برج گالاتا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/14
بازدید: 2623
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر استانبول یکی از زیبا‌ترین شهر‌های ترکیه است. همچنین پایتخت کشور ترکیه محسوب می‌شود. این شهر به این علت که جاذبه‌های گردشگری زیبایی دارد، توجه مردمان بسیاری را به خود جلب کرده است. یکی از بنا‌های قدیمی و بسیار زیبا در این شهر، برج گالاتا نام دارد. این برج سرگذشتی بسیار پر فراز و نشیب را به خود اختصاص داده است. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به معرفی و زیبایی‌های این برج قدیمی در ترکیه بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید.

برج گالا

معرفی برج گالاتا در استانبول

پیش از این گفتیم که یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر استانبول برجی به نام گالاتا است. برج گالاتا مشهور به برج گالاتا کوله سی، برای استانبول یک سمبل محسوب می‌شود. شما با بالا رفتن از این برج می‌توانید در ارتفاع برج به تماشای مناظر زیبا بپردازید. وقتی در بالای این برج هستید علاوه بر منظره‌های زیبای شهر استانبول ناظر جزیره‌ی پاریم آدا نیز خواهید بود. در بالای این برج که قرار بگیرید تنگه بسفر نیز رو به روی شما قرار خواهد گرفت و این می‌تواند یک منظره با خاطره‌های به یاد ماندنی به خصوص در وقت غروب خورشید برای‌تان فراهم بیاورد. 
برج گالاتا استانبول علاوه بر زیبایی فوق‌العاده، یکی از بلند‌ترین ساختمان‌های ترکیه تا سال ۱۷۴۹ به حساب می‌آمد.  با گذشت زمان ساختمان‌های عظیم‌تری در ترکیه ساخته شد. این برج، یک برج در قرون وسطایی بوده که در منطقه گالاتا استانبول و دقیقا در قسمت‌های شاخ طلایی واقع شده است. دیواره‌های این برج دارای پهنای ۷۵/۳ متری هستند. 

برج گالاتا

تاریخچه برج گالاتا در استانبول

تاریخچه ساخت این برج با شکوه به سال ۱۳۸۴ میلادی بر می‌گردد. یعنی ۷۰۰ سال پیش این برج ساخته شده است. در سال ۱۳۸۴ میلادی که زمان امپراتوری روم بوده و در دوران بیزانس برجی با نام مسیح در شهر استانبول کشور ترکیه ساخته شد. این برج بسیار با شکوه و عظیم بود و ارتفاعی ۶۷ متری داشت. ارتفاع بلند برج، آن را به بلند‌ترین برج ترکیه مشهور کرد.
 بعد‌ها امپراطور دوم به جنوئز‌ها دستور داد تا یک برج دیگر نیز در کنار برج اول بسازند و نام برج، امپراتور باشد. منجم تقی‌الدین از برج به عنوان رصدخانه استفاده می‌کرد ولی در سال ۱۵۷۹ این رصدخانه بسته شد. در آن زمان برج گالاتا را با هدف ناظر بودن بر حمل و نقل کشتی‌ها و تشخیص کشتی‌های دشمن ساختند ولی بعد‌ها این برج به عنوان زندان و دیده‌بانی نیز شناخته شد. برج گالاتا دارای ۹ طبقه است و وزنی در حدود ده هزار تن دارد. این برج پر شکوه به دلیل اتفاق‌هایی که افتاد از گذشته تا کنون بار‌ها بازسازی شده است. برای مثال در سال‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی، دو بار آتش‌سوزی بسیار بزرگی در این برج اتفاق افتاد، امروزه هم سقف این برج توسط باد و طوفان‌ شدید مورد صدمه قرار گرفت. 

برج گالاتا

بازسازی برج گالاتا در استانبول

برج گالاتا بنایی عظیم و باشکوه که بنیان‌گذاری آن به ۷۰۰ سال پیش بر‌می‌گردد تاکنون شاهد حوادث ناگواری بوده است. اتفاقاتی از جمله آتش‌سوزی، طوفان، حوادث ناگواری که در قرن ۱۳ در شهر استانبول اتفاق افتاد، حوادث طبیعی و... باعث شد تا این برج صدمه ببیند. ولی موضوع مهم‌تر این است که مردم آن را باز‌سازی کردند و مانع از خرابی و از دست رفتن این بنای تاریخی شده‌اند. در سال ۱۵۰۹ بیشترین میزان صدمه به برج گالاتا وارد شد. شخصی به نام هیرتین کار بازسازی برج را بر عهده گرفت. هیرتین یکی از مشهور‌ترین معمار‌های بود که در زمان خودش زندگی می‌کرد. هیرتین از انجام بازسازی گالاتا به خوبی بر‌آمد و این باعث شد تا در قرن ۱۶ میلادی از معروف‌ترین معماران ترکیه محسوب شود. هیرتین آن‌ قدر باشکوه و زیبا برج را بازسازی کرد که دیگر از برج به نام زندان یاد نمی‌کردند.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

 اما خرابی‌های حاصل از حوادث این برج به سال ۱۵۰۹ ختم نمی‌شود و پس از سال ۱۵۰۹ ویرانی‌های دیگری نیز به بار آمد. این برج در سال ۱۷۹۴ در اثر آتش‌سوزی، با آسیب‌های جدی رو به رو شد و میزان صدمه آن بیشتر بود و دوباره آن را بازسازی کردند. پس از سال ۱۷۹۴ یک بار دیگر نیز مورد بازسازی قرار گرفت، در این بازسازی یک اتاق کوچک چوبی به آن اضافه کردند ولی بعد‌ها ویرانی‌های دیگری نیز به بار آمد و این بنای با عظمت چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۸۷۵ میلادی این برج مورد ویرانی جدی و شدید حاصل از طوفان قرار گرفت که مرمت و بازسازی آن تا سال ۱۹۶۰ میلادی طول کشید. در این بازسازی تغییر کاربری انجام شد و رستوران نیز در این برج ساختند. تغییر کاربری و ساخت رستوران باعث شد تا بعد از سال ۱۹۶۰ دیگر مورد بازسازی قرار نگیرد. برج گالاتا نماد استقامت و بلند شدن پس از هر نابودی و تخریب است. 

برج گالاتا

معماری برج گالاتا در استانبول

حال که در مورد برج گالاتا در شهر استانبول و کشور ترکیه اطلاعاتی به دست آوردید و دانستید که برج گالاتا سر گذشتی پر فراز و نشیب دارد. می‌خواهیم در مورد معماری آن با شما عزیزان صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید. همان‌ طور که در تاریخچه این برج خواندید، این برج توسط جنوئز‌ها ساخته شد. به نظر شما جنوئز‌ها چه کسانی بودند؟
 امپراتور دوم به جنوئز‌ها دستور داد تا این بنای عظیم را بسازند. جنوئز‌ها افراد ایتالیایی بودند که در شهر جنوا زندگی می‌کردند. معماری برج گالاتا، معماری قرون وسطایی است و نمایی سنگی دارد. برج گالاتا در محل تلاقی خیلج بوسفرس و شمال ناحیه شاخ طلایی واقع شده است. این برج زیبا با آجر ساخته شده و بنایی استوانه شکل دارد. در بالای آن یک گنبد مخروطی شکل زیبا ساخته شده است. این بنای عظیم ۹ طبقه با ۹/۶۶ متر ارتفاع، قطر خارجی ۱۶ متر و وزن برج ۱۰ هزار تن دارد.

برج گالاتا در استانبول

دسترسی به برج گالاتا در استانبول

استانبول یکی از شهر‌های بسیار زیبا به حساب می‌آید که به دو بخش تقسیم شده و نام یکی از بخش‌ها، بخش اروپایی و نام بخش دیگر، بخش آسیایی است. در واقع گالاتا در بخش اروپایی واقع شده که ما در مورد این بخش صحبت خواهیم کرد‌. بخش اروپایی نیز خود به دو بخش دیگر تقسیم شده است. به محل تداخل این دو بخش اروپایی، محل شاخ طلایی گفته می‌شود. در واقع برج گالاتا در قسمت شمالی شاخ طلایی قرار گرفته است. در محل شاخ طلایی محله‌ای به نام محله بی اوغلو وجود دارد که در این محله یک خیابان به نام خیابان استقلال واقع شده و در انتهای این خیابان می‌توان به برج گالاتا دسترسی پیدا کرد. برج گالاتا از موقعیت مکانی خوبی برخوردار بوده است. زیرا محله بی اوغلو یکی از محله‌های پر شور و جذاب بوده و بهترین رستوران‌های استانبول در این محله قرار دارد. 

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

شما می‌توانید با روش‌های مختلف به این برج زیبا و با شکوه دسترسی پیدا کنید. ولی بهترین راه برای رسیدن به برج گالاتا سوار شدن به مترو است. شما می‌توانید با مترو از تکسیم به شیشانه بروید و تا خیابان گلیپ پیاده‌روی کنید. پس از آن ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر تا پایین خیابان گلیپ بروید. حال می‌توانید برج گالاتا را در سمت راست خود ببینید. یا می‌توانید با تراموا به برج گالاتا بروید که در این روش‌ باید در میدان تقسیم وارد تراموا شوید و در آخرین ایستگاه پیاده شوید و اگر ۵۰ متر پیاده‌روی کنید به خیابان گلیپ می‌رسید که بعد از آن نیز باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر به سمت پایین خیابان پیاده‌روی کنید و اکنون می‌توانید در سمت راست خود برج گالاتا را ببینید. روش دیگری برای رفتن به برج گالاتا وجود دارد که در این روش باید از میدان تکسیم تا کاباتاش را با فونیکولار طی کنید و سپس با تراموای جدید به کاراکوی بروید. حال به کمک زیر گذر به سمت دیگر خیابان رفته و ۵۰ متر به سمت بالا پیاده‌روی کنید. از پله‌های کوچه حاج علی بالا بروید و با پیمودن سنگ فرش‌ها به برج گالاتا برسید.

برج گالاتا در استانبول

بازدید از برج گالاتا در استانبول

حال که در مورد دسترسی و آدرس برج گالاتا اطلاعاتی به دست آوردید لازم است بدانید که در بازدید از برج گالاتا چه جذابیت‌هایی در انتظار شما خواهد بود. همچنین بدانید هنگام بازدید از این برج باشکوه چه مناظری را خواهید دید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما از نزدیک برج گالاتا را ببینید. 

جاهای دیدنی ترکیه - آشنایی کامل با بهترین جاذبه‌هایی که در سفر به کشور ترکیه می‌توانید تجربه کنید!

ورودی برج گالاتا در استانبول 

وقتی به برج زیبای گالاتا رسیدید باید برای ورود به داخل برج از چند پله سنگی عبور کنید و سپس از در چوبی آن وارد طبقه همکف برج شوید. حال اگر شخصی هیجان‌انگیز هستید و می‌خواهید به طبقه‌های بالا بروید، به منظور بالا رفتن و رسیدن به طبقه بالا، باید از پله‌های مارپیچ و با هیجان عبور کنید‌. البته برای افرادی که توانایی بالا رفتن از پله را ندارند دو آسانسور نیز وجود دارد که افراد به راحتی بتوانند به طبقه‌های بالا‌تر دسترسی یابند. ولی این آسانسور‌ها فقط تا طبقه هفتم قابلیت بالا رفتن دارند و افراد باید ۲ طبقه دیگر را با پله بالا بروند.

قیمت ورودی برج گالاتا

برای بازدید از برج و پل گالاتا در تمامی ماه‌های سال می‌توانید از نوامبر تا اواسط سپتامبر می‌توانید به آن سفر کنید. قیمت ورودی برج گالاتا برای بزرگسالان 25.5 لیر و برای کودکان 12 لیر است و ساعت بازدید از این برج از 9 صبح تا 8:30 شب می‌باشد. برای بازدید از برج گالاتا 1 ساعت زمان کافی است و بازدید از پل گالاتا رایگان است.

برج گالاتا

سکوی تماشا در برج گالاتا

بسیاری از مردم برای دیدن مناظر زیبای شهر استانبول به طبقه بالای این برج می‌روند. در بالا‌ترین طبقه این برج سکویی وجود دارد که از آن می‌توان دریای مرمر، تنگه بسفر، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و مناظر دیدنی دیگر شهر استانبول را تماشا کرد و لذت‌ برد. رفتن به این برج زیبا می‌تواند خاطره‌های زیبا و لذت‌بخش برایتان ایجاد کند. 

کافه و رستوران در برج گالاتا

در طبقه نهم این برج زیبا رستوران و کافه‌هایی قرار گرفته تا در فصول گرم سال هم‌زمان با نشستن روی سکو و لذت بردن از منظره‌های طبیعی، از شما پذیرایی شود. کافه‌ای که در این طبقه قرار گرفته دارای دکوراسیونی بسیار زیبا با سبک محلی و معمولی است. این باعث جلب توجه مردم شده و بیشتر افرادی که به برج گالاتا مراجعه می‌کنند خواستار بازدید از طبقه نهم هستند. در طرف مقابل کافه با نشستن بر سر میز‌های کنار پنجره، با منظره‌ای زیبا از شهر استانبول رو به رو خواهید شد که می‌تواند ساعت‌ها شما را در جای خود نگه دارد. در این کافه شیرینی‌های خوشمزه، نوشیدنی‌های گوارا و غذا‌های سنتی ترکی سرو می‌شود. کیفیت غذا‌ها و نوشیدنی‌ها مناسب است اما قیمت بیشتری نسبت به رستوران‌های اطراف برج گالاتا دارد. همچنین برای ورود به این طبقه باید هزینه ورودی نیز بپردازید. 

برج گالاتا

جاذبه ‌های برج گالاتا در استانبول

همان طور که مطالعه کردید این برج از عظمت بالایی برخوردار است. اما سوال پیش می‌آید که آیا همان قدر جذابیت نیز دارد؟ قبل از توضیح در مورد جذابیت‌های این برج باید بگوییم که دارای جاذبه بالایی است. اول از همه می‌خواهیم تا ساده‌ترین جذابیت آن را بیان کنیم. وقتی از فضای بیرون و در خیابان‌های نزدیک یا بام خانه‌های نزدیک به برج به تماشای آن بنشینید بی‌شک لذت خواهید برد. این یکی از لذت‌های کوچک آن است. وقتی وارد این برج می‌شوید و به بالا‌ترین طبقه آن می‌رسید یعنی ۵۲ متر از سطح زمین فاصله دارید. وقتی به بالا‌ترین طبقه برج یعنی طبقه 52 برسید، می‌توانید در سکوی تماشا قرار بگیرید و از منظره بسیار زیبا و دیدنی تنگه بسفر لذت ببرید. شما در این طبقه ۳۵ متر با سطح دریا فاصله دارید.
یکی دیگر از جاذبه‌های گالاتا که برای بیشتر ساکنان شهر فراهم آورده این است که در شب، چراغ‌های رنگی‌اش در مناطق مختلفی دیده می‌شود. با دو دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به موزه یهودیان ترکیه برسید. فاصله این برج تا کنیسه نوه شالوم ۱۶۰ متر بوده و فاصله برج گالاتا تا کلیسای سنت پیر ۱۹۰ متر است. بسیاری از مکان‌های دیدنی و مناظر زیبا را در نزدیکی این برج ساخته‌اند. این برج در اطراف خود دارای رستوران‌های زیادی است. از رستوران‌های نزدیک به این برج می‌توان به رستوران‌های اف اند بی کالچر، رستوران گونی، رستوران لوکانتا مایا، کافه رستوران آهسته، رستوران کاراکوی لوکانتاسی، رستوران پپوز گالاتا، کافه ولوت گالاتا و... اشاره کرد.

برج گالاتا

فضای داخلی برج گالاتا در استانبول

حال که توانستیم اطلاعاتی در مورد برج گالاتا در استانبول به دست بیاوریم، می‌خواهیم در مورد فضای داخلی آن توضیح دهیم. فضای داخلی آن زیبایی‌های متنوعی دارد. همان طور که گفتیم در طبقه نهم این برج رستوران و کافه قرار گرفته و در طبقات بالایی کلوپ شبانه نیز وجود دارد که میزبان یک نمایش ترکی است. برای رسیدن به طبقه‌های بالا می‌توانید از دو آسانسور فعال تا طبقه هفتم کمک بگیرید. ناگفته نماند که در داخل این برج، پله‌های سنگی که شکل مارپیچی نیز دارند ساخته شده که بسیار هیجان‌انگیز است. وقتی از پله‌ها بالا می‌روید می‌توانید از طریق بالکن مدور و باشکوه آن شاهد منظره جذاب و دیدنی ساحل باشید. در رستوران این برج می‌توانید از غذا‌های سنتی خوشمزه و یا غذا‌های بین‌المللی نوش جان کنید.

برج گالاتا

جمع بندی

شهر استانبول، شهری فوق‌العاده زیبا بوده که دارای مکان‌ها، مناظر طبیعی و جاذبه‌های تاریخی است. از این رو افراد زیادی برای بازدید از مکان‌های فوق‌العاده استانبول به این شهر سفر می‌کنند. برج گالاتا یکی از مکان‌های تاریخی و جذاب شهر استانبول است. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر وقت کافی ندارید و می‌خواهید لذت بیشتری از وقت کم خود ببرید حتما به این برج رفته و بازدید از برج گالاتا را از دست ندهید. زیرا این برج می‌تواند لذت بالایی را در کم‌ترین زمان برای شما فراهم کند. همچنین یکی از زیبا‌ترین خاطره‌ها را برای‌ شما به وجود می‌آورد. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر