بهترین غذاهای خیابانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 10204
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

غذاهای خیابانی امروزه در تمام جهان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند. این غذاها که برای افراد کم درآمد و پرمشغله جامعه تهیه می‌شدند، امروزه به خاطر سرعت در تهیه و لذیذ بودن، جایگاه خود را میان تمامی مردم پیدا کرده اند. این غذاها تمامی مراحل تهیه اشان در خیابان انجام می‌شود از تهیه مواد تا پخت‌شان، هر کشور و محله برای خودش غذاهای خیابانی مخصوصی دارد. تاریخچه غذاهای خیابانی به ۲۰۰۰ سال پیش و و زمان رومیان باستان مربوط می‌شود که در دکان هایی به نام ترموپلیا غذاهایی گرم سرو می‌کردند. در ادامه با غذاهای خیابانی چندین کشور آشنا می‌شوید، با ما همراه باشید.

 

غذاهای خیابانی

 

غذاهای خیابانی ایران

غذاهای خیابانی جزو خوشمزه ترین غذاهای ایران محسوب می‌شوند‌. برخی از غذاهای خیابانی ایران بستگی به فصل دارند، برای مثال لبو و باقالی در فصل های زمستان بیشتر مشاهده می‌شوند، در ادامه با چندین غذای خیابانی ایران آشنا می‌شوید.

فلافل

این غذای خیابانی که امروزه آن را در تمام شهر های ایران می‌توانید پیدا کنید، غذایی مخصوص به جنوب ایران می‌باشد، به خصوص اهواز که فلافل های معطرو تند آن آوازه اش را کل کشور شنیده اند. فلافل غذای بومی مصر بوده؛ اما کشورهای دیگری نیز ازجمله لبنان و یمن ادعا می‌کنند که فلافل غذای بومی آنهاست.

لبو داغ

لبو داغ یکی از خوراکی های خیابانی محبوب زمستانی است. گاری هایی کهنه با یک سینی پر از لبو های به سیخ زده شده که بخارشان به آسمان بلند شده، صحنه ای دلچسب زمستانی را برای ایرانیان رقم می‌زند.

باقالی داغ

یکی دیگر از خوراکی های محبوب خیابانی در زمستان، باقالی داغ با گلپر و آویشن است، که رنگ و عطرش هوش از سر هر ایرانی می‌برد.

سمبوسه

سمبوسه از غذاهایی است که می‌توانید درگوشه و کنار هر شهری در ایران پیدا کنید. سمبوسه های سه گوش که طعم لذیذی هم دارند، ریشه ی خراسانی دارند؛ اما این سمبوسه ای که امروزه در شهر ها به فروش می‌رسد با سمبوسه اصیل خراسانی متفاوت است.

 

سمبوسه و فلافل ایرانی

 

یرآلما یومورتا

یرآلما یومورتا غذایی مخصوص برای شهر های ترک زبان ایران است که طرفداران زیادی در این شهر ها دارد. یرآلما یومورتا شامل تخم مرغ، سیب زمینی و کره می باشد که به همراه ترشیجات، خیاشور و گوجه یا سبزیجاتی چون نعنا و جعفری سرو می‌شود.

سوسیس بندری

سوسیس ریشه ای ایرانی ندارد؛ اما سوسیس بندری غذایی است که آبادانی ها ابداع کرده اند و مخصوص ذائقه جنوبی هاست. این غذای خیابانی علاوه بر آبادان در شهر های دیگر جنوب طرفداران زیادی دارد.

کباب لقمه

کباب لقمه که بیش‌تر در تهران و رشت مشاهده می‌شود، تلفیقی از کباب اصیل ایرانی و کباب لقمه های لبنانی می‌باشد‌. اصفهانی ها نیز کباب لقمه ای مخصوص خود دارند که کباب مشتی یا کباب زردک نام دارد.

 

لیست غذاهای ایرانی - در این مقاله لیستی از غذاهای ایرانی تهیه شده که پخت و پز را برای شما راحت تر می کند.

 

دل و جگر

دل، جگر و قلوه غذایی هستند که طرفدارانی خاص دارند و همه آن را دوست ندارند؛ اما جگرکی ها با سیخ های دل و جگر که در جلوی مغازه هایشان کباب می‌کنند و عطر و رنگی راه می‌اندازند دل طرفدارن اندک خود را می‌برند.

بلال کبابی

بلال کبابی که در فصل های پائیز و زمستان بیش‌تر مشاهده می‌شود، طرفداران زیادی میان ایرانیان دارد. ذرت از خوراکی هایی است که آن را می‌توان به صورت های مختلفی پخت؛ اما بلال کبابی در میان ایرانیان طرفداران بیش‌تری دارد.

 

آش و بلال کبابی خیابانی

 

آش

آش (علی الخصوص آش رشته) یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که دست کم 40 نوع مختلف از آن در ایران موجود است، این غذای محبوب به خاطر پروسه طولانی پخت، جزو غذاهای خیابانی محسوب نمی‌شود؛ اما در زمستان آش فروشی هایی که با آش های داغ از طرفداران خود پذیرایی می‌کنند کم نیستند.

غذاهای خیابانی ترکیه

ترکیه یکی از مقاصد دوست داشتنی ایرانی هاست، که استانبول پایتخت این کشور دارای رستوران های فراوانی می‌باشد؛ اما توریست ها علاقه دارند هنگام قدم زدن در کوچه ها و خیابان های این کشور غذاهای خیابانی هوس انگیزش را تست کنند. در ادامه چندین غذای خیابانی این کشور را برایتلن شرح داده ایم.

لهمجون

این نوع پیتزا که در استانبول بیش‌تر مشاهده می‌شود، شامل موادی چون گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل دلمه است که روی خمیری مثل خمیر پیتزا قرار میگیرند، این پیتزا داغ به همراه جعفری، آب لیمو و دوغ محلی سرو می‌شود.

کومپیر

کومپیر یا همان سیب زمینی تنوری، یکی از غذاهای محبوب این کشور بوده که به همراه سوسیس، ذرت، پنیر، هویج، نخود فرنگی و سس تهیه می‌شود.

دوروم

دوروم ساندویچی مقوی شامل نان لواش، گوشت و سبزیجات است. این ساندویچ انواع مختلفی با گوشت ها و سبزیجات متنوع دارد و بهترین دوروم ها را می‌توانید در میدان تکسیم مشاهده کنید.

تانتونی

تانتونی مثل دوروم ساندویچی کوچک و مقوی است؛ اما پر از ادویه تند و تیز می‌باشد. علاقه مندان به غذاهای تند می‌توانند بهترین تانتونی های خوشمزه را در استانبول پیدا کنند.

 

غذاهای خیابانی ترکیه

 

ایچلی کوفته

ایچلی کوفته یکی دیگر از غذاهای خوش طعم ترکیه است که در خیابان استقلال استانبول بیش‌تر مشاهده می‌شود، این غذا شامل گوشت چرخ کرده و خمیر است که در روغن سرخ خواهد شد.

میدیه دولما

میدیه دولما غذایی خیابانی است که در ترکیه معمولا اخر شب ها سرو می‌شود، این غذای دریایی شامل صدف دریایی و برنج تند می‌باشد و به روی آن آب لیموی تازه ریخته می‌شود.

شاه بلوط بو داده

این غذای خیابان رنگ و بوی  دیگری به زمستان های ترکیه می‌دهد، در زمستان بوی شاه بلوط بو داده کوچه و خیابان ها را پر می‌کند و مردم را به نشستن کنار دستفروشی ها و خوردن شاه بلوط وسوسه می‌کند.

 

 غذاهای خیابانی استانبول - آشنایی با بهترین و خوشمزه ترین غذاهای خیابانی استانبول

 

بالیک اکمک

بالیک اکمک یا همان ساندویچ ماهی، یکی از غذاهای دریایی پرطرفدار ترکیه است، ‌که در تنگه بسفر، محله های کاراکوی و امینونو بیش‌تر یافت خواهد شد. خوردن این غذای خیابانی با چشم انداز تنگه بسفر یا کنار پل گالاتا می‌تواند خاطره ای زیبا از سفر به این کشور برایتان رقم بزند.

بورک

بورک یک نوع صبحانه است که برای تهیه آن مقداری پنیر و سبزیحات را میان یک خمیر نازک می‌پیچند و سرخ می‌کنند. بورک صبحانه ای مقوی و محبوب برای مردم ترکیه محسوب می‌شود.

کوکورچ

کوکورچ مثل دل و جگر ایرانی ها غذایی است که طرفداران خاص خود را دارد، این غذا روده گوسفند می‌باشد که به دور سیخ می‌پیچند و بعد از اضافه کردن ادویه های مخصوص کباب می کنند.

 

غذاهای سنتی کشور ترکیه

 

غذاهای خیابانی ایتالیا

ایتالیا یکی از موفق ترین کشورها در عرصه غذاهای خیابانی است، این کشور غذاهای بومی بسیاری دارد و دست فروشان غذاهایی سریع و خوشمزه را تهیه می‌کنند. غذاهای دریایی ایتالیا که به صورت خیابانی به فروش می‌رسند هم محبوبیت بسیاری بین مردم دارند. در ادامه با چندین غذای خیابانی ایتالیا آشنا خواهید شد.

دونات

دونات شیرینی محبوبی در ایتالیا می باشد که در تمامی کافه ها، شیرینی فروشی ها و بساط دست فروشان خیابانی پیدا می‌شود، دونات با ژله، فرنی، کرم، خامه و یا عسل به همراه کره پر می‌شود و روی آن ها را پودری شکر مانند می‌ریزند.

ماهی سرخ شده مخروطی

یکی از غذاهای دریای محبوب در ایتالیا ماهی سرخ شده مخروطی است که در بیش‌تر بنادر ایتالیا یافت می‌شود. این غذا با توجه صید روز متنوع بوده و شامل میگو، ماهی یا ماهی مرکب می‌باشد ‌که درکاغذی پیچیده شده اند.

پانله

پانله غذایی رایج و بسیار خوش طعم ایتالیایی است که برای تهیه آن خمیر نخود را در روغن زیتون سرخ می‌کنند، آن را یا با کراکت سیب زمینی، همراه ساندویچ در نان شیرین، یا لیمو می‌زنند و یا به آن پنیر پکورینو رومانو اضافه می‌کنند.

آرانچینی

آرانچینی توپ های قلقلی طور می باشد که با برنج درست می‌شود، درون آرانچینی را با مرغ، گوشت، پنیر و یا نخود فرنگی پر می‌کنند و درون روغن سرخ می‌کنند. این غذا با سس تند آرابیاتا سرو می‌شود و در سیسیل می‌توانید طعم واقعی آن را بچشید.

 

غذاهای خیابانی ایتالیایی

 

استیگیولا

استیگیولا روده گوسفند یا مرغ است که آن را بعد از شستشو، نمک سود کرده و با چاشنی هایی چون پیاز، جعفری و دیگر سبزبجات گریل می‌کنند. استیگیولا در خیابان های پالرمو بیش‌تر یافت می‌شود.

لامپرهدوتو

لامپرهدوتو معده گاو است که با گوجه فرنگی، کرفس و جعفری تهیه می‌شود. این غذا نیز طرفداران خاص خود را دارد و چندان هوس انگیز به نظر نمی‌رسد؛ اما خوشمزه بوده و می توان آن را به صورت پرسی یا ساندویچی تهیه کرد.

پانی کامئوسا

پانی کامئوسا از جگر سفید و طحال گاو تهیه می‌شود، این ساندویچ بسیار خوشمزه است؛ ولی پانی کامئوسا هم طرفداران خاص دارد و هر کسی آن را نمی‌پسندد.

پیادینا

پیادینا یک غذای گیاهی است که شامل آب، روغن زیتون، نمک و آرد می‌باشد و به صورت یک نان تهیه می‌شوند. می‌توانید این غذارا را به صورت ساده با موتزارلا و کاسنی سفارش دهید و یا آن را به دلخواهتان برایتان پر کنند.

 

غذاهای خیاباننی ایتالیا

 

خامه سرخ شده

خامه سرخ شده، کرم کاسترد است که در روغن سرخ می‌شود. این خامه های شیرین و خوشمزه لوزی شکل درون پاکت های کاغذی به فروش رسیده و یکی خوشمزه ترین غذاهای خیابانی ایتالیا می باشند.

رولت گوشت

رولت گوشت یکی از غذاهای رایج خیابانی ایتالیاست که در سراسر کشور این کشور یافت می‌شود، رولت گوشت، گوشت برشته بدون استخوان همراه چاشنی نمک و سبزی های چون جعفری و … می باشد که به صورت کبابی سرو می شود.

غذاهای خیابانی هندی

توریست هایی که برای اولین بار به هند سفر می‌کنند، خیلی مشتاق تست کردن غذاهای خیابانی هند هستند، زیرا این غذاها رنگ و بویی وسوسه کننده دارند که به دلیل ادویه های موجود در آن ها می‌باشد. در ادامه با چندین غذای خیابانی هند آشنا خواهید شد.

پاو باجی

پاو باجی در فصل زمستان یکی از غذاهای خیابانی محبوب هند محسوب می‌شود، این غذا شامل سیب زمینی له شده، گوجه فرنگی، پیاز، نخود سبز و فلفل می‌باشد که داخل نان می‌گذارند. پاو باجی در استان های غرب هند مانند ماهاراشترا بیش‌تر یافت می‌شود.

پانیپوری

پانیپوری شامل ادویه های سبز، آب فلفلی، سیب زمینی و انواع نخود است و با نام گولاگاپا نیز شناخته می‌شود. این غذا برای روزهای گرم هند بسیار مناسب است و در شهر های بمبئی و دهلی بیش‌تر یافت می‌شود.

