باتو کیو

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/09/28
بازدید: 809
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غار باتو کیو یا غار میمون‌ها از جاذبه‌های گردشگری کشور مالزی است. این غار یکی از اماکن مقدس هندوهاست بوده که شامل تعداد زیادی پله، چند معبد کوچک و یک مجسمه بزرگ از الهه هندو می‌شود. غار باتو کیو در سال 1881 میلادی توسط یک کاشف آمریکایی کشف شد. این غار در دوره‌ای از تاریخ به عنوان مخفیگاه کمونیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مکان در شمال شهر کوالالامپور قرار داشته و فاصله آن از مرکز این شهر حدودا 13 کیلومتر است.

غار باتو کیو

 

تاریخچه غار باتو کیو

غار باتو کیو چهارصد میلیون سال قبل در اثر چندین دگردیسی زمین شناسی از سنگ‌های آهکی و دریاچه‌ای ماقبل تاریخ به وجود آمده است. اولین ساکنین این غار میمون‌ها بودند. سپس مردمان قبیله Temuan از ورودی‌های این غار به عنوان پناهگاه استفاده کردند. تپه‌های اطراف غار باتو کیو در سال 1860 محل زندگی چینی‌هایی بود که به دنبال استخراج چلغوز برای حاصل‌خیز کردن خاک زمین‌های کشاورزی خود به مالزی رفته بودند. سرانجام در سال 1881 میلادی ویلیام هوراندی، با شناسایی غار باتو کیو و منتشر کردن مستندات آن، این غار را به ثبت رساند.

تامبوسامی (Thamboosamy) تاجر هندی در بازدید خود از منطقه باتو، تصمیم گرفت غار باتو کیو را به پرستشگاهی به سبک هندو تبدیل کند و آن را بهه خداوند Murugan هدیه کند. درون و بیرون این غار توسط نقاش‌های زبده و مجسمه سازهای حرفه‌ای با مجسمه‌های مذهبی و نقاشی تزیین شده است. البته باید به یاد داشته باشید که از ابتدا صاحبان اصلی غار باتو کیو میمون‌ها بوده و هستند.

تجربه سفر به کشورهای آسیای شرقی با جاذبه‌های دیدنی هیجان انگیز

آشنایی با غار باتو کیو مالزی

غارهای باتو (Batu Caves) بسیار جالب و دیدنی هستند، به خصوص اگر از دیدن معابد هندی لذت می‌برید. غار باتو کیو یک معبد تمام عیار هندی است که البته دسترسی به آن زیاد آسان نبوده و نیاز به بالا رفتن از 272 پله دارید. این مکان صخره‌ای از جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور مالزی است که در 13 کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. غارهای باتو شامل 3 غار آهکی می‌شود و اصلی‌ترین غار در انتهای پله‌ها واقع شده و معبد اصلی نیز در درون این غار است. مجسمه معروف بودا به عنوان بلندترین مجسمه ایستاده جهان نیز در این منطقه قرار دارد.

همان طور که گفته شد، میمون‌ها صاحبان اصلی این غار هستند و جالب است بدانید همچنان نیز در این غار سکونت دارند. بنابراین در زمان بازدید از غار باتو کیو می‌توانید میمون‌ها را از نزدیک ببینید و به آن‌ها غذا دهید. به محض ورود شما به غار، این میمون‌های بامزه به استقبال شما می‌آیند. پایین پله‌ها نیز مغازه‌ای قرار دارد که انواع خوراکی از جمله موز و بادام زمینی عرضه می‌کنند. شما می‌توانید برای میمون‌ها نیز از این مغازه خوراکی بخرید و غذا دادن به آن‌ها را تجربه کنید.

بهترین زمان برای بازدید از غار باتو کیو را می‌توان زمان برگزاری جشن ویژه هندی‌ها دانست. این جشن یک روزه تایپوسام (Thaipusam) نام داشته و اواخر ژانویه یا اوایل فوریه برگزار می‌گردد. جشن تایپوسام در واقع جشن سالروز تولد پسر شیوا است. اگر زمان سفر خود را طوری تنظیم کنید که به این جشن برسید، تجربه‌ای ویژه برایتان رقم خواهد خورد. بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین غار باتو کیو، کاتدرال (Cathedral Cave) نام دارد. کاتدرال به معنی کلیسای جامع بوده و این غار بزرگ چندین معبد هندوها را در خود جای داده است. در پایین تپه باتو کیو نیز تعدادی غار دیگر از جمله غار گالری هنری و غار موزه قرار دارند. در این دو غار چندین نقاشی و مجسمه مربوط به هندوها به نمایش عموم گذاشته شده است.

زمان بازدید از غار باتو کیو

 

کاوادیس‌های غار باتو کیو چه کسانی هستند؟

مریدان و جانبازان پیشکش‌های خود به معبد باتو کیو را در کاوادیس‌ها (Kavadis) تزیین می‌کنند و آن را با احترام و هیجان و تشریفات به پروردگار موروگا (Lord Muruga) هدیه می‌دهند. این پیشکش‌ها معمولا ظرف‌های شیر هستند. کاوادیس‌ها نیز به دو نیم دایره تقسیم شده و معمولا چوبی یا فلزی هستند. این کاوادیس‌ها به هم متصل بوده و بر شانه افراد قرار می‌گیرند. کاوادیس معمولا با پرهای طاووس و گل‌ها تزیین می‌شوند. جالب است بدانید وزن کاوادیس ممکن است به 100 کیلوگرم نیز برسد.

چهارچوب پیشکش کردن معمولا همراه با سیخ‌های کبابی یا قلاب‌های فلزی است. از این‌ها برای سوراخ کردن پوست بدن، گونه یا زبان استفاده می‌شوند و کمی نیز ترسناک است. برخی از مریدان بدن خود را با این قلاب‌ها یا سیخ‌های کبابی سوراخ کرده و به درگاه خدایان دعا می‌کنند. یک روحانی نیز در معبد حضور دارد و روی افرادی که بدن خود را سوراخ کرده‌اند خاکستر می‌پاشد تا دعا و نذرشان مورد قبول خدایان واقع شود.

کاوادیس‌های غار باتو کیو

 

بهترین زمان سفر به غار باتو کیو

اواخر ماه ژانویه را می‌توان بهترین زمان سفر به غار باتو کیو دانست. در این زمان جشن معروفی به نام جشن تایپوسام با آیین خاصی برگزار می‌شود. جشن تایپوسام همه ساله در یک روز خاص در اواخر ماه ژانویه برگزار شده و گردشگران زیادی را به سمت غار باتو کیو می‌کشاند.

آدرس و ساعت کاری غار باتو کیو مالزی

غار باتو کیو از ساعت 6 صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان است. بازدید از این غار رایگان بوده و به حدودا 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد.

آدرس غار باتو کیو:

Gombak, 68100 Batu Caves, Selangor, Malaysia

آدرس غار باتو کیو مالزی

 

سخن پایانی

غار باتو کیو یا غار میمون‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور مالزی است که در شمال شهر کوالالامپور قرار دارد. این غار در دوره‌ای از تاریخ به عنوان مخفیگاه کمونیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه از غار باتو کیو به عنوان مکانی مقدس برای عبادت استفاده می‌شود. همچنین گردشگران زیادی همه ساله از این غار بازدید می‌کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 101 کاربر