باغ گیاه شناسی باتومی

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/09/27
بازدید: 1955
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باغ گیاه شناسی باتومی یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری باتومی به شمار می رود. این باغ گیاه‌شناسی در فاصله ۹ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و مساحت حدود یک کیلومتر مربع را شامل می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی باغ گیاه‌شناسی در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. در زمان‌های گذشته این منطقه کاملاً از جنگل‌های کولختی پوشیده شده بود. لازم به ذکر است باغ گیاه‌شناسی باتومی در مجاورت دریای سیاه قرار دارد و یکی از باغ‌های بسیار زیبا و منحصربه‌فرد شهر باتومی محسوب می‌شود.

این باغ توسط آندری نیکلاویچ کراسنوف گیاه شناس روس پایه گذاری ولی در سال 1912 درب آن به روی عموم باز گردید.در باغ گیاه شناسی باتومی بیش از 5000 گونه گیاهی وجود دارد که حدود 1200 تای آن رز است.
امروزه اداره ی این باغ گیاه شناسی بر عهده ی آکادمی علوم گرجستان می باشد که در جای جای آن انواع گونه های گیاهی پرورش داده اند از نخل های جزایر قناری گرفته تا درختان گیلاس ژاپن همه و همه را در این باغ گیاه شناسی خواهید دید.
سفری ارزان به کشوری اروپایی
گردشگران تور باتومی توجه داشته باشند که در حال حاضر این مجموعه دارای 9 قسمت مختلف گلکاری می باشد که شامل گل های غرب آسیا ، مناطق هیمالیا ، آفریقای جنوبی ، نیوزلند ، مکزیک ، آمریکای جنوبی ، مدیترانه و استرالیا نیز می باشد که در کنار یکدیگر روییده و سر به فلک کشیده اند که این ها همه نشانه ی حاصل خیزی ، آب و هوای معتدل و بارندگی نسبتا زیاد این شهر ساحلی می باشد.
اینباغ گیاه شناسی به سه پارک ، پارک بالایی ، پارک پایینی و پارک ساحلی است و اینکه این تنها باغ گیاه شناسی است که دارای کلکسیون می باشد ، کلکسیون آن هم شامل میوه های نایاب و در حال انقراض گرجستان است. باغ گیاه شناسی همه روزه و در همه فصل باز و تعطیلی ندارد ، گردگران می توانند همراه با تور خود به گیاه شناسی بروند.
یکی ویژه گی های این شهر تنوع گیاهی و جانوری آن می باشد که در فاصله های صد کیلومتری این باغ گیاه شناسی مناطق نیمه بیابانی ، مرداب های نیمه حاره ای ، قله های پوشیده شده با برف و مناطق آلپاین را می توانید مشاهده کنید.
باغ گیاه‌ شناسی باتومی
 

باغ گیاه‌ شناسی باتومی در کجا قرار دارد؟

این باغ گیاه‌شناسی در ۹ کیلومتری شمال شهر باتومی قرار گرفته است. در واقع برای دسترسی به این باغ می‌توانید از خودروی شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید و با توجه به مسافت بسیار کمی که با شهر باتومی دارد دسترسی به این باغ راحت خواهد بود.

تاریخچه باغ گیاه‌ شناسی باتومی

این باغ گیاه‌شناسی در سال ۱۹۱۲ توسط یک گیاه‌شناس روسی تأسیس شد. در حال حاضر مهم‌ترین باغ گیاه‌شناسی که در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است باغ گیاه‌شناسی باتومی نام دارد. این باغ از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در دوران اتحاد شوروی شناخته می‌شود. پس از مرور زمان و گذشت چندین سال این مرکز با هدف شناخت ساختار گیاهی توسعه زیادی یافت. در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی دارای ۹ اقلیم متفاوت و گوناگون مانند اقلیم نیمه گرمسیری، اقلیم شرق آسیا، جنوب آمریکا، هیمالیا، مکزیک و استرالیا است. چیزی در حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهی از اقلیم‌های مختلف در این باغ گیاه شناسی وجود دارند.

باغ گیاه‌ شناسی باتومی


تأسیس باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه‌شناسی باتومی به واسطه یک گیاه‌شناس روسی در نوامبر ۱۹۱۲ افتتاح شد. لازم به ذکر است این باغ در سال ۱۸۸۰ تأسیس گشت و در سال ۱۹۱۲ افتتاح شد. این باغ گیاه‌شناسی کمک بسیار زیادی به پرورش و توسعه انواع گیاهان با اقلیم‌های متفاوت کرد. همچنین می‌توان گفت تأسیس این باغ به نام آندریک کراسنوف که یک جغرافیدان و گیاه‌شناس معروف روسی بود، ارتباط دارد.

تفریحات باتومی - تفریحاتی که در شهر باتومی میتوانید داشته باشید

انواع گونه‌ های گیاهی باغ گیاه‌ شناسی باتومی

گیاهان بسیار متنوع و گوناگونی در گونه‌های گیاهی مختلف در باغ گیاه‌شناسی باتومی وجود دارند. به طور کلی می‌توان گفت باغ ارکیده، باغ شکوفه، گونه‌های گیاهی مگنولیا، نرگس، بونسای و همچنین قسمت گیاهان گرمسیری و گیاهان معتدل تنها بخشی از گونه‌های گیاهی باغ گیاه‌شناسی باتومی هستند. در این مجموعه باغ رز و مجموعه نیلوفر آبی نیز وجود دارد همان طور که گفته شد در باغ گیاه‌شناسی باتومی انواع گیاهان با اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری یافت می‌شود.

باغ گیاه‌ شناسی باتومی

 

بخش‌ های مختلف باغ گیاه ‌شناسی باتومی

این باغ گیاه‌شناسی در سه بخش اصلی به نام پارک بالایی، پارک پایینی و پارک ساحلی تقسیم‌بندی و طبقه‌بندی شده است، لذا هر بخش دارای گونه‌ها و طیف‌های گیاهی مختلف و متنوعی بوده که می‌توان از تمامی این طیف‌های گیاهی نهایت لذت را برد. در واقع باغ گیاه‌شناسی باتومی به واسطه برخی از طراحان فضای سبز ساماندهی شده و هر بخش با یک موضوع و اقلیم خاص مشخص شده است. هر یک از بخش‌های آن به بخش‌های دیگر تقسیم می‌شود که به طور کلی ۱۷ بخش در این باغ وجود دارد. این بخش‌ها شامل باغ کودکان، باغ شکوفه‌ها، باغ شکسپیر و موزه بونسای می‌شود.
 

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه‌ شناسی باتومی

با توجه به شرایط آب و هوایی شهر باتومی و همچنین به دلیل اینکه باتومی یک شهر توریستی محسوب می‌شود در فصل بهار و تابستان دارای بیشترین گردشگر و همچنین بهترین آب و هوا است. بنابراین توصیه می‌شود برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی باتومی در فصل بهار و تابستان که هوا بسیار لذت‌بخش و مطبوع است، اقدام نمایید.

باغ گیاه شناسی باتومی

 

قیمت بلیط و زمان بازدید باغ گیاه شناسی باتومی    

گردشگرانی که در سفر به گرجستان، قصد بازدید از باغ گیاه شناسی باتومی را دارند لازم است بدانند که این باغ همه روزه از ساعت 9 صبح الی 8 شب میزبان بازدید کنندگان و گردشگران تور باتومی می باشد. همچنین قیمت بلیط باغ گیاه شناسی باتومی در تاریخ 14 آذر سال 97 به شرح زیر است:
قیمت پایه بلیط بازدید از این باغ گیاه شناسی، 15 لاری گرجستان است اما برای هر دسته از بازدیدکنندگان تعرفه های جداگانه وجود دارد. به این ترتیب که قیمت بلیط برای شهروندان باتومی 8 لاری، دانشجویان و بازنشستگان 2 لاری، دانش آموزان 1 لاری و برای صاحبان BatumiCard حدود 3.75 لاری محاسبه می شود.هزینه بلیط برای کودکان زیر هفت سال رایگان بوده و برای این سنین هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. هزینه بلیط باغ گیاه‌شناسی باتومی در مقایسه با بسیاری از مکان‌های دیدنی جهان بسیار ارزان محسوب می‌شود. همچنین گردشگران تور باتومی لازم است بدانید که بر اساس تعرفه های جدید باغ گیاه شناسی باتومی، قیمت بلیط برای آژانس های مسافرتی، شرکت ها و سازمان های دولتی که با گروه های گردشگری سازمان یافته همکاری می کنند، شامل 25 درصد تخفیف می باشد.


نحوه خرید بلیط

گردشگران تور گرجستان برای تهیه بلیط می توانند از 2 روش خرید در محل و خرید از میز تور هتلی که در آن اقامت دارند استفاده کنند، که در صورت استفاده از روش دوم، شامل 25 درصد تخفیف در قیمت بلیط (15 لاری) خواهند شد.

چگونه به باغ گیاه ‌شناسی باتومی برویم؟

امکانات بسیار مناسبی برای حمل و نقل مسافران و گردشگران به باغ گیاه‌شناسی باتومی وجود دارد. در واقع دولت گرجستان برای راحتی گردشگران و توریستان عزیز تدابیری را برای حمل و نقل به باغ در نظر گرفته است. بر همین اساس برای مراجعه به آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی استفاده کنید. اتوبوس‌های ۳۱ و ۴۰ در هر ۱۵ دقیقه از مرکز شهر باتومی به سمت باغ حرکت می‌کنند لذا با کمترین هزینه می‌توانید از این باغ گیاه‌شناسی دیدن کنید.

باغ گیاه شناسی باتومی در یک منطقه خوش آب و هوا به نام Mtsvane Kontskhi واقع شده است. این منطقه را با نام Green Cape هم می شناسند. گردشگران عزیز برای رفتن به این منطقه و مراجعه به باغ گیاه شناسی می توانند از ماشین شخصی، ترن، تاکسی و اتوبوس استفاده کنند.


آدرس، شماره تلفن و وبسایت

آدرس دقیق: گرجستان، باتومی، Mtsvane Kontskhi (Green Cape).
شماره تلفن: +995 422 270033/246233.
وبسایت: www.bbg.ge

باغ گیاه ‌شناسی باتومی

 

نکته‌هایی که در بازدید از باغ گیاه ‌شناسی باتومی باید رعایت کنید

  • لازم است برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی باتومی کفش مناسب همراه داشته باشید. در واقع به دلیل اینکه در باغ باید مسافت طولانی را به صورت پیاده طی کنید و در بعضی از مواقع شیب‌های ملایم و تندی وجود دارد لذا استفاده از کفش مناسب ورزشی بسیار پیشنهاد می‌شود. لازم است دقت کنید برای تهیه بلیط بازدید مستقیم از باجه به صورت حضوری اقدام به خرید بلیط نمایید. 
  • همچنین در برخی از قسمت‌های باغ محل‌هایی برای پیک نیک و تفریح در نظر گرفته شده است که باید هزینه جداگانه‌ای را برای استفاده از قسمت‌های مختلف بپردازید. نکته دیگری که در رابطه با بازدید از باغ گیاه‌شناسی باتومی وجود دارد این است که ساعت بازدید از این باغ ساعت ۹ صبح تا ۸ شب است.
  • برپایی پیک نیک و یا عکاسی در این باغ بدون مجوز، ممنوع می باشد.
  • باغ گیاه شناسی باتومی مجهز به پارکینگ عمومی بوده و در صورتی که با خودروی شخصی خود به این مکان مراجعه می کنید، می توانید از پارکینگ آن استفاده نمایید.
  • پس از تهیه و خرید بلیط، به هیچ عنوان امکان بازگرداندن آن وجود ندارد.
     

کلام پایانی

با توجه به اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم و حائز اهمیت شهر باتومی، باغ گیاه‌شناسی نام دارد که به آن بهشت توصیف شده در انجیل نیز می‌گویند، لذا بسیاری از گردشگران و مسافران برای بازدید و دیدن این باغ گیاه‌شناسی به شهر باتومی و کشور گرجستان مسافرت می‌کنند. باغ گیاه‌شناسی باتومی دارای انواع اقلیم‌های گیاهی از سراسر دنیا است و یک مکان بسیار زیبا و چشم‌نواز و خاطره‌انگیز محسوب می‌شود.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
مرداب دیوک و راز و رمزهای آن که قبل از سفر لازم است بدانید
بیشتر بخوانید
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
راز جذابیت خیابان شمالی ایروان چیست؟
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر