موزه باستان شناسی استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/27
بازدید: 2612
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غیر ممکن است که برای کسی استانبول و جاذبه‌های گردشگری آن ناشناخته باشد. اگر به این شهر زیبای ترکیه سفر نکرده باشید حتما در فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌های آن را دیده‌‌اید. قدم زدن در این شهر که رستوران، بازار‌، دریا و ساحل، و همچنین موزه‌های مشهور زیادی دارد، برای هر توریستی می‌تواند بسیار لذت‌‌بخش و جذاب باشد. یکی از موزه‌های معروف و جاذبه‌های گردشگری این شهر، موزه باستان شناسی استانبول است. موزه باستان شناسی استانبول، موزه‌ای وسیع با بخش‌های متنوع که هر قسمت آن واقعه‌ای جهانی را نشان می‌دهد. این موزه یکی از مجموعه‌های کامل برای نمایش دوران ماقبل تاریخ، یونان، بیزانس و رم است. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این موزه تاریخی می‌پردازیم.

موزه باستان شناسی استانبول

تاریخچه باستان شناسی استانبول

موزه استانبول شامل سه موزه باستان شناسی، موزه هنر‌های اسلامی و موزه شرق باستان و ترکی می‌شود. اصلی‌ترین بنا با بیش از یک میلیون قطعه با ارزش، مربوط به موزه باستان شناسی استانبول است. این موزه به دست (عثمان حمدی) در سال 1883 میلادی ساخته شد که در اوایل این ساختمان برای مدرسه صنایع هنری مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال 1891 این مکان به عنوان موزه استفاده گردید و به نام (موزه سلطنتی) شهرت یافت. عثمان حمدی، باستان شناس و نقاش سرشناس دوران خود بود. دو ساختمان دیگر در سال 1902 و 1908 به بنای اصلی اضافه شد. و پس از آن در سال 1919 میلادی، ساختمان دیگری را نیز به مجموعه افزودند و بنا پهناور‌تر گردید. با تغییراتی که ایجاد کردند، آن را به شکل یک موزه در آوردند. معمار نامداری به نام الکساندر والوری بخش‌های مختلف این موزه را طراحی کرده و ساخته است.

از سردر بنا می‌توان تشخیص داد که، سبک معماری آن به صورت نئوکلاسیک است. با ورود به این موزه شما با (مجسمه خدای بس) که آن را مربوط به خدای ازدواج می‌دانند، روبه‌رو می‌شوید. آثار و مجسمه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که نشان از قدمت تاریخی این مجموعه است. عمارت یا کاخ کاشی‌کاری مربوط به سال 1472 یعنی عصر حکومت سلطان محمد فاتح می‌شود.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

زیبایی موزه باستان شناسی استانبول

بخش های مختلف موزه باستان شناسی استانبول

با تماشای قسمت‌های مختلف این موزه، تاریخ برای شما که در آن زمان زندگی نکرده‌اید؛ قابل نمایش خواهد بود. آثار گوناگونی از یونانیان، ایرانیان، مصر و چین که هر کدام به طور مجزا قرار داده‌اند. شما می‌توانید از هر قسمت آن به صورت جداگانه بازدید کنید. همان ‌طور که اشاره کردیم، این موزه دارای سه ساختمان و چند بخش است. در هر کدام از این بخش‌ها آثار گران‌بهایی قرار داده‌اند که در طی زمان، بخش‌های متنوع این موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در ادامه به بررسی برخی از این بخش‌ها می‌پردازیم.

بخش باستان شناسی موزه

بخش باستان شناسی بنای موزه که جزء اصلی‌ترین ساختمان محسوب می‌شود، در سال 1811 با فرمان عثمان حمدی بنا شد. در سال 1911 موزه را بازسازی کردند اما علاوه بر هدف مقاوم‌سازی به دنبال یکسان‌سازی و گسترش این ساختمان نیز بوده است. در این بخش از موزه بیش از یک میلیون آثار گران قیمت قرار دارد تا بازدیدکنندگان از آن استفاده کنند. این بخش علاوه بر آثار زیادی که دارد معماری بی‌نظیر آن هم جلوه باشکوهی به آن داده است.

بخش باستان شناسی موزه و بخش شرق باستان موزه

بخش شرق باستان موزه

یکی از بخش‌های بزرگ و مهم این مجموعه بخش شرق باستان است. در این بخش لباس، وسایل، سنگ نوشته و...  به نمایش گذاشته می‌شود. برای این اجناس نمی‌توان ارزش و بهایی قرار داد. کشف و بازدید این آثار خیلی از نظریه‌های تاریخی را تغییر و بسیاری را شکل داد و به همین سبب از اهمیت زیادی برخوردار است. بنای این بخش از موزه در قدیم مربوط به دانشکده هنر‌های زیبا بود، که در سال 1917 به موزه شرق باستان شهرت یافت.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

بخش هنر اسلامی موزه

بخش هنر اسلامی موزه از موزه باستان شناسی، قسمت وسیعی از محبوبیت خود را از اثرات عثمان حمدی گرفته است. عثمان حمدی آثار خود را از لبنان و اطراف آن به شهر استانبول در ترکیه آورد و سبب معروف شدن بیشتر این موزه شد. جنبه فرهنگی و هنری این آثار خصوصیت بارز آن‌ها در این موزه به شمار می‌رود. همچنین این اشیاء اهمیت زیادی دارد، زیرا پژوهش‌های فراوانی با کشف و مشاهده آن‌ها مانند: کاشی‌ها و نوشته‌های مخصوص آن زمان به دست آمده است.

هنر اسلامی موزه و عمارت کاشی

عمارت کاشی

عمارت کاشی شده و موزه کاشی یا عمارت کاشی دو نام تقریبا مشابه اما دو مکان متفاوت در موزه هستند. موزه هنر اسلامی و ترکی همان عمارت کاشی بوده که به‌ خاطر کاشی‌های قدیمی و زیادی که کشف شده است، عمارت کاشی یا موزه کاشی نام گرفت. این بخش در سال 1472 به خواست سلطان محمد فاتح ساخته شد. در واقع این محوطه برای زمان استراحت و بازدید از بازی‌ها بود که آن را مخصوص شاه در نظر گرفتند. رنگ سبز و فضای اطراف آن زیبایی‌های این مکان را دوچندان کرده است. از آنجایی که فاصله بین موزه باستان شناسی و عمارت کاشی زیاد نیست پیشنهاد می‌شود بعد از آن حتما از این موزه دیدن کنید.

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

گالری استانبول

این گالری، برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند کار خارق‌العاده‌ای از تمام دوران تاریخی استانبول را مشاهده کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. افسانه پیدایش تا عصر عثمانی، نمایشی از داستان این شهر را بازگو می‌کند. این گالری مجموعه خیلی جذابی برای کسانی است که می‌خواهند به سرعت درباره‌ی تاریخ این شهر توریستی بدانند.

تابوت‌های پادشاهی در موزه باستان شناسی استانبول

یکی دیگر از بخش‌های مهم موزه هنر‌های اسلامی مربوط به تابوت پادشاهان می‌شود. این بخش پربازدید‌ترین بخش‌های موزه باستان شناخته شده است، زیرا چندین تابوت توسط عثمان حمدی کشف و به آنجا انتقال داده‌اند. اشکال و مجسمه‌هایی که با ظرافت و دقت روی هر یک از این تابوت‌ها ترسیم شده است داستان‌های مختلفی را بازگو می‌کنند. یکی از این قصه‌ها شکل 18 زن ناراحت و دیگری جنگ ایران و مقدونی را نشان می‌دهد.

تابوت های پادشاهی

گردش در اطراف موزه باستان شناسی استانبول

دریای آبی، موزه و کاخ بهترین زیبایی‌های اطراف موزه باستان است. با نگاه کردن به نقشه استانبول متوجه موقعیت بسیار خوب این موزه می‌شوید. حدود 200 متر جلوتر از موزه باستان، انواع موزه‌ها و قصر‌های قدیمی، پارک و... وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از موزه تاریخ علم و فناوری اسلام، بهره ببرید.

قصری معروف که به دستور سلطان محمد خدابنده تاسیس شده است و کاخ توپکاپی نام دارد. این کاخ با هدف اسکان شاهزاده و و خانواده آن بوده است اما پس از مدتی به فرمان آتاتورک بازدید از آن برای همگان آزاد و به عنوان موزه اعلام می‌شود. کاخ توپکاپی، حدودا 500 متر با موزه باستان فاصله دارد. بازدید از آن تقریبا نیمی از روز شما را می‌گیرد و شامل معماری بی‌نظیر، مشاهده اتاق‌ها، حمام‌های ترکی و... می‌شود.

پارک گلهان، گلخانه موزه باستان، کاخ توپکاپی، علوم اسلام و خیلی از جاهای دیدنی دیگری که وجود دارد، همگی از جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم که به این پارک‌ها سری بزنید و در سایه این درختان بنشینید و از هوا و بوی خوب آن لذت ببرید. با تنفس در کنار گل‌های رز تمام تفکرات منفی را از خود دور کنید.

    دیدنی های اطراف موزه باستان شناسی

    وقتی نگاهی به موقعیت جغرافیایی موزه باستان شناسی می‌کنیم، در می‌یابیم که در محله بسیار غنی از نظر جاذبه گردشگری قرار دارد. محله سلطان احمد دارای دیدنی‌های تاریخی بسیاری بوده و از قدمت بالایی برخوردار است. این موزه در پارک زیبای گلخانه و جنوب کاخ توپکاپی قرار دارد و دیدنی‌های بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

    موزه تاریخ علم و فناوری استانبول

    می‌دانیم که در اطراف موزه باستان شناسی استانبول، جاذبه‌های گردشگری زیادی برای توریست‌ها قرار دارد. موزه تاریخ علم و فناوری استانبول یکی از این مکان‌ها است. این موزه در پارک گلخانه و در محل اصطبل سابق کاخ توپکاپی قرار داشته و حدود 200 متر با موزه باستان شناسی استانبول فاصله دارد. در قرون وسطی، وقتی که اروپا هنوز پیشرفتی نداشت، این مکان محلی برای تحقیق فیزیک‌دانان و دانشمندان مسلمان بود. در این بخش موضوعاتی همچون راهبری، ریاضی، ستاره شناسی، فیزیک و پزشکی پرداخته می‌شود.

    موزه تاریخ علم و فناوری و کاخ توپکاپی

    کاخ توپکاپی

    کاخ توپکاپی را می‌توان از مشهورترین جاذبه‌های استانبول دانست، این کاخ 6 سال پس از قسطنطنیه تاسیس شد. در اواخر دهه 50 به امر سلطان دوم عثمانی در خرابه‌های شهر بیزانس بنا گردید. تقریبا 10 هزار نفر به هنگام برگزاری فستیوال‌ها، در آن جای می‌شود. در دوره معاصر و دوران پادشاهی آتاتورک، این مجموعه به بازدید عموم در آمد تا قبل از آن محل اسکان شاه و خانواده ایشان بود. کاخ توپکاپی، حدودا 500 متر با موزه باستان فاصله دارد و بازدید از آن تقریبا نیمی از روز شما را می‌گیرد. این کاخ شامل معماری بی‌نظیر، مشاهده اتاق‌ها، حمام‌های ترکی و... می‌شود.

    پارک گلخانه

    پارک گلخانه، موزه باستان شناسی و کاخ توپکاپی را در خود جای داده است و به آن گلخانه استانبول گفته می‌شود. این پارک بزرگ در فصل‌های مختلف زیبایی‌های خود را دارد. مخصوصاٌ در فصل بهار بسیار با طراوت و سرسبز است. گردشگران پس از خروج از موزه باستان از هوای پاک و سایه درختان بلند آن استفاده می‌کنند. بوی عطر گل‌های رز قرمز نفس کشیدن در این فضا را برای بازدیدکنندگان خوش‌ آیند خواهد کرد.

    پارک گلخانه و مسجد سلطان احمد استانبول

    مسجد سلطان احمد استانبول

    در استانبول، مساجد متعددی وجود دارد که متعلق به زمان حکومت مسلمان عثمانی می‌شود. معماری جذاب این مساجد گردشگران زیادی را برای بازدید جذب می‌کند. بعد از بازدید از مجموعه‌های تاریخی در پارک گلخانه، دیدن از مسجد سلطان احمد استانبول را هم توصیه می‌کنیم. این قطعه در 380 متری موزه قرار گرفته است.

    آب انبار باسیلیکا

    گردشگران هرگز بازدید از آب‌انبار باسیلیکا سیسترن را از دست نمی‌دهند. این بنا از قرن 6 میلادی، به عنوان ساختمانی زیبا و جذاب به جای مانده است. باسیلیکا در استانبول از میان 80 آب‌انبار پهناور‌ترین آنها به شمار می‌رود. قدم زدن در دالان‌های آب‌انبار که از نورپردازی‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در کنار آن گوش دادن به آهنگ مورد علاقه از سرگرمی‌های فراموش نشدنی افراد خواهد بود.

    اطلاعات بازدید از موزه باستان شناسی

    بازدید از این مجموعه گردشگری در فصل‌های مختلف شرایط متفاوت نیز دارد.

    • در فصل بهار و تابستان برای گردشگران از ساعت 8 صبح الی 19 عصر باز است.
    • در فصل زمستان، از ساعت 9 صبح الی 17 عصر می‌توانید مراجعه نمایید.
    • باید توجه داشته باشید که یک ساعت قبل از اتمام وقت بازدید بلیط از موزه را تهیه کنید تا امکان بازدید را داشته باشید.
    • قیمت بلیط این موزه، 50 لیر است و شما می‌توانید حدود دو و نیم ساعت بازدید از آن وقت می‌گیرد.

    آدرس موزه باستان شناسی

    ترکیه، شهر استانبول، در نزدیکی کاخ توپکاپی، منطقه آمینونو، محله فاتیح

    کلام آخر

    استانبول و جاذبه‌های گردشگری آن از گنجینه‌های با ارزش این کشور هستند. آثار زیادی از دوره‌های گوناگون از جمله بیزانس، رومی، یونانی و... بر جای مانده است. موزه و مکان‌های تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن را می‌توانیم موزه باستان شناسی نام ببریم. پیشنهاد ما این است که اگر به این شهر سفر کردید حتما از این مکان زیبا بازدید کنید.

    تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

    مجله گردشگری

    مشاهده همه مقالات
    جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
    جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
    جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
    جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
    بیشتر بخوانید
    ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
    ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
    بیشتر بخوانید
    اطلاعات مفید مقالات مرتبط
    تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
    تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
    بیشتر بخوانید
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    بیشتر بخوانید
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
    بیشتر بخوانید
    کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
    کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
    بیشتر بخوانید
    پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
    پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
    بیشتر بخوانید
    امتیاز 4.5 از 5 | از 115 کاربر