غار مغان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 4759
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر مشهد به علت موقعیت جغرافیایی خود، امکانات فراوان و محل قرارگرفتن بارگاه امام هشتم مسلمانان یک گزینه عالی برای برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود، این شهر هر ساله میزبان تعداد زیادی توریسم داخلی و خارجی است که برای سیاحت و زیارت این نقطه را برمی گزینند، اما جاذبه های گردشگری مشهد تنها به خواجه ربیع، کوه سنگی، طرقبه مشهد و ... محدود نمی شود بلکه در این مقاله قصد داریم شما مخاطب عزیز لحظه آخری را با غاری زیبا و دیدنی واقع در یکی از روستاهای مشهد آشنا کنیم. روستای مغان یکی از مناطق ییلاقی و زیبای مشهد است که غار تاریخی مغان را در خود جای داده است. سال 1324 بود که عده ای از کوهنوردان موفق به کشف غار مغان در قسمت جنوبی روستای مغان مشهد شدند.

غار مغان

معرفی غار مغان، غار اسرار آمیز مشهد

همان طور که پیشتر گفته شد روستای غار مغان یکی زیبا ترین ومنحصر به فرد ترین روستا های مشهد می باشد که غار مغان تقریبا در جنوب آن واقع شده است، مسافرانی که قصد دیدن از غار مغان مشهد را دارند باید از جاده پر پیچ و خم سیدی عبور کنند تا بتوانند به این غار برسند. گردشگران در طول مسیر برای بازدید از غار مغان باید روستاهایی مانند اردمه، بالندر و خانرود را پشت سر بگذارند که هر کدام از این روستاها می توانند گزینه دیگری برای بازدید و گردش باشند. فسیل های حلزونی موجود در غار تاریخی مغان بیان کننده قدمت بالای این اثر است، بر اساس تحقیقات قدمت غار مغان مشهد به حدود صد میلیون سال پیش باز می گردد، وجود فسیل های حلزونی شکل در این غار آن را اسرار آمیزتر می کند. با توجه به وسعت غار و دهلیزهای فراوان در غار تاریخی مغان توصیه می کنیم تنها و بدون راهنما از این غار بازدید نکنید چرا که شرایط غار به گونه ای است که ممکن است از مسیر اصلی غار منحرف شوید.

ویژگی های غار مغان مشهد

وجود چشمه ها و چاه های طبیعی این غار این ذهنیت را برای ساکنان روستای غار مغان پدید آورده است که این غار در گذشته محل زندگی جن و پری بوده است، وجود جواهرات و الماس های موجود در این غار سبب شد تا بسیاری از مردم دیرتر پی به ویژگی های این غار ببرند. این غار دقیقا زمانی کشف شد که حجم بالایی از جواهرات آن توسط کارگران هندی و آمریکایی ربوده شده بود؛ اما این تمام ماجرا نیست؛ در ادامه با دیگر ویژگی های طبیعی این غار آشنا خواهیم شد. امروزه آنچه که غار مغان مشهد را اسرار آمیز تر می کند ویژگی های منحصر به فرد آن است که از جمله ویژگی های بارز آن میتوان به چشمه‌ها، چاه ها، سنگ های مرمرین سطح غار اشاره کرد، چشمه های زلال و سرد موجود در غار به همراه سطح لغزنده و مرطوب نیز از دیگر جذابیت های غار مغان مشهد است. برکه های متعدد، ستون های آهکی، سه چاه طبیعی عمیق از جمله ویژگی های جالب و تا حد قابل توجهی ترسناک این غار است. شاید برایتان جالب باشد که عناصر تشکیل دهنده غار مغان مشهد چیست؟ در پاسخ باید بگوییم سنگ های موجود در این غار از بلور آراگونیک و کربنات کلسیم ساخته شده اند هم چنین سقف این غار از استالاکیت و استالاگمیت تشکیل شده است که می تواند یک تجربه جدید برای علاقه مندان به علم زمین شناسی باشد. لازم به ذکر است که بگوییم که غار تاریخی مغان دارای 4 متر ارتفاع است که این امکان عبور و مرور را برای گردشگران آسان تر خواهد کرد. عموم گردشگران هر دهلیز این غار را به عنوان یک تالار نامگذاری کرده اند که پس از عبور از تالار بزرگ و در ابتدای تالار چهارم و طی کردن 23 متر از آن می توانید از برکه های جالب این غار دیدن کنید. لازم به ذکر است که بگوییم که آب این برکه ها غیر قابل شرب می باشد. بر اساس نظر سنجی بهترین زمان سفر برای بازدید از جاذبه های اسرار آمیز غار مغان بهار، پاییز و تابستان است چرا که شرایط دسترسی به غار مغان در فصل زمستان تا حدودی سخت است. جاذبه های روستای غار مغان تنها به این غار محدود نمی شود بلکه عطر دل انگیز گیاهان دارویی خودرو و فضای رویایی دشت مغان نیز از دیگر جاذبه های این ناحیه است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، توصیه می کنیم از روستای مغان غافل نشوید چرا که بازدید از این روستا می تواند خاطرات سفر شما را خاطره انگیز تر و تکمیل تر کند.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

غار مغان مشهد

آدرس دقیق غار مغان مشهد

همان طور که پیشتر گفته شد مسیر روستای غار مغان پر پیچ و خم و نسبتا طولانی است، این روستا پس از گذشتن از چندین دهکده قرار دارد، زمان رسیدن به این روستا از شهر مشهد تقریبا یک ساعت و نیم تا دو ساعت است. گردشگران در 20 کیلومتری انتهای روستای مغان می توانند از غار مغان مشهد دیدن کنند، گرچه مسیر رسیدن به این روستا آسفالت نیست اما برای هر وسیله نقلیه ای مناسب است و برای رسیدن به غار نیاز به خودرو شاسی بلند نیست. جالب است بدانیم در این روستا چشمه ای طبیعی وجود دارد که امکان اطراق و استراحت را برای گردشگران فراهم کرده است. در ادامه این بخش ما آدرس دقیق غار مغان مشهد را برای شما قرار داده ایم.

آدرس روستای غار مغان: خراسان رضوی، 35 کیلومتری مشهد، جنوب روستای مغان، 20 کیلومتری انتهای روستای مغان، غار تاریخی مغان

فاصله مشهد تا غار مغان

بر اساس بررسی نقشه فاصله شهر مشهد تا غار تاریخی مغان حدود 35 کیلومتر است و برای بازدید از غار تاریخی مغان باید حدود یک ونیم ساعت پیاده روی کرد، توصیه می کنیم برای بازدید از بخش های مختلف و شگفتی های این غار اسرار آمیز و رسیدن به انتهای غار حدود 2 ساعت وقت بگذارید تا بتوانید از جاذبه های این غار نهایت لذت ببرید. پس از بازدید از غار می توانید از چشمه روستای مغان یا زیبایی های دشت مغان لذت ببرید. پیشنهاد می شود برای بازدید از غار مغان مشهد از روز قبل برنامه ریزی کنید و وسایل و کفش های مخصوص پیاده روی خود را آماده کنید.

نکات ایمنی برای بازدید از غار تاریخی مغان

نخستین نکته ایمنی بازدید از غار تاریخی مغان پیروی از راهنما است چرا که یک لحظه غفلت می تواند شرایط بد و ترسناکی را برای شما رقم بزند، همراه داشتن مقداری غذای خشک مانند بیسکوییت و آب آشامیدنی می تواند مسیر رسیدن را برای شما لذت بخش تر کند، هم چنین استفاده از کفش و لباس مناسب نیز از شرایط بازدید از غار مغان مشهد است. گرچه آب های درون غار زلال و سرد هستند اما استفاده از آن ها به هیچ وجهه توصیه نمی شود. هم چنین روز های بارانی زمان مناسبی برای غارنوردی نیستند چرا که بارندگی یکی از عوامل بالا آمدن سطح آب درون غار ها است. همراه داشتن چراغ قوه، جعبه کمک های اولیه، فلاسک کوچک آب گرم نیز از دیگر وسایل مورد نیاز برای غار نوردی است، توصیه می شود درون غار عمیق نفس بکشید و از به جای گذاشتن زباله درون غار جدا خودداری کنید. چرا که غار میراثی گرانبها برای نسل های بعد است. اگر شخصی در غار احساس ضعف یا بی حالی داشت سعی کنید او را گرم نگه دارید و اگر از ادامه دادن مسیر واهمه دارید افکار مسموم و ترسناک خود را دور بریزید و تنها از مسیر لذت ببرید.

مشهد - سفر به شهر مذهبی ایران

غار تاریخی مغان

کلام آخر
غار تاریخی مغان یکی از جاذبه های دیدنی ایران عزیز ما است که اسرار آمیز بودن آن هر ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می کند، سنگ های آهکی، تالار های بزرگ و کوچک، چشمه های طبیعی، مبلمان سنگی و ... از جمله جاذبه های جالب این غار است، اگر به غار نوردی علاقه دارید، سایت لحظه آخر به شما بازدید از غار مغان مشهد را پیشنهاد می کند. فقط قبل از عزم سفر حتما با خود چراغ قوه و کفش مخصوص غارنوردی را همراه خود ببرید، مخاطب عزیز سایت لحظه آخری اگر تجربه بازدید از غار تاریخی مغان و روستای غار مغان را دارید خوشحال می شویم که نظر و اطلاعات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 105 کاربر