مسجد سلطان احمد

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 3990
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول یکی از شهرهای پر توریست ترکیه می باشد که به دلیل جذابیت فراوان گردشگری، جزء مکان های مهم در زمینه جذب توریست به حساب می آید. به طور تقریبی می توان گفت نیمی از مردم ترکیه پیرو دین اسلام هستند و همان گونه که می دانید، مسلمانان از دیرباز علاقه زیادی به ساخت مساجد و معابدی جهت عبادت و راز و نیاز داشته اند، از همین رو در کشور ترکیه تعداد قابل ملاحظه ای مسجد احداث شده که در اینجا قصد داریم یکی از مهم ترین آن ها را معرفی کنیم.

مسجد سلطان احمد

آشنایی با مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد از با شکوه ترین مساجد موجود در کشور ترکیه می باشد که مورد توجه جهانگردان زیادی قرار گرفته است، حتی کسانی که هیچ گونه آشنایی و اطلاعاتی در زمینه دین اسلام ندارند، ترغیب می شوند تا از این بنای معنوی چشم نواز بازدید کنند.مسجد سلطان احمد با نام های دیگری همچون مسجد کبود و مسجد آبی نیز شناخته می شود. این مسجد زیبا از سال 1609 تا 1619 به فرمان حاکم وقت (احمد اول) طراحی و ساخته شد. او پس از مرگ در همین مسجد به خاک سپرده شد و علت نام گذاری این مسجد هم وجود آرامگاه این حاکم است. مسجد کبود در منطقه فاتح و در فاصله نزدیکی از مسجد ایاصوفیه که خود یکی از معروف ترین مساجد استانبول می باشد قرار گرفته است. محله فاتح جزو قدیمی ترین منطقه های استانبول به حساب می آید و در زمان های قدیم مرکز شهر قسطنطنیه بوده است، از همین رو در گذشته از اهمیت به سزایی برخوردار بود.

مسجد سلطان احمد

نام آبی را به دلیل رنگی که بر نمای این مسجد غالب بوده، به آن نسبت داده اند. کاشی هایی با تناژهای مختلف رنگ آبی در این مسجد به کار رفته که جلوه ای تماشایی به آن بخشیده و توجه هر گردشگری به آن جلب می شود. از ویژگی های جذاب این مسجد می توان به چشم انداز آن در دوردست ها اشاره کرد، مناره ها و گنبدهای مسجد آبی به قدری بلند است که از فواصل دور هم قابل ملاحظه می باشد.

این مسجد به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول به اندازه ای برای سلطان احمد مهم و باارزش بود که شخصاً خودش در مکان مورد نظر حضور پیدا می کرد و در برخی مراحل ساخت نظارت مستقیم انجام می داد. پس از تکمیل مسجد، او تنها 1 سال توانست از آن بهره ببرد و در سن 27 سالگی جان سپرد، مقبره او در بخش شمالی مسجد و در محوطه بیرونی قرار دارد.

خوب است بدانید در ساخت این مسجد مصالحی همچون: سنگ های بِرش، گرانیت، مرم، سماق، قرمز، mold stone، ماسه سنگ و پودینگ استون به کار رفته است. کاشی های بی شماری هم در بخش های مختلف مسجد سلطان احمد استفاده شده که طبق بررسی های سال 2014 تعداد آن ها 23000 قطعه تخمین زده شده است.

سفر به سواحل زیبای شهرهای توریستی ترکیه

مسجد سلطان احمد

نمای ظاهری مسجد کبود

این بنا به طور کامل بیانگر زیبایی های معماری عثمانی بوده که آمیزه ای از معماری اسلامی نیز در آن وجود دارد. طراحی های خاص و منحصر به فردی که در جای جایِ این مسجد صورت گرفته را در هیچ مکانی نمی توان مشاهده کرد، به همین دلیل آن را چشم گیرترین مسجد ترکیه می دانند. گردشگران استانبول خوب است بدانند که محمد آقا صدفکار طراحی و ساخت این مکان مذهبی را به عهده داشته که به خوبی از پسِ آن توانست بر آید.

مسجد سلطان احمد ترکیه

احمد پاشا دستور داد که 6 مناره برای این مسجد ساخته شود و این چنین بود که نخستین مسجد عثمانی با 6 مناره در کشور ترکیه بنا شد. 4 مناره در چهار گوشه بنا قرار دارد و دو مناره دیگر مابین آن ها قرار گرفته است. مناره های ابتدایی دارای 3 بالکن هستند اما 2 مناره انتهایی که محل رفت و آمد موذن ها برای گفتن اذان می باشد 2 بالکن دارند. این مناره های سر به فلک کشیده به هنگام طلوع و غروب آفتاب نمایی فوق العاده زیبا پیدا می کنند که هر توریستی را محو تماشا می کنند.

خوب است بدانید که بعد از اتمام مراحل ساخت، به دلیل همسان بودن تعداد مناره های مسجد کبود با مسجدالحرام واقع در مکه، علما دست به اعتراض دهند و به دنبال این امر سلطان احمد معمار را به مکه فرستاد تا یک مناره دیگر برای مسجدالحرام بسازد!

دیوارهای بنای خارجی تا سقف ابه چندین هزار کاشی دست نویس با آیات پاک قرآن مزین شده است. تعداد گنبدهای این مسجد زیبا به 5 گنبد اصلی می رسد که با آرایشی آبشاری در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در اطراف آن ها نیز 8 گنبد کوچکتر وجود دارد. قرارگیری جالب این گنبد ها در کنار یکدیگر جلوه خاصی به مسجد کبود بخشیده است.

در ساخت نمای بیرونی این مسجد الگوبرداری زیادی از مسجد سلیمانیه شده است ولی با این حال تفاوت های چشمگیری نیز در ظاهر این دو مسجد دیده می شود.

مسجد سلطان احمد

حیاط مسجد سلطان احمد

هنگامی که توانستید از تماشای زیبایی های ظاهری این مسجد دست بکِشید، باید از طریق ورودی مسجد وارد حیاط و فضای داخلی آن شوید. ورودی مسجد طاقی بزرگ و باشکوه است که در آن مقرنس کاری های چشمگیری به کار رفته است. ورودی های متعددی برای این مسجد باعظمت در نظر گرفته شده که بستگی دارد شما در چه موقعیت مکانی قرار داشته باشید و از کدام قسمت شهر بخواهید وارد مسجد شوید، برای مثال اگر بخواهید از میدان سلطان احمد به مسجد بروید 3 درب، در بخش شمال شرقی مجموعه 3 ورودی دیگر و نهایتاً در بخش جنوبی هم 2 درب وجود دارد. ولی لازم به ذکر است که بگوییم ورودی اصلی مسجد کبود در بخش شمال غربی مجموعه قرار دارد که گنبدی زیبا به همراه رواق مرکزی را به خود اختصاص داده است.

هنگامی که وارد حیاط گسترده مسجد می شوید در دو سوی حیاط وضوخانه هایی جهت رفاه حال نمازگزاران وجود دارد، البته از 4 گوشه حیاط راهروهایی به هم می رسند که در آن ها شیرهای آبی جهت وضو گرفتن تعبیه شده است. در گوشه ای از حیاط هم مرکزی جهت ارائه اطلاعاتی پیرامون این مسجد زیبا و دین مُبین اسلام وجود دارد که گردشگران ترکیه در صورت تمایل می توانند از آن بهره ببرند. یکی دیگر از زیبایی های حیاط مسجد یک آبخوری بزرگ است که توجه شما را به خود جلب می کند.  در حیاط مسجد پنجره هایی دو ردیفه وجود دارد که ردیف اول آن ها مستطیلی و ردیف بالایی به شکل طاق هستند.

معروف ترین مساجد استانبول - معرفی مساجد + عکس 

زیباترین مساجد جهان

 

در واقع می توان گفت مسجد آبی تنها یک عبادتگاه نبوده و در گذشته مرکز اجتماعی شهر قسطنطنیه نیز به حساب می آمد و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مفیدی در آن صورت می گرفت. افزون بر مرکز اجتماعی، مدرسه، حمام ترکی، مکتب، وضوخانه، آبنما، غرفه پادشاهی و اتاق های اجاره ای بخش هایی از این مسجد بوده است.غرفه پادشاهی در جنوب شرقی مسجد در کنجی واقع شده که از برجسته ترین و نفیس ترین قسمت های مسجد کبود به شمار می رود و ساخت آن در دوره عثمانی بی همتا بوده است. این بخش که برای امپراطور ساخته شده بود، دارای 2 اتاق استراحت است که در بالای آن لژ سلطان طراحی گشته است. البته ذکر این نکته لازم است که، امروزه این قسمت تبدیل به موزه ارزشمندی از فرش و گلیم های نفیس شده که مورد توجه گردشگران تور استانبول قرار گرفته است.

مسجد سلطان احمد

معماری داخلی مسجد سلطان احمد

شبستان این مسجد یکی از زیباترین بخش های آن است. ستون های به کار رفته در شبستان مزین به کاشی کاری های رنگارنگ با طرح گل لاله هستند که زیبایی آن ها را دوچندان کرده است. خوب است بدانید بخش قابل توجهی از این کاشی ها به صورت سفارشی در شهر ایزنیک ساخته شده و هزینه هنگفتی را در پی داشته است. در شبستان حدود 260 پنجره رنگی تعبیه شده که علاوه بر زیبایی، نور بسیار خوبی را به فضا می بخشد. این پنجره ها به عنوان هدیه از جانب رئیس جمهور و نیز به سلطان احمد اهدا شده بود. البته لوسترهای بزرگ و چشم نوازی که در مسجد وجود دارد، نقش به سزایی در روشنایی فضا دارند.

شاید بتوان مهم ترین قسمت مسجد آبی را محراب آن دانست. شکوه این بخش مرمرین چشم ها را به خود خیره می کند. منبر مسجد نیز در سمت راست محراب قرار گرفته که برای خواندن خطبه های نماز جمعه و سخنرانی مورد استفاده امام جماعت قرار می گیرد. ساختار منبر به گونه ای می باشد که در صورت وجود جمعیت فراوان هم تمامی افراد بتوانند دیدِ مناسبی به امام جماعت داشته باشند. بر روی دیوارهای داخلی مسجد خوش نویسی های ارزشمندی از آیات قرآن وجود دارد که اثری از سید کاظم گبری می باشند.

زیباترین مساجد جهان | شکوه این مساجد در دنیا خیره کننده است!

تاریخچه مسجد کبود استانبول

زمانی که سلطان محمد سوم از دنیا رفت، پسر بزرگتر او سلطان احمد در سن 13 سالگی به حاکمیت رسید. در پی ضعف هایی که او در جنگ های پیش آمده از خود نشان داده بود، شوکت خود را از دست داد و به همین دلیل تصمیم به ساخت اولین مسجد امپراتوری عثمانی گرفت. از آن جایی که سلطان احمد هیچ دستاورد مهمی در طول جنگ هایش کسب نکرده بود، برای تامین هزینه های ساخت مسجد از خزانه بهره برد که این موضوع نیز بر حجم نفرت مردم از او افزود. با وجود مشکلات موجود سرانجام این مسجد خاص و زیبا در مرکز شهر و در مکان پیشین کاخ قسطنطنیه ساخته شد. این بنا در طول تاریخ بارها مورد بازسازی قرار گرفت تا سرانجام مسجد کنونی که یکی از زیباترین مساجد در دنیا  است، شکل بگیرد.

مسجد سلطان احمد

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

*به چند نکته برای ورود به مسجد سلطان احمد توجه داشته باشد:

  • با کفش وارد نشوید .
  • پوشش مناسب همراه با یک شال یا روسری برای احترام حتما به همراه داشته باشید.
  • برای حفظ آثار تاریخی و سنگ نوشته های موجود در مسجد عکس با دوربین های فلش دار نیندازید.

ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد

به دلیل برپایی نمازهای واجب در اوقات شرعی، امکان بازدید از مسجد سلطان احمد در ساعات خاصی میسر نمی باشد. لحظات ملکوتی و نورانی اذان حسی معنوی در سراسر مسجد جریان می یابد که هر فردی فارغ از دین و جنسیت و ملیت را تحت تاثیر قرار می دهد. بازه زمانی که گردشگران تور استانبول می توانند به صورت رایگان از قسمت های مختلف مسجد بازدید به عمل آورند عبارت اند از:

8:30 الی 11:30/ 13 الی 14:30/ 15:30 الی 16:45/ جمعه ها 13:30

دسترسی مسجد سلطان احمد

اگر در اطراف مسجد سلطان احمد اسکان ندارید، برای بازدید از این مکان زیبا می توانید اتوبوس، مترو، تراموا و تاکسی را مورد استفاده خود قرار دهید و از هر یک بهره ببرید.

مسجد سلطان احمد در استانبول

جاذبه های اطراف مسجد کبود

  • مسجد ایاصوفیه در فاصله 400 متری
  • کلیسای ایا ایرنه 750 متری
  • موزه هنرهای اسلامی استانبول و ترکی 75 متری
  • کاخ توپکاپی 1 کیلومتری
  • موزه باستان شناسی استانبول 850 متری
  • باسیلیکا سیسترن 350 متری

آدرس مسجد سلطان احمد

ترکیه/ استانبول/ منطقه فاتح/ محله سلطان احمد/ خیابان ات میدانی/ پلاک 70 

نظرات کاربران

  1. مصطفی مصطفی 1401/12/18
    14 نفر پسندیدند
    مسجد ایاصوفیه از مسجد کبود قشنگ تره. فضای داخلیش خیلی قشنگ بود. فقط یادتون نره که برای وارد مسجد شدن باید کفش رو درآورد و موقع نماز هم مسجد رو می‌بندن.
  2. کمند کمند 1397/12/15
    18 نفر پسندیدند
    حتی غیر مسلمونام دوست دارن برن این مسجد و از نزدیک تماشا کنن
  3. فرزانه فرزانه 1397/12/15
    10 نفر پسندیدند
    من اینجا رفتم واقعااااا معماری داخلیش حیرت انگیزه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 106 کاربر