مسجد سلیمانیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/27
بازدید: 2925
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مسجد سلیمانیه استانبول یکی از مهمترین و معروفترین مساجد این شهر است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری است، از این رو در این مقاله به معرفی این مسجد بسیار زیبا و قدیمی خواهیم پرداخت، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در رابطه با مسجد سلیمانیه هستید در ادامه این متن با لحظه آخر همراه باشید.

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه کجاست؟

مسجد سلیمانیه در شهر استانبول دومین شهر بزرگ ترکیه واقع شده است. استانبول یکی از توریستپذیرترین شهرهای ترکیه است و بناهای تاریخی و معماری‌های اصیل زیادی در آن وجود دارد. مسجد سلیمانیه در شهر استانبول و در محله فاتح واقع شده است.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

معرفی مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه در واقع یکی از مسجد های جامع استانبول و دومین مسجد بزرگ این شهر به شمار می آید که در سال های اخیر به نماد استانبول تبدیل شده است و می توان گفت که شهرتی جهانی دارد.

فرآیند ساخت این مسجد بزرگ در سال 1550 میلادی به دستور سلطان سلیمان آغاز و پس از 7 سال یعنی در سال 1557 به پایان رسید، مجموعه سلیمانیه علاوه بر مسجد شامل ساختمان هایی دیگری نظیر مدرسه، کتابخانه، حمام و آشپزخانه عمومی، کاروانسرا و بیمارستان است که وجود این بخش ها در مجموعه نشان از به کار گیری سبک عثمانی در ساخت این مسجد تاریخی دارد.
مسجد سلیمانیه بر روی یک تپه مرتفع واقع در محله ای قدیمی به نام فاتیح قرار دارد و نمای بسیار زیبایی را به شهر بخشیده است، گلدسته های مرتفع، گنبد با شکوه، منظره ای بی نظیر از شهر و غیره مواردی هستند که بر زیبایی های این مجموعه افزوده اند.

مجسمه سلیمانیه استانبول  در ترکیه

تاریخچه مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه از باشکوه­ترین مسجدهای ترکیه است و معماری خاص و منحصربه‌فرد آن به زمان عثمانیان برمی‌گردد. این مسجد حدود 70 سال قدمت دارد و تأسیس آن در سال 1550 میلادی بوده است. مسجد سلیمانیه که نمادی از قدرت حکومت عثمانی محسوب می‌شود، به دستور چهارمین پادشاه عثمانیان ساخته شده است. چهار مناره بزرگ که در حیاط مسجد هستند، نمادی از پادشاه چهارم عثمانی و قدرت و صلابت این حکومت به حساب می‌آیند.

معماری مسجد سلیمانیه

مسجد زیبا و قدیمی سلیمانیه توسط یکی از برجسته‌ترین معماران امپریالیست عثمانی به نام سینان آغا ساخته شده و این معمار بزرگ مسجد سلیمانیه را به سبک خود که در واقع ترکیبی از سبک های معماری اسلامی و بیزانسی بود، طراحی کرده است، باید بدانید که امروزه از این بنا به عنوان یکی از شاهکار های ساخته شده توسط معمار سینان آغا یاد می شود.

مسجد سلیمانیه همانند سایر مساجد سلطنتی عثمانی دارای یک حیاط بزرگ در قسمت غربی مجموعه می باشد که مملوء از ستون های مرمری بوده و در هر گوشه این حیاط یک مناره وجود دارد، خوب است بدانید در زمان حکومت عثمانیان هر مسجدی که به فرمان سلطان ها ساخته می شد، 4 گلدسته داشت و در مسجد سلیمانیه نیز به همین سبب 4 گلدسته بسیار زیبا در اطراف حیاط اصلی، ساخته شده است که در نگاه اول نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.

نکته قابل توجه در رابطه با معماری مسجد سلیمانیه شکوه و جلال این بنا در عین سادگی می باشد، محراب و منبر این مجموعه کاملاً ساده و از جنس مرمر سفید هستند، همچنین لازم به ذکر می باشد که اغلب تزئینات مسجد به کمک عاج و مروارید صورت گرفته است. به طور کلی می توان گفت که مسجد سلیمانیه نمونه ای کامل و بی نظیر از معماری عثمانی بوده و بازدید از آن  می تواند اطلاعاتی کلی در رابطه با این سبک معماری در اختیار گردشگران استانبول و همچینین علاقمندان قرار دهد.

معماری مسجد سلیمانیه

موزه های استانبول - تاریخچه استانبول را در موزه های استانبول تماشا کنید.

بخش های مختلف مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول بخشی از یک مجموعه بزرگ و باشکوه است. این عمارت بخش‌های مختلفی اعم از بیمارستان، مدرسه، مهمانسرا، آشپزخانه و... دارد که امروزه کاربری برخی از قسمت­های آن فرق کرده است. به‌جز عمارت اصلی، مسجد سلیمانیه قسمت‌های متنوع دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

عمارت اصلی مسجد سلیمانیه

بخش اصلی مسجد معروف سلیمانیه عمارت اصلی آن است که بخش‌های مختلفی دارد. از مهم‌ترین بخش‌های این مسجد می‌توان به محراب آن با ستون‌های مرمری و گنبدهای زیبا اشاره کرد. سالن اصلی این مسجد فرش شده است و در طول سال نمازهای جماعت و مراسم مذهبی در این سالن انجام می‌شوند. مسجد بزرگ سلیمانیه دارای یک صحن اصلی با چهار مناره که هرکدام 10 تراس دارند و سه در ورودی نیز است. حیاط اصلی مسجد بسیار سرسبز و زیبا است و اطراف آن را درختان سر به فلک کشیده و گل‌های رنگارنگ و خوشبو احاطه کرده‌اند.

عمارت اصلی و کتابخانه مسحد سلیمانیه

کتابخانه مسجد سلیمانیه

کتابخانه سلیمانیه هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مسجد است که می‌توان به آن اشاره کرد. در این کتابخانه مجموعه‌ای از نفیس‌ترین نسخ خطی جهان وجود دارند که تعدادشان بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نسخه است. از این کتاب‌ها در حدود ۷۰ هزار نسخه به عربی، حدود ۳۰ هزار نسخه به عثمانی، حدود ۱۵ هزار نسخه به فارسی و الباقی به سایر زبان‌ها نوشته شده‌اند. از معروف‌ترین کتاب‌های این کتابخانه می‌توان آثار نویسندگانی هم­چون پرتو پاشایی عاطف افندی، نور عثمانیه، نورالدین آغا و... را نام برد.

مهمانسرا و آشپزخانه مسجد سلیمانیه

یکی دیگر از بناهای داخل این عمارت بزرگ مربوط به مهمانسرا و آشپزخانه مسجد سلیمانیه است. این مکان در گذشته محلی برای تأمین رفاه، استراحت و خوردن غذا برای فقرا و نیازمندان بود. در حال حاضر نیز در محل این آشپزخانه، انواع غذاهای معروف و لذیذ ترک سرو می‌شوند.

حمام سلیمانیه

حمام سلیمانیه نیز به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول یکی از جالب‌ترین قسمت‌های مجموعه عمارت سلیمانیه است که سبک و سیاق حمام‌های ترکی در آن به‌ خوبی دیده می‌شود. این حمام در حال حاضر یک مکان گردشگری است و گردشگران زیادی از این حمام باستانی بازدید می‌کنند. بازدیدهای زیاد از حمام سلیمانیه نشان‌دهنده معماری زیبا و جذابیت این بنا برای عموم است.

بیمارستان و مدرسه مسجد سلیمانیه

بیمارستان سلیمانیه هم یکی از بخش‌های این عمارت باشکوه است که معماری زیبای آن همواره توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند. این بیمارستان در گذشته ۲۰ اتاق داشت و در آن زمان از مجهزترین مراکز درمانی دولت عثمانی به شمار می‌رفت. در حال حاضر کاربری این بیمارستان عوض شده است و با کاربری کارخانه چاپ در اختیار ارتش ترکیه قرار دارد. ساختمان دیگر این عمارت مدرسه سلیمانیه است که در گذشته کودکان عثمانی به منظور فراگیری علوم مختلف به این مدرسه فرستاده می‌شدند.

مدرسه مسجد سلیمانیه

موزه مسجد سلیمانیه

موزه مسجد سلیمانیه از دیگر قسمت‌های مجموعه بزرگ سلیمانیه است که برخی اشیا مربوط به بخش‌های مختلف این عمارت در آن نگهداری می‌شوند. از موزه این مسجد با نام موزه اسلامی یاد می‌شود و نمونه‌هایی از اشیای گوناگون مربوط به دوره‌های مختلف دوران حکومت اسلامی در آن وجود دارند. از مهم‌ترین اشیا موزه سلیمانیه می‌توان به انواع ظروف چینی و فلزی، نسخه‌هایی قدیمی از قرآن کریم، لباس‌های منسوب به اهل‌بیت (ع) و ... دیگر اشاره کرد.

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

دیدنی های اطراف مسجد سلیمانیه

در نزدیکی مسجد سلیمانیه جاهای دیدنی متنوعی در استانبول وجود دارند که می‌توانید پس از بازدید از این مسجد زمانی را نیز به گشت‌وگذار در این مکان‌ها و تماشای دیگر جاذبه‌های اطراف اختصاص دهید. در ادامه به معرفی نزدیک‌ترین دیدنی‌های اطراف مسجد سلیمانیه می‌پردازیم.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به کاپالی چارشی نیز شناخته می‌شود و از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان با قدمت نزدیک به ۵۰۰ سال است. این بازار امروزه از مهم‌ترین مراکز تجاری در استانبول به شمار می‌رود و موردتوجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. در این بازار تاریخی انواع فروشگاه‌های پارچه‌فروشی، جواهرات، لوازم‌خانگی، فرش، سوغات و... ترکیه فعالیت می‌کنند.

بازار بزرگ استانبول و مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا از دیگر مساجد تاریخی در شهر استانبول است. معمار این مسجد استاد سینان بود و در سال ۱۵۶۱ میلادی ساخت آن شروع شد. این مسجد نیز معماری برجسته و چشم‌نوازی دارد که توجه افراد بسیاری را به خود جلب می‌کند.

بازار ادویه

بازار ادویه استانبول را با نام­های بازار مصری‌ها و میسیر چارشی نیز می‌شناسند. این بازار محل فروش انواع ادویه خوش‌رنگ و لعاب محلی ترکیه است که علاقه‌مندان زیادی هم دارد. بازار ادویه در یکی از تاریخی‌ترین مناطق استانبول قرار دارد. حضور پرشور گردشگران سبب تنوع محصولات فروشگاه‌های بازار ادویه شده است و امروزه می‌توان انواع سوغات خوراکی خوشمزه ترکیه را در این بازار خریداری کرد.

بازار ادویه و مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی استانبول است که ساخت آن از سال ۱۵۴۴ تا ۱۵۴۸ میلادی به طول انجامید و معمار این مسجد نیز معمار سینان بود. مناره‌های این مسجد معماری بسیار چشم­نواز و هنرمندانه‌ای دارند. لازم به ذکر است که این مسجد از مهم‌ترین آثار ساخته شده به دست استاد سینان است.

پل گالاتا

پل گالاتا چشم‌اندازی بسیار زیبا از استانبول مقابل چشم گردشگران قرار می‌دهد و از شلوغ‌ترین مناطق گردشگری در استانبول است. سواحل و تفریحگاه‌هایی که در اطراف این پل قرار دارند نیز برای اتراق و لذت بردن از انواع غذاها و نوشیدنی‌های ترکیه بسیار مناسب هستند.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

پل گالاتا و کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

از باشکوه‌ترین عمارت‌های پادشاهی در استانبول کاخ توپکاپی است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. این کاخ روی منطقه‌ای مرتفع و مشرف بر دریای مرمره و خلیج گلدن هورن قرار دارد. چشم‌انداز زیبا و محیط با صفای داخل باغ این کاخ زیبا، توجه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. بازدید از این کاخ و موزه داخل آن رایگان نیست و باید برای بازدید آن بلیت تهیه کنید.

خلیج گلدن هورن

خلیج گلدن هورن یا شاخ طلایی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری میان مسافران و ساکنان استانبول است. مسافران و گردشگران زیادی برای تفریح عصرگاهی به این منطقه می‌روند. اطراف این خلیج کلیساهای قدیمی و کافه‌های متنوعی برای پذیرایی از گردشگران قرار دارد. برای لذت بردن از منظره خلیج طلایی می‌توانید به تپه پیرلوتی بروید و در کافه‌های مشرف ‌به خلیج شاخ طلایی اتراق کنید.

خلیج گلدن هورن و مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد از دیگر مساجد تاریخی و مهم در شهر استانبول است. این مسجد به دلیل استفاده از کاشی‌های آبی‌ رنگ در معماری آن با نام مسجد آبی نیز شهرت دارد. در مسجد سلطان احمد هم مدرسه، مقبره خانوادگی و بخش‌های متنوعی تعبیه شده است. این مسجد در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در استانبول به شمار می‌رود.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه در استانبول یکی از معروف‌ترین نمادهای تاریخی در این شهر است که شهرتی جهانی دارد. در جوار این مسجد موزه‌ای ارزشمند قرار دارد که آن را با نام موزه ایاصوفیه می‌شناسند. لازم به ذکر است که بازدید از این مسجد کاملاً رایگان است اما برای بازدید از موزه ایاصوفیه باید بلیت تهیه کنید.

مقبره چه افرادی در مسجد سلیمانیه قرار دارد؟

همان طور که اشاره شد، این مسجد به دستور پادشاه بزرگ عثمانیان سلطان سلیمان بنا شد. مقبره سلطان سلیمان و همسر محبوب او خرم سلطان و نیز معمار خود مسجد معمار سنان و... در این مسجد قرار دارند. همچنین مقبره مشاهیر بزرگ دیگری چون سلطان احمد، خواهر و دختران سلطان سلیمان و ... هم در این مسجد واقع شده‌اند.

حوادث پیش آمده برای مسجد سلیمانیه

مسجد بزرگ و با اصالت سلیمانیه حوادث تاریخی زیادی را از سر گذرانده است. در طول سالیان طولانی پس از ساخت این مسجد، حوادث متفاوتی در آن رخ داده‌اند که سبب آسیب به بخش‌های مختلف آن شده‌اند. البته این مسجد بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی ترمیم و مرمت شد اما تغییراتی در شکل معماری آن نیز به وجود آمد. در ادامه مهم‌ترین حوادث پیش آمده برای مسجد سلیمانیه را مرور می‌کنیم.

زیبایی و بزرگی مسجد سلیمانیه

آتش سوزی در مسجد سلیمانیه

نخستین حادثه پیش آمده در مسجد سلیمانیه در سال ۱۶۶۰ میلادی اتفاق افتاد. در سال 1660 شهر استانبول دچار آتش‌سوزی وسیعی شد که این مسجد نیز از این حادثه آسیب‌های بسیاری دید. پس از حادثه آتش­سوزی این مسجد را بازسازی کردند اما طراحی جدید تفاوت‌های زیادی با معماری نخست این مسجد داشت.

زلزله در مسجد سلیمانیه استانبول

حادثه بعدی که برای مسجد سلیمانیه استانبول پیش آمد نیز در سال ۱۷۶۶ میلادی رخ داد. در این سال زلزله‌ای مهیب موجب ویرانی بخش‌های دیگری از مسجد سلیمانیه شد؛ اما این بار هم برای بازسازی این مسجد اقدام‌هایی صورت گرفت که ساختار اولیه این بنا را بیشتر تغییر داد.

جنگ جهانی دوم در مسجد سلیمانیه

آخرین حادثه که تأثیر بسیاری بر مسجد سلیمانیه داشت، در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. در طول این جنگ جهانی حیاط مسجد به پناهگاهی برای نظامیان و انباری مملو از مهمات و اسلحه‌های نظامی تبدیل شد. به دلیل وجود مواد منفجره زیاد و وقوع آتش‌سوزی در مسجد، انفجاری مهیب رخ داد که آسیب‌هایی جدی به بنای اصلی مسجد سلیمانیه نیز وارد کرد.

مسجد ایاصوفیه - با کلیک بر روی لینک می توانید با یکی از زیباترین مساجد جهان که در استانبول واقع شده آشنا شوید.

حقایق جالب در رابطه با مسجد سلیمانیه

  • ارتفاع گنبد مسجد سلیمانه حدود 53 می باشد
  • در سال 2007 میلادی عملیات بازسازی و مرمت در این مسجد آغاز شده و پس از 3 سال در سال 2010 دوباره بازگشایی شد.
  • بر روی 4 گلدسته این مسجد مجموعاً 10 ایوان وجود دارد، و این گلدسته در واقع نشان دهنده این است که سلطان سلیمان دهمین سلطان عثمانی بود.
  • بازدید از این مجموعه رایگان می باشد، اما گردشگران تور ترکیه در صورت تمایل می توانند کمک های مالی خود به قسمت امور فرهنگی مسجد سلیمانیه پرداخت کنند.
  • مرمت این مسجد تاریخی حدود شش میلیون یورو برای دولت ترکیه هزینه در بر داشت.
  • از بیمارستان مسجد سلیمانیه امروزه به عنوان یک کارخانه چاپ استفاده می شود که به ارتش کشور ترکیه تعلق دارد.
  • برای ورود به داخل مسجد باید بدون کفش وارد شوید.
  • امکان عکاسی در بخش‌های مختلف مسجد وجود دارد.
  • به شیوه برگزاری مراسمات در این مسجد احترام بگذارید.
  • بانوان برای بازدید از این مسجد باید حجاب کامل داشته باشند.
  • هنگام برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت سکوت را رعایت کنید.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف مسجد، زمانی خارج از برگزاری مراسمات مذهبی را انتخاب کنید.

مسجد سلیمانیه از بالا

راه های دسترسی به مسجد سلیمانیه

گزینه‌های متنوعی برای رفتن به مسجد سلیمانیه استانبول وجود دارد. شما می‌توانید یکی از مسیرهای حمل‌ونقل شهری شامل مترو، اتوبوس یا تاکسی را انتخاب کنید. البته اگر محل اقامت شما به این مسجد نزدیک باشد، پیاده‌روی هم گزینه‌ی مناسبی است. برای رفتن به مسجد سلیمانیه می‌توانید از طریق خطوط تاکسی و از یکی از دو ایستگاه بازار بزرگ یا دانشگاه لالای به خیابان مسجد در محله فاتح بروید.

نکات مهم در بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول

در بازدید از مسجد سلیمانیه رعایت برخی نکات ضروری است که باید به آن‌ها توجه شود. این نکات عبارتند از:
  • برای ورود به داخل مسجد باید بدون کفش وارد شوید.
  • امکان عکاسی در بخش‌های مختلف مسجد وجود دارد.
  • به شیوه برگزاری مراسمات در این مسجد احترام بگذارید.
  • بانوان برای بازدید از این مسجد باید حجاب کامل داشته باشند.
  • هنگام برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت سکوت را رعایت کنید.
  •  برای بازدید از بخش‌های مختلف مسجد، زمانی خارج از برگزاری مراسمات مذهبی را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید از مسجد سلیمانیه

برای بازدید از مسجد سلیمانیه حدود یک ساعت زمان کافی است و گردشگران تور استانبول باید توجه داشته باشند که این مسجد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر آماده پذیرش بازدید کنندگان می باشد، البته در نظر داشته باشید که بازدید در زمان انجام مراسم های مذهبی امکان پذیر نیست.

سخن آخر
در این گفتار اطلاعاتی پیرامون مسجد سلیمانیه استانبول، دومین مسجد بزرگ این شهر ارائه شد. این مسجد تاریخی و باستانی به دلیل معماری خاص و تاریخچه دیرینه، یکی از نمادهای شهر استانبول است. اگر در سفر به ترکیه به استانبول می‌روید، از بناهای تاریخی این شهر مانند مسجد سلیمانیه و... بازدید کنید. بازدید این از مسجد و آرامگاه‌های آن علاوه بر زیبایی شما را با تاریخ جهان این سرزمین آشنا می‌کند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر