سوغات اهواز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/08/18
بازدید: 1740
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سوغات اهواز، از خرما و مرکبات گرفته تا میناکاری روی طلا همیشه میان مردم زبانزد بوده است. مردم خونگرم و با فرهنگ، فلافل های خوشمزه و غذاهای سنتی، شب گردی های هیجان انگیز رود کارون خاطره ای شگفت انگیز و یه یاد ماندنی در سفر به اهواز خلق میکند. بسیاری از گردشگران در فصول سرد سال این شهر باستانی و زیبا را انتخاب میکنند.

سوغاتی های اهواز چیست؟

اولین چیزی که به ذهن هرکسی ممکن است برسد این است که چون اهواز در قسمت جنوبی کشور قرار دارد پس فقط خرما و ماهی را می توان از این شهر به عنوان رهاورد سفر خود تهیه کرد. اما باید بدانید شهر زیبای اهواز با مردمی خون گرم و مهربان علاوه بر غذاهای خوش طعم و عطر خود سوغات متوع و دل پذیری را در دل خود دارد. از جمله ی این سوغات می توان به خوراکی ها و صنایع دستی زیبا و بی نظیر آن که دارای تنوع بالایی هستند اشاره کرد. برای شناخت و معرفی هرچه بهتر این سوغاتی ها با ما همراه شوید.

 

سوغات اهواز چیست؟

 

سوغاتی های خوردنی اهواز

 اولین و لذیذترین چیزی که به عنوان سوغات به ذهن همه می رسد خوراکی های شهری است که به آن سفر شده است. اهواز شهری است که خوراکی ها و محصولات فراوانی در این زمینه دارد که در ذیل به نمونه هایی از آن اشاره خواهیم کرد.

خرما، بهترین سوغات اهواز

 سوغات شیرین و متنوع جنوب کشور خرما می باشد. خرما تنها آن بسته بندی های رطب مضافتی که ما در شهر خود می بینیم نیست زیرا در اهواز متنوع ترین آن ها را خواهیم یافت. از جمله این خرماها که در شهر اهواز مشهور هستند می توان به استعمران، خضراوی، زاهدی، کبکاب، گنتار، بریم، برهی، شکری، دیلگاری،پیارم و سودانی اشاره کرد. با چند مورد از این خرماها بیشتر آشنا می شویم.
استعمران که قندی در حدود 75 درصد را دارا است به رنگ سیاه و قرمز می باشد که به خاطر کالری کافی که دارد برای کسانی که اهل ورزش هستند بسیار مناسب است.خرمای خضراوی خرمایی نرم و شیرین می باشد که رنگی به صورت قهوه ای روشن دارد. یکی دیگر از خرماهای نیمه خشک جنوب که عطر و طعم خوبی را دارا است خرمای زاهدی می باشد این خرما میزان شیرینی کمتر اما فیبر بالایی دارد.خرمای شفا بخشی که بسیار مفید و مغذی است خرمای شکری می باشد. این خرما باعث می شود که کلسترول خون پائین بیاید و با وجود قند زیادی که دارد از پوسیده شدن دندان ها جلوگیری کرده و مانع خراب شدن آن ها می شود.از خرما های گران قیمتی که در ایران وجود دارد خرمای پیارم است. این خرما به خاطر فروکتور بالایی که دارد مناسب افرادی است که دچار قند خون و دیابت هستند.از خرما می توان فرآورده های بسیاری به دست آورد از جمله شیره خرما، قهوه خرما و قند خرما.

قهوه خرما

 این محصول از آسیاب کردن هسته خرما به دست می آید؛ قهوه خرما دارای ویتامین ها و آهن زیادی است که در درمان خیلی از امراض از جمله آلرژیک و یبوست موثر می باشد. در ضمن افرادی که از اندام خود راضی نیستند و می خواهند لاغر شوند می توانند از این محصول خریداری و استفاده کنند.

 

شیره خرما، قهوه خرما سوغات اهواز

 

شیره خرما

از خوشمزه ترین سوغاتی هایی که نباید آن را از دست داد شیره خرما است که اگر به عنوان صبحانه آن را میل کنید انرژی تمام نشدنی در طول روز به دست می آورید. شیره خرما منبع غنی آهن است و کلسترول خون را کاهش می دهد و باعث رشد و تقویت استخوان می شود.

قند خرما 

حبه های قندی که از نیشکر نیست و از شیره خرما و خمیر آن درست شده است،باعث رفع خستگی شده و خواص ضد سرطانی دارد. این قند خوشمزه را می توانید از بازار اهواز تهیه کنید.

حلوا شکری

این سوغات اثری از خرما را در خود ندارد و از کنجد و شکر و مواد آسیاب شده دیگر به دست می آید که بسیار خوش طعم و لذیذ است و می توان به عنوان صبحانه یا میان وعده از آن استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد.

رنگینک، دسری که نباید از آن غافل شد

یکی از شیرینی های زیبا و خوش طعم اهواز رنگینک می باشد که اگر طرز تهیه آن را بدانید حتما هر روز آن را درست می کنید. رنگینک را نوعی حلوا نیز می دانند که می توان از آن در مهمانی ها و مراسمات استفاده کرد. هسته خرما را در آورده و به جای آن گردو می گذارند سپس ارد و روغن را به شکل حلوا تهیه می کنند و بر روی آن قرار می دهند  و با موادی مانند پودر قند،پودر پسته و نارگیل زیبایی و طعم آن را دو چندان می کند.

کلیچه

کلیچه یا همان کلوچه شیرینی خوش طعمی است که در اهواز پخت می شود و علاقه مندان بسیاری دارد. این شیرینی خوشمزه را با آرد و روغن و زیره تهیه می کنند و در چانه های آن خرما قرار می دهند و سپس در تنور می گذارند که پخته شود و بعد از پخت به دست مشتاقان این شیرینی محبوب می رسانند.

 

حلوا شکری و رنگینک سوغات اهواز

 

ماهی های متنوع اهواز را از دست ندهید

از ماهی های خوش طعم جنوب نمی توان گذشت. این ماهیان شیفته گان خود را دارد که حاضر نیستند طعم این ماهی را با هیچ ماهی دیگری عوض کنند.ماهیان مختلف و متنوع زیادی در بازار اهواز وجود دارد که می توان آن ها را به عنوان سوغات همراه خود به دیارتان ببرید. از جمله این ماهیان می توان به حلوا سفید، سرخو، راشگو، شوریده، شانگ، سنگ سر، میش، ماهور، هوور، صبور،قباد و شیر اشاره کرد. در ذیل به معرفی چند نمونه از این آبزیان خواهیم پرداخت.
حلوا سفید: برای افرادی که مشکلات معده دارند انتخاب مناسبی است هضم آسانی را به همراه دارد و تیغ ندارد.
ماهی سنگ سر: دیدن این ماهی شما را به یاد کتاب می اندازد از این ماهی برای قلیه ماهی استفاده می شود و تیغ های زیادی دارد.
ماهی شیر: گوشت خوش طعم و صورتی رنگی را دارا است که تیغ ندارد و به هر صورتی که طبخ شود طعم لذیذ خود را دارد.این ماهی از تون ماهیان و لذیذترین و مرغوب ترین آن ها می باشد. پروتئین ماهی شیر بسیار زیاد است و منبع غنی امگا 3 می باشد. این ماهی در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و می توان به عنوان سوغاتی خوشمزه شما را همراهی نماید.
ماهی سرخو: این ماهی از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است و افرادی که آن را مصرف کرده اند همواره از طعم لذیذ و گوشت خوب آن تعریف کرده اند. اگر بتوانید 100 گرم از این ماهی را میل کنید حدود 58 درصد پروتیئن بدن خود را در روز به دست می آورید.

ادویه مخصوص

 فراموش نکنید همراه خود حتما از ادویه های بی نظیری که تنها در شهر اهواز می توانید پیدا کنید خریداری نمائید. این ادویه های خوش طعم و عطر چنان مزه  ای به غذا می دهند که شما را طرفدار سرسخت خود می کنند، از این ادویه ها بیشتر برای طبخ غذاهای دریائی استفاده می شود.

مرکبات

باغات مرکبات اهواز از بهترین باغاتی است که می توان از آن محصولات خوب و درجه 1 بدست آورد. انواع نارنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنج، و لیمو سنگی سوغات خوب و کم نظیر این شهر می باشد.

 

سوغات اهواز چیست؟

 

صنایع دستی بهترین سوغات اهواز

 رنگی ترین و هنرمندانه ترین سوغات این شهر زیبا صنایع دستی مختلفی است که توسط زنان و دختران این مرز و بوم به عرصه ظهور رسیده است. از جمله این صنایع دستی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

خراطی

 این سوغات ارزشمند چوبی از هنرهای قدیمی شهر اهواز می باشد که با دستگاه های مخصوصی ساخته می شود. مبل و ظروف چوبی که به شیوه های مختلف هنری تزئین شده از این آثار می باشد. از جمله سوغاتی هایی منش چوبی که در اهواز ساخته می شود قلیان هایی است که طرح های زیبایی را در خود شکل داده اند و در بازار های اهواز به فروش می رسد. می توانید این قلیان ها و آثار چوبی را خریداری نمائید و رهاورد سفر خود قرار دهید.

گلیم بافی

 دست سازه ای زیبا و گران بها که مانند فرش بافته می شود اما سطح آن پرز ندارد. شهر هفتکل اهواز از گذشته شاهد خلق این اثر زیبا و هنری می باشد. در قسمت عرب نشین اهواز این گلیم ها به صورت تار و پود پشمی بافته می شود و رنگ های متنوع سبز، قرمز، آبی، سفید، صورتی و دیگر رنگ ها در آن لحاظ می شود. از این گلیم های زیبا با طرح و نگاره های خوش نقش می توان خریداری کرد و به عنوان سوغات به شهر خود برد.

کپو بافی

 درخت نخل تنها برای ثمر دهی خرما نیست بلکه مردمان این مرز و بوم از برگ و ساقه های جوان نخل برای تهیه نوعی حصیر که به کپو بافی معروف است استفاده می کنند. به وسیله این ساقه و برگ ها ظروفی زیبا برای خرما، قند و جای نان و صد البته برای مصارف دیگر است ساخته می شود که برای زیباتر شدن آن از کاموا های رنگی کمک گرفته می شود.

 

سوعات و صنایع دستی اهواز

 

بوریا بافی

 شاید زیراندازها و سبدهایی را دیده باشید که از جنس نی باشد به این نوع بافت که از جنس نی است بوریا بافی می گویند. بوریا بافی ریشه در تاریخ و اصالت اهواز دارد و کاری است که توان جسمی بالایی را می خواهد به همین دلیل است که شاهد تولید این محصول توسط مردان این منطقه می باشیم. این نی ها معمولا در اطراف تالاب ها و هورها می روید و به این علت بیش ترین تولید آن در مناطقی مانند: شادگان و رفیع و سوسنگرد می باشد. این محصول بیشتر در بین مردمان اهواز کاربرد دارد و از آن برای سقف خانه های خود به جهت خنک کردن هوا نیز استفاده می کنند.

عبابافی

 چیزی حدود 500 سال از تولید این محصول در اهواز می گذرد و از قدیمی ترین سوغاتی های شهر اهواز محسوب می شود. این محصول معمولا در دو جنس نخی و ضخیم برای فصل های مختلف سال تهیه می شود و شامل رنگهای شیری، خاکستری،سیاه و خرمایی می باشد. عباهایی که نخی هستند برای فصل تابستان و عباهایی که از بافت ضخیم تری برخوردار می باشند، برای فصل زمستان استفاده می باشند. اگر قصد خرید عبا را داشتید می توانید بهترین عباها را از شهر تاریخی اهواز با خود به ارمغان ببرید.

قلم زنی

حکاکی نقش های مختلف بر روی ظروف تزئینی با جنس نقره و مس و ظروف فلزی از جذاب ترین و هنرمندانه ترین آثار و صنایع دستی اهواز است. خاک اره،و ترکیب شدن آن با قیر و خاکستر و پر کردن ظروف فلزی با آن ها و چکش زدن روی این ظروف برای ایجاد طرح های طبیعت از جمله حیوانات و درختان آثاری را خلق می کند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این تزئینات و ظروف زیبا از جمله سوغاتی هایی است که خانه شما را به نحو عجیبی زیباتر می کند و همیشه به یادگار از این شهر باستانی می ماند.

مینا کاری روی طلا

 یکی از هنرهایی که در اهواز وجود دارد و انجام آن به نوعی در دستان پیروان حضرت یحیی(ع) می باشد، هنر زیبای مینا کاری بر روی طلا است. طرح های اصیلی که بر روی این زیور آلات نقش می بندد شامل نخل، شتر، رود و قایق می باشد که ریشه در فرهنگ این منطقه دارد. مینا کاری باعث جلوه دادن هرچه بیشتر به زیورآلات می شود. این طرح های ظریف و هنرمندانه بر روی گردن بند، سینه ریز، گوشواره و انگشتر نقش می بندد و می تواند سوغات بسیار ارزنده ای برای دوستان و عزیزان باشد.

 

سوغات و صنایع دستی اهواز

 

 

احرامی بافی

 اگر به دنبال پارچه های رنگی هستید به شما پیشنهاد می کنم حتما از احرامی خریداری کنید. این پارچه های زیبای دست بافت که تار پنبه ای و پود پشمی دارند در رنگ های زرد، سبز، سفید، قرمز، نارنجی و رنگ های جذاب دیگر بافته می شوند و سوغات مورد پسند تمام افرادی است که به دنیای رنگین کمان ها علاقه دارند. از این پارچه ها برای روتختی، رومبلی، سجاده و... استفاده می شود. 

دشداشه

مطمئن هستم لباس های بلند و سفید مردان جنوب کشور را دیده اید. این لباس های بلند مردانه که به دشداشه شهرت دارند علاوه بر اینکه ریشه در فرهنگ و سنت مردمان اهواز داردبسیار خنک می باشد و سوغات محلی جالبی است  که می توان آن را به مردان هدیه داد.

سخن پایانی

ایرانی ها قصد دارند به هرجا سفر می کنند تهفه ای را به عنوان یادگار و سوغات با خود همراه میبرند. اهواز یکی از شهرهای توریستی زیبا است که در پس گرد و غبارش جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی دارد. اگر به این شهر زیبا سفر کردید با خرید سوغات اهواز خاطرات سفر خود را تکمیل کنید.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر