اکسپو دبی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/26
بازدید: 5427
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اکسپو در واقع سومین رویداد جهانی مهم دنیا است که 150 سال قدمت دارد و کشورهای زیادی را از سراسر دنیا گرد هم می آورد. در رویداد نمایشگاهی اکسپو، کشورهای مختلف دنیا بهترین دستاوردهایی که در زمینه های معماری، نوآوری و فناوری به دست آورده اند را به معرض نمایش می گذارند و در رابطه با چگونگی خلق جهان بهتر با یکدیگر هم فکری می کنند به همین دلیل حضور افراد و شرکت ها در مکان برگزاری اکسپو می تواند ایده های خلاقانه و نوآورانه جالبی را در اختیارشان قرار دهد. به عبارت دیگر می توان گفت این مکان بستر بسیار مناسبی برای پرورش ایده ها و جرقه خلاقیت می باشد و افراد با مشارکت و هم فکری یک دیگر می توانند اتفاقات مهمی را رقم بزنند.

اکسپو دبی

نمایشگاه اکسپو دبی

اکسپو در حقیقت نمایشگاهی با محوریت گردشگری است که شباهت زیادی به رویداد المپیک دارد؛ در المپیک بهترین ورزشکاران دنیا هر چهار سال یک بار با یکدیگر به رقابت می پردازند  و در اکسپو هم کشورها شانس رقابت بر سر احیای برند جهانی خود را دارند. این برندسازی می تواند به فرصت های طلایی مبادلات تجاری در آینده منجر شود و روند پیشرفت روزافزون کشورها را فراهم کند. بسیاری از محصولات ایرانی در سطح جهانی زبانزد هستند اما به دلیل ضعف بازاریابی و ناتوانیِ حضور در بازارهای صادراتی نمی توانند آن ها را به جهانیان عرضه کنند و تنها نام این محصولات به گوش آن ها آشنا می باشد، اما هم اکنون این محفل موقعیتی گرانبها برای ما به حساب می آید که در ادامه به آن می پردازیم.

تور دبی - تضمین کمترین قیمت موجود در بازار + آفرها و خدمات ویژه در لحظه آخر

اکسپو دبی

رقابتِ میزبانی اکسپو 2020 بین شهرهای ترکیه، دبی، سائوپائولو و یکاترینبورگ صورت گرفت و در نهایت شهر دبی با کسب امتیاز 116 از 164 رای، میزبان جدیدترین دوره از نمایشگاه اکسپو شد، این نخستین اکسپوی بین المللی است که در منطقه خاورمیانه، جنوب آسیا و آفریقا برگزار می شود به همین دلیل اتفاق بسیار مهمی در جهان عرب محسوب می شود. قلب اکسپو 2023 دبی، میدان الوصل است که با نمایش بزرگترین صفحه پروژکتور 360 درجه ای دنیا بر روی گنبدش، توجه ها را به خود جلب نموده است. این نمایشگاه در بخش جنوب شهر دبی و در زمینی به مساحت حدود 440 هکتار برگزار می شود و شامل بخش های مختلف مهمان نوازی، مسکونی، نمایشگاهی و هتل Rove است. طراحی این مکان به زیبایی هرچه تمام تر با الهام از موضوع نمایشگاه و تلفیقی از طراحی های شهری و طبیعی انجام شده است و سه گلبرگ متصل شده به میدان الوصل را شامل می شود. در واقع این گلبرگ ها نمادی از سه منطقه موضوعی نمایشگاه (پایداری، تحرک و فرصت )است که در عمل هم آن ها را به یکدیگر متصل می کند. گردشگران می توانند بر اساس علاقه خود هر بخش را انتخاب نمایند و از آن ها بازدید کنند، هنگام بازدید از نمایشگاه اکسپو چراغ های پرتعدادی را مشاهده می کنید که تمامی آن ها با انرژی خورشیدی کار می کنند. بازدیدکنندگان این امکان را دارند که پس از بازدید از پاویون های (غرفه) این نمایشگاه، پاسپورت ویژه ای تحت عنوان "پاسپورت اکسپو 2023 دبی" را از فروشگاه های رسمی اکسپو با قیمت 20 درهم خریداری کنند و به عنوان یادگاری نزد خود نگهداری کنند. ضمنا می توانید با نصب اپلیکیشن اکسپو 2023 از تمامی اخبار، برنامه ها و رویدادهایی که قرار است در این مکان برگزار شود مطلع شوید. 

اکسپو دبی

راهنمای سفر به دبی - راهنمای سفر به یکی از لاکچری ترین شهرهای خاورمیانه

دانستنی های جالب اکسپو

در ادامه با ما همراه باشید تا دانستنی هایی را درباره این نمایشگاه جهانی در اختیارتان قرار دهیم:

  • اکسپوی بعدی در سال 2025 در شهر اوزاکای ژاپن برگزار خواهد شد.
  • پاریس تاکنون 6 بار میزبان اکسپو بوده و از این نظر رکورددار است. دومین رکورد هم در اختیار شهر بروکسل است که 4 مرتبه میزبان این رقابت ها بوده است. 
  • در نخستین اکسپویی که برگزار گردیده، الماس کوه نور به معرض نمایش گذاشته شد. 
  • تاکنون در آفریقا و آمریکای جنوبی این نمایشگاه برگزار نشده است.
  • شهر دبی نخستین میزبان اکسپو در خاورمیانه، آسیای جنوبی و آفریقا می باشد.
  • اکسپو شانگهای که در سال 2010 برگزار شد، عنوان بزرگترین و پربیننده ترین اکسپو را به دست آورده است.

اکسپو دبی

تاریخ برگزاری نمایشگاه اکسپو 2023 دبی

تاریخ برگزاری نمایشگاه دبی اکسپو 21 نوامبر اعلام شده است. شما می توانید تا 31 مارس 2024 از این نمایشگاه بی نظیر بازدید کنید. طبق برنامه ریزی انجام شده مدت زمان برگزاری 6 ماه است که برای آشنایی با نمایشگاه های مختلف کافی است. شما می توانید زمان بازدید را در زمان خرید بلیط تعیین کنید. یک اتفاق جالبی که در نمایشگاه اکسپو 2021 دبی شاهدش هستیم، حضور 192 کشور از سراسر دنیا می باشد که در نوع خود بی سابقه است و نمایانگر اهمیت بالای این نمایشگاه می باشد. خوب است بدانید که نمایشگاه اکسپو هر 5 سال یک بار برگزار می شود به همین دلیل علاقه مندانی که قصد بازدید از آن را دارند باید فرصت را غنیمت شمارند. 

نمایشگاه اکسپو دبی

جاهای دیدنی دبی - معرفی بهترین مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری دبی

آنچه در نمایشگاه اکسپو دبی می گذرد

طبیعتا هر یک از کشورهای حاضر در این نمایشگاه، غرفه ای اختصاصی دارند که در آن محصولات نوآورانه و اکتشافات خود را معرفی می کنند اما علاوه بر بازدید از این غرفه ها و آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف چه جذابیت هایی در نمایشگاه اکسپو توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده است؟ در این نمایشگاه تفریحات روزانه جالبی نظیر اجرای زنده کمدین ها و آکروبات ها، اجرای شاعران، آتش بازی، کنسرت های موسیقی، تجربه واقعیت مجازی، ورزش های حرفه ای و تناسب اندام، پارک های بازی برای کودکان، نمایش مد و کارگاه های آموزشی نیز وجود دارد که تجربه آن ها لحظات خاطره انگیز و به یادماندنی را از این مکان برایتان به ثبت می رساند. مواردی که به آن ها اشاره کردیم تنها بخشی از سرگرمی های این نمایشگاه هستند، برای مثال هم زمانیِ جشن های بزرگ کریسمس، سال نو چینی، شب سال نو، جشن دیوالی و روز ملی امارات متحده عربی با زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو 2023 دبی سببِ اجرای مراسم های بزم و شادی بسیار بزرگی می شود. همچنین حدود 200 رستوران با ارائه انواع غذاهای بین المللی و بومی که متاثر از فرهنگ کشورهای گوناگون می باشد، در این مجموعه فعالیت می کنند و پذیرای بازدیدکنندگان هستند. شاید بتوان گفت این نمایشگاه بهترین فرصت برای آشنایی با فرهنگ های غذایی متنوع دنیا است که نباید از آن به سادگی گذشت.

اکسپو دبی

موضوعات کلیدی که در قالب 10 هفته قرار است به آن ها پرداخته شود عبارتند از:

  1. هفته اول (11 الی 17 مهر): آب و هوا و تنوع زیستی
  2. هفته دوم (25 مهر الی 1 آبان): فضا
  3. هفته سوم (9 الی 15 آبان): توسعه شهری و روستایی
  4. هفته چهارم (23 الی 29 آبان): مدارا و دربرگیری
  5. هفته پنجم (21 الی 27 آذر): دانش و یادگیری
  6. هفته ششم (19 الی 25 دی): سفر و پیوند
  7. هفته هفتم (26 دی الی 2 بهمن): اهداف جهانی
  8. هفته هشتم (7 الی 13 بهمن): سلامت و تندرستی
  9. هفته نهم (28 بهمن الی 4 اسفند): غذا، کشاورزی و زندگی
  10. هفته دهم (29 اسفند الی 6 فروردین): آب

اکسپو دبی

هزینه سفر به دبی - شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات مفید در مورد هزینه های سفر به دبی بر روی لینک کلیک کنید. 

پاویون‌های اکسپو 2023 دبی

این نخستین بار است که در یک نمایشگاه بین المللی امکان داشتن پاویون اختصاصی برای هر کشور فراهم می شود، پاویون (Pavilion) از اصطلاحات معماری می باشد و به معنای "سازه ای با معماری خاص" است. پاویون ها اشکال متنوع و مختلفی دارند، از همین رو در این نمایشگاه شاهد بیش از 200 طرح متفاوت هستیم که در واقع می توانیم بگوییم پاویون هر کشور نمایی از فرهنگ و دستاوردهای برتر آن می باشد و کشورهای مختلف برای جلب توجه در نماشگاه اکسپو 2020 به آن چنگ زده اند.

اکسپو

پاویون تحرک (Alif)

طراحی خیره کننده این پاویون توسط شرکت فاستر و شرکا انجام شده است. در این بخش می توانید آخرین تکنولوژی های روز جهان را به تماشا بنشید و از پیشرفت علم متحیر شوید. در این قسمت آثار تلفیقی از دنیای فیزیکی و دیجیتالی که متاثر از آخرین تکنولوژی های روز دنیا می باشند، به نمایش گذاشته شده و سبب تحیر بازدیدکنندگان گشته است. در پاویون پویایی به زمان آینده سفر می کنید و به سرعت بالای اشتراک گذاری دیتاها و اطلاعات پی خواهید برد. در این مکان می توانید در یک مدار ۳۴۰ متری به تماشای آخرین تکنولوژی ها بپردازید و لذت ببرید. 

مهم ترین پاویون های موجود در منطقه تحرک عبارتند از:

  • پاویون استرالیا
  • پاویون ایران
  • پاویون بلژیک
  • پاویون کره جنوبی

اکسپو دبی

پاویون پایداری (Terra)

غرفه پایداری که توسط شرکت معماران گریمشاو طراحی شده، ۲۵ هزار متر مربع وسعت دارد که از این بین حدود 6 هزار مترمربع به نمایشگاه اختصاص داده شده است. نکته جالبی که در رابطه با این پاویون وجود دارد این است که ساختمان آن انرژی صفر است بدین معنا که این ساختمان با روش های جالب و خلاقانه انرژی تولید می کند و خودش هم آن ها را بازیافت می کند! حدود 5 هزار پنل خورشیدی در این پاویون تعبیه گشته که تعدادی از آن ها به صورت درختان خورشیدی در محوطه دیده می شوند و سایر آن ها بر روی سقف قرار دارند تا حداکثر میزان نور را دریافت کنند. قرارگیری این پاویون در زیر زمین سبب شده که محیط آن نسبتا خنک تر باشد. این غرفه همچنین می تواند آب مورد نیاز خود را از طریق متراکم کردن رطوبت هوا تامین کند.

اکسپو

معرفی کامل شهر دبی - با مدرن ترین کشور خارمیانه آشنا شوید!

مهم ترین پاویون های موجود در منطقه پایداری عبارتند از:

  • پاویون سنگاپور
  • پاویون اسپانیا
  • پاویون برزیل

اکسپو

پاویون فرصت

غرفه پاویون که توسط گروه معماری AGI طراحی شده، دارای 5 ساختمان می باشد که سقف آن ها به شکل پیچیده ای حول یک میدان مرکزی ساخته شده است. در این مکان ارائه فعالیت هایی که منجر به ایجاد آینده ای بهتر شود، مورد استقبال قرار می گیرد. مهم ترین هدف این پاویون پیوند تجربیات مشترک ملت های مختلف و بها دادن به آن ها می باشد. 

مهم ترین پاویون های موجود در منطقه فرصت عبارتند از:

  • پاویون امارت
  • پاویون انگلیس
  • پاویون مراکش
  • پاویون هند
  • پاویون چین

اکسپو دبی

پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی

پاویون ایران با مساحت حدود 2 هزار مترمربع در منطقه موضوعی تحرک و در کنار پاویون های پرو و فرانسه قرار گرفته است. این غرفه که توسط گروه طراحی شیفت طراحی شده از قصه های هزار و یک شب الهام گرفته و دارای طراحی تلفیقی سنتی و معاصر می باشد. در این پاویون که شامل 9 ساختمان آبی رنگ می شود، فرهنگ، سنت، آداب و رسوم مردم ایران در کنار اقتصاد، توسعه های اجتماعی و زندگی صلح آمیز ترویج داده شده است. ویژگی شاخصی که سبب گشته پاویون ایران در میان سایر غرفه ها چشمگیر شود، استفاده از توپ های تهیه شده از خاک رس نشوز می باشد که جلوه ای خاص و بی نظیر را به این مکان بخشیده است. جالب است که بدانید این توپ ها هم اکنون هم در نقاط گرم و خشک کشورمان استفاده شده و ابداعی نبوده که در نمایشگاه دبی صورت گرفته باشد، با این حال با توجه به شرایط آب و هوایی شهر دبی، انتخابی هوشمندانه و بسیار مناسب بوده که توسط تیم شیفت انجام شده است. در پیاده روها نیز جوی های آبی در نظر گرفته شده که سبب خنک سازی فضای بیرونی غرفه می شود. بازدیدکنندگان این امکان را دارند که در پاویون ایران زیرنظر استاد فرش بافی، بافت فرش ایرانی را هم تجربه کنند. همچنین در شربت خانه می توانند انواع شربت، چای و دمنوش های سنتی ایران را میل کنند. این موارد سبب شده تا مجله معماری Architectural Design پاویون ایران را جزء 8 پاوین برتر اکسپو دبی معرفی کند. در پاویون ایران هر پنج روز یکی از استان های کشور با تکیه بر تصویرسازی و نمایش محتوای بصری به طور کامل معرفی می گردد که این بخش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. روایت روزانه قصه های شهرزاد، نمایش معماری زیبا و اصیل ایرانی و معرفی فرهنگ های شاخص ایرانی از دیگر برنامه هایی که در این غرفه انجام می شود.

قوانین رانندگی در دبی | برای رانندگی در دبی این نکات را رعایت کنید.

اکسپو دبی

لوگو نمایشگاه اکسپو دبی

لوگوی اکسپو 2020 در مارس 2016 رونمایی شد، طراحی این لوگو که به نوعی از حلقه کشف‌شده در محوطه ساروق الحدید تاثیر گرفته است، نماد ارتباط میان جهان غرب و شرق می باشد.

اکسپو دبی

هزینه بازدید از نمایشگاه اکسپو دبی

بازدید از اکسپو دبی در تمامی روزهای هفته امکان پذیر است به طوری که در روزهای شنبه تا چهارشنبه در ساعات 10 الی 24 و در روزهای پنج شنبه و جمعه در ساعات 10 الی 2 بامداد انجام می شود. این مکان دارای بلیط های متفاوتی است که به شرح زیر هستند:
- قیمت بلیط پریمیوم اکسپرینس 505 دلار (شامل 6 ماه دسترسی نامحدود به اکسپو+5 مرتبه حضور در سالن پریمیوم+ 29 درصد تخفیف ساندویچ و نوشیدنی+ دسترسی به اپلیکیشن Expo B2B)
- کارت یک روزه 27 دلار 
- کارت اکتبر 27 دلار
- کارت چند روزه اکسپو 53 دلار
- کارت فصلی 143 دلار (شامل دسترسی 6 ماهه نامحدود به نمایشگاه)

اکسپو دبی

لازم به ذکر است که بگوییم بازدید از این نمایشگاه برای افراد 6 تا 17 سال، دانشجویان، افراد بالای 60 سال و افراد ناتوان رایگان می باشد. ضمنا آن دسته از گردشگران تور دبی که در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی 2023 با شرکت های هواپیمایی فلای دبی و امارات به این کشور سفر کنند، بلیط یک روزه این نمایشگاه را به رایگان دریافت می کنند.

فرودگاه دبی - هرآنجه که باید درباره فرودگاه بین‌المللی دبی بدانید!

هدف از برگزاری اکسپو دبی چیست؟

برگزارکنندگان این نمایشگاهِ بزرگ اهداف بلندمدتی را در سر دارند که مهم ترینِ آن ها افزایش شهرت تجاری امارات متحده عربی، افزایش فرصت های شغلی کارآمد و رشد گردشگری می باشد.
 شعار اکسپو 2020 دبی "ارتباط ذهن‌ها، خلق آینده" است و از آن جایی که موضوعات اکسپو حول محور معماری، فناوری و نوآوری می باشد، می توانیم به آینده دید مثبتی داشته باشیم که جهان جای زیباتری برای زندگی کردن باشد.

اکسپو دبی

چگونه به نمایشگاه اکسپو دبی برویم؟

محل برگزاری این نمایشگاه در نزدیک فرودگاه بین المللی آل مکتوم و جنوب شهر دبی قرار دارد. دسترسی به این مکان هم از طریق خودروی شخصی، هم اتوبوس و هم مترو انجام می شود. برای دسترسی از طریق مترو باید از متروی اختصاصی که در خط 2020 در نظر گرفته شده استفاده کنید، برای دسترسی از طریق اتوبوس هم می توانید از اتوبوس های اختصاصی اکسپو رایدر استفاده کنید. فعالیت این اتوبوس ها از ساعت 6:30 صبح آغاز می شود و تا 30 دقیقه بعد از اتمام کار نمایشگاه ادامه پیدا می کند. این اتوبوس ها 9 ایستگاه دارند که عبارتند از: راس‌الخیمه، ابوظبی، العین، شارجه، فجیره و عجمان. همچنین در محیط نمایشگاه هم 27 اتوبوس وجود دارد که در سراسر اکسپو 14 ایستگاه دارند و بازدیدکنندگان به راحتی می توانند در آن جابجا شوند. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 107 کاربر