکان زیر 6 سال می‌توانند بدون هیچ هزینه اضافی می‌توانند از حرم‌سرا بازدید کنند. هم‌چنین لازم به ذکر است که بگوییم ورود به موزه برای کسانی که دارای 72 ساعت گذرنامه موزه هستند کاملاً رایگان است.

فضای داخلی کاخ توپکاپی

بهترین زمان بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

در صورتی که به دنبال بازدید از کاخ توپکاپی هستید بهتر است تا اطلاعات کافی و مفیدی از بهترین زمان بازدید از این کاخ داشته باشید تا بتوانید تجربه مناسبی را از سفر به استانبول کسب کنید. کاخ موزه توپکاپی استانبول از ۴ قسمت تشکیل شده است و به همین دلیل فضای باز و گسترده و سبزی نیز در آن وجود دارد. بهتر است در زمان سفر از فصل بهار و تابستان استفاده کنید چراکه در این فصول سرسبزی و هوای معتدلی را شاهد خواهید بود. علاوه بر این در برخی از مواقع بازدید و دیدن کاخ توپکاپی در فصل زمستان جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارد. نکته دیگری که در رابطه با سفر در فصل زمستان و بازدید از کاخ توپکاپی در این فصل وجود دارد، این است که هزینه سفر در این فصل و فصل پاییز پایین‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.

رستوران و غذاخوری ‌های نزدیک به کاخ و موزه توپکاپی

یکی از معروف‌ترین کافه رستوران‌های نزدیک به کاخ و موزه توپکاپی مرسوم به کافه رستوران قصر توپکاپی است. در واقع این کافه رستوران یکی از زیباترین مکان‌های استانبول برای صرف غذا و همچنین نوشیدنی به شمار می‌آید. در کافه رستوران توپکاپی انواع غذا‌های باکیفیت و خوشمزه را مشاهده می‌کنید. در این کافه رستوران منظره بسیار زیبا روبه دریا را شاهد خواهید بود که با عبور کشتی‌های متعدد از آن حس کاملاً متفاوتی را خواهید داشت. در کافه رستوران قصر توپکاپی انواع نوشیدنی‌ها مانند چای، چای سیب و همچنین قهوه ترک وجود دارند. علاوه بر این نوشیدنی‌هایی نظیر نسکافه، اسپرسو، کاپوچینو و هات چاکلت تنها بخشی از نوشیدنی‌های موجود در این کافه رستوران هستند.

نوشیدنی‌های سرد‌ای مانند کوکاکولا، فانتا، اسپرایت، لیموناد و بسیاری از شربت‌های ترکیه و آب پرتقال‌های طبیعی بخشی دیگر از نوشیدنی‌های سرد این کافه رستوران هستند. در کافه رستوران توپکاپی می‌توانید انواع پیش غذا‌ها، سبزیجات همچنین سیب‌زمینی‌ها را نیز صرف کنید. انواع ساندویچ‌ها مانند دونر کباب گوشت و دونر کباب مرغ بخشی دیگر از ساندویچ‌های موجود در این کافه رستوران به شمار می‌آیند.

رستوران های نزدیک به توپکاپی

شایان ذکر است انواع پیراشکی مرسوم به پیراشکی اسفناج، پیراشکی گوشت، دسر‌هایی مانند باقلوا، پای سیب، انواع میوه‌ها و سبزیجات در این کافه رستوران با کیفیت بسیار بالا به گردشگران و مسافران عرضه می‌شوند. در صورتی که به کاخ و موزه توپکاپی مراجعه کردید، می‌توانید پس از یک گشت و‌ گذار حسابی به منظور رفع خستگی و استراحت از این کافه رستوران استفاده نمایید.

رستوران‌های بسیار باکیفیت دیگری نیز در نزدیکی و اطراف کاخ و موزه توپکاپی قرار دارند. این رستوران‌ها به عنوان رستوران عثمان و رستوران پسکادور شناخته می‌شوند که در فاصله حدود ۵۰۰ متری از این کاخ قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، رستوران نی‌زاده یکی دیگر از رستوران‌های بسیار با کیفیت در شهر استانبول بوده که در نزدیکی کاخ و موزه توپکاپی واقع شده است. این رستوران‌ها به عنوان بهترین رستوران‌های استانبول شناخته می‌شوند که دارای شهرت و معروفیت زیادی نیز هستند.

فصل مناسب برای بازی در کاخ و موزه توپکاپی

با توجه به اینکه برای بازدید از تمامی قسمت‌های کاخ و موزه توپکاپی نیازمند زمان کافی هستید، بنابراین بهتر است تا در فصلی اقدام به بازدید از این کاخ کنید که دمای هوا معتدل باشد. همچنین به علت وجود فضا‌های باز در کاخ و موزه توپکاپی بهترین زمان برای سفر، فصل تابستان و فصل بهار است چراکه در این صورت می‌توانید تمامی این بخش‌ها را به دلیل وجود هوای مناسب مشاهده کنید.

بهترین زمان بازدید کاخ و موزه توپکاپی

مسیر دسترسی به کاخ توپکاپی استانبول

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بسیاری از گردشگران با آن مواجه هستند راه‌های دسترسی به کاخ موزه توپکاپی است. در واقع مهم‌ترین سؤال این است که برای رسیدن به این کاخ از چه مسیر‌هایی می‌توان استفاده کرد. قصر توپکاپی در منطقه‌ای قرار گرفته است که به عنوان مناطق معروف استانبول شناخته می‌شود و دسترسی به آن کار سختی نیست. 
کاخ توپکاپی در منطقه‌ای به نام سلطان احمد قرار داشته و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار‌گیری این کاخ امکان استفاده از مترو و اتوبوس به عنوان راه‌های دسترسی به کاخ وجود دارد. علاوه بر این برای دسترسی به کاخ و موزه توپکاپی باید به یکی از ‌ایستگاه‌های پارک گلخانه یا سلطان احمد بروید و پس از آن می‌توانید به‌ ایستگاه‌ قصر توپکاپی در استانبول مراجعه کنید.

حرف آخر سایت لحظه آخر

موزه توپکاپی استانبول یکی دیگر از کاخ‌های استانبول است که هم‌اکنون دارای مجموعه‌های بزرگی از چینی، لباس، سلاح، مینیاتورهای عثمانی، دست‌نوشته‌های خوشنویسی اسلامی و همچنین گنجینه‌ها و جواهرات عثمانی است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید و به تاریخ و دیدن کالاهای قیمتی علاقه‌مند هستید این کاخ زیبا را که با معماری زیبا و دکوراسیونی بی‌نظیر گذشته پادشاهان عثمانی را در خود گنجانده را از دست ندهید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر