سوغات کرمان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1401/04/08
بازدید: 3545
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر کرمان سوغاتی های مختلفی دارد، می توان گفت از انواع شیرینی جات گرفته تا محصولات کشاورزی و طبیعی مانند داروهای گیاهی و پسته و انواع صنایع دستی: پته دوزی و قالی می باشد. همراه ما باشید تا با سوغات شهر کرمان بیشتر آشنا شویم.

 

سوغات کرمان


شهر کرمان یکی از پهناور ترین استان های ایران است که در دل کویر قرار دارد، این شهر دارای تاریخ کهن و فرهنگی غنی است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.
لذت سفر کردن به هر شهری علاوه بر جاذبه های دیدنی و گردشگری خرید سوغاتی می باشد، گشت و گذار در بازار های شهر و خرید سوغاتی برای آشنایان و فامیل! آن هم در شهری که مردمانی مهربان و خونگرم دارد و جزو شهرهایی است که تنوع خرید و سوغات در آن بسیار بالا است.

 

سوغات اصفهان _ معروف‌ترین خوراکی‌ها و صنایع دستی اصفهان را بشناسید!!!

 

زیره کرمان

بهترین و راحت ترین چیزی که در کرمان می شود پیدا کرد زیره می باشد چرا که آب و هوای خشک کرمان بهترین موقعیت را برای کشت زیره فراهم کرده است. زمانیکه به مناطق بیابانی می روید حتما بوی زیر به مشام شما می رسد، زیره کرمان دارای مرغوبیت بالا و کیفیت بهتری نسبت به سایر مناطق دارد. زیره در طب سنتی و آشپزی کاربرد دارد و از خواص آن در محصولات کشاورزی به طبع گرم، نیروزا، هضم کنندگی، ضدنفخ و بر طرف شدن سوء هاضمه نیز اشاره کرد، رنگ زیره مرغوب سیاه می باشد و 80 درصد آن از کوه جوپار کرمان تهیه شده است.

 

زیره کرمان


قاووت سوغاتی از استان کرمان

قاووت از ترکیب چند گیاه به دست می آید که به صورت پودری شیرین و قهوه ای رنگ در بازار فروخته می شود، در زبان عامیانه آن را با نام قوتو می شناسند و بسته به گیاهان موجود در ترکیب آن انواع مختلفی با خواص متفاوت برایش در نظر می گیرند. قوتو نام های مختلفی دارد عده ای به آن خشخاشی، پسته ای، نارگیلی و نخودی می گویند، در طب سنتی استفاده از ترکیب جادویی را به ورزشکاران و زنان باردار توصیه می شود.

 

قاووت کرمان


کلمپه

این شیرینی سنتی نوعی کلوچه است که در برخی از مناطق استان مانند شهرستان بم رواج دارد و تفاوت آن در موادی است که داخل آن قرار می گیرد، مخلوطی از خرما و گردوی چرخ کرده لایه ی میانی این کلوچه را تشکیل می دهند که همراه با هل، گلاب، دارچین معطر می شود همچنین در تزیین کلمپه از پودر پسته و یا کنجد استفاده می کنند و نوع مخصوصی دارد که در آن زعفران و روغن حیوانی به کار می رود.

 

کلمپه سوغات کرمان


فالوده کرمانی را حتما امتحان کنید

این دسر خنک ایرای که به ان پالوده می گویند و بسیار خوشمزه است علاوه بر شیراز سوغات شهر کرمان هم می باشد که با قرار دادن رشته های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می شود، در فالوده کرمانی از گلاب و عرقیات گیاهی مانند عرق نعنا، عرق بیدمشک یا عرق نسترن به عنوان چاشنی و از تخم شربتی یا تخم خرفه برای تزیین استفاده می کنند. این فالوده طرفداران بسیاری دارد در بسیاری از بستنی فروشی ها به روش سنتی در کاسه های چینی مرسوم توزیع می شود.

 

فالوده کرمانی


پسته رفسنجان

باغ های پسته در رفسنجان بسیار معروف است، گردشگران کرمان از این شهر پسته های تازه می خرندو به شهر خودشان به عنوان سوغاتی می برند، اما باید توجه داشته باشید که قیمت آن برای سوغاتی بسیار بالا می باشد، جالب است بدانید که 70 درصد  از پسته ایران در این شهر کشت می شود.

 

پسته رفسنجان


حلوای پسته و حاج پسته، لذیذترین دسر ایرانی

از آن جا که پسته در کرمان بسیار فراوان است موجب شده که با آن غ ذا و شیرینی های متفاوتی درست شود، حلوای پسته شیرینی است که برای تهیه آن پودر پسته، زعفران، پودر قند، گلاب، آرد، هل و کره استفاده می کنند.

 

حلوای پسته

         
خرما کرمانی

خرمای بم از معروف ترین خرما های کرمان است که در بیشتر شهرها فروخته می شود، اما هیچ کدام به تازگی آن هایی که در کرمان می فروشند نیست، از این خرما ها شیرینی خوشمزه ای به نام خرما بریز هم درست می کنند که با زعفران و آرد تهیه می شود، علاوه بر ان شیرینی های دیگری مانند برشتو یا برشتوک هم از خرما استفاده می شود که به شکل لوزی است و با ارد نخودچی و شکر تهیه می شود.
از الیاف درخت خرما هم محصولاتی مانند پادری، حصیرو غیره درست می کنند که معروف به سیس بافی است، این محصئلات در بازارها و یا روستاها به فروش می رسد.

 

خرمای سوغات کرمان


کماچ سهن سوغات کرمان

برای تهیه خمیر این شیرینی سنتی از جوانه ی گندم استفاده می شود، کماچ ادویه مخصوص به خود را دارد مانند دارچین و زیره که برخی از گیاهان دارویی نیز در آن وجود دارد این ادویه هم به خمیر کماچ و هم مواد میانی آن اضافه می شود. این شیرینی کالری بسیاری دارد و هیچ افزودنی نگهدارنده ای ندارد و می توان آن را بیرون از یخچال نگهداری کرد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

 

کامچ سهن استان کرمان


قطاب، شیرینی سنتی و خوش‌طعم

این شیرینی سنتی و بسیار معروف است و بسیار قدیمی می باشد.لایه خارجی این شیرینی نانی است که در خمیر آن از شیر یا ماست استفاده می شود و به روش سرخ کردن پخته می شود. برای تهیه ی محتوای داخل قطاب، مغز پسته یا مغز گردو را به همراه شکر آسیاب می کنند و تزیین آن پودر قند استفاده می کنند.

 

قطاب سوغات کرمان


مرکبات استان کرمان

جالب است بدانید استان کرمان سومین شهر تولید کننده ی مرکبات در شهر است که علاوه بر تامین بخش زیادی از نیاز داخلی نقش به سزایی در صادرات مرکبات کشور دارد. شهرستان بم و شهداد جزو مهم ترین مناطق تولید مرکبات در استان کرمان هستند که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی دوره برداشت در آن ها طولانی است و از ابتدای ماه آبان تا آخر سال ادامه دارد. انواع پرتغال، لیمو، نارنگی و گریپ فروت در استان کرمان کشت می شود.

 

مرکبات


عرقیات استان کرمان

عرقیات گیاهی از دیگر محصولات خوراکی است که نام خود را به عنوان سوغات کرمان مطرح کرده است، بهترین نوع عرقات از دامنه کوه های هزار واقع در روستای لاله زار به دست می آید. این عرقیات شامل زیره، گلاب، عرق نعنا و غیره می باشد.

 

عرقیات کرمان


سمنوی کرمان

سمنو به عنوان یکی از ارکان هفت گانه هفت سین نوروز میان وعده ای لذیذ و خوشمزه به حساب می آید که ماده اصلی آن جوانه گندم است. معروف ترین سمنو در ایران سمنوی کرمان می باشد کع قدمتی طولانی دارد.

 

سمنوی کرمان


سوهان زرند احتیاجی به تعریف ندارد!

نوعی سوهان در کرمان وجود دارد به نام سوهان زرند که در قم هم بسیار از آن استقبال می شود، این سوهان بسیار ترد است و به صورت لایه لایه عرضه می شود. مواد تشکیل دهند آن سمنو، شیرینی جوانه گندم، شکر، هل، آرد سفید و زعفران می باشد.

 

سوهان زرند

 

نا‌‌ن‌پر

نان‌پر، یک شیرینی بسیار خوشمزه و رنگارنگ است که در استان کرمان تولید می‌شود. ترکیبات این شیرینی پر طرفدار، هل، زعفران،  آرد، پودر قند و کنجد است.
 

نان پر کرمانی

 

مسقطی سیرجان

همانطور که می‌دانید در شهرهای مختلف ایران مسقطی تولید می‌شود، اما طعم مسقطی کرمان به خصوص شهرستان سیرجان، بسیار خاص و متفاوت است. ترکیبات این دسر خوشمزه متشکل از خلال، شکر، بادام، پسته، نشاسته، گلاب، هل و زعفران است.
 

مسقطی سیرجان

 

گردو، سوغاتی از کرمان

دومین محل صادراتی کرمان پس از پسته گردو است. این خوراکی ارزشمند از شهرهای مختلف استان کرمان برداشت می‌شود. اما گردویی که از شهرستان بافت برداشت می‌شود، به دلیل شرایط خوب آب و هوایی و قرارگیری باغ‌ها در ارتفاعات بالا دارای طعمی بهتر و کیفیت بالاتری است. شهرستان بافت مقام اول تولید گردو را در کشور دارد و بعد از شهرستان تویسرکان همدان به لحاظ تولید در رتبه دوم قرار گرفته است.
 

گردو استان کرمان


صنایع دستی کرمان

استان کرمان دارای صنایع دستی بسیار زیبایی است که نظر گردشگران را بسیار به خود جلب کرده است!

پته دوزی، هنر دست زنان کرمان

پته دوزی نوعی رودوزی ایرانی است که بین زنان و دختران کرمان رواج دارد و از قدیمی ترین سوزن دوزی های سنتی در ایران به شمار می آید. در پته دوزی پارچه ی زمینه بسیار زخیم و پشمی است که عریض نامیده می شود و همراه با نخ های رنگی و پشمی که ضخامت های مختلفی دارد انجام می شود که به آن ها ریس گفته می شود. طرح ها و نقوشی که در پته دوزی به کار می رود نقش های کهن ایرانی می باشد از ویژگی آن ها این است که بیشتر سطح عریض را می پوشانند.

 

پته دوزی استان کرمان


قالیچه های افشار 

روستاهای بلورد، اسطوره، نجف آباد، محمود آباد، زیدآباد و پاریز از مهم ترین تولید کنندگان بافته های افشار در استان کرمان هستند. آن دسته از عشایر ایل افشار که زندگی آن ها به سبک کوچ نشینی می باشد و در دشت های بین سیرجان  و بافت زندگی می کنند بخش دیگری از تولیدات عشایری استان کرمان را به خود اختصاص می دهند که به قالیچه های افشار به بازار عرضه می شوند.

 

قالیچه های افشار


ظروف مسی استان کرمان

در بسیاری از شهرهای ایران ساخت ظروف مسی رواج دارد و آن را به عنوان سوغات به شهر خود می برند، در شهر کرمان هنرمندان صنایع دستی با دقت و ذوق فراوان این محصولات را که شامل دیس، بشقاب، دیگ، کفگیر، وسایل تزئینی مانند گلدان تولید می کنند که مورد استقبال بسیاری از گردشگران تور کرمان می باشد.

 

ظروف مسی کرمان


گبر دوزی

یکی از صنایع دستی سنتی و زیبای ایران که مربوط به دوره زرتشتیان بوده توسط آن ها اختراع شده گبر دوزی می باشد، رنگ های آن سرخ، سفید و سبز است. نقش های استفاده شده در این سوزن دوزی یا نقوش گیاهی مانند درخت زندگی یا سرو، سرو خمیده، گل میخک و نقش حیوانی مثل طاووس، نقش های هندسی می باشد.

 

گبر دوزی


آجیده دوزی

آجیده دوزی نام های دیگری مانند لایه دوزی و پنبه دوزی دارد که یکی از رودوزی های سنتی و با سابقه ی ایرانی است. در آجیده دوزی لایه ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار دارد و سپس از طریق دوخت نقش هایی ظریف و برجسته ایجاد می کنند.

 

آجیده دوزی


خورجین

اگرچه خورجین در مانند گذشته کاربرد ندارد و در زندگی شهری کارآمد نیست؛ اما مردم روستا و عشایر همچنان از به بافتن این صنایع دستی زیبا مشغول هستند. غالبا خورجین‌های کرمانی جنبه دکوری دارد  و  برای تزیین خانه‌ها استفاده می‌کنند. این خورجین‌ها دارای طرح‌های هندسی و متقارن هستند و با استفاده از نخ‌پنبه، پشم‌های رنگی و موی‌بز بافته می‌شود.
 

خورجین صنایع دستی کرمان

 

 

 


 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر