شیرینی های تبریز

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 8525
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تبریز قدمتی دیرینه در زمینه شیرینی پزی دارد و به همین دلیل آن را پایتخت قنادی ایران می دانند. اگر می خواهید با شیرینی های این شهر که از سوغات تبریز به حساب می آیند آشنایی پیدا کنید، این مقاله را مطالعه نمایید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر تبریز بیش از 100 نوع نان و شیرینی بومی دارد.

رشته ختایی

این شیرینی از معروف ترین سوغاتی های تبریز می باشد که نزد گردشگران بسیار محبوب است. رشته هایی که بر روی این شیرینی دیده می شود، ظاهری منحصر به فرد را ایجاد کرده، ولی باید گفت که طعم آن هم، همچون ظاهرش بی نظیر است. جالب است بدانید در کشور ترکیه هم می توانید این شیرینی را پیدا کنید که البته با نام "تل کادیف" شناخته می شود.

مواد لازم: رشته، کره، پودر قند و ترکیبی از گلاب، دارچین، پودر گل محمدی و زنجبیل

شیرینی لطیفه

شیرینی لطیفه را همه را می شناسند، یک شیرینی لذیذ که در کنار چای لبسوز و خوش طعم، بسیار دلچسب می باشد. این شیرینی پرطرفدار، دو نان کوک و سبک دارد که میان آن را با خامه شیرین پر می کنند و بسیار خوشمزه می باشد.

راحت الحلقوم

یکی دیگر از شیرینی های محبوب تبریز راحت الحلقوم است که نیاز به معرفی ندارد. این شیرینی خوشمزه را می توانید در اغلب قنادی های شهر خریداری نمایید. البته لازم به ذکر است که بگوییم در سایر شهرهای ایران هم راحت الحلقوم تهیه می گردد و از شیرینی های رایجی است که در شب یلدا برای پذیرایی از میهمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم: نشاسته، آرد، آب، شکر، جوهرلیمو، گلاب، پودر پسته یا نارگیل

 

رشته ختایی

 

باقلوا

عنوان لذیذترین شیرینی تبریز را باید به باقلوا نسبت دهیم. باقلوای تبریز که از شیرینی های اصیل ایران به شمار می رود، بسیار خوش طعم است. باقلوا متشکل از مواد غذایی باارزشی است که خوردن آن برای هر کسی دلپذیر است.

مواد لازم: خمیر مخصوص باقلوا، پودر پسته، هل، گلاب، گردو، کره، زعفران، پودر بادام، پودر نارگیل، آب، شکر و آب لیموی تازه

قرابیه

در روزهای پایانی اسفند ماه که نزدیک ایام عید نوروز می شویم، بسیاری از بانوان خوش ذوق کشورمان اقدام به تهیه و آماده سازی شیرینی های محلی و سنتی می کنند. قرابیه نیز یکی از شرینی های محبوبی است که توسط بانوان تبریزی برای پذیرایی از میهمانان تهیه می گردد. 3 طعم پرطرفدار قرابیه، نارگیلی، بادامی و پسته ای می باشد که مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

مواد لازم: شکر، نارگیل، هل، بادام، سفیده تخم مرغ، کره، آرد و پسته

 شیرینی چای مراغه (قند پنیری)

قند پنیری از شیرینی هایی است که همواره در خانه تبریزی ها در کنار چای وجود دارد. این شیرینی در طعم های گوناگونی تهیه می گردد که بستگی به ذائقه خانواده ها دارد.

مواد لازم: هل، دارچین، شکر، لیمو، پرتغال، دارچین، آناناس و طعم دهنده های مختلف

راحت الحلقوم

 

 لوز زعفرانی

تبریز تنوع بی نظیری از شیرینی جات را دارا می باشد و این به سبب هنری است که بانوان آن ها در زمینه آشپزی و شیرینی پزی دارند. یکی از خوش طعم ترین شیرینی های تبریز لوز زعفرانی می باشد که شبیه آن را ممکن است زیاد دیده باشید ولی لوز تبریز دارای عطر و طعمی بی نظیر است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. لوز تبریز را می توان در طعم های وانیلی، پسته ای، بادامی، زعفرانی و شکری خریداری کرد ولی نوع زعفرانی آن، محبوبیت بیشتری دارد.

نوقا

از سوغاتی های دوست داشتنی این شهر که توجه گردشگران تور تبریز را به خود جلب کرده، می توان به نوقا اشاره کرد. نوقا، شیرینی سنتی پرطرفدار تبریز است که شباهت زیادی به گز دارد. این شیرینی به شکل مستطیل بوده و در طعم های کاکائویی، آجیلی، گردویی، وانیلی و شکلاتی در بازار عرضه می گردد؛ البته نوع گردویی آن دارای قدمت بیشتری است.

مواد لازم: وانیل، سفیده تخم مرغ، شکر، گلوکز مایع، نان میکادو، عسل، پسته و فندق.

شیرینی سجوق مراغه

مراغه از شهرستان های تبریز می باشد که محصولات بسیار مهمی در آن تولید می گردد. معروف ترین شیرینی محلی این شهرستان شیرینی سجوق است که بسیار ترد و خوشمزه می باشد. این شیرینی معمولا در اواسط ماه آذر تهیه می شود.

مواد لازم: نشاسته، گردو، نارگیل، شیره انگور، بادام، پسته، هسته زردآلو، گلاب، شیره انگور و هل

 

اریس

 

شیرینی اریس

اریس نوعی شیرینی با طرز تهیه آسان است که نزد شهروندان تبریزی محبوبیت بالایی دارد. این شیرینی انواع مختلفی دارد که شامل اریس شیری، اریس کاکائویی، پسته ای، اریس تسبیحی و اریس ترد می شود. اریس تسبیحی به سبب شکل ظاهری منحصر به فردی که دارد، توجه توریست های تور داخلی را به خود جلب می کند.

مواد لازم: شیر، شکر، پودر کاکائو، نمک، جوش شیرین، روغن صاف، گلوکز، پسته و کره

حلوا بزَرَک

در هنگام گشت و گذار در بازارهای شهر، نوعی حلوای تیره رنگ را مشاهده می کنید که در زبان محلی به آن بزَرَک گفته می شود. اگر از فروشنده راجع به این حلوا سوالاتی را بپرسید، تا دقایقی از این محصول تعریف کرده و از خواص آن شما را مطلع می کنند.

حلوای بزرک را از نوعی دانه روغنی سیاه رنگ به همین نام تهیه می کنند که می توانید در عطاری ها آن را مشاهده نمایید.

نان زنجبیلی

اما در میان شیرینی های خوشمزه ای که تبریز دارد، نان زنجبیلی را فراموش نکنید. این نان لیذذ در سفره افطار و صبحانه تبریزی ها جایگاه ویژه ای دارد. همچنین می توایند آن را به عنوان میان وعده ای دلچسب میل کنید.

مواد لازم: آرد، شیر، پودر زنجبیل، ماست، تخم مرغ، روغن و کره

 

حلوا بزرک

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی یا سوهان کنجدی از تنقلات مغذی تبریز است. همان گونه که از نام این سوهان مشخص می باشد، اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن کنجد است که از ارزش غذایی زیادی برخوردار می باشد.

مواد لازم: شکر، زرده تخم مرغ و کنجد

چوروتمه

شاید بتوان گفت که قدیمی ترین شیرینی تبریز "چوروتمه" نامیده می شود. این شیرینی طعمی تکرار نشدنی دارد ولی در عین حال کمیاب است و برای پیدا کردن آن لازم است که بازار تبریز را کمی بگردید.

شیرینی پیچ انگشتی یا پفک گردویی

این شیرینی در ایام نوروز در خانه اکثر تبریزی ها وجود دارد و برای پذیرایی از میهمان استفاده می شود. شیرینی پیچ انگشتی را می توانید به عنوان سوغاتی خریداری نمایید و برای عزیزانتان ببرید.

مواد لازم: وانیل، زرده تخم مرغ، گردوی خرد شده، پسته و پودر شکر

 

 

سفر به شهر زیبای تبریز جذابیت های خاص خودش را دارد که خوراکی ها تنها بخشی از آن می باشد. امیدواریم با لیستی که در اختیارتان قرار دادیم بتوانید انتخاب مناسبی برای سوغاتی یا میان وعده خود داشته باشید و لحظات لذتبخشی را تجربه نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 102 کاربر