باغ نگارستان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/10
بازدید: 1899
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

باغ موزه نگارستان یکی از بناهای قدیمی شهر تهران می باشد که در سال 1222 به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. اگر چه این موزه زیبا در طول دوران خود فراز و نشیب های بسیاری را به خود دیده است اما امروزه به عنوان یکی از مکان های دیدنی تهران و تفرجگاه‌های خوش آب‌ و هوا محسوب می شود که بازدید کنندگان بسیاری را از سراسر ایران به سوی خود فرا می خواند.

در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این موزه آشنا کنیم تا اگر تا کنون به آن جا نرفته اید حتما رفتن به این مکان دیدنی را در برنامه خود بگنجانید.

 

باغ نگارستان

 

باغ نگارستان کجاست؟

در گذشته باغ موزه نگارستان در خارج از حصار شاه طهماسبی قرار داشت و از سال ۱۲۸۵ هجری قمری و با گسترش شهر تهران در عهد ناصری این باغ موزه جز محدوده دارالخلافه قرار گرفت.

 موقعیت قرار گیری باغ موزه  نگارستان بدین صورت است که از شرق به امتداد خیابان دروازه شمیران و اصطبل اعتمادالسلطنه، از غرب به اراضی جلال الملک و از جنوب به دو باغچه جلال الملک و صنیع الملک راه می یابد. در زمان صدارت میرزا آقاسی تغییراتی در محدوده باغ انجام شد، طوری که افزون بر حصار اصلی، حصار دومی نیز ساخته شد که از سمت شرق به پیاده‌ روی دانشسرا، از غرب به پیاده ‌روی غربی سازمان بودجه و برنامه کشور، از سوی شمال به خیابان شریعتمدار رفیع و از جنوب نرسیده به پیاده‌روی جنوبی خیابان کمال الملک راه یافت. 

 

باغ نگارستان

 

معماری باغ نگارستان

در مورد معماری باغ نگارستان می توان این گونه گفت که بر دیوارها و تالارهای باغ نقاشی‌ های متعددی خلق شده بود که دلیل نام‌گذاری آن نیز وجود همین نقاشی‌ها بوده است. فتحعلی شاه سازنده این باغ موزه علاقه زیادی به نقاشی ‌های شاهانه و چشم‌گیر داشت، بنابراین دستور داد نقاشان تصویرش را در لباس‌های زربافت و مزین به گوهرهای گران ‌قیمت طراحی کنند. 

از جمله تصاویر ارزشمند و مهم باغ نگارستان نقاشی صف سلام فتحعلی شاه می باشد که در تالار سلام قرار گرفته است. وجود این نقاشی نشان ‌دهنده وجود باغ ‌ها و قصرهای شاه های قاجاریان در نگارستان می باشد. بعد از آن به دستور مظفرالدین شاه تابلویی به اندازه این نقاشی توسط مصورالملک کشید شد و در وزارت خارجه وقت نصب گردید.

همچنین آمده است که محمد حسن خان، شاگرد آقا صادق از نقاشان دوره کریم خان زند خالق نقاشی ها و تابلوهایی این باغ است. معماران و نقاشان دیگری همچون عبدالله خان معمار باشی و نقاش باشی و آقاجان اصفهانی از دیگر افرادی هستند که در ساخت باغ نگارستان مشارکت داشته اند.

دیدنی های باغ موزه نگارستان

از جمله مکان ها و وسایل دیدنی باغ موزه نگارستان می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

کتابخانه باغ نگارستان، موزه کمال الملک، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، مجسمه مینیاتورهای مردم ‌شناسی جهانگیر ارجمند، سردیس فردوسی، مجموعه عکس ‌های مردم ‌نگاری محمود روح الامینی، استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه تهران، عکس ‌های تاریخی ملک الشعرای بهار، اسناد دیجیتال، دست ‌نوشته ‌ها و کتاب‌ های این شاعر پر آوازه،  نقاشی ‌های علی اسفرجانی از هنرمندان هنرهای ملی و سنتی ایران، تالار منیر فرمانفرمائیان، اتاق کاشی ‌ها، فرش ‌ها و نقره‌ های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌ های فتح الله عباد و یادبود حافظیه شیراز

 

باغ نگارستان

 

رستوران و کافه باغ موزه نگارستان

رستوران و کافه روحی باغ نگارستان از جمله رستوران های زیبا در تهران است که پس از گردش در باغ می توانید به آن جا رفته و خود را به صرف یک نوشیدنی و یا غذایی خوش طعم مهمان کنید. 

قیمت بلیط موزه نگارستان در بهارستان

اگر مایل به رفتن به باغ موزه نگارستان بودید قیمت بلیط های ورودی به این موزه به شرح زیر است. 

  1. بلیط ورودی محوطه و موزه پاسارگاد  ۵ هزار تومان
  2. بلیط موزه کمال‌ الملک  ۷ هزار تومان
  3. بلیط مجموعه موزه‌ منیر ۳ هزار تومان

بلیط ورودی باغ نگارستان برای استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران رایگان و برای سایر گروه ‌های دانش ‌آموزی و دانشجویی با هماهنگی قبلی نیم ‌بها می باشد.

ساعت کاری باغ نگارستان

برای رفتن به باغ موزه نگارستان می توانید همه روزه بجز روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی 19 به آنجا مراجعه کنید. 

شماره باغ نگارستان

برای اطلاع از ساعت کاری موزه می توانید با شماره های زیر تماس برقرار کنید.

  • شماره تلفن هماهنگی بازدید های گروهی از باغ موزه نگارستان: ۳۳۱۱۹۰۹۸
  • شماره تلفن اطلاعات موزه: ٣٣١١۹۵۸۶
  • شماره تلفن کافه: ۳۳۹۰۰۱۳۸
  • شماره تلفن رستوران:۳۳۹۴۵۴۶۰
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر