باغ موزه های تهران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/07/03
بازدید: 2395
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تهران به عنوان پایتخت ایران، جدای از دود و دم و شلوغی سرسام آور، دارای تاریخی پربار و قابل تامل می باشد. این شهر بزرگ که اکنون یکی از مهم ترین شهرهای ایران می باشد، در طول زمان های مختلف، پستی ها و بلندی های زیادی را به خود دیده است و شاهد سقوط و جلوس حکومت های زیادی بوده است. باغ موزه های تهران از جاذبه های گردشگری این شهر پر سرو صدا هستند که می توانند شما را علاوه بر بهره مندی از فضایی سبز و زیبا در تاریخ به گردش ببرند. باغ موزه ها می توانند علاوه بر دور کردن شما از شلوغی و سر و صدای پایتخت، شما را با تاریخ و فرهنگ ایرانی آشنا کنند . به تعبیری این موزه ها هم فال هستند و هم تماشا. قدم زدن در میان باغ های سرسبز و دلنشین می تواند روح شما را زنده کند و آشنایی با فرهنگ تاریخی و کهن کشور نیز می تواند به معلومات شما اضافه کند. در این مطلب می خواهیم با باغ موزه های تهران، این شهر پر از شگفتی، آشنا شویم.

باغ نگارستان

باغ نگارستان 

باغ نگارستان که امروزه برای بسیاری از پایتخت نشینان به محلی برای فرار از دود و دم می باشد، فراز و نشیب های زیادی را از سر گذرانده است. این باغ موزه در دوران قاجار و به دستور فتحعلی شاه به عنوان ییلاق حکومتی ساخته شد و در طول تاریخ محل مدارس فلاحت و صنایع مستظرفه بوده است. دارالمعلمین عالی و دانش سرای عالی هم در این مکان برپا می شدند. این باغ شاهد قتل میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی یا همان امیر کبیر بوده است. 

جالب است بدانید بخشی از این باغ در زمان ناصرالدین شاه به آموزش اختصاص داده شد و دانش آموختگانی مانند ملک الشعرای بهار، علی اکبر دهخدا و دکتر محمود حسابی در آن درس می خواندند. موزه مجسمه های مینیاتوری جهانگیر ارجمند از آن دسته موزه هایی است که پیشنهاد می شود حتما به آن سر بزنید.

کافه طهرون، کافه ای در باغ موزه نگارستان است که زیربنایی با الهام از حافظیه شیراز دارد و می تواند برای جرعه ای نوشیدنی مکانی فوق العاده و به یادماندنی باشد. این باغ از معماری ایرانی زیبایی برخوردار است که می تواند روح شما را تازه کند و برای چند لحظه ای شما را از دود و دم پایتخت دور نگه دارد.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

موزه زمان 

موزه زمان یا تماشاگه زمان از باغ موزه های زیبا و دلنشین تهران می باشد که در زعفرانیه و منطقه ای خوش آب و هوا در تهران قرار گرفته است. این باغ موزه در میان برج ها و ساختمان های این محله و در نزدیکی باغ فردوس می باشد. قدمت این باغ موزه به دوران قاجار برمی گردد و می تواند شما را به زمانی دور ببرد. در این موزه مجموعه ای از ساعت های بی نظیر به نمایش گذاشته شده است که می تواند هر بازدید کننده ای را به ذوق آورد.

باغ موزه زمان اولین موزه ساعت ایران است که انواع ساعت های آفتابی، شنی و سوختی را می توانید در آن تماشا کنید. این باغ موزه به آخرین مالک خود یعنی حسین خداد تعلق داشت و بازسازی آن چندین سال به طول انجامید. این موزه 6700 متر مربع وسعت دارد و دارای یک عمارت 700 متری می باشد. در واقع این موزه با ابزارهایی که به نمایش گذاشته است، سیر عمل زمان سنجی را از گذشته تا به امروز روایت می کند. 

موزه زمان 

باغ موزه هنر ایرانی 

باغ موزه هنر ایرانی  در منطقه الهیه قرار گرفته است و هماهنگی زیبایی با خانه های قدیمی اطراف خود دارد. با گشت و گذار در این باغ موزه ممکن است معماری باغ فین کاشان برای شما تداعی گردد. این مکان زیبا با معماری و ساختی زیبا، بهترین مکان برای دوری از دود و دم پایتخت می باشد. درختان بلند و جوی های پر آبی که از هر طرف به باغ روانه می شوند مکمل آواز پرندگان شده اند و می توانند شما را مدهوش سازند. در این باغ می توانید شمس العماره، برج آزادی و قره کلیسا را به طور همزمان ببینید، زیرا در این موزه 11 ماکت از جاذبه های تاریخی ایران که برای جشن های 2500 ساله ساخته شده اند، به نمایش درآمده اند. 

در نگارخانه این باغ موزه می توانید دست سازه های هنری هنرمندان معاصر ایران را مشاهده کنید. این باغ یک باغ ویلای شخصی متعلق به همسر سپهبد امیراحمدی بوده است و امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می شود. قدمت این باغ به دوران پهلوی برمی گردد. این باغ موزه علاوه بر فضایی زیبا دارای کافی شاپ و فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری نیز می باشد که این باغ را به باغی با امکانات تبدیل کرده است.

باغ موزه مینیاتور 

باغ موزه مینیاتور با الهام از طرح باغ اصیل ایرانی علاوه بر به نمایش گذاشتن آثار شاخص تاریخی و جهانی ایران، به مسائل زیست محیطی نیز توجه کرده است. این باغ موزه تمامی جاذبه های تاریخی ایران را در ابعادی کوچک ساخته و به نمایش می گذارد. در واقع می توان گفت بازدید از این موزه به مصداق همان یک تیر و چند نشان زدن است. 

این باغ موزه اولین موزه مینیاتوری کشور می باشد که در سال 1392 ساخته شد اما تبلیغات کم و نامناسب آن را به مکانی کمتر شناخته شده تبدیل کرده است. مساحت باغ موزه مینیاتوری تقریبا 3 هکتار می باشد که با القای حس و حال و هندسه باغ های ایرانی می تواند شما را ساعتی از شلوغی پایتخت دور کند. 

باغ فردوس 

باغ فردوس که در شمال تهران و در نزدیکی میدان تجریش قرار گرفته است دارای مساحتی 20 هزار مترمربعی می باشد. این باغ به دستور محمد شاه قاجار ساخته شده است و زیرزمین این بنا، 1000 متر می باشد. سپهسالار بعدها صاحب باغ شد و آن را به دلیل بدهی به تجارت خانه تومانیانس واگذار کرد و تجارتخانه نیز آن را به دلیل بدهی به رضا شاه واگذار نمود. 

این باغ موزه در سال 1350 به مرکز فرهنگی و نمایشگاهی تبدیل شد و در سال 1381 موزه سینما نیز به این عمارت انتقال یافت. بعد از انقلاب اختیار باغ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و عمارت آن به شکل گوش فیلی قدیمی باقی ماند. این باغ امروزه به محلی مناسب برای گردشگری و گشت و گذار تبدیل شده است. 

باغ فردوس 

باغ گیاه‌شناسی ملی 

باغ گیاه شناسی ملی از زیباترین باغ های تهران می باشد که در غرب تهران واقع شده است. انواع گیاهان از سراسر جهان و همچنین گیاهان انواع اقلیم های ایران را می توانید در این موزه مشاهده کنید. از جنگلهای بلوط غرب کشور گرفته تا جنگل های هیرکانی شمال. 

این موزه دارای بخش های مختلفی است که هر کدام زیبایی و جذابیت خود را دارد. در بخش جنگل های هیرکانی می توانید آب و هوا و خاک شمال و حتی کلبه های چوبی آن را مشاهده کنید که به شکل زیبایی شبیه سازی شده اند و در بخش طبیعت زاگرس نیز می توانید از تپه ماهورها و جنگل بلوط به همراه درختچه های زرشک و زغال اخته دیدن کنید. 

موزه گیاهان نیز محل نگهداری دانه گیاهان و گیاهان خشک شده است که می تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد. موزه حشرات نیز محل جمع آوری انواع حشرات خشک شده است. این موزه همچون گنجینه ای از ذخیره ژنتیکی گیاهان در حال انقراض می باشد. 

در این باغ موزه می توانید سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا به همراه 6 دریاچه و 2 رودخانه و 2 آبشار مشاهده کنید که به صورت مصنوعی ساخته شده اند و جلوه ای بی نظیر به آن بخشیده اند. در باغ موزه گیاه شناسی ملی می توانید بذر گیاهان را تهیه کنید و با راهنمایی کارشناسان خود به پرورش گل و گیاه بپردازید.

باغ‌ موزه وزیری 

باغ موزه وزیری که توسط ناصر وزیری ساخته شده است در منطقه لواسان قرار دارد. استاد وزیری خالق این موزه شگفت انگیز در تیر ماه 98 درگذشت و بازدیدکنندگان را از چهره بشاش و حرف های شیرین خود محروم ساخت. استاد وزیری در سال 1384 باغی به مساحت 1000 متر مربع را به ساختن این غار موزه تخصیص داد. 

استاد وزیری سال ها زباله های بازیافتی را جمع آوری می کرد و در قالب مجسمه های گوناگون در می آورد که تماشای این مجسمه می تواند هر بازدیدکننده ای را به تحسین وا دارد. مهم ترین پیغامی که این باغ موزه به بازدیدکنندگان می دهد بازگشت به کودکی می باشد. علاوه بر این، پیغام دیگری نیز از این موزه می توانید دریافت کنید و آن مهربانی با طبیعت می باشد.

غاری که استاد وزیری در دل کوه کنده است دارای 8 دالان تو در تو می باشد و دیواره اصلی آن از سنگ کوهستان و لایه از بتن تشکیل شده است. سرای بسطامی نیز با ظرفیت 50 نفر برای برگزاری همایش ها بر بالای کوه ساخته شده است. گالری نقاشی، کارگاه مجسمه سازی، صنایع دستی نیز از فضاهای دیگر باغ می باشند. 

با قدم زدن در باغ موزه وزیری هر لحظه به تفکر و تحسین واداشته می شوید. این استاد گرانقدر با مجسمه های شگفت انگیز خود توانسته است یکی از جالب ترین موزه های تهران را بسازد.

باغ‌ موزه وزیری

باغ‌ موزه قصر 

باغ موزه قصر در زمان پهلوی اول به زندان تغییر کاربردی داد و محمد فرخی یزدی، بزرگ علوی و دیگر بزرگان در این زندان محبوس شده بودند. این باغ موزه در خیابان پلیس تهران واقع شده است و در زمان گذشته قصر و عمارت کلاه فرنگی قاجار بوده اند.

باغ موزه قصر دارای فضایی بزرگ و سرسبز به همراه آب نمایی زیبا و حوض گرد بزرگ در مرکز آن است. ساختمان اصلی موزه نیز شامل چهار بند و سه حیاط می باشد. این موزه شامل بخش های موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران و موزه زندان است. جاذبه های این باغ موزه نیز شامل مسجد، گالری های مختلف، زورخانه با گود هشت گوشه مرمرین، چایخانه، رستوران سنتی، بازارچه صنایع دستی و محصولات فرهنگی می باشد.

باغ‌ موزه قصر 

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس که به آن موزه انقلاب اسلامی نیز گفته می شود در منطقه عباس آباد واقع شده است. زیربنای این باغ موزه 205 هزار مترمربع می باشد و دارای هفت تالار و یک قسمت که یادمان دفاع مقدس است. این باغ موزه از بزرگترین باغ موزه های کشور می باشد و در آن می توانید بخش های زیپ لاین، سالن شبیه ساز تیراندازی، تالاب هورالعظیم، نمایش آبی، موزه روباز و سراسر نمای مقاومت و پیروزی را مشاهده کنید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر