تنگه چاهکوه

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 3138
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

از جذاب ترین مکان های مسافرتی و گردشگری ایران جزیره های کیش و قشم هستند که سالانه مسافران زیادی را به خود می بینند؛ این دو جزیره که تفریحات و مراکز خرید زیادی برای بازدید دارند تمام امکانات به روز تفریحی را برای راحتی و خوشایند هر چه بیشتر بازدید کنندگان به کار می گیرد. جزیره قشم که از دیرباز پذیرای گردشگران زیادی بوده است زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. یکی از این زیبایی ها تنگه چاهکوه است. تنگه چاهکوه یکی از عجایب هفتگانه جهان واقع در جزیره ی قشم از دیدنی های بینظیر و شگفت انگیز و از آثار طبیعی این جزیره به حساب می آید. با بازدید از تنگه چاهکوه می توانید در این تنگه با دیواره های بلند و لایه لایه که در اثر فرسایش به وجود آمده است؛ پیاده روی کنید. این دره طول زیادی دارد ولی هرچه از شمال به جنوب این دره حرکت کنید متوجه میشوید که این دره وی شکل عرض کمتری پیدا می کند و حرکت در این تنگه مشکل تر می شود. دیواره های این تنگه با فرسایش و عوامل طبیعی زیبایی خاصی پیدا کرده و پوشش گیاهی آنچنانی ندارد . تنگه چاهکوه با اینکه مسیر آب زیبایی را در خود جای داده است ولیکن شاید فقط بعضی از علف ها و یا خار های بیابانی را به خود دیده باشد. اکثر بازدید کننده های این تنگه برای دیدن نگاره های ثبت شده روی دیواره های آن، بر اثر فرسایش به این مکان می آیند. برای آشنایی بیش‌تر راجب این تنگه با ما همراه باشید. 

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه کجاست؟

تنگه زیبا و شگفت انگیز چاهکوه، همانطور که گفته شد  یکی از عجایب هفتگانه جهان است که به علت ظاهر عجیبی که در طول سال ها و قرن ها بر اثر فرسایش به خود گرفته، میان بازدید کننده های جزیره قشم بسیار محبوب شده است.تنگه چاهکوه در جنوب ایران قرار دارد و در طول تاریخ به علت ظاهر عجیب و نایاب خود به تنگه مقدس چاهکوه معروف بوده و قدیمیان به این باور بوده اند که آب این تنگه مقدس است. اهالی روستا چهار چاه در این تنگه حفر کرند تا آب باران و ذخیره آب تابستان خود را در آن نگهداری کنند؛ از آنجایی که قشم خیلی گرم و خشک است این دره اهمیت بالایی برای روستاییان این جزیره داشته. آدرس دقیق این تنگه : در شرق جزیره قشم ، در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم، نزدیک روستای چاهوی است.

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

دره چاهکوه یکی از عجایب جزیره قشم

جزیره قشم از بهترین و پر بازدید ترین نقاط گردشگری ایران به شمار می آید و جاذبه های گردشگری زیادی دارد و با سرمایه گذاری روی این بیزینس، جاذبه های جذابی برای تفریح مسافران و گردشگران پدید آورده است. علاوه بر جاذبه های تفریحی جزیره قشم، ما یکی از دیدنی های طبیعی این جزیره را به نام تنگه چاهکوه را به شما برای بازدید توصیه می کنیم. تنگه چاهکوه که یکی از عجایب هفتگانه جهان بشمار می آید و به تایید سازمان جهانی یونسکو رسیده است؛ از ژئوپارک قشم محسوب می شود.

این دره سرشار از حفره های طبیعی و اشکال مختلف است که با دیواره هایی با ارتفاع ۱۰۰ متری  و حوضچه های آب موجود در آن شما را حیرت زده میکند. با ورود به این تنگه انگار شما وارد سیاره دیگری شده اید؛ فرسایش دیواره های این تنگه را لایه لایه کرده است و شما می توانید سوژه های عکاسی زیادی در این تنگه پیدا کنید.

دره چکوه در جزیره اقتصادی قشم

معرفی جزیره قشم - سفرنامه ای از جزیره دوست داشتنی قشم

ویژگی های تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه که یکی دیدنی ترین مکان های جزیره قشم به حساب می آید ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارد؛ علاوه بر لایه لایه بودن دیواره های تنگه چاهکوه، شما می توانید اشکال درهم و اعجاب آور این دیواره ها ، سوراخ های طبیعی به وجود آمده توسط فرسایش، چاه های باستانی ساخته شده در این تنگه برای ذخیره آب آشامیدنی و… را ببینید.

ارتفاع این دیواره ها حدود ۱۰۰ متر است و همان طور که گفته شد این تنگه عرض زیاد و مقبولی در قسمت شمالی خود دارد؛ ولی هر چه از شمال به عمق این دره حرکت کنید عرض تنگه کمتر میشود و کم کم دیگر راهی برای حرکت وجود نخواهد داشت. 

دیواره های تنگه چاهکوه که حفره ها، کاسه ها و طاقچه های زیادی دارد که بر اثر سیل و باد و باران های زیاد این جزیره در طول سال ها پدید آمده است؛ اسید موجود در آب باران، آهک و بی کربنات کلسیم موجود در سنگ های این تنگه را حل می کند و باعث صد ها حفره موجود در این سنگ ها می شوند. این دره که از چهار سو چهار تنگه دارد از نوع سنگ های رسوبی است و از ماسه سنگ های آهکی تشکیل شده اند‌.

تنگه چاهکوه قشم

بخش های مختلف تنگه چاهکوه در قشم

یکی از عجایب هفتگانه جهان که در جزیره قشم واقع شده و افراد کمی از این تنگه و زیبایی هایش مطلع هستند تنگه چاهکوه است. اکثر افرادی که به این تنگه می روند و از این تنگه بازدید می نمایند قصد عکس برداری از جاذبه های مختلف این دره را دارند و از قبل با یک راهنما از روستای نزدیک و یا بومیان جزیره قشم به این مکان می آیند. 

برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار و بدون راهنما به این تنگه سفر کنند باید بدانند که در ورود به این تنگه تندیسی می بینید که نام آن سه سر نگهبان است و پس از ورود به این تنگه شما چهار چاه می بینید که از قدیم روستاییان و بومیان جزیره قشم آنها را برای ذخیره آب حفر کرده اند. بعد از کمی پیشروی به در میان دره ای میرسیم که کمی عریض تر است همینطور که پیش می روید حفره های طبیعی دیوار های این تنگه را می بینید که اشکال مختلفی دارند.

بخش های مختلف دره چکوه

تفریحات تنگه چاهکوه قشم چیست؟

تنگه چاهکوه واقع در قشم یکی زیبا ترین مکان های دیدنی جزیره قشم بشمار می آید که جاذبه ها و اشکال دیدنی جذابی را به نمایش می گذارد. در بازدید خود از این تنگه حتمی دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید تا از سوژه های مختلف این تنگه عکس بگیرید. در منطقه ای که تنگه چاهکوه قرار دارد هیچ آلودگی نوری وجود ندارد و شما می توانید ستاره ها را کاملا واضح با زیبایی هایش ببینید پس روی ماندن یک شب در خانه های روستای نزدیک این منطقه فکر کنید.

تنگه چاهکوه پوشش گیاهی زیادی ندارد ولی ۱۶ گونه مختلف جانوری دارد که اگر شانس داشته باشید پرنده هایی را که در حفره های این تنگه لانه دارند را می توانید ببینید؛ از معروف ترین حیوانات این تنگه آهوی کوهی است. کوه نوردی از دیواره های این دره نیز خالی از لطف نیست.  این دره ۱۰۰ متر عمق دارد که با حفره های روی دیوار های آن از بهترین مکان ها برای کوه نوردی است. قسمت های صعب العبور این تنگه نیز برای کوه نورد های حرفه ای با تجهیزات کوهنوردی مناسب است. 

تفریحات قشم- شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از تفریحات جالب و دیدنی جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

تفریح در چکوه قشم

امکانات در تنگه چاهکوه قشم چگونه است؟

تنگه چاهکوه که یکی دیدنی ترین مکان های جزیره قشم و از ژئوپارک قشم بشمار می آید؛ در فاصله ۷۰ کیلومتری جزیره قشم است که در واقع فاصله زیادی از مرکز شهر دارد و پیاده روی و کوه نوردی در این تنگه کار مشکلی است که باعث می شود این مکان نیازمند امکانات اساسی و مهمی باشد تا بازدید کنندگان در این محل با مشکل مواجه نشوند. هرچند که در داخل تنگه چاهکوه هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی ارتفاع زیاد این دره باعث می شود گوشی ها آنتن نداشته باشند ولی در بیرون این تنگه امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، اقامتگاه بومگردی، رستوران در یکی از روستا های نزدیک تنگه، پارکینگ، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه های صنایع دستی و سوغات دارد. 

تفریح در تنگه چاهکوه

اطلاعات بازدید از تنگه چاهکوه

بازدید از تنگه چاهکوه که یکی از عجایب هفتگانه جهان است؛ می تواند یکی از مفرح ترین ساعات سفرتان در جزیره قشم باشد. بازدید از این مکان حداکثر ۳ ساعت طول می کشد و شما می توانید با پرداخت مبلغی اندک ( حدود ۵۰۰۰ تومان ) که به عنوان ورودی در ابتدای ورود به تنگه از شما گرفته می شود وارد این تنگه شوید و از پیاده روی در این تنگه با دیواره هایی با طرح های عجیب و غریبش لذت ببرید.  این تنگه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر باز است و اجازه بازدید را به گردشگران می دهد.

نکاتی که در بازدید از تنگه چاهکوه باید در نظر بگیرید 

همانطور که میدانید جزیره قشم آب و هوای گرم و خشکی دارد و همین امر می‌تواند بر روی قیمت تور قشم تاثیر بسزایی بگذارد؛ همچنین برای بازدید از این منطقه باید از سفر در فصل های تابستان و بهار جلوگیری کنید. آفتاب داغ این جزیره در این فصل ها بسیار طاقت فرساست و ما به شما فصل پاییز و زمستان را که هوا کمی مطبوع تر میشود را پیشنهاد می کنیم. 

بازدید از این مکان در ساعات محدودی امکان پذیر است پس به مدت زمانی باید در راه باشید هم توجه داشته باشید زیرا با زمان بندی درست در بازدید از این تنگه می توانید از دیگر مکان هایی که فاصله کمی با تنگه چاهکوه دارد نیز بازدید کنید.از آنجایی که تنگه چاهکوه سوژه های زیبایی برای عکاسی دارد؛ حتما با تمامی امکانات ممکن برای عکاسی به این تنگه سفر کنید.

جاهای دیدنی قشم در پاییز - معرفی 26 تا از جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان!

بهترین زمان بازدید از چاهکوه قشم

گورستان‌های تاریخی قشم - معرفی 10 تا از قبرستان های قشم

راه های دسترسی به تنگه چاهکوه کدام‌اند؟

برای بازدید از تنگه ی چاهکوه قشم شما میتوانید از هتل خود شروع به حرکت کنید و به بخش شهاب از توابع قشم بروید. اگر از میدان درگهان قشم شروع به حرکت کنید وارد جاده غربی شوید و بعد از ۲۰ کیلومتر در دوراهی دیرستان راه مستقیم را ادامه دهید و بعد از ۱۱ کیلومتر دوباره به یک میدان می رسید. بعد از رسیدن به میدان وارد اولین جاده سمت راست شوید بعد از ۳۹ کیلومتر به سمت چپ بپیچید. راه تا نزدیکی این تنگه آسفالت است ولی باید از ۲ کیلومتر قبل از ورود به تنگه در جاده خاکی پیاده روی کنید تا به تنگه چاهکوه برسید.این تنگه تا جنگل حرا ۲۰ دقیقه، تا دره ستارگان ۱ ساعت، تا غار نمکدان ۱ ساعت و تا جزایر ناز ۱ ساعت راه دارد؛ که می توانید از آنها نیز در راه سفرتان بازدید کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 115 کاربر