گجارکا حلوا

این غذا که پیشینه آن به مغولستان باز می‌گردد، شامل هویج خرد شده، کشمش، بادام، شکر و مقداری شیر است. این غذا در شهرهای جیپور، دهلی، پنجاب و هاریدوار طرفداران بیش‌تری دارد.

اردک سرخ شده

اردک سرخ شده یکی از غذاهای محبوب گردشگران مناطق شمال شرقی هند است، این غذای لذیذ در ایالت آسام هند بیش‌تر پیدا می‌شود.

 

غذاهای خیابانی هند

 

جلبی

رولبیا یا جلبی یکی از شیرینی های دوست داشتنی هندی است، که به همراه چای سرو می‌شود، زولبیا در شهر دهلی بیش‌تر یافت خواهد شد. این شیرینی در ایران نیز بسیار محبوب است؛ اما تاریخچه آن به هند بازمی‌گردد.

کاچوری

کاچوری شامل عدس، سیب زمینی، پیاز، نخود سبز و ادویه های مختلف می‌باشد که لای یک خمیر قرار گرفته و به صورت توپی  در روغن سرخ می‌شود. این غذا را می‌توانید در شهر های جیپور، جودپور و ادایپور پیدا کنید.

شاکارکاندی شات

شاکارکاندی سیب زمینی های شیرین هستند که به روی زغال سرخ شده و با ادویه و ابلیمو طعم دار می‌شوند. این غذا را می‌توانید در دهلی و دیگر شهر های شمالی هند بیابید.

ماخان مالای

این غذا که مخصوص شهر کلهنو هند می‌باشد، شامل کرم، زردچوبه، پسته و بادام است. ماخان مالای در شهر های کلهنو، وارانسای، دهلی و کانپور یافت می‌شود.

آلوتیکی

آلوتیکی غذایی است که علاوه بر هند در پاکستان و بنگلادش نیز تهیه می‌شود. این غذا شامل سیب زمینی پخته شده، پیاز وادویه کاری بوده و به صورت گرم و هم به صورت سرد می‌توان آن را سرو کرد، همچنین این غذا به همراه ماست یا نخود فرنگی سرو می‌شود.

موموس

موموس یک غذای تبتی می‌باشد، که به هند راه یافته است. این غذا شامل سبزیجات و گوشت می‌باشد که داخل یک خمیر پیچیده می‌شوند و به آن سس تند می‌زنند.

 

غذای خیابانی هند

 

غذاهای خیابانی عربی

کشورهای عربی مقاصد محبوبی برای ایرانیان هستند و سالانه ایرانیان زیادی به آن ها سفر می‌کنند. این کشورها هر کدام غذاهای خیابانی مخصوص خود را دارند؛ اما برخی از این غذاها بین همه آن ها مشترک است. در ادامه با چندین غذای خیابانی کشورهای عربی آشنا خواهیم شد.

شاورما

یکی از ساندویچ های محبوب عربی است که در دبی بیش‌تر مشاهده می‌شود. شاورما شامل گوشت مرغ یا گوشت قرمز به همراه سبزیجات و پیاز می‌باشد، در سفر به کشورهای عربی حتما این ساندویچ خوش طعم را امتحام کنید.

شیش تاووک

ساندویچ شیش تاووک یکی دیگر از ساندویچ های عربی است که شامل مرغ طعم دار شده با سیر و ادویه، سبزیجات و خیارشور می‌باشد. این غذا نیز در دبی بیش‌تر یافت می‌شود.

سمبوسه

سمبوسه که در اصل یک غذای هندی است، در کشورهای ایران، امارات و دبی نیز طرفدارانی زیادی دارد. سمبوسه شامل گوشت و سیب زمینی می‌باشد که با انواع ادویه جات طعم دار شده و در روغن سرخ می‌شود.

مناکیش

مناکیش نان سنتی عربی است ‌که ضخامت بالایی داشته و از گوشت، سبزیجات وکنجد برای طعم دار کردن آن استفاده می‌شود. این نان خوش طعم شباهت زیادی به نان فتیر ایران دارد.

 

غذاهای خیابانی عربی

 

فلافل

فلافل غذای بومی مصر است؛ اما لبنان نیز ادعای بومی لبنانی بودن این غذا را دارد. این غذای محبوب در اکثر کشورهای عربی طرفدار دارد و در جنوب ایران نیز طرفداران زیادی زا از آن خود کرده است.

لیگمات

لیگمات شیرینی ای شبیه به بامیه است، که در کاسه های کوچک کاغذی سرو می‌شود، درونی نرم و بیرونی ترد دارد. این شیرینی در شیره خرما غلتانده شده و طرفداران زیادی دارد.

کاراک به همراه دونات

کاراک  نوعی نوشیدنی است که از خامه، سرشیر، ادویه و مقداری شیر تهیه شده و به همراه دونات های شکری در خیابان ها سرو می‌شود. این نوشیدنی و دونات طرفداران زیادی میان عرب زبانان دارند.

شیش کباب

شیش کباب که در لبنان بیش‌تر یافت می‌شود، با گوشت بره ای که با پیاز و سیر طعم دار شده تهیه خواهد شد. این گوشت ها را بعد از طعم دار کردن به سیخ های چوبی کشیده و کباب می‌کنند.

لیدی فینگر

لیدی فینگر نوعی رولت شامل اسفناج، گوشت و پیاز است، که در لبنان طرفداران بیش‌تری دارد. خمیر لیدی فینگر مخصوص بوده و کاملا برشته خواهد شد و در آخر با ادویه ها مختلف طعم دار می‌شود.

 

غذاهای سنتی ترکیه - معرفی و بررسی غذا های ترکیه ای

 

کبه

کبه نوعی کوفته است، که بیش‌تر در عراق و لبنان یافت می‌شود. این کوفته شامل گوشت و گندم بورگای می‌باشد، که برای تهیه گندم ها باید خیسانده شود. کبه ها را به صورت گلوله می‌کنند و سرهای آن را به صورت تیز درمی‌آورند و بعد در روغن سرخشان می‌کنند‌.

غذاهای خیابانی آمریکا

آمریکا کشوری بزرگ‌ با فرهنگی غنی است، که یکی از اصلی ترین فرهنگ های این کشور فرهنگ غذا خوری می‌باشد. مردم این کشور خوشمزه ترین غذاها را در خیابان ها سرو می‌کنند، در ادامه چندین غذای خیابانی این کشور را برایتان نام برده ایم.

تاکو

این غذای خیابانی محبوب در ایالت های کالیفرنیا و سان فرانسیسکو بیش‌تر مشاهده می‌شود. تاکو شامل نان ذرت، گوشت، پنیر، پیاز و سبزی می‌باشد که همراه آن یک ظرف سالسا سرو خواهد شد.

فریتو چیلی پای

فریتو چیلی بای بیش‌تر در ایالت های نیو مکزیکو و البو کرکی یافت می‌شود و شامل چیپس، فلفل دلمه‌ای، پیاز، پنیر چدار و فلفل های هالو پینو می‌باشد.

هات داگ

هاد داگ یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی آمریکاست که در ایالت ایلینوی و شهر شیکاگو بیش‌تر یافت می‌شود. این ساندویچ محبوب آمریکایی ها معمولا به همراه سس خردل سرو خواهد شد.

ساندویچ پنیر کبابی

ساندویچ پنیر کبابی که در ایالت های ماساچوست و بوستون بیش‌تر مشاهده می‌شود، تنوع گوناگونی دارد و فروشنده ها مطابق سلیقه مشتریان آن را آماده می‌کنند.

 

غذاهای خیابانی آمریا

 

تاکو ماهی

این نوع تاکو که در آن به جای گوشت از انواع ماهی استفاده می‌شود در ایالت کالیفرنیا و شهر سن دیگو بیش‌تر یافت می‌شود. دلیل محبوبیت این ساندویچ مقوی تنوع آن است.

چیز استیک آمریکایی

ایالت پنسیلوانیا و شهر فیلادلفیا بهترین مکان ها برای چشیدن طعم این غذای محبوب آمریکایی هستند، این چیز کیک که در میان آمریکایی ها بسیار محبوب است، غذایی لذیذ با پنیر زیاد است که غذایی جهانی نیز محسوب می‌شود.

سالاد محبوب poke bowl

ابن سالاد که در ایالت هاوایی و شهر هونولولو یافت می‌شود، ترکیبی از غذاهای ژاپنی، پولینزیایی و آمریکایی می‌باشد. مواد اصلی سالاد شامل برنج، ماهی خام و سبزیجات یا جلبک دریایی است.

کباب باربکیو

کباب زدن یکی از کارهای محبوب آمریکایی هاست که در وقت آزاد خود انجام می‌دهند، البته این فعالیت در ایالت تگزاس و شهر آستین طرفدارن بیش‌تری دارد. کباب باربکیو یکی از محبوب ترین غذاهای آمریکایی است که مردمی که وقت کباب زدن را ندارند به کامیون های فروش آن پناه می‌برند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر