سوغات تبریز

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/10/21
بازدید: 2234
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خرید سوغاتی تا چند سال پیش نزد ایرانیان بسیار رایج است اما هنوز هم کسانی هستند که به این سنت دیرینه پایبند هستند و به هر شهری که سفر کنند برای دیگر اقوام فامیل، سوغاتی خریداری می کنند. تبریز یکی از کلان شهرهای ایران است که سوغاتی های متنوعی دارد. سوغاتی های تبریز شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی و چرم طبیعی درجه یک است. اگر قضد سفر به این شهر را دارید باید بدانید.

 

 سوغات تبریز

 

شیرینی و سوغات خوردنی تبریز

خوراکی های خوشمزه زیادی در تبریز وجود دارد که با هر سلیفه ای جور میشود. از انواع شیرینی های خوشمزه و متنوع تا عسل و لبنیات همه طعم بسیار خوبی دارند. برخی شیرینی های این شهر را فقط میتوان از شهر تبریز با این کیفیت و طعم تهیه کرد.

 

خوراکی های تبریز

 

قرابیه

قرابیه نوعی کلوچه سنتی و کوچک است که مواد تشکیل دهنده آن آرد بادام، تخم مرغ، شکر و وانیل می باشد و در طعم های گردویی، پسته ای و نارگیلی وجود دارد. لازم به ذکر است که بگوییم قرابیه جزو کلوچه های پرمغز و گرانی است که در این شهر به فروش می رسد. از این شیرینی برای پذیرایی از میهمانان ویژه استفاده می شود.

 

شیرینی قرابیه تبریز

 

بدون باقلوا از تبریز خارج نشوید

باقلوا یکی از لذیذترین شیرینی هایی است که طرفداران زیادی هم دارد. این شیرینی دلپذیر در شهر تبریز به میزان زیادی تولید می گردد. عطر و طعم بی نظیری که باقلوای تبریز دارد، میزبانی خوبی را برای میهمانان رقم می زند. این شیرینی ترکیبی از آرد، تخم مرغ، شکر و هل می باشد که در نهایت به شکل مربع یا لوزی بُرش داده می شود.

 

باقلوا تبریز

 

آجیل و خشکبار

یکی از اصلی ترین صادرات تبریز به خارج از کشور، آجیل های باکیفیت آن می باشد که از عصر قاجار تاکنون ادامه دارد. این تنقلاتِ خوشمزه و رنگارنگ در منزل تمامی آذری ها وجود دارد. به غیر از پسته که از این منطقه تامین نمی شود، سایر اجزای موجود در آجیل تبریز در همین شهر کشت می گردد.

 

باقلوا _ معرفی انواع باقلوا (ترکی، عربی، ایرانی)🥧🍰

 

 آماده سازی خشکبار در این شهر به هر دو روش صنعتی و سنتی انجام می شود. رایج ترین میوه هایی که به صورت خشک شده راهی بازار می گردد زردآلو، هلو، انگور و آلو می باشد؛ از این میوه های خشک شده خشکبار خوشمزه ای به نام "میان پر" تهیه می گردد که در آذربایجان شرقی طرفداران زیادی دارد. برای آماده سازی "میان پر" ابتدا میوه ها را می شویند و هسته آن ها را جدا می کنند و در معرض آفتاب قرار می دهند تا کمی خشک شود. سپس ترکیبی از خاکه قند، پودر بادام و هل را درون آن ها می ریزند و دوباره در معرض آفتاب قرار می دهند تا به طور کامل خشک شود. بعد از خشک شدن کامل میوه ها، مخلوطی که در داخل آن ها قرار داده شده، به طور کامل جذب میوه می گردد و طعمی دلپذیر پیدا می کند.

 

 و آجیل تبریز، سوغات تبریز

 

اریس یا شکلات تسبیحی

این نوع از شکلات ها با ظاهر دلفریبی که دارند، توجه بسیاری از گردشگران تور تبریز را به خود جلب می کنند. شکلات تسبیحی به صورت دو رنگ (کرم و قهوه ای) بوده و همچون مهره های تسبیح گرد است و دلیل نامی که به آن نسبت می دهند هم، ظاهرش می باشد. طعم بی نظیر این شکلات محبوبیت زیادی را به دنبال داشته است. این شکلات از شیر، بکینگ پودر، شکر، شیر خشک، پودر کاکائو، گلوکز، کره و وانیل تهیه می گردد. اریس نام دیگری است که به شکلات تسبیحی داده اند.

 

شیرینی اریس تبریز

 

راحت الحلقوم

تبریز را می توان پایتخت قنادی ایران دانست که در این زمینه پیشینه ای طولانی دارد. راحت الحلقوم از شیرینی های شب یلدا است که در هر کجای ایران یافت می شود اما این شیرینی لذیذ در تبریز بسیار خوش طعم تر تهیه می شود. جوهرلیمو، شکر، آرد، آب و گلاب از مواد تشکیل دهنده راحت الحلقوم می باشد.

 

راحن الحلقوم سوغات تبریز

 

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی از خوراکی های معروف شهر تبریز است که در کنار چای بسیار دلچسب می باشد. وجود کنجدهای فراوان در این شیرینی (سوهان) آن را به میان وعده ای مقوی تبدیل کرده است.

 

شیرینی کنجدی سوغات تبریز

 

شیرینی لطیفه

لطیفه یکی از انواع شیرینی های خامه ای می باشد که طرفداران زیادی  دارد. این شیرینی 2 نان سبک و دایره شکل دارد که میان آن را با خامه پر کرده اند. شیرینی لطیفه برای پذیرایی از میهمان بسیار مناسب است.

 

شیریتی لطیفه سوغات تبریز

 

نوقا

یکی دیگر از شیرینی هایی که در تبریز به عنوان سوغاتی خریداری می گردد نوقا یا لوکا می باشد. نوقا نوعی شیرینی سنتی بوده که متعلق به اروپای جنوبی و خاورمیانه است و در سال های گذشته به ایران هم راه پیدا کرد. این شیرینی از نظر ظاهری شبیه به گز می باشد و طعم بسیار خوبی دارد. نوقا بخشی از فرهنگ تبریز به حساب می آید که در جشن های بزرگ و مراسم های شادی برای پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نوقا سوغات تبریز

رشته ختایی

رشته ختایی نامی است که در ایران به این شیرینی لذیذ داده می شود و در ترکیه آن را تل کادایف می نامند. این شیرینی که با نام باقلوای رشته ای نیز شناخته می شود را با نوعی رشته خوراکی تهیه می کنند.

 

سوغات اصفهان _ معروف‌ترین خوراکی‌ها و صنایع دستی اصفهان را بشناسید!!!

 

برای آماده سازی رشته ختایی از پودر قند، رشته، کره و ترکیب دارچین، زنجبیل، گلاب و پودر گل محمدی استفاده می گردد. برخی از شیرینی پزان حرفه ای و خوش ذوق در میان رشته ختایی پسته و مغزگردو هم استفاده می کنند.

 

رشته ختایی سوغات تبریز

 

لوز تبریز

نوعی شیرینی دلپذیر به نام لوز در تبریز وجود دارد که طعم فوق العاده ای دارد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه باید پودر قند، شکر، زعفران دم کرده، آب، بادام و پسته کوبیده در دست داشته باشید.

 

سوغات تبریز _ معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز را بشناسید!!

 

حلوا بزَرَک

بزرک نام نوعی حلوای مقوی در تبریز است که از دانه های روغنی بزرک تهیه می شود. دانه روغنی بزرک را می توانید از عطاری های سطح شهر خریداری نمایید. این حلوا به رنگ تیره بوده و بسیار مقوی می باشد.

 

لوز تبریز و حلوا بزرک تبریز

 

شهر تبریز - شهر پر راز و رمز تبریز، پایتخت استان آذربایجان شرقی

 

چوروتمه

 یکی از شیرینی های قدیمی و کمیاب تبریز چوروتمه نامیده می شود که برای پیدا کردن آن باید کمی در بازار جستجو کنید.

نان زنجبیلی

این نان در ماه مبارک رمضان در سفره تبریزی ها جایگاه ویژه ای دارد. نان زنجبیلی را از ماست، تخم مرغ، کره، پودر زنجبیل، شیر، روغن و آرد تهیه می کنند.

شیرینی پیچ انگشتی

این شیرینی به رنگ سفید بوده که بر روی آن مغزهای مختلف (گردو، فندق، بادام) ریخته می شود. در تهیه شیرینی پیچ انگشتی یا پفک گردویی از تخم مرغ، پسته، وانیل، پودر شکر، گردوی خرد شده و تخم مرغ استفاده می شود.

 

شیرینی پیچ انگشتی تبریز

مربای گل سرخ

در تبریز به وفور می توان گل محمدی مشاهده کرد زیرا به مقدار زیادی در این شهر کاشته می شود. مربای این گلِ خوشبو بسیار دلچسب است و به عنوان سوغتی این شهر کاربرد دارد. پیشنهاد می کنیم حتما آن را در وعده صبحانه خود جای دهید چرا که گل محمدی خواص بی نظیری دارد.

لبنیات

از محصولات مهمی که در این شهر تولید می گردد، لبنیات آن می باشد. برای مثال پنیر لیقوان ( پنیر تبریز ) پنیری بسیار محبوب نزد خانواده های ایرانی به حساب می آید که از شیر گاو تهیه می گردد. باکیفیت ترین پنیر لیوان را می توانید از بازار تبریز و از سرای گرجیلر خریداری نمایید.

عسل سهند

در نزدیکی شهر تبریز و در شهرستان مراغه محلی برای پرورش زنبوران عسل ایجاد شده که حاصلِ آن عسلی خالص و طبیعی می باشد. گردشگران تور تبریز این امکان را دارند که به شهرستان مراغه بروند و یا از شیرینی فروشی ها و فروشگاه های تبریز این عسل را خریداری نمایند.

 

پنیر تبریز و عسل سهند

 

 چرم و صنایع دستی سوغات ماندگار تبریز

تبریز به جر خوراکب هاب خوشمزه سوغاتی های دیگری نیز دارد. صنایع دستی و چرم تبریز از آن دسته محصولاتی هستند که گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به خود جذب مبکنند.

چرم تبریز

چرم تبریز از چرم های درجه 1 و باکیفیتی است که در ایران تولید می گردد و نظیر آن را نمی توانید در هیچ کجای دنیا پیدا کنید. بسیاری از تولیدکنندگان چرم در تبریز، با شرکت های خارجی قرارداد دارند و تولیدات خود را به آن مقاصد صادر می کنند. این چرم در شهرهای مختلف ایران هم فروش فوق العاده ای دارد و زبانزد خاص و عام می باشد.

منبت کاری

منبت کاری در شهر تبریز به صورت کاملا جدی و حرفه ای انجام می شود. منبت کاری هنری دقیق و ظریفانه می باشد که با دقت خاصی باید صورت گیرد و اغلب بر روی آثار تاریخی می توان آن ها را مشاهده نمود. این هنر بر روی هر اثری که انجام شود، زیبایی های آن را دوچندان می کند.

 

سوغات و صنایع دستی تبریز

سفال و سرامیک

آثار سفالی و سرامیکی نمونه ای از سوغات تبریز می باشد که گردشگران تور داخلی می توانند خریداری نمایند و به عنوان هدیه تقدیم عزیزان خود کنند. سفال تبریز از نوعی خاک مرغوب ایجاد می گرد که کیفیت بالایی دارند. شهر تبریز یکی از اصلی ترین تولیدکننده های سفال و سرامیک در ایران است.

 

چرم تبریز و منبت کاری تبریز

 

فرش و قالی

در فهرستی که به تازگی منتشر گشته، تبریز را شهر جهانی فرش ایران می دانند. قالی بافی از صنایع مهمی است که از دوره سلجوقی و ایلخانی در ایران انجام می شود و به گونه ای گسترش پیدا کرد که هم اکنون در مجامع بین المللی نام تبریز به عنوان شهر جهانی فرش شناخته می شود. در سال های اخیر، یک ایده بسیار جذاب در صنعت فرش و قالی بافی تبریز پدید آمده که آن را چرم فرش می نامند؛ همان گونه که اشاره کردیم چرم تبریز از مرغوب ترین چرم های دنیا است و چرم فرش به نوعی از فرش گفته می شود که تلفیقی از فرش، چرم و ورنی می باشد. این نوع از فرش ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. در دوره های مختلف تاریخ، طرح های گوناگونی برای فرش ها استفاده می شد برای مثال در دوره صفوی طرح گل، بوته، ترنج، لچک و سجاده رواج بیشتری داشت. یکی از محبوب ترین طراح هایی که از قدیم تا به امروز همچنان استفاده می شود، نقش گل شاه عباسی می باشد. گلیم بافی هم از هنرهایی است که قدمت زیادی در ایران و شهر تبریز دارد. برای تهیه گلیم از پشم گوسفند، ابریشم و موی بز استفاده می گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، برخی از قدیمی ها معتقدند افرادی که دچار کمردردهای شدید هستند، اگر مدتی بر روی گلیم بخوابند به طور محسوسی درد آن ها تسکین پیدا می کند.

 

فرش تبریز سوغات تبریز

 

ورنی بافی

ورنی بافی یا سوماک یکی از صنایع دستی هایی که توسط زنانِ عشایری که در مناطق ارسباران و اهر زندگی می کنند، بافته می شود و به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می گیرد. مراحل ورنی بافی بسیار شبیه به فرش بافی است ولی با این تفاوت که ورنی هیچ گونه پرزی ندارد و آن را به روش پود چینی می بافند؛ پود چینی به روشی گفته می شود که در طی آن پود اصلی را از تار می گذارند و نخ را به دور نخ های تار می پیچانند.

 

قالی و ورنی تبریز

قلم زنی

قلم زنی نوعی هنر است که بر روی ظروف نقره، برنج، مس و طلا نقش های زیبا کنده کاری می کنند. در ایران دو سبک قلم زنی وجود دارد که یکی از آن ها متعلق به تبریز می باشد؛ سبک دیگر نیز به اصفهان تعلق دارد.

 

سوغات اهواز _ معرفی معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی اهواز!!!

 

تفاوت این دو سبک در این است که در سبک اصفهانی نقش ها به وسیله چکش کاری انجام می شوند ولی در سبک تبریزی فشار زیادی بر روی مچ دست ها وارد می شود تا نقش های مدنظر حک شوند. از همین رو قلم زنی هایی که به سبک تبریز انجام می شوند، برجستگی و عمق کمتری دارند ولی ظریف تر هستند، قلم زنی های اصفهانی دارای عمق بیشتر و طرح های فراوان هستند. ظروف قلم زنی شده، از پرطرفدارترین سوغاتی های تبریز بوده که مورد توجه توریست های خارجی قرار گرفته است.

 

قلمزنی تبریز سوغات تبریز

 

سوغاتی های تبریز را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغاتی های تبریز بهترین مکانی که می توانید مراجعه نمایید بازار تبریز می باشد. افزون بر بازار تبریز، قنادی کریمی در پیاده روی ولیعصر، مغازه افتخاری در خیابان منصور، قنادی رکس، قنادی تشریفات در خیابان آبرسان، آجیل سرای تبریز در بلوار 29 بهمن، قنادی تکدرخت در ائل گلی، باقلوای جام جم در بلوار روبروی خیابان جام جم، حلوا و باقلوای شیرونه در باغمیشه و سرای گرجیلر از مکان هایی هستند که می توانید سوغات تبریز را خریداری نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر